Gå til innhold

Rett til å få igjen alle penga eller ikke ?


Anbefalte innlegg

Var å bytta noe i går,å dem sa atte en eller anna kjøpslov sa at har du kvittering får du pengene igjen ellers får du desverre bare en tilgode lapp om du ikke har kvittering :)

Da lurte de deg godt :)

 

Når man henviser til forbrukerkjøpsloven så er det ikke et krav om original kvittering. Man trenger bare å sannsynliggjøre kjøpet(for eks via kontoutskrift), og skal da ha tilbakebetalt hele kjøpssummen.

 

Men om det er snakk om 30 dagers returrett så kan de sette sine egne vilkår, som nevnt tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var å bytta noe i går,å dem sa atte en eller anna kjøpslov sa at har du kvittering får du pengene igjen ellers får du desverre bare en tilgode lapp om du ikke har kvittering :)

Da lurte de deg godt :)

 

Når man henviser til forbrukerkjøpsloven så er det ikke et krav om original kvittering. Man trenger bare å sannsynliggjøre kjøpet(for eks via kontoutskrift), og skal da ha tilbakebetalt hele kjøpssummen.

 

Men om det er snakk om 30 dagers returrett så kan de sette sine egne vilkår, som nevnt tidligere.

 

Oki..

Også sa dem at det var ett eller anna bong nummer eller noe di måtte ha for å samsvare det med kassa apparate. Jeg tok tilgodelappen å gikk jeg altså,hjalp bare ei venninne. Jeg kunne sikkert stått å krangla mere med dem men blir så ekkel inni meg når jeg må krangle :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt ekkel inni meg om de hadde sagt noe sånt til meg, jeg. Hadde virkeig satt meg på bakbena da, og lært dem hva forbrukerkjøpsloven faktisk sier.

 

Hvis de hadde sagt hva da? At du må ha kvittering? Pass på at du vet hva som står i loven før du faller tilbake på den. Jeg jobber selv i serviceavdelingen på Lefdal, og kort oppsummert:

 

- Vi kan ikke bare ta i mot varer uten kvittering. Da kan alle og enhver bare levere hva de vil inn til oss og vi har inget bevis på når den er kjøpt eller om den i det hele tatt er kjøpt hos oss. Som andre har påpekt her: Du har ingen rett på å returnere en vare når det er et oppsøkende salg. Hadde det vært telefonsalg eller dørsalg hadde det vært anderledes. MEN, hvis vi har varen i beholdning og sannsynligheten er stor for at vi får solgt den igjen kan vi ta imot varer uten kvittering. Da får du tilgode-lapp, ikke penger tilbake. Du får bare hevet kjøpet med kvittering.

 

- Tilbake til topic: DOA-tid(dead on arrival) avhenger av hvilket merke man har kjøpt. Det finnes alt fra 7 dager til 30 dager. Du får altså ny vare innen denne tid hvis det er noe feil med produktet. 30 dager returrett kan IKKE brukes når produktet er defekt. Apple er såvidt jeg vet ganske sære og har ingen DOA på sine produktet. Men jeg vil tro at du kan komme opp med en avtale med Elkjøp hvis du forklarer hva som har skjedd. Jeg ville ihvertfall bare ordnet et nytt produkt, og tatt inn varen til reparasjon i vårt navn så vi kunne solgt den på nytt. Problem solved.

Lenke til kommentar
Hvis de hadde sagt hva da? At du må ha kvittering? Pass på at du vet hva som står i loven før du faller tilbake på den. Jeg jobber selv i serviceavdelingen på Lefdal, og kort oppsummert:

Vet DU hva som står i loven?

 

Skulle likt å sett en referanse til forbrukerkjøpsloven hvor det står at kjøper plikter å fremlegge kvittering ved reklamasjon/heving av kjøp.

 

Sannsynliggjøring holder. Om eg har kjøpt en vare til 2,5k hos dere den 01.01.2010, og har en kontoutskrift hvor det står "UT AV KONTO kr 2 500,-" merket med "LEFDAL LØRENSKOG" så er det sannsynliggjort nok, og eg har mine forbrukerrettigheter i behold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjelder å skille snørr fra bart. Forbrukerkjøpsloven stiller ikke krav om kvittering. Om du har kvittering eller ikke har ingenting å si for rettighetene du har etter den. Dersom butikken derimot er "snillere" enn forbrukerkjøpsloven, så kan de selvfølgelig stille de vilkår de vil. Men dersom de hadde henvist til forbrukerkjøpsloven og sagt at man måtte ha kvittering for å heve kjøpet, så hadde jeg blitt ganske sur, for det er løgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nomore:

 

Har du et kontoutskrift på at du har brukt en sum som passer med varens verdi, så skal lefdal klare å finne dette i sitt system. Elguide er et ganske bra program og søkemulighetene er mange! :) Men i utgangspunktet er kjøper pliktig til å passe på kvitteringen.

Lenke til kommentar

nomore:

 

Har du et kontoutskrift på at du har brukt en sum som passer med varens verdi, så skal lefdal klare å finne dette i sitt system. Elguide er et ganske bra program og søkemulighetene er mange! :) Men i utgangspunktet er kjøper pliktig til å passe på kvitteringen.

