Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Batteritiden bedrer seg nok etter en del oppladinger.

Har du forresten fått testet kameraet noe videre og sammenlignet med din "gamle" N8? (Som jeg også kjenner godt)

 

Ja regner med batteriet bedrer seg etterhvert. Nå har den iallfall vart 2 døgn med heftig trykking og mye bilder/video, men nå må den lades snart...

 

Kameraet er selvsagt mye bedre enn N8 ja, uten tvil.... Jeg har tatt mye bilder ja :)

 

Kan du legge ut noen bilder tatt med 808? Veeeldig spent skjønner du.

 

Jeg hadde igrunn ikke tenkt å legge ut noen bilder da det finnes så mye bilder/linker her i tråden allerede...

Man må også betale for abb. på Flickr for å legge ut bilder i full oppløsning slik jeg forstår, det gidder jeg ikke...

 

Her er noen bilder jeg har tatt men som dere ser blir de ikke lastet opp i full oppløsning de som er tatt i 34MPX oppløsning, det er fordi jeg ikke har abb. der...

 

http://www.flickr.co...s/80921803@N04/

 

Jeg har vist disse bildene på mobilen til flere og det er helt sykt imponerende når man zoomer de på mobilen, eks. bildet av boligblokken kan man zoome helt inn på terassene i øverste etasje og de ser rimelig tydelig ut på mobilskjermen faktisk, det samme gjelder huset helt på andre siden av vannet :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er flere bilder som ble lagt ut igår av Theverge :)

 

http://www.theverge....le-photos-video

 

Igår fikk jeg testet mye på innendørsbilder på fest i halvmørke omgivelser og jeg må si kameraet imponerer veldig innendørs også :) Blitzen er mye kraftigere enn det vi er vant med fra tidligere mobiler, som gjør att blitzen får mye større rekkevidde.

 

Da solen tittet frem og idag fikk jeg testet skjermen i direkte sollys, det er rett og slett det sykeste jeg har satt på en mobil!! Jeg stod midt i solen og skjermen var så tydelig man bare kunne drømme om, skjermen gruser nok alle andre mobiler på kontrast (noe også gsmarena`s test bekreftet), den må bare oppleves selv !!!! :)

 

Her er en grei video som demonstrerer zoom for de forskjellige oppløsninger:

 

http://youtu.be/w22hzq08JO0?hd=1

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med "amobil" i dag og etterlyst en grundig (norsk) test av 808.

De svarer at de stadig har kontakt med Nokia og etterlyser et testeksemplar, men at det stadig blir utsatt og testeksemplaret er forsinket.....

Hva kan dette skyldes da. Når de allerede har begynt utsendelsen til kunder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med "amobil" i dag og etterlyst en grundig (norsk) test av 808.

De svarer at de stadig har kontakt med Nokia og etterlyser et testeksemplar, men at det stadig blir utsatt og testeksemplaret er forsinket.....

Hva kan dette skyldes da. Når de allerede har begynt utsendelsen til kunder?

 

Tja, det virker som Nokia har problem med å få levert nok av denne mobilen til hvert enkelt land. Jeg fikk min fra Dustin Home og de hadde og fått også inn ett mye mindre antall enn det de hadde bestillt inn, de fleste andre nettbutikker har jo ikke fått noen enda... Husk att 808 nå blir lansert i hele verden og med den enorme etterspørselen som er kan det jo tenkes att det går enda en stund før alle nettbutikker får det de har bestillt.. Jeg vil tro att Nokia uansett jobber på spreng med å produsere det de greier av 808 i disse dager...

Amobil kommer nok med en test når de får den, men det kan nok ta litt tid...

 

Men hvorfor sjekker du ikke de testene som allerede er lagt ut av andre, eks. gsmarena ??

Gsmarena`s test er nok garantert mye mer grundig enn det Amobil kommer til å gjøre...

 

http://www.gsmarena....-review-776.php

 

Phonearena.com har jo også lagt ut sin test nå, dog ikke så utfyllende og noen merkelige konklusjoner (!), men den fikk uansett 8,5 (av 10) i karakter, som er "Excellent" :)

 

http://www.phonearen...w-Review_id3064

 

Her har du iallfall vurderingen fra 2 av de største mobilavisene world wide, i tillegg har du jo også brukererfaringer fra oss som har fått mobilen :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo da.

Jeg har også lest disse. Men, det har vel litt med min konservative holdning til slikt, at jeg maste litt på amobil tidligere i dag angående testing.

