Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ble bare rot i svaret mitt

Men fikk ingen treff hjemme når jeg søkte

Og apple produkter er det nok av hjemme og det er GULL :-)

 

Ok, da tyder det på att du har en gammel TV/andre apparater som ikke har DLNA desverre..

 

Tja... Det er sikkert "gull" om man har kjøpt de apple-bokser etc. man trenger for å få det til å fungere, problemet er att det ikke fungerer "out of the box"...

Selv har jeg mer sans for produkter som følger industri-standarden og som kan brukes mot andre produkter (TVèr etc.) med bare ett tastetrykk, det gjør DLNA :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Det er sant

I dag morges sto det at telefonen hadde 57% strøm men har gått over i strømsparemodus, er det innstillinger for når denne skal gjøre det

Forøvrig tviler jeg på at det var 57% strøm på batteriet, det er det som er litt rart, enten så varer batteriet i det uendlige ellers tømmes det uforståelig fort

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt min i 5 dager. Den første dagen gikk til å overføre alt av kontakter, epost, meldinger, kalenderoppføringer og musikk fra min N8. Den brukte lang tid på å overføre "landkoder" - uten at jeg vet hva det er. I tillegg installerte jeg alt av apper til N8 via Nokia butikk. Men over natten så var alt på plass utenat appene. Her var det mange stopp. Brukte dag 2 på å få appene på plass. Har også opplevd et par at telefonen går i heng uten at jeg klare å identifisere hva det kan skyldes. I det siste har det fungert prikkfritt.

 

Har også problemer med å få formattert Sandisk SDXC 64g kortet. Fikk ikke formatert det i Win7 eller i telefonen. Er det noen som har tips?

 

Min forrige telefon er en N8. N808 oppleves som en god oppgradering av denne. N808 er på de aller fleste områder en del bedre. Belle flyter mye bedre enn på N8. Skjermen er overraskende bra - oppløsningen tatt i betraktning. Den går an å bruke den i sollys - noe som ikke alltid er tilfelle med alle dedikerte fotoapparatene på markedet. Lydkvaliteten på videopptaket er generelt bra, men sliter litt med "pop" når det blåser ute (men hvilket apparat gjør ikke det?).

 

Har tatt ca 240 bilder de siste tre dagene - stort sett hjemme i hagen og med ungene som hovedmotiv. At man har lyst til å ta bilder med mobilen er jo et godt tegn.

 

Positivt

- Kontrastrik skjerm. Kanskje den beste i direkte sollys?

- Overraskende god å holde i.

- Nokia Belle FP1 glir overraskende godt og smertefritt.

- Kameraet. Har dog ikke fått testet alle funksjonene i kreativ modus. Er imponert over hvor godt kameraet eksponerer (pixler betyr ikke alt). Veldig lite utbrente partier å spore - selv i kontrastrike bilder.

- Videofilming. Tror kameraet kan måle seg med dedikerte videokameraer i lavere prisklasse. Opptakskvaliteten på lyd er bra. Har dog ikke fått testet på konsertopptak.

- Lettere å skrive med fulltastatur i portrettmodus.

 

Har et kamera med hvit deksel. Det er veldig flott og skiller seg positivt ut.

 

Ting å trekke

- Lav oppløsning på skjermen. Man kan se pikslene ganske tydelig på fotografier - særlig på runde objekter. Det er negativt når man tar prisen i betraktning på telefonen. Man kan dog trøste seg med at skjermen er bedre enn alt som finnes på speilreflekskameraer. Mistenker at Nokia har gjort et kompromiss her ved at høyere skjermoppløsning krever kraftigere grafikkprosessor - som vil trekke mere strøm.

- Automatisk oppkobling opp mot trådløs nett er ikke helt bra. Må ofte koble meg opp manuelt. Medfører at jeg ofte bruker 3G nettet som tilkobling i stedet for trådløs oppkobling.

- Plassering av ladekontakten.

- Autofokus. Kameraet er såpass responsivt at jeg sitter med et inntrykk av at autofokusen holder ytelsene/potensialet for sensoren/kameraet tilbake. For ofte bommer autofokusen når en bruker mobilen som "point and shoot". Man må ta seg tid. Klarer Nokia (eller noen andre) å komme opp fokuseringsløsninger som finnes på speilreflekskameraer - så hadde det vært helt fantastisk. Mye vil ha mer.

- Mangel på apper til Nokia Belle. Vi har allerede en iPad og 7" android nettbrett så jeg savner egentlig ingenting av apper. Nettbrett gir mye bedre opplevelse på spill, video og surfeopplevelse enn det en kan få på enhver smartmobil som finnes på markedet. Så jeg synes ikke at mangel på apper til Nokia Belle er noe å rope så høyt om. Men av og til så har jeg savnet at Nokia hadde et OS som også kjørte på nettbret slik som IOS og Android.

 

- Batterikapasiteten? Setter en spørsmålstegn her. Fotoentusiaster kan oppleve at en går tom for strøm under en dag? Å gå tom for strøm er noe av det kjipeste man kan opplevelse som fotograf.

 

Er det noen som har brukt den medfølgende håndreima og har noen erfaringer med den?

 

 

Edit 23:32

Fikk faktisk nå formatert SDXC 64g kortet i windows og nå fungerer den.

Endret av frans
Lenke til kommentar

- Kontrastrik skjerm. Kanskje den beste i direkte sollys?

 

808 har den mest kontrastrike skjermen som finnes av alle mobiler, så er riktig det ja, jeg er selv også meget imponert over hvor bra den er :)

 

Contrast_ratio.jpg

We conducted our usual sunlight legiblity test on the Nokia 808 PureView and it ended up our new champion. The contrast ratio of the ClearBlack AMOLED mounted on the smartphone in strong light is way better than anything we've seen so far.

