Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

jeg tviler ikke på at kameraet duger, resten må funke og. Den vil uansett være beæret av å ha tvilling sim kortet mitt for jeg tviler på den klarer erstatte min kommende Iphone 5 eller dagens Htc One X ( fremdeles snakker vi ikke kamera)

 

Den fungerer selvsagt fint også som telefon ja :) hehe..

 

 

Kult att 808 også har ND-filter, tenkte jeg skulle prøve å eksperimentere litt med det en dag

 

http://www.phonearena.com/news/Nokia-808-PureView-camera-takes-almost-DSLR-like-motion-blur-photos_id30752#1-

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Igår fikk jeg testet mye på innendørsbilder på fest i halvmørke omgivelser og jeg må si kameraet imponerer veldig innendørs også :) Blitzen er mye kraftigere enn det vi er vant med fra tidligere mobiler, som gjør att blitzen får mye større rekkevidde.

 

 

Kan du sjekke blitzen mot N8? Jeg sitter å sammenlikner i stua nå og kommer frem til at N8 har kraftigere blitz. da snakker jeg mulighet for å lyse opp et rom. 808 virker dunkel i forhold. Selve bildet blir bedre på 808, men det er mye mørkere. Hadde vært fint om du kunne sjekke dette så jeg kan finne ut om det er feil med min 808 eller ikke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igår fikk jeg testet mye på innendørsbilder på fest i halvmørke omgivelser og jeg må si kameraet imponerer veldig innendørs også :) Blitzen er mye kraftigere enn det vi er vant med fra tidligere mobiler, som gjør att blitzen får mye større rekkevidde.

 

 

Kan du sjekke blitzen mot N8? Jeg sitter å sammenlikner i stua nå og kommer frem til at N8 har kraftigere blitz. da snakker jeg mulighet for å lyse opp et rom. 808 virker dunkel i forhold. Selve bildet blir bedre på 808, men det er mye mørkere. Hadde vært fint om du kunne sjekke dette så jeg kan finne ut om det er feil med min 808 eller ikke..

 

Jeg kan se om jeg får sjekket det ja, men ikke sikker om jeg får tid i helga...

 

Btw; 64SDXC kort er bekreftet att støttes i 808 nå, så enda en god spesifikasjon på listen :)

 

http://pureviewclub.com/2012/2682

 

Ser att prisene er helt nedi 371,- kr for ett 64GB kort nå, det er ikke ille.. da har man nesten 80GB totalt på 808 :cool:

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den har jo hele 16 GB innebygget så jeg ser ikke poenget med støtte for så mye som 64 GB ekstra. Man bør uansett ta backup til PC lenge før man begynner å nærme seg 64 GB. For visning på skjermen holder det strengt tatt med 0,23 megapiksler fordi det matcher skjermoppløsningen, så man kan godt krympe de resterende bildene for å ha de til senere visning.

 

Apropos det, hva er gjennomsnittlig filstørrelse med 38 Mp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den har jo hele 16 GB innebygget så jeg ser ikke poenget med støtte for så mye som 64 GB ekstra. Man bør uansett ta backup til PC lenge før man begynner å nærme seg 64 GB. For visning på skjermen holder det strengt tatt med 0,23 megapiksler fordi det matcher skjermoppløsningen, så man kan godt krympe de resterende bildene for å ha de til senere visning.

 

Apropos det, hva er gjennomsnittlig filstørrelse med 38 Mp?

 

Er smak og behag det, selv liker jeg å ha de bilder/videoer jeg tar med mobilen på mobilen da det er lett å vise via DLNA/HDMI når jeg er på farten hos andre osv.

En annen ting er att videoer fyller opp ekstremt mye plass i 1080p format, der kan du regne ca 140MB/min video, og da er plutselig ikke en GB så mye lenger ;)

Back-up til PC er en selvfølge uansett, men tar den kvelden så har man iallfall back-up på mobilen da, kan jo se det sånn også :)

Uansett, når 64GB er så billig som det er så kommer nok jeg til å kjøpe det iallfall...

 

Nå har jeg omtrent kun tatt bilder i 34MPX (16:9) og de ligger på ca 8-12MB, så da er nok 38MP litt i overkant av det vil jeg tro...

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den har jo hele 16 GB innebygget så jeg ser ikke poenget med støtte for så mye som 64 GB ekstra. Man bør uansett ta backup til PC lenge før man begynner å nærme seg 64 GB. For visning på skjermen holder det strengt tatt med 0,23 megapiksler fordi det matcher skjermoppløsningen, så man kan godt krympe de resterende bildene for å ha de til senere visning.

 

Apropos det, hva er gjennomsnittlig filstørrelse med 38 Mp?

 

 

Nå har jeg omtrent kun tatt bilder i 34MPX (16:9) og de ligger på ca 8-12MB, så da er nok 38MP litt i overkant av det vil jeg tro...