Jeg kommer vel til å fortsette å virre rundt uten å bestemme meg for noe, en måneds tid til. Inntil de er mer på plass i nettbutikkene. Og flere har kjøpt.

Tenker stadig på hvordan det vil bli å gå tilbake til symbian fra android og samtidig forlate den flotte skjermen jeg nå har.

Så vidt jeg skjønner, så er det vel bare du som har den og skriver om den her.

Jeg tror vel (bare arrester meg senere, om jeg tar feil) ikke dette blir noen bestselger fra Nokia og den kommer ganske så sikkert ikke opp i nærheten en gang, av de salgstall, som Galaxy II (og kanskje Galaxy III) har.

Med Nokias problemer generellt og dette operativsystemet, som stadig mister markedsdeler og faktisk nå er ganske lite i forh til IOS og android, så tror jeg vel heller det blir en nisjetelefon for oss som er veldig fokusert på kameradelen.

Jeg må få poengtere at jeg personlig ikke synes symbian ICS er dårlig. Bare at det er flere muligheter på android, (som er positivt og negativt, da man risikerer ustabilitet, med så mye rart man kan putte i de)….

Lenke til kommentar

Jo da.

Jeg har også lest disse. Men, det har vel litt med min konservative holdning til slikt, at jeg maste litt på amobil tidligere i dag angående testing.

Jeg kommer vel til å fortsette å virre rundt uten å bestemme meg for noe, en måneds tid til. Inntil de er mer på plass i nettbutikkene. Og flere har kjøpt.

Tenker stadig på hvordan det vil bli å gå tilbake til symbian fra android og samtidig forlate den flotte skjermen jeg nå har.

Så vidt jeg skjønner, så er det vel bare du som har den og skriver om den her.

Jeg tror vel (bare arrester meg senere, om jeg tar feil) ikke dette blir noen bestselger fra Nokia og den kommer ganske så sikkert ikke opp i nærheten en gang, av de salgstall, som Galaxy II (og kanskje Galaxy III) har.

Med Nokias problemer generellt og dette operativsystemet, som stadig mister markedsdeler og faktisk nå er ganske lite i forh til IOS og android, så tror jeg vel heller det blir en nisjetelefon for oss som er veldig fokusert på kameradelen.

Jeg må få poengtere at jeg personlig ikke synes symbian ICS er dårlig. Bare at det er flere muligheter på android, (som er positivt og negativt, da man risikerer ustabilitet, med så mye rart man kan putte i de)….

 

Okei skjønner, ja om du har så god tid kan du jo bare sitte på gjerdet å vente en måneds tid ja :)

Jeg mente ikke att det ble en bestselger over alle mobiler (Galaxy vil den uansett aldri slå), men mente att det kommer nok til å bli en bestselger for Nokia, og det var nok også det gsmarena og de andre mente vil jeg tro :)

Men det er jo ingen som vet noe da, men indikasjoner på den enorme mediadekningen 808 får og med de gode tester som er gjort hittil ligger den veldig godt ann til gode salgstall da...

Husk også att kamera er utrolig viktig for mange på en mobil i 2012.

Etter snart en ukes bruk av min 808 må jeg si att jeg har lite å sette fingen på (i forhold til det som imponerer), og det er jo nettopp det som er viktig med en mobil. Alle mobiler har sine svake sider, men når de positive sidene blir veldig stor i forhold til de negative så er jo situasjonen litt annerledes :)

 

Om du googler 808 vil du se att hele verden skriver om denne nå og det er no1 stuff world wide så interessen er enorm. Det er ikke bare Norge som sliter med tilgangen på 808 heller, de aller fleste land har kun noen få kunder fått kjøpt den sålangt.... Og det er nok bare en forklaring på det og det er att etterspørselen er mye større enn de kan produsere.

Men om du har tålmodighet ordner det seg nok vil jeg tro :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig ikke Nokia heller forventer en bestselger. Men jeg liker at de flekser muskler med teknologien sin, og jeg ser frem mot at Pureview blir implementert i fremtidige Windows telefoner :) Forøvrig kommet ut test på The Verge: http://www.theverge....pureview-review

 

Klart Nokia liker å vise det, alle mobilprodusenter gjør det når de har ett produkt som imponerer :)

Nokia vil nok også implementere Pureview teknologien til WP serien også men det blir nok en mer "light" versjon enn det vi ser på 808 etter hva jeg har forstått. Og uansett vil nok det bli en stund til enda pga de må forsterke OSèt i WP kraftig før det kan håndtere kamera av denne typen pga de begrensninger som ligger i WP generellt...

