Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Antar emnet er ment provoserende, men, nei, jeg gir konsekvent ikke penger til tiggere, og mener det burde vært forbudt. Å tillate det, er å anerkjenne dette som et yrke, og er i alt lite verdiskapende. Å gi penger til tiggere virker naivt, da du ikke kan vite om pengene kommer noen som trenger det til gode. Kanskje det bare sørger for at noen brekker bena på et barn til, og setter det på gata med en kopp.

 

Grei holdning, men jeg antar at når du skriver "konsekvent" i det å ikke gi noe, så innbefatter det de norske tiggerne og?

 

Ja, jeg er definitivt mot forskjellsbehandling av mennesker.

 

På reise i land som Brasil og Kambodsja har jeg gitt vann og frukt til barn som tigger, men absolutt ikke penger.

 

Audun Lysbakken sammenligner å forby tigging med et forsøk på å fjerne fattigdom ved et pennestrøk. Det er jeg ikke enig i. Å tillate tiggingen gjør at vi livnærer en livsstil som ingen er tjent med. Det må være mer effektive måter å hjelpe på, men jeg forstår at dette er et problem som har godt rotfeste mange hundre år tilbake i tid, og at det ikke finnes noen enkel løsning.

Endret av fudun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig! Heldigvis ser vi ikke barn på gata så ofte på disse kanter. Likevel gjør anerkjennelsen av tiggingen som levebrød at neste generasjon også velger denne karriereveien. Som barn finnes det kanskje andre land som lar de tigge. Gulroten om at du kan reise til et rikere land å tigge fra når du blir eldre, er god å ha...

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen går nå bare rundt og rundt, og trådstarter PencilCase, som er skyldig i at romfolk kommer og driter i bakgården min og raner eldre damer, klarer ikke å komme med gode argumenter for hvorfor vi skal finne oss i det.

 

Så det er vel egentlig ikke noen vits i å delta i diskusjonen mer når romtilhengerne ikke klarer å innse at det skaper store problemer å være dumsnille, for det vil bare føre til at problemet øker år for år... vi ser tendensen meget tydelig allerede i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativet til å finne oss i det virker å være folkemord all over again.

Folkemord er aldri et alternativ... men å forby tigging, ikke gi til tiggere (verken norske eller utenlandske), ikke tilby romfolket kost og losji samt slå hardere ned på kriminalitet og forsøpling vil være et effektivt virkemiddel som kan hindre at strømmen av kriminelle og/eller arbeidssky romfolk vil øke fra år til år. Kanskje vil det til og med minske strømmen noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen går nå bare rundt og rundt, og trådstarter PencilCase, som er skyldig i at romfolk kommer og driter i bakgården min og raner eldre damer, klarer ikke å komme med gode argumenter (...)

Så det er vel egentlig ikke noen vits i å delta i diskusjonen mer når romtilhengerne ikke klarer å innse at det skaper store problemer å være dumsnille

 

Man må ikke være tilhenger eller motstander av en enkelt folkegruppe for å mene noe her, og det må gå an å heve seg over oldtidens stammesamfunn og ha en fornuftig debatt... Ser at PencilCase er såpass flink til å holde seg unna skyttergraven sin, at det faktisk er litt av debatt her.

 

Jeg bor i Oslo sentrum, og har sett gatene endre seg med tilførselen av østeuropeiske tiggere og afrikanske horer. Det er til tider slitsomt å gå i gatene, da disse folkene kan være like pågående som gateselgerne fra Amensty og diverse andre veldedige organisasjoner. Slik har det vært i flere år, så jeg lurer litt på hvorfor de voldsomme reaksjonene fra grasrota kommer nå..

Media har tatt fatt på romfolket. Dette er blitt et hett diskusjonstema, der ellers så beskjedne og tolerante nordmenn omtaler hele dette folkeslaget som skitne.

 

At denne diskusjonen går i ring her på forumet, er helt naturlig. Dette er en hovedsakelig europeisk, internasjonal utfordring, som har eksistert i århundrer. Vil ikke tro at et brukerne på et nerdeforum har et entydig svar på disse spørsmålene på stående fot:

 

- Skal vi tillate tigging i Norge?

