Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Med fare for (og med rette) å bli hetset for å skrive "postmannsinnlegg"....

så spør jeg likevel.

Jeg bestilte for et par dager siden på mpx.no, da ubekreftet dato var 13/7. Etter at jeg bestilte ble det oppdatert med 20 nye (ubekreftet) samme dato. Nå står det på nettsiden 9 stk ubekreftet 27/7....

Dette betyr kanskje at jeg ligger i kø allerede for levering og før 27/7?

 

 

Komplett pleier å legge ut 20 mobiler i slengen (pr bestilling) så du er nok med på den første da :) Men virker som komplett selger mange av 808 for de går ned til 1 og så starter på 20 nye omtrent hele tiden...

 

Uansett virker det som Nokia har store problemer med å få dekket etterspørselen etter 808 enda, det er jo nå nesten 1 måned siden jeg fikk min fra Dustin-Home og fremdeles er det jo mange nettbutikker som ikke har fått den inn enda.. Men slik jeg forstår er situasjonen ganske lik over hele verden...

 

Heisann Jeg bestilte mitt eksemplar fra Komplett den 25. mai, og fikk i dag beskjed om at forventet sendingsdato var flyttet til 20. juli. Er det sånn at de som "maser" blir prioritert før den tause minoritet? Noen erfaringer? Har nå bestilt fra Euronics, som oppgir at telefonen er på lager. Venter med å avbestille på komplett til jeg har fått sendingsbekreftelse fra Euronics. Ellers vil jeg takke for en flott tråd! Gull verdt for en som ikke har så mye peiling på mobiltelefon...

Endret av Tangmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestilte du for halvannen mnd siden og har fått utsettelse igjen altså?

Da håper jeg du sier fra når du får eventuell sendingsbekreftelse fra Euronics.

Der står det forøvrig å lese:

 

"Lagerstatus: Direktevare. På lager

Dette produktet sendes rett til deg fra vår samarbeidspartner, dette gjør vi for å tilby en mest mulig effektiv og billig logistikk. Produktet er på lager og sendes normalt innen én virkedag."

 

Jeg vet ikke hvem samarbeidspartner de her mener.

Mulig det går an å maile/ringe dem.

Jeg har bestilt på mpx/komplett som sagt og sendt en mail med spørsmål om hvor jeg ligger i løypa.

Blir det negativt svar, så vurderer jeg det samme.

Altså en kansellering, om noen andre har.

 

Edit:

Da fikk jeg beskjed.

Foreløpig forsinket til 26/7 min også.

 

Har nå i tillegg sendt spørsmål til Euronics.

jeg vet ikke hva alle disse utsettelsene betyr. Men personlig så tror jeg det er en nisjetlf, som man ikke har beregnet rekordvolum av i salg og at man kanskje på slutten har hatt softwareproblemer.

Den er i hvert fall ikke kjent i markedet. På en Elkjøp butikk jeg var innom måtte selgeren ha hjelp fra en annen (hadde ikke hørt om tlf), som etter hvert fortalte at de ikke hadde hatt spørsmål angående 808.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Ved sms kommer det opp en boks med beskjed om hvor mange mld du har ( og varselsys)

Ved mail kommer bare et lydsignal og ingen boks eller lys ....er det slik hos dere og

Ligger heller ikke noe tall i sms/mail app om antall beskjeder slik som på iphone eller android

 

Det er slik hos meg også. Tror det er meningen da e-posten vises direkte i appen uansett. Forøvrig savner jeg varslingsappen fra symbian^3. Denne forsvann ved overgang til Belle. Den hadde blant annet en forhåndsvisning dersom det kun var en sms. Syns det ar praktisk. Savner RSS-leseren til Nokia Beta Labs også.

Lenke til kommentar

Det er slik hos meg også. Tror det er meningen da e-posten vises direkte i appen uansett. Forøvrig savner jeg varslingsappen fra symbian^3. Denne forsvann ved overgang til Belle. Den hadde blant annet en forhåndsvisning dersom det kun var en sms. Syns det ar praktisk. Savner RSS-leseren til Nokia Beta Labs også.

 

Jeg ser det er noen apps som ikke er blitt konvertert til FP1 enda ja, blant annet Yr.no og Avinor (flytider), jeg sendte de en mail fra Ovi Store og fikk beskjed om att de holdt på å oppdatere disse til Belle FP1 nå så de skulle snart være klar :)

Så om det er apps dere ikke finner til FP1 kan det være ett tips å skrive til utvikleren om det :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Har nå i tillegg sendt spørsmål til Euronics.

jeg vet ikke hva alle disse utsettelsene betyr. Men personlig så tror jeg det er en nisjetlf, som man ikke har beregnet rekordvolum av i salg og at man kanskje på slutten har hatt softwareproblemer.

