Gå til innhold

Nye Asus Zenbook UX31A og UX21A


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SpaceSniffer kan kanskje benyttes for å finne ut av hva som stjeler plass.

 

-Deluze

 

Takk for tipset. Kjørt den i gang nå og fikk fjernet noen office filer på 2gb som var forhåndsinstallert. Jeg ser at hele windows ligger på 22,6 GB (altså winsxs og system32), men her er det vel lite å fjerne? Har fjernet backupfilene også.

Lenke til kommentar

SpaceSniffer kan kanskje benyttes for å finne ut av hva som stjeler plass.

 

-Deluze

 

Takk for tipset. Kjørt den i gang nå og fikk fjernet noen office filer på 2gb som var forhåndsinstallert. Jeg ser at hele windows ligger på 22,6 GB (altså winsxs og system32), men her er det vel lite å fjerne? Har fjernet backupfilene også.

 

Ta en titt på denne posten i et annet forum (tråden tar for seg krymping av Win7).

 

Dette programmet skal være nyttig når det kommer til å fjerne komponenter fra Windows, men jeg har aldri brukt det selv.

 

Her er posten som blir linket i den andre posten om hvilke komponenter som er trygge eller ikke trygge å fjerne for å spare plass.

 

Det er også andre ting du kan gjøre som du finner raskt ved å søke etter å krympe størrelsen på Windows. Det bør ikke være veldig vanskelig å fjerne mange GB av de 22,6 GB Windows tar nå.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Fikk min UX31A igår å jeg må si at første intrykket er svært godt.

 

Som vanlig var det stappet med Asus sin vanlige mengde bloat/trial ware og recovery stash. Etter å ha rensket opp i dette har jeg nå ca 85GB ledig (128GB SSD)

 

Som noen allerede har nevnt er the noe lys lekkasje i nedre og venstre kant av skjermen. På min er det ca 3-4 punkter i bunnen og 2-3 punkter på høyre side av skjermen. Dette synes kun ved helt sort bakgrunn og vil ikke være noe problem ved vanlig bruk. Er forsåvidt ikke unormalt med litt lekkasje på slike IPS skjermer men undrer meg litt over dette men som sagt for meg er det ikke noe problem.

 

Maskinen virker til å være svært responsiv og kvikk. Når det gjelder viftestøy så la jeg merke til at viften veldig raskt setter igang selv ved svært moderate oppgaver, f.eks youtube video i nettleseren. Litt tidlig å si men virker som om viften vil snurre ganske ofte. Syntes selv ikke lyden er spesielt generende. Maskinen virker til å beholde en svært behaglig tempratur på undersiden noe som er veldig bra.

 

Noen små minus jeg har oppdaget... Selve strømpluggen som settes inn i laptopen virker til å være litt skjør og skranglete, er derfor litt skeptisk til om denne kommer til å holde over tid. Liker bedre de løsningene hvor mere av selve innkapslingen føres inn i laptopen istednfor bare selve strøm tuppen. Som noen allerede har nevnt er bakbelysningen litt generende når man ser inn på tastaturet fra skrå vinkel da alle lysene blir eksponert under hver tast, ikke et stort problem da lyset kan dimmes eller skrus av.

 

Førsteintrykket samlet sett er svært positivt og jeg har vært igjennom mange laptoper de siste 5 årene og ingenting kommer engang nært en byggekvalitet og skjermkvalitet som dette. Skjermen er rett og slett helt fantastisk!

 

Får bruke denne litt fremover og heller poste en oppdatering når jeg har litt mere erfaring :)

Lenke til kommentar

Hentet min ux32vd i da gtislig men det er ett par ting med den som ejg lurer på om dere andre også har.

 

1. Hele pcen virket vindskeiv, den står ikke stødig på ett flatt underlag

 

2. pekeflaten virker løs og slarkete,; den lager lyd når jeg trykker på den, selv når jeg ikke trykker på en av 'musetastene'

 

3. Den lekker kanskje litt mye lys rundt kanten på skjermen, spesielt nede.

 

 

Kan virke som om jeg har fått ett mandagsprodukt her. har noen av dere andre opplevd dette?

 

Fikk ordnet retur på grunn av dette, men må vente på neste batch :/

Lenke til kommentar

SpaceSniffer kan kanskje benyttes for å finne ut av hva som stjeler plass.