Det er mye som kan skje frem til den tid, og det er ikke sikkert Nokia er noen markedsleder på kamera engang når det kommer til WP..... Husk utviklingen går lynkjapt hos konkurrenter også....

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mulig, men det blir nok ikke helt uten utfordringer nei.... Jeg tror ikke det vil kunne håndtere en så stor bildebrikke som 808 har (41MPX) uansett :)

Hva er egentlig problemet med å kunne vise og behandle bilder på 41 Mp? Er OSet for tregt, mangler det drivere til kameraet, for lite ram eller hva?

 

Jeg kan ikke huske sist det var en teknisk begrensning for hvor store bilder som kan behandles på en PC. Den eneste utfordringen er at man må være mer tålmodig jo flere megapiksler det er og jo mer avansert behandling som skal gjøres. Enkle ting som skalering for visning, beskjæring, konvertering til jpeg, justeringer av farger og sånt gjøres jo ofte hardware-aksellerert via GPU nå, særlig i små dingser som kameraer, telefoner, nettbrett og andre ting som krever høy energieffektivitet pga batteritid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror designmessig at det ville blitt en reell utforming, men hadde de fått det til på en pen måte hadde jeg kastet penger etter noe slik ;)

 

Hvorfor skulle de ikke få det til på WP når de greier det på 808 ??

Problemet er vell heller att Nokia kommer til å gå konken om de ikke gjør noe med det WP opplegget sitt, det er jo ingen som vil ha Lumia og kunder flykter fra Nokia desverre....

Tror 808 blir ett friskt pust for Nokia i disse harde tider iallfall, er lenge siden vi har sett en toppmodell fra den kanten nå :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mulig, men det blir nok ikke helt uten utfordringer nei.... Jeg tror ikke det vil kunne håndtere en så stor bildebrikke som 808 har (41MPX) uansett :)

Hva er egentlig problemet med å kunne vise og behandle bilder på 41 Mp? Er OSet for tregt, mangler det drivere til kameraet, for lite ram eller hva?

 

Jeg kan ikke huske sist det var en teknisk begrensning for hvor store bilder som kan behandles på en PC. Den eneste utfordringen er at man må være mer tålmodig jo flere megapiksler det er og jo mer avansert behandling som skal gjøres. Enkle ting som skalering for visning, beskjæring, konvertering til jpeg, justeringer av farger og sånt gjøres jo ofte hardware-aksellerert via GPU nå, særlig i små dingser som kameraer, telefoner, nettbrett og andre ting som krever høy energieffektivitet pga batteritid.

 

Er usikker på hva som egentlig er problemet mot WP men har fortstått det er flere ting. WP er jo veldig lite fleksibelt i forhold til Belle (som Nokia har 100% kontroll over selv), WP har jo begrensninger i øst og vest (iallfall pr idag) så bare å få CPU til å kobles sammen med en sinnsyk GPU på den måten den gjør i 808 er nok ikke helt enkelt nei... Og husk att alle funksjoner skal gjøre LYNKJAPT, det holder ikke att de bruker 3sek på å åpne kamera etc... Alt dette mht respons og brukervennlighet er sykt imponerende på 808 og så gjennomført :) Men for all del de får det sikkert til på WP8 vil jeg tro, men det er jo ett stykke frem dit...

 

Men egentlig så gir jeg f... i hva Nokia gjør om 1år, det er idag vi har 808 og det er nå teknologien er råå, ikke om 1år, da er det gammelt nytt........ :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel veldig enig i den siste setningen din Leidueredet.

Leste forresten nettopp raskt testen (artikkelen)det var linket til over og den bekreftet vel mitt "problem":

----------

"The short and bittersweet conclusion is this: Nokia has produced the greatest cameraphone ever and saddled it with the most antiquated and frustrating OS it could find. You’ll be as astonished by the 808 PureView’s image quality as you will be by Nokia’s audacity in shipping a phone with a dead end operating system that should have been retired from duty years ago.

 

A careful reading of this review will reveal that I haven’t once referred to the 808 PureView as a smartphone. Smartphones are supposed to let you take your email and web browsing on the move with you, whereas the 808 does the first of those things poorly and the second atrociously. Lacking in compelling apps, staring into an abyss of negligible future support, and being fundamentally unpleasant to use, Symbian in 2012 is a sick joke played at the user’s expense."

----------

Ja ja....

Jeg brukte jo symbian belle på N8 uten problem (ser man bort fra browser)

Men, det var altså før android kom meg i hendene.

Du skriver, som om det er lenge, da jeg anslår bort mot en måned på å bestemme meg. Men, mange nettbutikker får den jo ikke før om flere uker?