- Hva kan vi gjøre for å hjelpe Rom-folket?

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Den reaksjonen som kommer mot sigøynere nå har nok sin bakgrunn i mange års frustrasjon over å bli plaget av deres pågående oppførsel og offer for deres kriminalitet. Men det har tidligere bare vært småsaker, enkeltsaker som ikke egner seg som en symbolsak å reagere på.

 

Men jeg har da vært like forbannet i en årrekke. Da jeg leste om sigøyneren som stjal klokke og lommebok fra et sykehus der pasienten lå død. Eller da sigøynere bygger skur av søppel.

 

For to år siden ble det advart mot sigøyner-invasjon til Norge. Nå er problemet at sigøynere jages fra park til park fordi det er så mange av dem og de har ingen steder å bo.

 

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/advarer-mot-sigoeynerinvasjon-til-norge-3286322.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor i Oslo sentrum, og har sett gatene endre seg med tilførselen av østeuropeiske tiggere og afrikanske horer. Det er til tider slitsomt å gå i gatene, da disse folkene kan være like pågående som gateselgerne fra Amensty og diverse andre veldedige organisasjoner. Slik har det vært i flere år, så jeg lurer litt på hvorfor de voldsomme reaksjonene fra grasrota kommer nå..

Media har tatt fatt på romfolket. Dette er blitt et hett diskusjonstema, der ellers så beskjedne og tolerante nordmenn omtaler hele dette folkeslaget som skitne.

Du går glipp av selve hovedpoenget. Gateselgere fra Amnesty driver ikke med kriminalitet, tyveri, ødelegging, forsøpling og forurensing.

Etterhvert som problemet er økende er det helt naturlig at det får mer oppmerksomhet da det er fler og fler mennesker som blir berørt av denne oppførselen.

Jeg personlig skjønte raskt hvilken vei det gikk for flere år siden pga. min erfaring med samme folkegruppe fra andre land men det er et vanskelig problem å gripe tak i med mindre det eksploderer opp i ansiktet på folk, spesielt i naivitetens høyborg Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har prøvd å "hjelpe" romfolket siden tidlig 70tall med å bygge hus til dem på forskjellige steder rundt om i Oslo, men de vil ikke benytte seg av det. Det som skjedde med husene de hadde i Smallvollveien i Oslo var at de demonterte alt innvendig i husene og solgte det, også bodde de i telt/campingvogn utenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Norge har prøvd å "hjelpe" romfolket siden tidlig 70tall med å bygge hus til dem på forskjellige steder rundt om i Oslo, men de vil ikke benytte seg av det. Det som skjedde med husene de hadde i Smallvollveien i Oslo var at de demonterte alt innvendig i husene og solgte det, også bodde de i telt/campingvogn utenfor.

 

Ja, og det er usikkert hvor det strandet, men det kan tenkes at de ansvarlige har sin solide del av den drittkaken

 

Rom som nasjonal minoritet

Etter 1991 var trenden at det ikke skulle eksistere noen spesielle tiltak for

den norske romgruppen, og de skulle i størst mulig grad blitt behandlet

som enhver annen innbygger.

96

I 1999 fikk rom i Norge en helt ny status:

som nasjonal minoritet. Det betyr at staten anerkjenner roms tilknytting til

landet, og at de har et spesielt vern og andre rettigheter enn andre minoritetsgrupper, som for eksempel nyere innvandrere. Norske myndigheter

skal, som en følge av internasjonale forpliktelser, legge til rette for at rom

skal opprettholde sitt språk, sin kultur og sin identitet. Denne nye statusen

førte med seg at det ble opprettet en del tiltak overfor romgruppen (blant

annet voksenopplæring), og i statsbudsjettet 2006 ble det opprettet en egen

post for «tiltak for rom».