 

-Deluze

 

Takk for tipset. Kjørt den i gang nå og fikk fjernet noen office filer på 2gb som var forhåndsinstallert. Jeg ser at hele windows ligger på 22,6 GB (altså winsxs og system32), men her er det vel lite å fjerne? Har fjernet backupfilene også.

 

Ta en titt på denne posten i et annet forum (tråden tar for seg krymping av Win7).

 

Dette programmet skal være nyttig når det kommer til å fjerne komponenter fra Windows, men jeg har aldri brukt det selv.

 

Her er posten som blir linket i den andre posten om hvilke komponenter som er trygge eller ikke trygge å fjerne for å spare plass.

 

Det er også andre ting du kan gjøre som du finner raskt ved å søke etter å krympe størrelsen på Windows. Det bør ikke være veldig vanskelig å fjerne mange GB av de 22,6 GB Windows tar nå.

 

 

-Deluze

 

Jeg anbefaller ikke "vanlige" brukere å begi seg ut på krymping av selve windows installasjonen. Noen av linken her referer til unattended krymping, altså å krympe selve windows installasjonen før man installerer. Det er ikke det samme som å fjerne ting fra en allerede installert windows.

Det å begynne å slette filer og mapper i windows mappen kan få uante konsekvenser! Du bør ha avansert kunnskap om windows og være forberedt på en re-installasjon om du gjør dette.

 

Win7 normalt installert tar idag ca 20Gb, dette er ikke noe å komme utenom. Man kan slanke dette men kun for teknisk avanserte brukere som virkelig vet hva de gjør bør tukle med det.

 

for UX31A:

For vanlige brukere anbefaller jeg å brukke add/remove programs, altså avinstallere ting som dere ikke trenger. Jeg avinstallerte:

- alle spill

- Office (dette er bare trialeware uansett)

- Mcaffe (tipper dette også er trialware, de fleste klarer seg greit med å laste ned microsoft sitt antivirus verktøy som er helt gratis)

- Esupport mappen på c:\ Denne inneholder endel gigabyte med drivere, manualer osv. Drivere og manualer kan uansett lastes ned fra asus. Eventuelt kan du flytte dette innholdet til en usb disk eller lignende.

- Du får spørmål om du vil sette opp backup/recovery eller slette dette. Jeg valgte og slette dette og du frigjør da endel gigabyte.(Jeg tar en egen backup/image av maskinen med egen programvare) NB! hvis du vil ha muligheten for fabrikk recovery bør du ikke slette dette!!

 

Jeg fikk omtrent 85Gb ledig etter disse operasjonene. (total daktisk disk størrelse er 104GB) (Ja det er normalt at praktisk diskplass ligger godt under teoretisk angitt som er på 128GB, spesielt for SSD disker)

Lenke til kommentar

Fikk min UX31A igår å jeg må si at første intrykket er svært godt.

...Når det gjelder viftestøy så la jeg merke til at viften veldig raskt setter igang selv ved svært moderate oppgaver, f.eks youtube video i nettleseren. Litt tidlig å si men virker som om viften vil snurre ganske ofte. Syntes selv ikke lyden er spesielt generende. Maskinen virker til å beholde en svært behaglig tempratur på undersiden noe som er veldig bra.

Fint om du kommer tilbake litt senere og gir litt info om lyden fra vifta :) Har selv en Asus som jeg irriterer meg over vifta som spinner opp på de enkleste ting. Må bruke batterysaver modus for å holde vifta i sjakk.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaller ikke "vanlige" brukere å begi seg ut på krymping av selve windows installasjonen. Noen av linken her referer til unattended krymping, altså å krympe selve windows installasjonen før man installerer. Det er ikke det samme som å fjerne ting fra en allerede installert windows.

Det å begynne å slette filer og mapper i windows mappen kan få uante konsekvenser! Du bør ha avansert kunnskap om windows og være forberedt på en re-installasjon om du gjør dette.

 

Det er jo riktig som du sier, men jeg mener at det ligger i til grunn for det aller meste at en bør lese seg opp på hva en gjør før en gjør noe. Selv var (er) jeg en "vanlig" bruker som har gjort deler av dette uten noen problemer. Så lenge en kikker litt rundt og setter seg litt inn i ting bør det ikke by på noen problemer så fremt jeg kan se.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Når det gjelder lys lekkasje....