Nei, kjøper er ikke pliktig til å passe på kvitteringen i forhold til forbrukerkjøpsloven. Kjøper må derimot kunne sannsynliggjøre at varen er kjøpt i den butikken, på et gitt tidspunkt. Dette løses enklest med kvittering, men kan ordnes på andre måter.

 

Når det gjelder "30 dagers returrett" som gis frivillig kan selger sette egne vilkår, som nevnt tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det butikken bør tenke på er at dersom de "straffer" kundene ved å nekte dem returrett på en vare som har en mangel, så straffer de samtidig seg selv ved å gi kunden incentiv for å forsøke å dekke over mangelen neste gang de vil returnere noe. At varen har en mangel når den returneres er vesentlig informasjon for butikken, og som vil kunne gi komplikasjoner om kunden velger å utelate det, noe butikken bør forstå selv.

Lenke til kommentar

Men de har da ikke endret noe som helst, Nasciboy. Hvor har du det fra?

 

Uansett, dette nekter jeg å tro skal bli noe problem. Dersom det ikke er TS sin skyld så tar de den nok i mot og gir pengene tilbake, men mulig de må undersøke den først.

Har ikke det fra noen plass men etter det forrige innlegget ditt forstod jeg det sånn at du mente at de kunne det hvis de ville.

Det har du vel din fulle rett til siden elkjøp har gitt deg 30 dagers returrett. Den skal vel gjelde uavhengig om produktet er defekt eller ikke.

Elkjøp kan selv sette vilkårene for den frivillige returrettsordningen deres.

Hvis det ikke var det du mente så forklar gjerne hva du ville få frem med det innlegget for da forstår jeg ikke det...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det gjelder å skille snørr fra bart. Forbrukerkjøpsloven stiller ikke krav om kvittering. Om du har kvittering eller ikke har ingenting å si for rettighetene du har etter den.

Mulig jeg misforstår deg, men må man ikke i det minste kunne sannsynliggjøre kjøpet på en måte for å fremlegge et krav?

 

Altså, hvis kunden verken har kvittering eller kan sannsynliggjøre kjøpet med for eksempel bankutskrift, og butikken av en eller annen grunn ikke finner kjøpet i sitt kassesystem, så kan ikke kunden fremlegge krav overfor forhandler.

 

Gjenstanden kan ha vært kjøpt utenfor landegrensene, reklamasjonstiden kan være ute, gjenstanden kan være stjålet eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis de hadde sagt hva da? At du må ha kvittering? Pass på at du vet hva som står i loven før du faller tilbake på den. Jeg jobber selv i serviceavdelingen på Lefdal, og kort oppsummert:

Vet DU hva som står i loven?

 

Skulle likt å sett en referanse til forbrukerkjøpsloven hvor det står at kjøper plikter å fremlegge kvittering ved reklamasjon/heving av kjøp.

 

Sannsynliggjøring holder. Om eg har kjøpt en vare til 2,5k hos dere den 01.01.2010, og har en kontoutskrift hvor det står "UT AV KONTO kr 2 500,-" merket med "LEFDAL LØRENSKOG" så er det sannsynliggjort nok, og eg har mine forbrukerrettigheter i behold.

 

Det var ikke meningen å være vrang. I tilfellet du nevner ville det vært mulig å søke opp kvitteringen enten på navn eller eksakt tidspunkt og varekode. Poenget er at jeg opplever hver dag at kunder ikke tar ansvar for å - som du sier - sannsynliggjøre kjøpet, noe som ender opp med at de blir sure fordi vi ikke kan finne kvitteringen deres. Akkurat nå er det enkleste at kunder får sendt kvittering på mail. Det er oversiktlig, og man slipper å ta vare på masse små papirlapper.

Lenke til kommentar

Mange henvisninger til forbrukerkjøpsloven her, uten ett eneste sitat. Mao er det ganske så verdiløse henvisninger. Er det da en tolkning man legger til grunn? Hvem sin tolkning i så fall?

Jeg er ingen jurist, men etter hva jeg kan lese fra loven står det ingenting om plikt for en butikk å ta tilbake en vare på angrerett. Angrerett gjelder kun for netthandel eller andre tilsvarende handler hvor forbruker ikke kan se varen direkte før kjøpet.

Heving av kjøp uten mangler krever da velvilje fra butikk, som elkjøps 30 dager...

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at du henviser til loven, og skriver samtidig at kunden bare får hevet kjøpet med kvittering.

 

Der misforsto jeg deg nok. Trodde du mente at man kunne få heve kjøpet uten noe kjøpsbevis av noe slag(inkludert kontoutskrift). I systemet vårt er resulatet alltid at man finner en kvittering hvis man har informasjon om kjøpsdato, kortnummer e.l. Så i praksis ender det alltid opp med en kvittering. Som jeg sa kan man også komme uten noe som helst, og hvis vi selger varen og den er uåpnet, kan man selv uten kjøpsbevis få byttet den inn. Det er i det tilfellet man ikke får hevet kjøpet, hvor det er tvil om varen i det hele tatt er kjøpt hos oss.

 

Så, vi er nok enige. Jeg har bare en tendens til å formulere meg litt dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...