Gå til innhold

Er krav maga effektiv for selvforsvar?


bkf_94

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg fant krav maga for en stund siden og syntes det så ganske interessant ut. Jeg er ute etter en kampsport som ikke fokuserer på belter og titler men heller som rent selvforsvar.

Er krav maga så effektivt?

Jeg vet det er noen kampsporter som ikke er så brukelig i street fights og jeg vil helst slippe å trene en kampsort i flere måneder/år for så å ikke klare å forsvare meg.

Jeg trente boksing en stund men fant ut at boksing alene ikke er nok til å forsvare seg mot f.eks en kniv.

 

Er det noen her som trener det? Hvor vanskelig er det å lære? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri trent det selv alt jeg trent er kickboksing men en jeg jobber med har trent krav maga og han legger meg lett i gulvet uansett hvilke slag/spark jeg forsøker om vi lekesloss. Han sier krav maga er den mest effektive kampsporten nettopp fordi den fokuserer på at man skal overleve heller enn fancy slag/spark komboer. De trener vist også mye i forhold til å avvepne motstander, forsvare seg mot stokker, kniver etc. Ble forklart engang at krav maga er streetfight, judo og kungfu pakket sammen men vet ikke om det stemmer helt. Mange kule videoer på tuben feks.

Veit ikke hvor du bor med det er flere krav maga klubber i landet så du kan jo bare starte så ser du? Er vel ikke vanskeligere enn andre kampsporter, ja kanskje lettere for primærmålet er jo knuse motstanderen kjappest mulig på enklest mulig måte.

Lenke til kommentar

Ja Krav Maga er effektiv selvforsvar.

 

Ellers er jeg veldig uenig "Jeg vet det er noen kampsporter som ikke er så brukelig i street fights og jeg vil helst slippe å trene en kampsort i flere måneder/år for så å ikke klare å forsvare meg.

Jeg trente boksing en stund men fant ut at boksing alene ikke er nok til å forsvare seg mot f.eks en kniv.

"

Lenke til kommentar

Jeg vet det er noen kampsporter som ikke er så brukelig i street fights og jeg vil helst slippe å trene en kampsort i flere måneder/år for så å ikke klare å forsvare meg.

Jeg trente boksing en stund men fant ut at boksing alene ikke er nok til å forsvare seg mot f.eks en kniv.

 

Du kan ikke bare dra på krav maga et par uker og banke alle som har kniv.

Det tar tid! Selv krav maga.

Lenke til kommentar

Krav maga var den kampsporten vi lærte i forsvaret. Det var ifølge instruktøren veldig effektivt pga. det baserer seg KUN på å uskadeliggjøre motstanderen så fort som overhodet mulig.

 

Jeg har lite erfaring med andre kampsporter, så jeg gjentar som sagt bare ordene til fenriken jeg hadde.

Lenke til kommentar

Ja Krav Maga er effektiv selvforsvar.

 

Ellers er jeg veldig uenig "Jeg vet det er noen kampsporter som ikke er så brukelig i street fights og jeg vil helst slippe å trene en kampsort i flere måneder/år for så å ikke klare å forsvare meg.

Jeg trente boksing en stund men fant ut at boksing alene ikke er nok til å forsvare seg mot f.eks en kniv.

"

 

Uenig med at jeg tror noen kampsorter er mindre brukelig i street fights eller at jeg fant ut boksing alene som oftest ikke redder deg mot en kniv? :)

Lenke til kommentar

Jeg vet det er noen kampsporter som ikke er så brukelig i street fights og jeg vil helst slippe å trene en kampsort i flere måneder/år for så å ikke klare å forsvare meg.

Jeg trente boksing en stund men fant ut at boksing alene ikke er nok til å forsvare seg mot f.eks en kniv.

 

Du kan ikke bare dra på krav maga et par uker og banke alle som har kniv.

Det tar tid! Selv krav maga.

Hehe, ja jeg vet. Roma ble ikke bygget på en dag ;)

 

Leakim: Hvor i Forsvaret brukte dere dette?