 

På min ux31a har jeg ca 3 punkter nederst og ca 3 punkter til høyre hvor det lekker ut litt lys.

Dette er kun synlig ved helt sort bakgrunn (under boot). Jeg har så langt etter 2 dagers bruk ikke lagt merke til dette overhodet selv om jeg vet om det. Så fremt dette ikke blir værre vil det ikke ha noen praktisk betydning slik jeg ser det.

 

Skal prøve å spille av en film i fullskjerm og se om det er synlig da, antar at hvis man har sorte felter øverst og nederst at det kanskje kan være synlig men gjennstår å teste.

Lenke til kommentar

Mouse properties -> pointer options

Fant ut av det.

Fant også ut at diablo 3 går an på denne pcn men da blir den varm og vifta får kjørt seg. I vanlig surfing kan jeg ikke høre vifta nevneverdig. Som andre har jeg de samme lyslekasjene og må si meg enig i at strømtilkoblingen kunne vært av bedre patent men den er ikke dårligere en gjennomsnittet. Fjernet alle spill og noe annet bloatware men ikke recovery og endte på ca 80gb ledig plass.

Lenke til kommentar

Andre som opplever at vifta plutselig begynner å gå veldig på ux32dv ?

Super fornøyd med pcen, hvertfall etter jeg satt inn sdd:)

Men skjønner ikke helt hvorfor den plutselig speeder opp viften, også går det litt så blir den helt stille igjen.

 

Jeg reklamerte på min pga problemer med vifta, i hovedsak at den nesten alltid kjørte på max. Jeg får en ny en i posten, men siden det er så mange som har problemer med det regner jeg med at asus kommer med en slags fix etterhvert, så jeg beholder den uansett viftenivå.

Lenke til kommentar

Da har jeg mottatt min ux32vd.Ser veldig bra ut.

 

Har satt inn 8GB og Samsung 256GB SSD. Først da ble det litt fart i sakene. Vil ikke anbefale å benytte HDD som følger med til OS disk. Har sett en del andre som har klart å overføre OS til den interne 32GB SSD disken og fått betydelig ytelsesforbedring.

 

Har ikke opplevd noe særlig viftestøy, og har oppdatert BIOS.

 

Har 2 lysende pixler. Noe man kan gjøre for å bli kvitt disse ?

Lenke til kommentar

Andre som opplever at vifta plutselig begynner å gå veldig på ux32dv ?

Super fornøyd med pcen, hvertfall etter jeg satt inn sdd:)

Men skjønner ikke helt hvorfor den plutselig speeder opp viften, også går det litt så blir den helt stille igjen.

 

Jeg reklamerte på min pga problemer med vifta, i hovedsak at den nesten alltid kjørte på max. Jeg får en ny en i posten, men siden det er så mange som har problemer med det regner jeg med at asus kommer med en slags fix etterhvert, så jeg beholder den uansett viftenivå.

 

det hørtes kjipt ut. men er nok som du sier, kan være det kommer en fix etterhvert. for pcen min er helt lydløs nesten bare inniblant den får litt raptusser. Men det som er litt interresant er at når jeg byttet til ssd så installerte jeg først vanlig Windows ikke den som følger med pcen. da opplevde jeg ikke dettte, men siden det er utrolig mye forskjellige driver så fant jeg ut det gikk fortere å innstalere orginale fra recovery. så kan jo være det er noe med noe software selvom det virker noe rart. får se, men asus er hvertfall flinke til å ha mye unøvendige ting med innstalasjonen sin haha! men sånn er det bare. Hvertfall en super pc på all andre måter! :) blir spennende om det kommer noe fix til dette vifte greiene da=)

Lenke til kommentar

Du kan ikke fjerne det, så da er det ingenting du kan gjøre for at det skal holde lenger, og det er ikke noen grunn til det heller. Adapteret slutter å lade den når den er ved 80% som standard om jeg husker rett, ideellt sett skal den vel ligge runt 50% for at det skal vare så mye som mulig, men da får man jo ikke så mye bruk for batteriet hvis den alltid skal være halvveis utladd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...