 

Perhaps the most important factor when it comes to screen quality is contrast ratio. Contrast ratio is the measure of the dynamic range of the luminance of the display, essentially describing how much darker the deepest blacks are than the brightest whites. A display with a good contrast ratio is able to show richer, more vibrant still images and videos that come to life.

 

Kilde:

http://www.gsmarena....eview-776p2.php

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Forøvrig går jeg fra å ha telefonen i dagvis uten å lade til at den ikke overlever natta en gang. Å jeg lukker altid åpne programmer, hva som da tar knekken på den vet jeg ikke

Hvis den ikke overlever en natt i "hvilemodus", så er det jo helt åpenbart en feil og det er en garantisak.

Lenke til kommentar

Da var min røde 808 i hus, og klar til test :)

Driver bare å overføre alt fra min gamle N8 først...

 

Første intrykket etter 10min bruk, er at den er veldig solid, og mye mer "smooth" i menyene å slikt enn N8.

Ingen tegn til småhakking ved scrolling i menyene slik som N8 var.

Lenke til kommentar

Jeg fikk min i ettermiddag og har ikke begynt å se på den før nå...

Derfor kanskje bare dumt å spørre allerede, men....

Har fått satt opp e-posten på jobben med exchange active sync.

Intet problem....

Så skal jeg ha inn annen gmail adr jeg bruker privat....

Der står det i manualen:

"Velg E‑post ; Ny e-postkasse, og følg

instruksjonene på telefonen."

 

Når jeg gjør det og taster inn [email protected] Følger på med personlig passord ...

Så trykker jeg enter og får da opp et bilde med (kun) exchange active sync, med logo???

 

Trykker jeg så på det (intet annet valg), så får jeg beskjed om at maksimalt antall e-postkasser er angitt. Slett en eksisterende...osv...

Er jeg helt på jordet nå?

 

En annen ting.

Lekte litt med å nedlaste kart. Nordiske land var forhåndsinnstallert.

Jeg skal til Tyskland og Spania i nær fremtid og lastet ned kart for det. Greit, ser det ut som.

Men, jeg skal også til Kypros om en måneds tid. Kypros fant jeg ikke. Tenkte kanskje det kom med under Hellas, eller Tyrkia og prøvde det. Men, nei....hm...

 

 

Edit:

Tror jeg muligens har vært for rask ang det første spørsmålet (g-mail)

Fant dette på nokiasidene:

"Merk: Du kan konfigurere en e-postkasse ved å bruke en trådløs tilkobling. På den første e-postkassen utenom Mail for Exchange (eller Exchange ActiveSync), må SIM-kortet være satt inn i enheten. Ellers er Mail for Exchange (Exchange ActiveSync) det eneste tilgjengelige valget. Kontroller også at nettverkstilkoblingen fungerer slik den skal."

 

Jeg har ikke fått skaffet meg microsim enda.

 

Men Kypros/kart lurer jeg fortsatt på.

 

Har fått tatt en videosnutt nå med både Samsungen og min SII

På zoom er 808 helt overlegen. Ser det. På vanlige bilder er det også bedre, men får fortsette i morgen kveld.....

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Jeg ser at det sies for et par sider siden i tråden nevnes at ved bilder på "automatisk", så tar mobilen bilder i 5mp. Kan dette være ruiktig?

jeg får langt mindre bildefiler i automatisk, enn når den står på kreativ 5mp.

Veldig røft, kanskje bare tredjeparten....

Lenke til kommentar

Da ble det en 808 på meg idaq. :)

 

Det første som slo meg etter 5 minutter var at jeg ikke savnet Symbian, jeg har hatt N9 siden lansering i fjor og det kan ikke beskrives hvor mye bedre og lekrere Meego/Maemo er.

Dette jeg visste jeg jo allerede - shame on Nokia for å drepe ett så fantastisk produkt!!

 

Men: hvor er Wimp til 808? Og norsk swype? Eller er jeg bare uheldig med tidspunktet, og Ovi-(møkka)-store har bare en dårlig dag?

Lenke til kommentar

Da ble det en 808 på meg idaq. :)

 

Det første som slo meg etter 5 minutter var at jeg ikke savnet Symbian, jeg har hatt N9 siden lansering i fjor og det kan ikke beskrives hvor mye bedre og lekrere Meego/Maemo er.

Dette jeg visste jeg jo allerede - shame on Nokia for å drepe ett så fantastisk produkt!!

 

Men: hvor er Wimp til 808? Og norsk swype? Eller er jeg bare uheldig med tidspunktet, og Ovi-(møkka)-store har bare en dårlig dag?

 

wimp http://store.ovi.com/content/146826/download

swype http://store.ovi.com/content/58438?clickSource=search&pos=1

Lenke til kommentar

Hei alle dere som nå har prøvd denne tlf en stund!! Hvordan er den å ringe med??? KJøpte meg N8 ifjor og gledet meg masse, MEN antennen var så dårlig at jeg ikke kunne ringe fra der jeg bor...(det ble også masse annet tull med den , slo seg av etc etc ) Enden på visa ble retur og jeg gikk tilbake til trofaste N82 som er en genial liten dings...Men så har jeg SYKT lyst på 808 og må vite om den har bra antenne? Og funker telefontastene som de alltid har gjort? (grønn tlf = ring, finne logg, finne kontakt ved sms og rød tlf = legg på, steng alle progs og gå tilbake til startskjerm?

 

Mvh

Mirre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...