Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

 

Det siste spørsmålet forstod jeg ikke slik det er formulert - kan du forklare litt til?

Du beskriver hat som noe vondt og noe som må repareres. Så lurer jeg på hva du mener om kunstformer der hat er en viktig ingrediens og drivkraft.

 

Jeg mente at folk som lever i en hattilstand eller er drevet av den destruktive følelsen til å gjøre andre vondt, kanskje gjøre slike handlinger for å reparere noe i seg selv. Når det gjelder kunst og ulike former for kunst, så har jeg lite/ingen peiling på "hatkunst" ... Så du må gjerne foreslå noe aktuelt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Man kan avfeie det så mye man vil og påstå i det uendelige at det kun er fordommer og frykt, men så lenge folk faktisk opplever å få disse "fordommene" bekreftet gang på gang vil mange kreve at noe blir gjort.

 

Hvis frustrasjonene og hatfølelsene også kommer fra folk som ikke har fått hverdagen sin ødelagt av disse "turistene" - hva skal man da si og konkludere?

 

Det kommer helt ann på, så lenge de er frustrerte over ett reelt problem som ikke tas serriøst så blir jo konklusjonen den samme

 

Mener du at disse som ikke har problemet blir hatefulle i sympati med de som opplever det samme problemet? Og, synes du i så fall det er helt greit?

 

Edit: Glemte å få med at "hatet" startet ikke denne sommeren, men har vedvart i flere årtier ...

 

Jeg har lite til overs for hat, så å hate noen her synes jeg blir for drøyt. Om jeg synes det er greit at mange misliker romfolket sterkt på grunn av måten de oppfører seg og alle utgiftene de påfører fellesskapet? Ja, det har jeg ingen problemer med å forstå. Jeg synes det er provoserende med folk som tagger på andre sine hus, selv om de ikke gjør det på mitt hus, til sammenligning.

 

Så da forstår jeg deg slik at du mener det er greit at noen misliker romfolket av sympati for andre landsmenn, og at det ikke er de individuelle handlingene som skal danne grunnlaget for individuell bedømming?

 

Hva betyr "mislike sterkt", konkret?

 

Ja det mener jeg er helt greit når grunnlaget trossalt er såppas overveldende, men man kan fortsatt gjøre seg opp en mening om individene man måtte komme i kontakt med. Man kan misslike romfolket som gruppe og deres kultur uten å nødvendigvis mislike alle enkeltmenneskene. For ordens skyld tenker jeg nå på de som driver tiggerturisme ++. Som i eksempelet med de jeg kjenner som driver butikk er "fordommene" forskjellen på om de taper mange tusen kroner eller ikke.

 

misslike sterkt er forsovet litt vagt men ligger vell nærmere sur melk i kjøleskapet enn hat.

 

Da synes jeg det er en høy terskel hos deg for å bli godtatt som ett vanlig medmenneske, fordi det jeg skjønner ut av teksten din er at når det gjelder romfolket, så må de først bevise individuelt at de har menneskeverd (ut fra hva du synes det er for noe), siden du mener gruppen sett under ett er suspekte.

 

Men det gjelder bare den gruppen - så da betyr det at du også er relativt tilfreds med å utøve diskriminering, eller har jeg misforstått noe?

 

Er det kanskje det som også kalles "misantropi"?

 

Hvordan ser du forskjell på "tiggere" - for meg ser de helt like ut, og jeg aner ikke hvem som er hva?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg var en tur inne i oslo i dag, og vandret rundt på "østsiden" i noen timer og sugde til meg inntrykk. Det ser ut for meg som det har blitt langt flere eldre mennesker som tigger, ikke at det er flere som tigger, men at gjenomsnittsalder har økt!?

Traff på en nyansatt bladselger (aner ikke om hun var rom, eller rumener, eller ...?!) Men det jeg mener å se hos denne kvinnen, var en god holdning, og ett vennelig og stødig blikk. Folk har godt av å gjøre noe som har "verdi", og det er jeg ikke i tvil om. Ellers er det mye av våre "tiggere" å se, og der de før samlet seg rundt "Plata" - er de nå på mange forskjellige "grønne lunger" på den kanten av byen.

 

Ellers så det ut som det bruker å være - altså, lett kaos og typisk "oslo"

Lenke til kommentar

Man kan avfeie det så mye man vil og påstå i det uendelige at det kun er fordommer og frykt, men så lenge folk faktisk opplever å få disse "fordommene" bekreftet gang på gang vil mange kreve at noe blir gjort.

 

Hvis frustrasjonene og hatfølelsene også kommer fra folk som ikke har fått hverdagen sin ødelagt av disse "turistene" - hva skal man da si og konkludere?