Den er i hvert fall ikke kjent i markedet. På en Elkjøp butikk jeg var innom måtte selgeren ha hjelp fra en annen (hadde ikke hørt om tlf), som etter hvert fortalte at de ikke hadde hatt spørsmål angående 808.

 

Det kan ikke være noen softwareproblemer som er årsaken da, isåfall skulle jo vi som fikk mobilen for 1mnd siden merket det isåfall... Etter å ha googlet litt på det ser det ut som situasjonen er lik i hele verden, frutstrerte kunder som klager over att 808 kommer i små antall for hver levering og leveringer blir utsatt hele tiden... Det tyder jo bare på att Nokia ikke greier å levere nok i forhold til etterspørselen enda.. Med den situasjonen som Nokia er i idag med dårlige salgstall på Lumia osv er det klart att de er veldig intressert i å få best mulig salg av 808 og den er jo definitivt den Nokia mobilen som har størst mediaomtale/interesse idag :)

Men jeg vil tro det ordner seg for dere som ikke har fått den enda, den kommer nok snart :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Tenkte oppsummere en ukes bruk med telefonen.

Alle har vel hørt at Symbian er "buggy" og gammeldags, symbian er ikke så ille, men det mangler rett og slett apps. Symbian i seg selv fungerer for meg meget godt.

 

Mobilen hang seg 2 ganger 1. dagen, etter det har den vært snill!

 

Youtube er noe jeg bruker mye på mobilen, standardappen for dette er for dårlig. Man kan ikke sortere søk, fortsette videoer etter en viss tid, få bra kvalitet eller få opp alle subscriptions samtidig osv.

 

En app som løser dette kalles cutetube, den koster 30kr, men er verdt det, her får du alle funksjoner pluss mulighet til å laste ned youtubefilmene i god kvalitet og mye mer. Med denne fikk jeg derimot ett problem, jeg måtte under innstillinger - programminnstillinger - Videoer endre "Tilgangspunkt i bruk" Dvs at jeg måtte sette denne til Netcom når jeg var på 3g, eller Wifi når jeg var hjemme eller på jobb.

 

Her fant jeg en workaround ved å lage ett testnettverk, deretter satt jeg dette som tilgangspunkt og slettet nettverket igjen. Da kom det "Ikke angitt" og den fungerer nå automatisk på begge!

 

Mail Exchange fungerer godt med unntak at det er vanskelig å få opp mailer som ligger på server. Dette fikk jeg ikke til, og det var irriterende når jeg måtte få frem en lønnsslipp fra januar i år. Dette fungerte plutselig etter at jeg synca ALL mail (Tok vel en 3-4 timer). Og det fungerte igjen etter at jeg fjerna at den skulle synce alt.. Trolig en bug.

 

Mailwidgetene fungerer derimot meget bra, og oppdaterer seg mye raskere en de jeg har hatt på Razr Maxx og HTC one X.

 

Facebook appen "sosialt" er meget treg, bruker nå Fmobi (10-20kr) som er mye bedre, men fortsatt har noen bugs, finner ikke meldinger fra alle og kommer med varselslyder i ny og ne, uten at noe har skjedd. Widgeten her fungerer også meget godt.

 

Ett annet litt skummelt problemer jeg har er med videoavspilling. Jeg starter ofte en video for så å pause den mens jeg gjør noe annet. Selvom jeg har gått ut av videoappen med hjemknappen og låst telefonen, sluker dette batteri. Trolig samme problem med youtube.

 

Menyene og scrolling funker ok, de er ikke trege, men hakker noe mer en androidene jeg har brukt i det siste. For meg ikke ett problem.

 

Browser: Denne har fått mye slakt, den er ikke bra, men den fungerer greit til surfing synes jeg. Opera er ett meget godt og mye raskere alternativ. Problemet her er at man ikke får satt opera som default browser. Dvs at når du åpner en lenke fra feks en mail du har. Åpner den innebygde browseren og ikke opera.

 

Det er en instilling for dette, men her er det ikke mulig å velge annet en defaultbrowser. Irriterende.

 

Det sagt: jeg bruker også torrent på telefoner; Og nokiaen er faktisk raskere til å laste og finne innhold på denne siden. Aner ikke hvorfor med den er dobbelt så rask!

