Gå til innhold

Jobbintervju som lærling i Statoil.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har blitt invitert til et jobbintervju som sveiser hos Statoil. Jeg har aldri vært i et jobbintervju, så jeg håper jeg kan få et par tips. For eksempel hvilke spørsmål jeg får, og hva jeg må være forberedt på, osv.

 

Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intervjuet er ikke like "hardcore" som ett vanlig jobbintervju, dem vet at lærlinger ofte blir nervøse pga dem mangler erfaring med slikt. Midt i intervjuet spurte dem meg rett ut om jeg var nervøs, så ikke tenk så mye på akkurat den delen.

 

 

Varer 30-50 min og er både litt genrelle spørsmål som du kanskje finner i linken over, men også mye som går bare i vanlig samtale, som hvorfor du ønsker dette, hva foreldrene dine driver med etc. Får også en liten faglig del med 6-7 enkle spørsmål om fagområdet ditt. Fikk den klassiske " 5 gode sider" og "5 dårlige sider" så det kan du jo tenke litt på. Er bare å si det som det er, men ikke vær så teit at du finner noen "klisjer" på nettet. Dette må du finne ut av selv. :)

 

Lykke til ivertfall, jeg får ikke svart noe mere (skal ei uke på kurs i bergen, fullt betalt hotell etc av statoil :D ) Bare ta det med ro, ikke vær redd for å snakke. På intervjuet mitt kom det opp både prat om ferjer, bmw og andre saker.

Endret av Hakjold
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :) glemte å si at dette intervjuet varer ca 1,5 time.

 

 

Når jeg var på intervju var det vell noe sånt ja, vi var 2 stk (kom igjennom begge to) så dem hadde en felles presentasjon om selskapet og læreplasser osv før dem tok selve intervjuet 1 og 1. Du skal nok ikke sitte å prate "solo" så lenge :) men er bare artig uansett :D

Endret av Hakjold
Lenke til kommentar

Det beste tipsene jeg kan gi deg er:

 

a) Kle deg skikkelig. Du trenger ikke direkte pynte deg, men kle deg på skikkelig vis.

b) Når du håndhilser på intervjuerne, gi et fast håndtrykk. Ikke gi dem en slapp fisk å holde i altså. Og ikke minst, se vedkommende i øynene når du hilser.

 

Førsteinntrykket er veldig viktig. Kommer du feil ut, er det vanskelig å komme inn på veien igjen. Hadde en på intervju hos oss, som ikke hadde vettet til å ta av seg hodetelefonene før han kom inn. De hang rundt halsen på ham. Og vi snakker ikke små in-ears her, vi snakker store hodetelefoner.

 

Ikke sitt med hendene krysset foran deg.

 

Ha med deg en notatblokk og noe å skrive med.

Les deg opp om Statoil på forhånd, da også om hva stillingen går ut på. Klassiske spørsmål man stiller kandidater er:

"Hva vet du om oss?"

"Hvorfor søker du jobb hos oss?"

"Hva har du å tilby?"

 

Vær deg selv, ikke stress deg gjennom intervjuet, og for alt i verden - vær forberedt!

Lenke til kommentar

Har selv søkt som elektrolærling, men har ikke hørt noe fra de ennå... :( Hørte de hadde innkalt to fra TIP på skolen jeg går på inn til intervju, men har ikke hørt noe om elektro ennå, så jeg håper de deler de forskjellige fagområdene opp.

Når kontaktet de dere?

Endret av xico
Lenke til kommentar

Skal selv på Intervju 11 April hos Statoil, følger med her! :)

 

Så bra! :thumbup: Hvilket fagområdet søkte du?

 

Jeg har søkt Industrimekaniker, så slapp av, du får ikke meg som konkurrent! haha :p

 

skal du på intervju i Stavanger?

 

xico: Jeg ble kontaktet 23/2

Endret av Heimdalen
Lenke til kommentar

Skal selv på Intervju 11 April hos Statoil, følger med her! :)

 

Så bra! :thumbup: Hvilket fagområdet søkte du?

 

Jeg har søkt Industrimekaniker, så slapp av, du får ikke meg som konkurrent! haha :p

 

skal du på intervju i Stavanger?

 

xico: Jeg ble kontaktet 23/2

 

ok takk for svar :)

Håper jeg hører noe til uka ellers får jeg vel ta kontakt med dem å høre... Har forøvrig 5.5 i snitt og null fravær whatsoever, så tenker jeg burde iallefall bli innkalt til intervju :p

Lenke til kommentar

Ikke lenge siden jeg var på intervju i Transocean, de var fornøyde og jeg er nå 14 dager på prøvetur offshore :)

 

- Som nevnt over, kle deg ordentlig! Ikke dress akkurat, men litt mer enn vanlig.

 

- Fast håndtrykk! De fleste vet det, men er såpass nervøse at man har fort for å "glemme" det der og da.

 

- Spør de om kaffe eller noe annet å drikke, så svar ja.

 

- Hvis de forteller om seg selv, vær interessert og gjerne avbryt for å stille spørsmål (intervju er begge veier, ikke bare de som skal spørre deg)

 

- Prøv å ikke sitt å fikle med hendene eller fingrene eller sitt å rist på beinet. Prøv å finne en behagelig avslappende sittestilling.

 

- Det er normalt å være nervøs, jeg var hvertfall veldig nervøs. Men det er også noe de selvsagt vet, folk er forskjellige.

 

Når du har med CV, attester, vitnemål etc. så sørg for all del at ikke papirene er krøllete, sølt noe på osv. og ha de i en mappe.

 

Man begynner gjerne med å fortelle om seg selv. Interesser, fritid, jobb og skole. Har du "hull" i CV'en så spør de garantert om hvorfor.

 

Positive og negative sider er viktig å kunne svare på, finn på en negativ side, men prøv å vri det til noe positivt.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Da var jeg på intervju igår, følte selv det gikk veldig bra!

 

Noen andre som har vært ? Jeg var på intervju som elektrikerlærling, og der skulle de ha 14lærlinger, 5 på land og 9 offshore.

 

De sa at jeg ikke kunne forvente noe tilbakemelding før i mai da, noe som virket veldig lenge å vente :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...