 

Det kommer helt ann på, så lenge de er frustrerte over ett reelt problem som ikke tas serriøst så blir jo konklusjonen den samme

 

Mener du at disse som ikke har problemet blir hatefulle i sympati med de som opplever det samme problemet? Og, synes du i så fall det er helt greit?

 

Edit: Glemte å få med at "hatet" startet ikke denne sommeren, men har vedvart i flere årtier ...

 

Jeg har lite til overs for hat, så å hate noen her synes jeg blir for drøyt. Om jeg synes det er greit at mange misliker romfolket sterkt på grunn av måten de oppfører seg og alle utgiftene de påfører fellesskapet? Ja, det har jeg ingen problemer med å forstå. Jeg synes det er provoserende med folk som tagger på andre sine hus, selv om de ikke gjør det på mitt hus, til sammenligning.

 

Så da forstår jeg deg slik at du mener det er greit at noen misliker romfolket av sympati for andre landsmenn, og at det ikke er de individuelle handlingene som skal danne grunnlaget for individuell bedømming?

 

Hva betyr "mislike sterkt", konkret?

 

Ja det mener jeg er helt greit når grunnlaget trossalt er såppas overveldende, men man kan fortsatt gjøre seg opp en mening om individene man måtte komme i kontakt med. Man kan misslike romfolket som gruppe og deres kultur uten å nødvendigvis mislike alle enkeltmenneskene. For ordens skyld tenker jeg nå på de som driver tiggerturisme ++. Som i eksempelet med de jeg kjenner som driver butikk er "fordommene" forskjellen på om de taper mange tusen kroner eller ikke.

 

misslike sterkt er forsovet litt vagt men ligger vell nærmere sur melk i kjøleskapet enn hat.

 

Da synes jeg det er en høy terskel hos deg for å bli godtatt som ett vanlig medmenneske, fordi det jeg skjønner ut av teksten din er at når det gjelder romfolket, så må de først bevise individuelt at de har menneskeverd (ut fra hva du synes det er for noe), siden du mener gruppen sett under ett er suspekte.

 

Men det gjelder bare den gruppen - så da betyr det at du også er relativt tilfreds med å utøve diskriminering, eller har jeg misforstått noe?

 

Er det kanskje det som også kalles "misantropi"?

 

Hvordan ser du forskjell på "tiggere" - for meg ser de helt like ut, og jeg aner ikke hvem som er hva?

 

For å godta andre som medmennesker har jeg strengt tatt ingen terskel. Jeg har opplevd mange forskjellige mennesker, selv noen som ønsket meg død, med de er fortsatt medmennesker så godt som noen.

 

Jeg mener vi må kunne se på gruppen og finne tiltak for gruppen som helhet, uten å ignorere at det faktisk er snakk om individer. Her mener jeg det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig og ikke låse seg i en av delene.

 

Det betyr for meg at vi må kunne si at "romtiggere" er ett problem for oss som vi må finne en best mulig løsning på. For det fleste mener jeg løsningen må være å nekte dem å tigge her og eventuelt støtte opp om tiltak i hjemlandet, men som du sier er det snakk om individer, så dette gjelder kanskje ikke absolutt alle.

 

Om du med diskriminering mener en annerledes "siling" av hvem vi slipper inn i landet er jeg helt åpen for en slik diskriminering, som vi tross alt allerede har i dag for de fleste land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener den formen for diskriminering hvor du sitter som rekrutterer og får en søknad fra en nordmann med somalisk bakgrunn, og søknaden går automatisk i sylinderarkivet fordi du har hørt så mye negativt om den folkegruppen, og alle dine venner sier også det samme.

Lenke til kommentar

Jeg mener den formen for diskriminering hvor du sitter som rekrutterer og får en søknad fra en nordmann med somalisk bakgrunn, og søknaden går automatisk i sylinderarkivet fordi du har hørt så mye negativt om den folkegruppen, og alle dine venner sier også det samme.

 

Bare sånn apropos romtiggere? :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener den formen for diskriminering hvor du sitter som rekrutterer og får en søknad fra en nordmann med somalisk bakgrunn, og søknaden går automatisk i sylinderarkivet fordi du har hørt så mye negativt om den folkegruppen, og alle dine venner sier også det samme.

 

Bare sånn apropos romtiggere? :p

 

tjasan, :closedeyes:

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyh...?artid=10067334

 

Dette er helt sinnsykt. Jeg vet ikke hvem det er jeg syns er frekkest; advokaten eller de han klager på vegne av..