Mente du sa du tok bilder i 5mpx, jeg skjønner ikke helt hvorfor, hadde håpet på å ta i minst 8 eller selvsagt høyest mulig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et døgn med 808:

 

Det var problemer med å legge inn alle mine ting fra Nokia Store og overføring fra min gamle N8. Telefonen låste seg to ganger da jeg prøvde å gjøre flere ting samtidig. Planen ble da å kun gjøre en ting av gangen. Det virker dog som at telefonen sier ifra at den er ferdig med oppgaver før den egentlig er det. Med det mener jeg at telefonen var sirup i flere minutter etter slike varsel. Etter installasjon av, og synking med, Contact Photo Sync trodde jeg telefonen hadde fått seg litt for mye. Bildene fra facebook havnet i galleriet, kontaktlisten kunne ikke manøvreres i og telefonen var et eneste stort timeglass(hjul). Da planla jeg reklamasjon dagen etterpå. Over natta hadde alt plutselig ordnet seg og telefonen var, og er enda, frisk og rask.

 

Telefonen kan ta fantastiske bilder, men jeg er litt misfornøyd. Det er ikke alltid den treffer med fokuseringen. Den fungerer heller ikke optimalt i lite lys, som f.eks. innendørs om kveldene. Eller ute for den saks skyld. Problemet ligger i at lukkertiden blir for lang og bildene blir uskarpe. Dette gjelder i modusene automatisk og motiv. Man kan kjøre på med blitz eller gå inn i creative mode og justere iso, som igjen automatisk korter ned lukkertiden.

 

Jeg har lest, uten å huske hvor, at dette er fordi Nokia er livredd støy på bildene etter all hypen som har vært over telefonene og derfor går for lavest mulig ISO i de automatiske beregningene.

 

Jeg hadde håpet på en telefon som gikk opp av lomma, knips - der var bildet tatt. Det er den også, det er bare ikke alltid bildet blir så bra.

 

Som sagt. Telefonen kan ta fantastiske bilder, men noen ganger går det skeis. Kanskje litt for ofte.

 

De positive sidene ved telefonen går jeg ikke igjennom da det vil være alt annet, som f.eks. skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreløpig har jeg bare sett vurderinger fra 2 brukere her på forumet.

Og, her (over) kom den første som altså ikke var helt udelt positiv.

Flere brukere kommer vel til etter hvert. Noen kanskje også preget av egne brukerfeil (sier ikke at dette gjelder noen hittil).

Gi hverandre råd og vink, om hva som er supert. Middels. Og mindre bra. Håper diskusjonen får flere deltakere etter hvert.

Flott....

Kom gjerne med flere vurderinger Jeg er lydhør for alt.

Nå ser det også ut til at amobil kommer med en test i nær fremtid.

Jeg var i kontakt med en nettbutikk for få dager siden, da de varslet varslet et mindre antall inn i går. Bestilte jeg, så skulle jeg visst få av dette partiet.

Jeg avventet.

Så ble partiet utsatt til et godt stykke ut i Juli. Sånn pleier det å være.

Dermed kan jeg bare følge diskusjonen her, inntil videre. Og forhåpentligvis altså med flere brukere etter hvert.

Endret av cirka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3 døgn med Nokia 808 sort

 

Har nå fått brukt den en god del og mye er meget bra, ble positivt overrasket av skjermen (trodde den var mye dårligere med den oppløsningen), men der tok jeg grundig feil.

Skjermen har veldig fine farger og jeg legger ikke særlig merke til den dårlige oppløsningen på papiret. Mobilen var mindre og finere enn inntrykket jeg fikk av de bildene jeg så av den på nettet.

Den kjennes veldig solid ut og ligger godt i hånden og batteriet er meget bra

 

Kamera

Blir fantastiske bilder ute, men også jeg sliter med bilder innendørs, jeg får ganske ofte litt uskarpe bilder på auto med blits både av og på. Her får jeg mye skarpere bilder med mitt kompakt kamera til 1500 kr. Kan være det er meg som skjelver litt men i så fall gjør stabilisatoren en mye bedre jobb på kompakt kameraet mitt. Sitter jeg på en stol med støtte for armene får jeg mye bedre close up bilder med 808.

Uansett så er det det absolutt beste kameraet på en mobil synes jeg.

 

De som kommer fra Nokia N8 må jo bare ta av litt for 808 er en veldig mye bedre mobil, jeg har hatt N8 og det var ikke sprekt må jeg være ærlig å si, kamera var bra men ikke noe særlig mer enn det. Så for de som kommer rett fra N8 må det nesten være en åpenbaring.

 

For oss andre som har eller har hatt iphone 4, 4s eller en android mobil i samme prisklasse så er det ikke så enkelt. Jeg går glipp av en god del apps som jeg bruker daglig.