Symtorrent er er ett bra torrentprogram som ikke finnes i butikken, men man finner denne på google.

 

Kamera, kjempebra. Fått mye bra tilbakemeldinger på bilder jeg har tatt. (Fra fotografer!!).

Savner her: Anti shake, burstshot. Ett annet tips er å bruke utløseren på skjermen isteden for den dedikerte knappen. Når man bruker den dedikerte knappen er det fort gjort å bli litt ustø i det bildet blir tatt.

 

Ikke alle billadere funker til nokian. Har jeg jeg har brukt i 2 år som nektet å fungere på nokian. Måtte kjøpe orginal 12v lader og den virker bra!

 

Mangler en del apps jeg bruker i jobb:

If config, Wifi signalmeter og timeregistrering osv.

 

Andre positive ting:

Navigasjon er knallbra og rask.

Spill er ok, angrybirds og cut the rope fungerer som på android telefoner.

FM senderen er knall å ha. Lett å spille av musikk i bilen.

Telefon/SMS funksjoner er knallbra, enkle og raske.

Tastaturet er bra.

Mobilen lades mye fortere en mine siste android telefoner.

Bilderedigeringsprogrammet er bra. Man kan stille kontrast, meting, lys, og mye mer.

Colorize it et ett program som er ganske artig på bilder.

Byggekvaliteten er knallbra på telefonen "Built to last".

Batteriet varer ut dagen med normalt bruk. Hvis ikke hjelper det å ha den litt i laderen da den lader fort!

 

Er nok mye mer å si, men det er det jeg kommer på i farten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestilte du for halvannen mnd siden og har fått utsettelse igjen altså?

Da håper jeg du sier fra når du får eventuell sendingsbekreftelse fra Euronics.

Der står det forøvrig å lese:

 

"Lagerstatus: Direktevare. På lager

Dette produktet sendes rett til deg fra vår samarbeidspartner, dette gjør vi for å tilby en mest mulig effektiv og billig logistikk. Produktet er på lager og sendes normalt innen én virkedag."

 

Jeg vet ikke hvem samarbeidspartner de her mener.

Mulig det går an å maile/ringe dem.

Jeg har bestilt på mpx/komplett som sagt og sendt en mail med spørsmål om hvor jeg ligger i løypa.

Blir det negativt svar, så vurderer jeg det samme.

Altså en kansellering, om noen andre har.

 

Edit:

Da fikk jeg beskjed.

Foreløpig forsinket til 26/7 min også.

 

Har nå i tillegg sendt spørsmål til Euronics.

jeg vet ikke hva alle disse utsettelsene betyr. Men personlig så tror jeg det er en nisjetlf, som man ikke har beregnet rekordvolum av i salg og at man kanskje på slutten har hatt softwareproblemer.

Den er i hvert fall ikke kjent i markedet. På en Elkjøp butikk jeg var innom måtte selgeren ha hjelp fra en annen (hadde ikke hørt om tlf), som etter hvert fortalte at de ikke hadde hatt spørsmål angående 808.

 

Ringte Euronics som kunne opplyse at leverandøren nå var foreløpig utsolgt. Jeg fikk faktisk den siste som var på lager. Tror ikke helt på det, før jeg får en pakkesporing jeg kan følge....

Lenke til kommentar

Tror du gjør lurt i det....

Jeg sendte de en mail:

 

Hei!

Jeg ser av deres nettsider at Nokia 808 blacker på lager.

http://www.euronics....Black-808-Black

 

Men, samtidig så står følgende som tilleggsopplysning:

"Lagerstatus: Direktevare. På lager

Dette produktet sendes rett til deg fra vår samarbeidspartner, dette gjør vi for å tilby en mest mulig effektiv og billig logistikk. Produktet er på lager og sendes normalt innen én virkedag."

 

Jeg vet ikke hva dere mener med samarbeidspartner og hvor dette er. (Utlandet?)

Men, når vil jeg ha telefonen hos meg ved bestilling idag?

 

 

Så fikk jeg dette svaret:

 

Hei,

Når produkt på nettbutikken har lagerstatus"Direktevare", vil det si at produktet sendes direkte fraleverandør.

Så sant leverandør har produktet på sitt lager, sendes detsnarlig.

God sommer :-)

 

Er det dette man kaller "god dag mann økseskaft"?

 

Uansett, så bare lar jeg bestillingen hos mpx ligge en stund fremover nå (tror jeg).

Jeg lever jo veldig godt med det jeg har. Utmerket kamera og video.

Til og med så godt at jeg kan finne på å ombestemme meg.....