Jeg har tidligere påstått at romfolket selv er ene og alene skyld i at folk bare misliker de mer og mer. Denne artikkelen beviser min påstand nok en gang.

 

Er de virkelig så lite intelligente at de ikke får med seg hva de gjør med seg selv? Eller gjør de det med overlegg bare for å være "jævlige"?

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyh...?artid=10067334

 

Dette er helt sinnsykt. Jeg vet ikke hvem det er jeg syns er frekkest; advokaten eller de han klager på vegne av..

Jeg har tidligere påstått at romfolket selv er ene og alene skyld i at folk bare misliker de mer og mer. Denne artikkelen beviser min påstand nok en gang.

 

Er de virkelig så lite intelligente at de ikke får med seg hva de gjør med seg selv? Eller gjør de det med overlegg bare for å være "jævlige"?

 

De vet vell antagelig hvilket rykte de har og uansett ikke blir kvitt og når havet er tomt er det tross alt bare å finne en ny plass og slenge ut snøret.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

http://www.vg.no/nyh...?artid=10067334

 

Dette er helt sinnsykt. Jeg vet ikke hvem det er jeg syns er frekkest; advokaten eller de han klager på vegne av..

 

Jeg frykter for slitasjen på grenseovergangene dersom dette skulle gå gjennom.

Og nei, dette vil uansett ikke gi romfolket nevneverdig bedre status eller noen flere "likes" her i landet...

 

Jeg legger til grunn at det norske folk har interesse av å avklare rettighetene til EØS-borgere på generelt grunnlag. Tiltaket tjener hele landet, fremholder advokaten.

 

Bedre å få rede på dette, før "turismen" starter på alvor - og tviler sterkt på at det er romfolk som er pådrivere bak engasjementet.

Lenke til kommentar

Hva er galt med å utestenge somliare egentlig? Statistisk tilfører de samfunnet 0, niks og nada.

 

Ta heller inn bahaier fra Iran. De klarer iallefall det kunsstykket å se på jobb som et gode.

Noe av problemet ligger i at det faktisk er det norske samfunnet selv som oppmuntrer dem til å gjøre ingenting. De har nok noe forskjellig bakgrunn enn mange andre flyktninger, men de er jo ikke udugelige av natur. (Slik det kan virke som.)
Lenke til kommentar

Noe av problemet ligger i at det faktisk er det norske samfunnet selv som oppmuntrer dem til å gjøre ingenting. De har nok noe forskjellig bakgrunn enn mange andre flyktninger, men de er jo ikke udugelige av natur. (Slik det kan virke som.)

 

Det er godt moment som absolutt har sin validitet. Men det er fremdeles en forskjell i synet på arbeid, og synet på at en størst mulig grad skal livnære seg selv mellom de to grupper som f.eks jeg nevnte. Men angående romfolket, så er det greit å tigge. Men bryter man lov, eller prøver å snylte på andres arbeid så bør man sparkes fortere ut enn man får sagt "i got poor babies at home".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Pleier å samle opp hele bygda og løpe etter de med høygaffler, spytte og rope "ha dåkk heim taterjævla, Herre bøgda e vårres!!" når de dukker opp i bygda.

 

Funker fjell.

 

Hva heter den "bøgda"?

Lenke til kommentar

Eller så kan vi forby tigging for ikke-norske, og da kan vi kaste dem ut så fort de begynner å si "please, please" og rassle med koppene.

Men hva vil det si å kaste dem ut? Betale hjemreise? Kjøre dem til Sverige? Jeg bare lurer, for det kan jo ligge et vesentlig økonomisk aspekt ved dette også.

Lenke til kommentar

Pleier å samle opp hele bygda og løpe etter de med høygaffler, spytte og rope "ha dåkk heim taterjævla, Herre bøgda e vårres!!" når de dukker opp i bygda.

 

Funker fjell.

 

Hva heter den "bøgda"?

 

Gokkstad, (ta inn mot jokkegropa fra e6, ta til høyre ved femte avkjørsel og kjør aprox 8 mil så er du der.)

Endret av Primer4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Pleier å samle opp hele bygda og løpe etter de med høygaffler, spytte og rope "ha dåkk heim taterjævla, Herre bøgda e vårres!!" når de dukker opp i bygda.

 

Funker fjell.

 

Hva heter den "bøgda"?

 

Gokkstad, (ta inn mot jokkegropa fra e6, ta til høyre ved femte avkjørsel og kjør aprox 8 mil så er du der.)

 

Har du misforstått hvilken del av forumet du poster på? Eller forsøker du å lage ett snedig poeng - i så fall ser jeg frem til det, men håper du får det til ganske snart ...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...