Gå til innhold

[Løst] Hva ville du valgt av disse to kameraene


  

80 stemmer

  1. 1. Hvilket ville du valgt gitt samme pris



Anbefalte innlegg

NB: Du vil trenge bra glass til begge og særlig D800, så det er verdt å huske på før du kjøper. D800 vil muligens også være mer følsom for skjelvende hender om du pixelpeeper... Siden jeg har Nikon ville jeg valgt D800 (eller helst D800 ekvivalent til D700, mindre mpx), men også fordi jeg syns 5DMkIII vs MkII ikke gav særlig stor forskjell bildemessig (utifra det som ligger på akam.no av tester). Muligens kamera er blitt bedre, men...

 

Det blir avhengig av hva du skal bruke det til...

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NB: Du vil trenge bra glass til begge og særlig D800, så det er verdt å huske på før du kjøper. D800 vil muligens også være mer følsom for skjelvende hender om du pixelpeeper... Siden jeg har Nikon ville jeg valgt D800 (eller helst D800 ekvivalent til D700, mindre mpx), men også fordi jeg syns 5DMkIII vs MkII ikke gav særlig stor forskjell bildemessig (utifra det som ligger på akam.no av tester). Muligens kamera er blitt bedre, men...

 

Det blir avhengig av hva du skal bruke det til...

 

Kamera skal brukes til litt av hvert, fra natur/landskap til nordlysbilder, mennesker , dyr og en del dokumentarbilder , altså det meste .

hadde tenkt å starte med 24-70 f2,8 og 70-200 f2,8

Lenke til kommentar

(nex 7 eller oly om-d. har innsett nå at portabilitet er viktig for meg. Kvalitet mer enn disse to kan levere trenger ikke en som meg. Og så ville jeg kjøpt all slags dritdyrt glass til å montere frampå!)

 

Av de to ville jeg valgt Mark III. Er glad i canon.

 

edit: beklager, fikk ikke med meg at du henviste til to spesifikke kameraer. Og forumet fikk tydeligvis litt hikke ved innlegging av innlegget.

Endret av svenni84
Lenke til kommentar

Kamera skal brukes til litt av hvert, fra natur/landskap til nordlysbilder, mennesker , dyr og en del dokumentarbilder , altså det meste .

hadde tenkt å starte med 24-70 f2,8 og 70-200 f2,8

 

Hørest bra ut. Er vel få som har særlig erfaring med D800 og glass ennå, men google litt på det. Det er et stort poeng for f.eks SD1 så jeg regner med at det er det samme om ikke mer for D800.

Lenke til kommentar

Kamera skal brukes til litt av hvert, fra natur/landskap til nordlysbilder, mennesker , dyr og en del dokumentarbilder , altså det meste .

hadde tenkt å starte med 24-70 f2,8 og 70-200 f2,8

 

Hørest bra ut. Er vel få som har særlig erfaring med D800 og glass ennå, men google litt på det. Det er et stort poeng for f.eks SD1 så jeg regner med at det er det samme om ikke mer for D800.

 

De regnes jo som det beste innen zoom og skal være fult på høyde med god fastoptikk, så da regner jeg med at de bør holde , skal jeg innvistere i et slikt kamera så er vel forutsetningen at optikken er god ellers er vel vitsen borte.

Ser feks i den lokale fotoklubben at folk som eier både 7D og 5D ll kommer drassende med det billigste/dårligste av optikk desverre .

Lenke til kommentar

Konjakk er sikkert billigere i lengden...

Ikke den konjakken jeg kjøper :)

 

Men jeg synes det kanksje var litt prematurt å selge alt utstyret nå - det er lenge for det er noen D800 eller 5DMkIII tilgjengelige. Tanken om å gå flere dager, uker (kanskje måneder) uten et kamera er helt utenkelig.

Lenke til kommentar

Konjakk er sikkert billigere i lengden...