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Dinside.no er ute med en test av kamera på 808 nå:

http://www.dinside.n...view-kameratest

 

Redaktøren greidde å lire av seg følgende "resten av mobilen (bortsett fra kamera) holder ikke mål"

Må være den mest virkelighetsfjerne oppsummeringen jeg har hørt, tyder på han ikke har prøvd annet enn kameraet iallfall, men ser omtrent hele forumet under artikkelen kritiserer han for det så tipper han angrer litt ja, hehe... :tease:

Endret av leirdueredet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Din Side bommer veldig ofte når de skal teste produkter som konkurrere med deres kjære favorittproukt ;)

Jeg ville ikke lagt alt for mye vekt på omtalen de gir "resten av telefonen", men at den henger flere hestehoder bak en moderne Android telefon, er vel egentlig ingen overraskelse?

Det virkelig interessante med denne testen, er å se hvor overlegen One X er S3. Nå kan alle fanboysa se selv, og dømme ut ifra bildene.

Lenke til kommentar

Det virkelig interessante med denne testen, er å se hvor overlegen One X er S3. Nå kan alle fanboysa se selv, og dømme ut ifra bildene.

 

S3? Om det er Galaxy SIII du sikter til, er det faktisk Galaxy Beam de har testet. Den har et langt dårligere kamera. Ingenting jeg har sett fra kameraet på One X tyder på at det er bedre enn det i Galaxy SIII.

Lenke til kommentar

Har lest testen nå. og han påpeker jo det som hele tiden har vært mitt dilemma og han bruker jo også ordene jeg selv brukte tidligere i dag (nisjetelefon)

 

Han skriver under konklusjonen: ......

..."vi ser ingen vits i å teste teknologi som skal inn i Lumia-serien på sære nisjemobiler før de skikkelig gode produktene kommer"...

Hvorpå han fortsetter:

"Så foreløpig ligger Nokia 808 PureView dessverre an til å være en telefon vi ikke kan anbefale til noen. Godt kamera er ikke nok når resten av telefonen er så begredelig. Både iPhone 4S, Samsung Galaxy SIII og HTC One X har supre kameraer i supre telefoner, noe som er langt mer enn vi kan si om 808."

 

Dette har jo hele tiden vært kjernen i mitt dilemma. Når jeg nå ser uavhengige vanlige bilder med 808 og video, så overgår de ikke det jeg har nå merkbart, på noen som helst måte..

Men, ved zoom er 808 mye bedre.

Og alle andre telefonfunksjoner jeg har på nåværende tlf, overgår 808 med flere hestelengder.

Faktisk så synes jeg artikkelforfatteren takler svarene under artikkelen på en meget god måte. Og svare greit for hva han skriver i artikkelen.

En del av av kritikerne av artikkelen høres derimot ut som den reneste kaklende syforening.

 

Vi får se.

Jeg legger nå merke til at flere brukere som har telefonen begynner å poste her nå. Negativt og positivt.

Jeg følger med.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Din Side bommer veldig ofte når de skal teste produkter som konkurrere med deres kjære favorittproukt ;)

Jeg ville ikke lagt alt for mye vekt på omtalen de gir "resten av telefonen", men at den henger flere hestehoder bak en moderne Android telefon, er vel egentlig ingen overraskelse?

Det virkelig interessante med denne testen, er å se hvor overlegen One X er S3. Nå kan alle fanboysa se selv, og dømme ut ifra bildene.

 

Enig.

Ja de bommer nok der ja, jeg har heller aldri hatt noe stor tiltro til dinside.no når det gjelder tester så stemmer nok det.

Ser redaktøren har kommentert det og i forumet der, og han prøver å unnskylde seg der "dette var kun en test av kamera, vi må komme tilbake til resten" osv.. så tipper de endrer oppfatning til hovedtesten ja da redaktøren omtrent blir kjeppjaget i forumet der, hehe.. :)

 

Når det gjelder OSet (Belle FP1) på 808 syns jeg det fungerer meget bra, smooth, raskt og lett å bruke som flere andre også har kommentert her i tråden :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

For tidlig for meg å dra en fullkommen konklusjon, men førsteinntrykket mitt sånn kjapt er at det er en solid telefon, har den hvite og kun sett den hvite og den vekker interesse blant folk rundt meg. Ikke ofte folk er så nyskjerrige