Lenke til kommentar

Har trent litt Krav Maga. Trener ikke nå lenger, i og med at jeg er opptatt med vektløfting. Det er enormt effektivt. Mye terping på enkle teknikker. Dette er bra fordi jo enklere teknikken er, jo lettere er den å hente frem når du trenger det. Forsvarene er relativt naturlige å utføre også, som gjør det utmerket til forsvar. Og det er nettopp det du lærer: Forsvar. Du lærer nærmest ikke å angripe, men kun å forsvare deg mot noen som angriper deg. Enten de løper mot deg med kniv, slår etter deg i typisk fylleslagsmålstil eller klarer å få inn et kvelertak på deg.

Det du må forvente er at det ikke spares på kruttet i det hele tatt. Alt av svake punkt utnyttes. Øyne, hals, skritt, osv.

Ellers er det god trening, og du blir greit sliten av en økt. Pleier vel å være lagt opp slik at etter teknikktrening så er det enten styrketrening, kondisjonstrening eller en blanding. Enkelte ganger mikses dette også med teknikker du har lært tidligere. Det er effektiv trening og du kommer til å bli sliten. Men, det er også god trening.

Lenke til kommentar

Ja Krav Maga er effektiv selvforsvar.

 

Ellers er jeg veldig uenig "Jeg vet det er noen kampsporter som ikke er så brukelig i street fights og jeg vil helst slippe å trene en kampsort i flere måneder/år for så å ikke klare å forsvare meg.

Jeg trente boksing en stund men fant ut at boksing alene ikke er nok til å forsvare seg mot f.eks en kniv.

"

 

Uenig med at jeg tror noen kampsorter er mindre brukelig i street fights eller at jeg fant ut boksing alene som oftest ikke redder deg mot en kniv? :)

Det jeg reagerer på er to ting.

1. Folk som sier at den og den kampsporten ikke funker.

2. Folk som tror de har eller faktisk har bruk for å forsvare seg.

Lenke til kommentar

Men faktum er jo at de fleste kampsporter i ordets rette forstand er nettopp en sport. En erfaren judoka kan nok bruke judo effektivt i en barfight, men fra starten av treningen er målet å være en effektiv utøver, noe som blant annet medfører at man har regler å forholde seg til. Jeg begynte så smått med judotrening etter å ha holdt på med krav maga en liten stund, og ingen av "grapplingtriksene" jeg kunne fra før var anvendelige da det meste ikke var lov, eller ikke effektivt pga. judoregler.

 

En grunnleggende forsvarsposisjon i judo er å legge seg på magen med armene i kryss foran brystet mens du holder godt grep i gi og beina godt spredt, dette fordi det gjør det vanskeligere for motstander å snu deg, og så lenge du ligger i den posisjonen er det vanskelig for motstander å få inn en lovlig judolås. I en barfight hadde du nok endt opp med et spark mot hodet.

 

Både judo og krav maga er nok anvendelige i et slagsmål, men sistnevnte har den fordelen at nettopp dét er tema fra dag 1. Jeg lærte bl.a. endel judolåser som er vriene å komme seg ut av i en judokamp, men det fordrer av motstander ikke har lov til å f.eks. gi deg en albue i magen, ellers er det rett og slett ubrukelig. Høyere opp i rankingen lærer du sikkert mer allsidige knep, men i utgangspunktet er det altså en sport.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja Krav Maga er effektiv selvforsvar.

 

Ellers er jeg veldig uenig "Jeg vet det er noen kampsporter som ikke er så brukelig i street fights og jeg vil helst slippe å trene en kampsort i flere måneder/år for så å ikke klare å forsvare meg.

Jeg trente boksing en stund men fant ut at boksing alene ikke er nok til å forsvare seg mot f.eks en kniv.

"

 

Uenig med at jeg tror noen kampsorter er mindre brukelig i street fights eller at jeg fant ut boksing alene som oftest ikke redder deg mot en kniv? :)

Det jeg reagerer på er to ting.

1. Folk som sier at den og den kampsporten ikke funker.

2. Folk som tror de har eller faktisk har bruk for å forsvare seg.

 

1. Sa aldri det ''ikke funker''. Jeg sa først ''ikke så brukelig'' deretter rettet jeg på meg selv om sa ''mindre brukelig''. Jeg ordlegger meg riktig ved å si at noen kampsorter og teknikker er mindre brukelig enn andre.

