Gå til innhold

Rett til å få igjen alle penga eller ikke ?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte en macbook air fra elkjøp for ca 20 dager siden. Idag stoppet den plutselig å funke. Skjermen er helt svart. Batteriet er full ladet, det lyser grønt på laderen men ingen ting skjer når jeg prøver å starte den.

 

Elkjøp har en 30 dagers returrett men det er som sakt bare 10 dager igjen av disse 30 og jeg har ikke lyst på en ny en, jeg vil ha alle pengene tilbake. Har jeg rett til det siden maskinen er så ny som den er? Jeg vil ikke at de skal reparere den, en maskin som trenger reparasjon etter kun 20 dager kommer sikkert til å funke dårlig i lengden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge Elkjøp sin side om 30 dagers returrett så kan du returnere varen så lenge den er komplett og i tilsvarende stand som når den ble kjøpt.

 

En vare som ikke lenger fungerer er ikke lenger i tilsvarende stand som når den ble kjøpt. Så eg tviler.

 

"30 dagers returrett"-ordningen er et frivillig tilbud fra Elkjøp sin side, og er ikke lovpålagt slik reklamasjonsretten er. De kan derfor stille de vilkårene de ønsker rundt tilbudet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det blir mest sansynlig en vanlig reklamasjonssak da?

Jepp men du kan sikkert bruke returretten like vel, du får bare ikke pengene tilbake før det er kostantert at det ikke er brukerfeil.

 

Men har jeg rett til det eller er det helt opp til elkjøp?

Lenke til kommentar

 

Men har jeg rett til det eller er det helt opp til elkjøp?

Det har du vel din fulle rett til siden elkjøp har gitt deg 30 dagers returrett. Den skal vel gjelde uavhengig om produktet er defekt eller ikke.

Elkjøp kan selv sette vilkårene for den frivillige returrettsordningen deres.

Lenke til kommentar

"Du kan fritt få lov til å returnere produktet i løpet av de første 30 dagene under forutsetningen av at vi ikke har solgt deg et produkt som er så dårlig at det går istykker på under 30 dager" er forhåpentligvis ikke hva selger har ment med at produktet kan returneres på "åpent kjøp" hvis produktet er i samme stand som når det ble kjøpt.

 

Jeg tror og håper at de i stedet forsøker å formulere et krav omtrent tilsvarende det som gjelder ved angrerett (ved fjernsalg); at produktet ikke kan leveres tilbake hvis det ikke er i samme stand og du er skyld i skaden.

 

Hvis maskinen faktisk har en mangel etter forbrukerkjøpsloven som har oppstått under Elkjøps 30 dager "åpent kjøp" periode, så ville jeg funnet det veldig merkverdig at Elkjøp skulle bruke en slik mangel (som de er ansvarlig for) til å nekte deg å benytte en ekstra rettighet de frivillig tilbyr. At et slikt kontraksbrudd fra selgers side skulle frata deg en annen avtalt tilleggsrettighet høres absolutt ikke riktig ut.

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elkjøp kan selv sette vilkårene for den frivillige returrettsordningen deres.

Selvsagt kan de endre den men de kan IKKE endre vilkårene for produkt som allerede er kjøpt, mener du det?

 

I TS sin situasjon er jo allerede produktet kjøpt med de kjøpsbetingelsene gjeldende på kjøpstidspunktet og jeg mener da at så lenge de ikke strider med loven er de bindende for begge parter og Elkjøp kan ikke endre dette med tilbakevirkende kraft.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det spørs veldig på hva DOA-rutinene til Apple er. Hadde det vært en HP/Compaq (som jeg mener har 30 dagers DOA), ville du fått ny maskin med en gang og denne kan du selvsagt velge å levere tilbake på 30 dagers returretten.

 

Hvis maskinen må inn på rep, så går det jo over 30 dager og det blir ikke mulighet lengre. Jeg ville spurt hva som er mulig, jeg tvil tro at Elkjøp godtar at du får ny da maskinen (hvis du leverer inn alt av esker og tilbehør) vil være som ny når den kommer tilbake fra service/rep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...