Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverks oppsett med Altibox og 2*HP 1810g-8


Anbefalte innlegg

Jeg har ett lite scenario hvor jeg vil kjøre tv og data trafikk over samme uplink fra en switch som står ved Altibox hjemmesentralen (Type Zyxel som de har nylig starta og levere).

 

Følgene er satt opp:

Switch A

Port 1 uplink til Switch B vlan 1,20,30 tagged

Port 2 internett fra Altibox hjemmesentral - untagged vlan 10

Port 3 tv fra Altibox hjemmesentral - untagged vlan 20

Port 7,8 - LACP Trunk til server med vlan 1,10,20,30 tagged

 

Switch B

Port 1 uplink til Switch A vlan 1,20,30 tagged

Port 2 untagged vlan 1 pc

Port 3 untagged vlan 30 wifi

Port 4 tv untagged vlan 20

 

VLANS:

1 - management / lan

10 inet lyse fra hjemmesentral mot server

20 tv fra hjemmeentral

30 wifi nett

 

Det jeg ikke forstår er at det ser ut som at tv dekoderen er "online" men det kommer ikke opp noen kanal, er liksom som at den mangler noen type trafikk?

 

Er det noe jeg mangler?

 

Switchene er av type 1810g-8 fra HP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ett lite scenario hvor jeg vil kjøre tv og data trafikk over samme uplink fra en switch som står ved Altibox hjemmesentralen (Type Zyxel som de har nylig starta og levere).

 

Følgene er satt opp:

Switch A

Port 1 uplink til Switch B vlan 1,20,30 tagged

Port 2 internett fra Altibox hjemmesentral - untagged vlan 10

Port 3 tv fra Altibox hjemmesentral - untagged vlan 20

Port 7,8 - LACP Trunk til server med vlan 1,10,20,30 tagged

 

Switch B

Port 1 uplink til Switch A vlan 1,20,30 tagged

Port 2 untagged vlan 1 pc

Port 3 untagged vlan 30 wportifi

Port 4 tv untagged vlan 20

 

VLANS:

1 - management / lan

10 inet lyse fra hjemmesentral mot server

20 tv fra hjemmeentral

30 wifi nett

 

Det jeg ikke forstår er at det ser ut som at tv dekoderen er "online" men det kommer ikke opp noen kanal, er liksom som at den mangler noen type trafikk?

 

Er det noe jeg mangler?

 

Switchene er av type 1810g-8 fra HP

 

SW1

Port 1 vlan 10 untagged\access Internett fra altibox

port 2 vlan 20 untagged\access TV fra altibox

7\8 LACP til SW2 (trunk) alle VLan. (eller ikke)

 

 

SW2

7\8 LACP til SW1 (trunk)

port 1 vlan 10 untagged\access internett

port 2 vlan 20 untagged\access TV

 

 

?

 

 

Hvorfor ønsker du dette oppsettet?

Hva er det du skal utføre?

Lenke til kommentar

 

Det jeg ikke forstår er at det ser ut som at tv dekoderen er "online" men det kommer ikke opp noen kanal, er liksom som at den mangler noen type trafikk?

 

Høres ut som at multicast ikke slipper gjennom. Prøv å skru av IGMP snooping for VLAN 20 på begge svitsjene å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

IGMP snooping er en lag-2 funksjon og det kan være at HP svitsjen din har støtte for dette.

Jeg har vært borti en lignende problemstilling tidligere og da måtte jeg fikle litt med IGMP snooping. Multicast i et LAN er egentlig bare broadcast trafikk og IGMP snooping hindrer multicast i å gå ut på porter som den ikke skal ut på. Derfor mistenker jeg at det er noe med IGMP snooping som klusser det til.

 

Hva om du setter opp en til port på svitsj A som utagget i VLAN 20, kobler dekoderen til denne porten og lar IPTV trafikk bare gå inn og ut av den ene svitsjen?

Endret av dakri
Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke en L3 svitsj. Dersom du ikke finner ut hvordan du skrur av IGMP via CLI/WEB interface har sannsynligvis ikke svitsjen støtte for IGMP i det hele tatt og da skal du ikke trenge å gjøre noe. Kommando via CLI er vel noe sånnt som "VLAN 20 ip igmp"

 

Ulempen med å mangle støtte for IGMP snooping er at all multicast trafikk vil flyte ut på alle porter som er medlem av VLAN 20. Hos deg er det nok ikke noe problem da trafikken bare skal ut på en port.

 

Har gjort noen søk, og det ser ikke ut til at svitsjen din har støtte for IGMP snooping. Så hvorfor det ikke fungerer hos deg er ikke greit å si...Du kjører siste firmware?

Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke en L3 svitsj. Dersom du ikke finner ut hvordan du skrur av IGMP via CLI/WEB interface har sannsynligvis ikke svitsjen støtte for IGMP i det hele tatt og da skal du ikke trenge å gjøre noe. Kommando via CLI er vel noe sånnt som "VLAN 20 ip igmp"

 

Ulempen med å mangle støtte for IGMP snooping er at all multicast trafikk vil flyte ut på alle porter som er medlem av VLAN 20. Hos deg er det nok ikke noe problem da trafikken bare skal ut på en port.

 

Har gjort noen søk, og det ser ikke ut til at svitsjen din har støtte for IGMP snooping. Så hvorfor det ikke fungerer hos deg er ikke greit å si...Du kjører siste firmware?

 

Jepp, 2.x. Jeg vetta søren jeg. Men så det var noen så skrev noe om "no stp" for vlan'et for tv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...