Ikke den konjakken jeg kjøper :)

 

Men jeg synes det kanksje var litt prematurt å selge alt utstyret nå - det er lenge for det er noen D800 eller 5DMkIII tilgjengelige. Tanken om å gå flere dager, uker (kanskje måneder) uten et kamera er helt utenkelig.

 

Konjakken kjøper jeg på Svalbard til under halve prisen så det går bra :-)

 

jeg har jo kompaktkamera om det skulle bli ille da :dribble:

Lenke til kommentar

jeg har jo kompaktkamera om det skulle bli ille da :dribble:

 

Det blir uansett interessant å høre hva du ender med. Det virker som du er på vei mot D800, ellers hadde det vel ikke vært så aktuelt å selge 70-200 F2.8 (hvis jeg husker riktig). Jeg er også spent på D800-tester, skulle gjerne sett noe tilsvarende fra Canon.

Lenke til kommentar

jeg har jo kompaktkamera om det skulle bli ille da :dribble:

 

Det blir uansett interessant å høre hva du ender med. Det virker som du er på vei mot D800, ellers hadde det vel ikke vært så aktuelt å selge 70-200 F2.8 (hvis jeg husker riktig). Jeg er også spent på D800-tester, skulle gjerne sett noe tilsvarende fra Canon.

 

Mulig, det er jo uansett en grei pris på D800 ,

17 351,- eks. mva.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Ja da var jeg fri for fotoutstyr , så nå må en bare bestemme seg om en skal bli nikonist eller fortsette som canonist , tror jeg tar en konjakk og tenker over saken :D

 

Hva fikk du i samlet pris på utstyret ditt?

Lenke til kommentar

Ja da var jeg fri for fotoutstyr , så nå må en bare bestemme seg om en skal bli nikonist eller fortsette som canonist , tror jeg tar en konjakk og tenker over saken :D

 

Hva fikk du i samlet pris på utstyret ditt?

 

Ja si det du :-)

Men jeg kom ut uten tap iallefall .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

NB: Du vil trenge bra glass til begge og særlig D800, så det er verdt å huske på før du kjøper. D800 vil muligens også være mer følsom for skjelvende hender om du pixelpeeper... Siden jeg har Nikon ville jeg valgt D800 (eller helst D800 ekvivalent til D700, mindre mpx), men også fordi jeg syns 5DMkIII vs MkII ikke gav særlig stor forskjell bildemessig (utifra det som ligger på akam.no av tester). Muligens kamera er blitt bedre, men...

 

Det blir avhengig av hva du skal bruke det til...

 

Kamera skal brukes til litt av hvert, fra natur/landskap til nordlysbilder, mennesker , dyr og en del dokumentarbilder , altså det meste .

hadde tenkt å starte med 24-70 f2,8 og 70-200 f2,8

 

Jeg tror du til slutt vil finne at de begge gir omtrent tilsvarende bildekvalitet ved normal bruk av bildene. Antagelig vil 5DIII gi noe mindre støy, og D800 litt flere detaljer ved heftig cropping. Men så var det spørsmålet om hvor grensen går før støyen vil kverke den lille fordelen.

 

Kanskje er det viktigst å se på de andre momentene og ikke vektlegge for mye bildetekniske detaljer, dog vil jeg kanskje mene at dersom du tar en betydelig del av dine bilder på ISO 1600 og oppover så vil 5DIII i lengden kunne gi en fordel.

 

Hva med bps? Skal du bruke det til fugler i flukt ville jeg lagt mer vekt på antallet bps og følgefokuskapasiteten. Eller skal du som jeg beholde et crophus til fugler og bruke ff-huset til annen type fotografering? Det er uten tvil et viktig moment i tap av rekkevidde med ff kontra crop som du ikke kan se bort fra når det hele koker ned til praktisk bruk.

 

Men, uansett bør du etter min mening ha litt is i hodet og vente til flere resultater foreligger og ikke minst prisene har stabilisert seg, noe som kan ta lang tid.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...