En som trener boksing kan ha et stort problem dersom han møter på flere angripere samtidig, boksing handler om 1vs1. I motsetning til krav maga hvor man kan lære seg å forsvare seg mot flere angripere samtidig og hele teknikken rundt krav maga er basert på å forsvare seg selv og få unna mostanderen så fort som mulig.

All kamsport fungerer jo, men til en viss grad. Jeg har hørt fra bekjente om en kis som trente karate i 4-5 år som ble banket opp av en annen som hadde liten erfaring med å slåss. Jeg var også selv vitne til at en venn av meg som hadde trent muay thai i litt under 1 år vant over en annen som hadde startet problemer med han. Selvfølgelig handler det jo også om den som lærer seg kampsporten, hvor god han/hun er. Derfor mener jeg at noe er mindre brukelig enn annet.

 

 

2. Skjønnte ikke helt det du mente. Du reagerer på folk som tror de må beskytte seg? Jeg går kanskje ikke ut hver helg og leter etter slåsskamper men det kan komme en dag hos alle hvor man trenger å beskytte seg. Det kan man ikke benekte. Å reagere på folk som lærer en eller annen form for kampsport eller teknikk for å beskytte seg en eller annen dag er jo det samme som å reagere på folk som trener i dag for å unngå sykdom senere.

 

 

Srbz: Ja du har rett, krav maga er jo ikke en kampsport men et selvforsvars system. Ordla meg fei :) Som du sier så kan man egentlig bruke alle eller de fleste kamsportene effektivt i et slagsmål men krav maga fokuserer jo, som du sier, fra begynnelsen på å forsvare seg selv :)

Lenke til kommentar

Ok, fair enough.

 

Det jeg mente med pkt.2. var at de som faktisk har bruk for å forsvare seg er enten soldater i krig, mafia og de som har tendens til å skape kvalme og spektakkel eller tilfeldigvis stadig uheldigvis havner i bråk på byn. Om man ikke hører med i noen av kategoriene, men trener på det fordi man er paranoid og regner med at en dag vil man få bruk for det og dermed føler man må velge det hardeste og mest effektive systemet... det å trene 2-5 ganger i uken i ti år eller mer på dette for å forberede deg på "den store slåsskampen" (som mest sannsynlig aldri kommer), virker bare litt overkill eller forgjeves. Da har man iallefall et over gjennomsnittlig stort overlevelsesinstinkt. For meg personlig er kampsport (i sin bredeste betydning) en hobby og interesse og en måte å holde seg i form på, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Sjoelvforsvar handlar betydeleg meir om erfaring og forberedelse enn spesielle teknikkar.

 

Sjå litt på boksing og kor harde slag ein bokser kan ta i mot, og likevel halde seg oppreist, og t.o.m. vinne kampen.

Hvis du "tilfeldigvis" har sydd inn eit blylodd i capsen din kan slosskampen vere over på eit oyeblikk.

 

Unngå for all del å eskalere ein slosskamp fordi du trur du kan sloss, plutseleg oppdagar du at fyren du sloss mot har bursdag, og heile vennegjengen står på bargulvet rundt deg :p

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Krav Maga rocker! ;>

 

Full fokus på effektiv uskadeliggjøring slik at du kan stikke av og komme deg hjem i god behold. Ingen snakk om poeng eller stil - kun skitne triks og max effekt. De fleste teknikkene fungerer også selv om du er en jente på 1.66 som blir overfalt av en pøbel på to meter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er vel ennå litt for ung for å begynne å trene krav maga så kan ikke uttale meg hvor effektivt kampsporten er, men har akkurat startet med tradisjonell jiu jitsu. Har hørt av instruktøren min at jiu jitsu er overlegen mot taekwondo. Han nevnte flere typer kampsport grener men glemte det. :tease: . Her lærer du å kaste folk ned i bakken, slå effektivt, uskadeliggjøre motstanderen (aner ikke om våpen er inkludert) og sparke. Og man kan ikke bli profesjonelt i noen slags sport på en dag, så øvelse gjør mester :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...