Nettleser er desverre ikke like smooth som det er på iphone og android, verken med opera eller den innebygde nettleseren.

 

 

Konklusjon:

 

Kamera: Får fantastisk gode bilder ute, men sliter litt inne med meg som fotograf, jeg får bedre bilder inne med mitt digital kamera til 1500 kr.

Batteri og byggekvalitet: Meget bra, får lett ett døgn med ganske heftig bruk, en god del fotografering og.

Design: Synes den er ganske pen, ligger godt i hånden.

Maskinvare: Har mye ekstra, usb on the go (ikke testet det og kommer nok ikke til å få bruk for det), fm sender, hdmi ut. HDMI og fm sender er meget bra. FM Radio.

 

Apps: Her mangler det mye, mangler mange programmer som jeg bruker til daglig og mange programmer som finnes på både ios, symbian og android er dårligere på Symbian.

Nettleser er dårligere på symbian.

 

 

For meg ble løsningen tvilling-sim fra telenor, (iphone 4s og Nokia 808) da jeg ikke hadde byttet ut iphone eller en android mobil i samme prisklasse med 808. Skulle jeg derimot stort sett ringe, sende meldinger og prioriterte kamera høyest hadde jeg ikke vært i tvil: Nokia 808

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den har jo hele 16 GB innebygget så jeg ser ikke poenget med støtte for så mye som 64 GB ekstra. Man bør uansett ta backup til PC lenge før man begynner å nærme seg 64 GB. For visning på skjermen holder det strengt tatt med 0,23 megapiksler fordi det matcher skjermoppløsningen, så man kan godt krympe de resterende bildene for å ha de til senere visning.

 

Apropos det, hva er gjennomsnittlig filstørrelse med 38 Mp?

 

 

Nå har jeg omtrent kun tatt bilder i 34MPX (16:9) og de ligger på ca 8-12MB, så da er nok 38MP litt i overkant av det vil jeg tro...

Mente du sa du tok bilder i 5mpx, jeg skjønner ikke helt hvorfor, hadde håpet på å ta i minst 8 eller selvsagt høyest mulig :-)

 

Jeg har nok tatt mest bilder i 5MPX, men også endel i 34MPX, det er nok de 2 oppløsningene jeg har brukt mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som har problemer med dårlig fokus på innebilder,bilder i dårlig lys:

Dere må aktivere hjelpelys (ledlampen) i innstillinger,ellers greier ikke kameraet å fokusere. Ledlampen vil da lyse opp motivet akkurat mens kameraet skal fokusere.

 

Jeg har ikke hatt problem med de bilder jeg har tatt inne iallfall, jeg har ikke tatt veldig mye innebilder, men de jeg har tatt er blitt bra.

Hjelpelys (fokuseringslampe som den heter på 808), bruker jeg altid, og er muligens derfor att bildene blir bra, uten den får nok ikke kamera bra nok utgangspunkt for å fokusere på...

 

Det som jeg derimot har merket er att det er lett for å få "skjelvende" bilde ved bruk av zoom i videoer, det skal veldig lite til før bildet blir ustabilt om man filmer eks. i 4x zoom da man ikke greier å holde mobilen stødig nok for hånd....

 

Forøvrig så ser det ut til att dere andre som har fått 808 nå har endel av de samme positive erfaringene som meg selv, tenker da spesiellt god skjerm og byggekvalitet/feeling i hånden.. Den fysiske størrelsen var faktisk en av de tingene jeg var litt skeptisk til men må si att jeg ble veldig positivt overrasket over den faktisk :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et døgn med 808:

 

Det var problemer med å legge inn alle mine ting fra Nokia Store og overføring fra min gamle N8. Telefonen låste seg to ganger da jeg prøvde å gjøre flere ting samtidig. Planen ble da å kun gjøre en ting av gangen. Det virker dog som at telefonen sier ifra at den er ferdig med oppgaver før den egentlig er det. Med det mener jeg at telefonen var sirup i flere minutter etter slike varsel. Etter installasjon av, og synking med, Contact Photo Sync trodde jeg telefonen hadde fått seg litt for mye. Bildene fra facebook havnet i galleriet, kontaktlisten kunne ikke manøvreres i og telefonen var et eneste stort timeglass(hjul). Da planla jeg reklamasjon dagen etterpå. Over natta hadde alt plutselig ordnet seg og telefonen var, og er enda, frisk og rask.

 

Telefonen kan ta fantastiske bilder, men jeg er litt misfornøyd. Det er ikke alltid den treffer med fokuseringen. Den fungerer heller ikke optimalt i lite lys, som f.eks. innendørs om kveldene. Eller ute for den saks skyld. Problemet ligger i at lukkertiden blir for lang og bildene blir uskarpe. Dette gjelder i modusene automatisk og motiv. Man kan kjøre på med blitz eller gå inn i creative mode og justere iso, som igjen automatisk korter ned lukkertiden.