Men om du kommer fra en (som meg) htc one x( med endelig en android versjon som er bra) eller er fan av Apple så er dette en kategori C telefon, den har ikke så god skjerm som du er vant med, den er ikke så kjapp som du er vandt med, den mangler alle apper som gjør de ovenevnte telefonene unngåelige og den er ikke så responsiv som det du er vant med, den er rett å slett en Nokia som sliter å henge med på utviklingen(bortsett fra kamera)

 

En ting jeg jeg liker som jeg har funnet på butikken er noe som heter "sleeping screen" , det er en skjermsparer med mange valg. Jeg har forelsket meg i den første jeg fant blant de mange, den er på hele tiden, dekker hele skjermen og jeg var redd den skulle bruke mye strøm, men det gjør den ikke

 

Så har den selvsagt noen kjekke ting også, kameraet har jeg ikke hatt sjans å leke med enda, men jeg skal på festival i sommer og jeg skal på ferie med familien, så jeg gleder meg til å se videoer og bilder tatt med denne

Lenke til kommentar

En ting jeg jeg liker som jeg har funnet på butikken er noe som heter "sleeping screen" , det er en skjermsparer med mange valg. Jeg har forelsket meg i den første jeg fant blant de mange, den er på hele tiden, dekker hele skjermen og jeg var redd den skulle bruke mye strøm, men det gjør den ikke

 

Sleeping screen bruker jeg selv også, den er genial ja.

Den burde vært standard out-of-the-box da man har mye bedre notifications etc., selv bruker jeg den sammen med eget bilde som screensaver, det ser virkelig kult ut :)

 

Ang. apps så lastet jeg ned "Belle Extra Buttons", den er også grei da den gir ekstra funksjoner i både startskjermen og nedtrekksmenyen :)

http://store.ovi.com...ce=search&pos=1

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Proshop.no hadde 1 stk (black) på lager nå i formiddag. og da prøver jeg meg der. Litt dyrere men, pytt pytt.

Da får jeg heller slette/kansellere på mpx.

Det blir en del ferieaktiviteter fremover og da hadde det vært greit med litt uttesting i den forbindelse.

Lenke til kommentar

Er det noen norske butikker som selger Nokia mikro hdmi kabelen ( ca-198)

Får bare noen tyske treff :-(

 

Du trenger jo ikke Nokia orginial, alle micro-hdmi fungerer jo.

Er mange som har de, eks. Mytrendyphone har flere varianter av de:

http://www.mytrendyp...r-133382c1.html

 

Men hva skal du egentlig med den når du har DLNA ? Er jo veldig mye enklere enn å styre med kabler...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Er det noen norske butikker som selger Nokia mikro hdmi kabelen ( ca-198)

Får bare noen tyske treff :-(

 

Du trenger jo ikke Nokia orginial, alle micro-hdmi fungerer jo.

Er mange som har de, eks. Mytrendyphone har flere varianter av de:

http://www.mytrendyp...r-133382c1.html

 

Men hva skal du egentlig med den når du har DLNA ? Er jo veldig mye enklere enn å styre med kabler...

Njaa, vet ikke.Aldri prøvd DLNA, vet ikke helt hvordan det fungerer. Hjemme hos meg går det mest i Airplay

Lenke til kommentar

Er det noen norske butikker som selger Nokia mikro hdmi kabelen ( ca-198)

Får bare noen tyske treff :-(

 

Du trenger jo ikke Nokia orginial, alle micro-hdmi fungerer jo.

Er mange som har de, eks. Mytrendyphone har flere varianter av de:

http://www.mytrendyp...r-133382c1.html

 

Men hva skal du egentlig med den når du har DLNA ? Er jo veldig mye enklere enn å styre med kabler...

Njaa, vet ikke.Aldri prøvd DLNA, vet ikke helt hvordan det fungerer. Hjemme hos meg går det mest i Airplay

 

Airplay trenger man jo en egen Apple boks for å få til å fungere + det fungerer kun med Apple produkter..

DLNA derimot er innebygget i mange nyere TV og mediaspillere, blue-ray, PCèr, Playstations osv så du trenger ingen boks i tillegg..

 

For å bruke det åpner du "DLNA spiller" som ligger i menyen på 808, du velger da enten video/lyd eller bilder, deretter velger du hvilken enhet du skal sende til. Da er det bare å browse gjennom filene via mobilen og filene speiles da automatisk mot TV skjermen trådløst via WLAN nettverket. Dvs TV`n viser det samme som mobilskjermen din, i tillegg er det også mulig å zoome inn på bilder fra mobilen. Genialt enkelt og mye bedre enn kabel :)

 

Her er full beskrivelse av DLNA for 808:

http://www.nokia.com...8B_FILE001.html

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...