Og (har jeg erfart), setter de en dato, så blir det ofte utsettelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel veldig enig i den siste setningen din Leidueredet.

Leste forresten nettopp raskt testen (artikkelen)det var linket til over og den bekreftet vel mitt "problem":

----------

"The short and bittersweet conclusion is this: Nokia has produced the greatest cameraphone ever and saddled it with the most antiquated and frustrating OS it could find. You’ll be as astonished by the 808 PureView’s image quality as you will be by Nokia’s audacity in shipping a phone with a dead end operating system that should have been retired from duty years ago.

 

A careful reading of this review will reveal that I haven’t once referred to the 808 PureView as a smartphone. Smartphones are supposed to let you take your email and web browsing on the move with you, whereas the 808 does the first of those things poorly and the second atrociously. Lacking in compelling apps, staring into an abyss of negligible future support, and being fundamentally unpleasant to use, Symbian in 2012 is a sick joke played at the user’s expense."

----------

Ja ja....

Jeg brukte jo symbian belle på N8 uten problem (ser man bort fra browser)

Men, det var altså før android kom meg i hendene.

Du skriver, som om det er lenge, da jeg anslår bort mot en måned på å bestemme meg. Men, mange nettbutikker får den jo ikke før om flere uker?

Og (har jeg erfart), setter de en dato, så blir det ofte utsettelser.

 

Jeg stusset på disse kommentarene selv da jeg leste det...

Gsmarena (som forøvrig virker å ha gått mest i dybden) skriver derimot dette:

 

Browser:

The browser supports FlashLight 4. It felt fluid and fast when we panned around a page and zoomed in and out. We didn't really see any pages break in the browser either. Nokia has definitely brought up its browser a huge step forward thanks to the updated browser engine.

 

E-mail:

The Nokia 808 automatically set up our Gmail account in no time, complete with Exchange Active Sync configuration. Usually, all you need is to enter a username and a password and you will be good to go. A few settings had to be entered manually for the Active Sync setup.

Multiple email accounts and various security protocols are supported, so you can bet almost any mail service will run trouble-free on your Nokia 808.

 

OS:

The OS has caught with to the competition with numerous UI and usability updates, and it's lightweight enough so even the 1.3GHz single-core processor of old architecture delivers a fast, fluid experience.

 

Etter å ha trykket på 808 selv i snart en uke er jeg iallfall ikke i tvil om att vurderingen fra Gsmarena stemmer mye bedre med min egen erfaring :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor god er batteriet ?

 

Ser i noen tester at den ved litt allsidig bruk , ikke klarer en hel dag før man må lade.

 

Batteriet på 808 syns jeg skuffer noe desverre....

Jeg har jo selvsagt trykket mye på den disse dagene så blir jo ikke helt reelt å vurdere den basert på det, men det har på det lengste holdt ca 2 døgn men da med veldig mye bruk. På en lading greidde jeg også å tappe det på litt over 1 dag (!) men tror ikke den kan ha vært 100% ferdigladet den gangen...

WLAN på hele tiden, bluetooth delvis på, strømsparing ikke aktivert, litt GPS, ikke FM-sender..

 

Men batteriet bedrer seg jo som regel etter det er nytt så skal legge ut mer info etterhvert som det begynner å "gå seg til" :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen Leirdueredet.

Ser nå at amobil skriver at nettbutikkene skal begynne å fylles med denne den neste uken.

Så får vi se.

Sitter her og tenker/fabulerer litt om bytte....

Fotograferte litt med min SII i går kveld og savner veldig en dedikert kameratast. Legger hele tiden merke til det.

Er det forresten den hvite du kjøpte?

Hva ville du si er en god innstilling for helt vanlige bilder på 808?

5 mp? Og hvor store blir filstørrelsene?

Mener å huske at på N8 video beste oppløsning forbrukte ca 60-65 mb/min. da går det vel med minst det samme her.

Regner med du har fått 16 Gb versonen og da har 13-14 Gb til rådighet til bilder og film.

Når det gjelder kart. Har det vel ikke blitt gjort noen forandringer på den måten, At man kan laste ned på forhånd de områder/land man ønsker?

E-post ble lagt inn og fungerer greit?

Hva med varsling av ubesvarte samtaler / mottatte sms. Greit å se når tlf er i stand by/hvilestilling.?

 

Masse her kunne jeg funnet ut ved å lese. Men, det er bestandig lettere med opplysninger fra vanlige brukere, som kan supplere positivt/negativt.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...