 

Jeg har lest, uten å huske hvor, at dette er fordi Nokia er livredd støy på bildene etter all hypen som har vært over telefonene og derfor går for lavest mulig ISO i de automatiske beregningene.

 

Jeg hadde håpet på en telefon som gikk opp av lomma, knips - der var bildet tatt. Det er den også, det er bare ikke alltid bildet blir så bra.

 

Som sagt. Telefonen kan ta fantastiske bilder, men noen ganger går det skeis. Kanskje litt for ofte.

 

De positive sidene ved telefonen går jeg ikke igjennom da det vil være alt annet, som f.eks. skjermen.

 

Jeg kan legge til at jeg bruker fokuseringslampen, og problemet med fokus er der uansett. Det skjer ikke så ofte, men nok til at det irriterer.

 

Forøvrig er telefonen svært elegant. Når den ligger i dvale ser den nesten ut som en juvel. Man kan speile seg i gjenskinnet fra skjermen. Man lurer nesten på hvordan i allverden man skal kunne se noe som helst i solen med så mye speiling. Vekker du telefonen får du svaret. En svært bra skjerm.

 

Designerne og utviklerne har virkelig gjort sin flid med telefonen. Den oppleves nemlig ikke som tykk. De avrundede sidene i telefonen gjør at den ligger fint i hånden. Tenk på utgangspunktet. Her har dere en kloss (sensoren+optikk). Bygg en telefon rundt den. Eneste minuset med designen er kulen på baksiden, men den vet vi er nødvendig.

Samsung Galaxy Sll ser billig ut i forhold. (jeg har begge forran meg nå). Blir litt Nille over den nå. Nokia N8 ligger også her. Den ser sliten ut..

 

Flere minus med telefonen. Bakdekselet er ru. Dette ser fantastisk ut. Et minus med dette er at man kan høre fingrer som skifter grep ved filming.. På selve filmen altså.. Det er også lett å mute mikrofonene under filming.

 

Høytaleren til telefonen er i kulen med hullet vendt nedover.. Legger man telefonen på et mykt underlag muter man den litt. Tar man telefonen i senga etter alarmen kan det gå galt..

 

Vekten er OK. Dette klarer man å bære med seg. I en jakkelomme går det helt fint. I en tynn treningsjakke kan man se at det henger litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igår fikk jeg testet mye på innendørsbilder på fest i halvmørke omgivelser og jeg må si kameraet imponerer veldig innendørs også :) Blitzen er mye kraftigere enn det vi er vant med fra tidligere mobiler, som gjør att blitzen får mye større rekkevidde.

 

 

Kan du sjekke blitzen mot N8? Jeg sitter å sammenlikner i stua nå og kommer frem til at N8 har kraftigere blitz. da snakker jeg mulighet for å lyse opp et rom. 808 virker dunkel i forhold. Selve bildet blir bedre på 808, men det er mye mørkere. Hadde vært fint om du kunne sjekke dette så jeg kan finne ut om det er feil med min 808 eller ikke..

 

Jeg gjorde en test ikveld mht. blitz på både 808 og N8, jeg slo da av det meste av lyset i stua og så hvilken av bildene som ble best belyst. Etter hva jeg kan se har 808 definitivt den sterkeste blitzen! Bildet på N8 blir mørkere (og kornete), mens på 808 blir bildet veldig bra (og lysere).

Uansett, her er en mer utfyllende test av dette:

 

http://www.app4mobil...enon-flash.html

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er resultatet din en blanding av ulik ISO, ulik blender og ulik blitsstyrke. Hva som er hovedårsaken til et bedre bilde med 808 vet vi ikke. Det blir alt for enkelt å gi blitsen den hele og fulle æren. Like mye for enkelt som å gi økt ISO den samme æren, eller ulik blender. Prøv igjen med samme innstillinger på ISO og blender hvis du vil få frem forskjeller forårsaket av blitsen alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er resultatet din en blanding av ulik ISO, ulik blender og ulik blitsstyrke. Hva som er hovedårsaken til et bedre bilde med 808 vet vi ikke. Det blir alt for enkelt å gi blitsen den hele og fulle æren. Like mye for enkelt som å gi økt ISO den samme æren, eller ulik blender. Prøv igjen med samme innstillinger på ISO og blender hvis du vil få frem forskjeller forårsaket av blitsen alene.

 

Joda, er sant nok det du sier der. Godt mulig det ville forandret resultatet om en hadde gått på manuelle innstillinger.

Uansett, på auto setting (som de fleste bruker) er det iallfall ingen tvil om att 808 tar best innendørsbilder, og det skulle jo bare mangle att den ikke gjorde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...