97

Denne limbopolitikken kombinert med romfolkets uklare status

i Norge, ble til sist understreket i regjeringens Handlingsplan for å bedre

levekårene for rom i Oslo av 2009. I handlingsplanen legges det vekt på at

rom skal ha en særstilling i det norske samfunnet, når det gjelder både

undervisning og helse, men det er svært uklart hvem som har ansvaret og

hvordan denne særstillingen skal forvaltes. Tiltakene og ansvarsforholdene

i handlingsplanen er så usikre og uklare at verken romorganisasjoner eller

hjelpeapparatet vil kunne bruke handlingsplanen aktivt. Ingen av tiltakene

i handlingsplanen omhandler økonomi, til tross for at handlingsplanen

faktisk heter Handlingsplan for å bedre levekårene for rom i Oslo. Norge har

også fått kritikk av Europarådet, som etterlyser flere tiltak for å bedre levekårene for rom.

98

Det kan virker som om myndighetene rett og slett ikke

vet hva de skal gjøre og derfor har satt opp en rekke tiltak som for eksempel

utvidet voksenopplæring og veiledningstjeneste, mens roms sosioøkonomiske stilling i samfunnet ikke er nevnt med et ord. Den formelle statusen

som nasjonal minoritet har altså ikke ledet til konkrete forbedringer for

rom, og som vi skal se, er det langt mellom de internasjonale konvensjonene og rammevilkårene og det som virkelig iverksettes av tiltak overfor rom.

Myndighetenes hjelpeløshet i møte med rom ville vært mindre provoserende hvis den var erkjent og videre hvis rom ikke møtte direkte diskriminering. Vi ønsker spesielt å fokusere på to eksempler på behandling av rom

som er spesielt graverende. For det første hvordan NAV DNA-testet rom for

å etterforske trygdemisbruk og for det andre behandlingen av utenlandske

rom som tigger.

Når vi har handlingsplanen fra 2009 og roms status som nasjonal minoritet i bakhodet og vi husker at Norge har fått beskjed om å bedre roms

levekår, vil vi se at behandlingen av både norske og utenlandske rom bryter

med de internasjonale konvensjonene som Norge har underskrevet.

 

Jada, bare fortsett med å prøve å koble det opp mot andre grupper...Kanskje vi kan forsøke å dra inn Kurdere som neste?

(Ellers er vel strengt tatt slik posting med fullt navn å regne som uthenging her på forumet)

 

Jeg forsøker å "koble" det til oss selv.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dagens utfordringer: DNA-tester

og nye migrasjonsmønstre

Samtidig med at dilemmaet med FNs rammekonvensjoner, roms status

som nasjonal minoritet, og de norske roms tilgang til utdannings- og

arbeidsmarkedet ble diskutert på statlig plan, ble det på lokalt plan i

Oslo satt i gang en storstilt aksjon for å få slutt på trygdemisbruket i

«sigøynermiljøet». NAV Kontroll og innkreving startet i 2004 en omfattende kontroll av utbetalinger av trygd til personer med rombakgrunn

Bakgrunnen for undersøkelsene var mistanke om at det ble oppgitt

fiktive identiteter for å få ulike trygdeytelser som for eksempel barnetrygd. Sommeren 2009 hadde MEMU (NAVs internmagasin) et stort

oppslag om et «Banebrytende detektivarbeid».

99

Under teaseren «Jakten

på MILLIONSVINDLERNE» ble «[m]isbruksmetoder i rommiljøet»

slått fast. Det ble påpekt at «[r]om-miljøet er utredet på bakgrunn av

store mengder tips». For å finne slektskapsforholdene innenfor rommiljøet tok NAV kontroll og innkreving i bruk nye metoder: DNA-test og

bilde. Hele familier ble bedt om å gå til Fürst Medisinsk Laboratorium i

Oslo, hvor det ble tatt bilde og DNA-prøve av hver enkelt.

Da det ble vedtatt en ny lov om utvidelse av DNA-registeret, var det

spesielt viktig å understreke at det ikke skulle brukes tvang ved innhenting av DNA uten rettens kjennelse.

100

Det er viktig å understreke at før

loven skulle vedtas, kom det en mengde protester fra ulike hold, blant

annet denne innsigelsen fra Teknologirådet:

 

Det å ta en DNA-prøve fra en mistenkt anses for å være et brudd på legemlig

integritet, og veldig strenge regler har blitt innført for å beskytte rettighetene

til de mistenkte og i noen grad også til domfelte forbrytere. Dette skyldes ikke

at det er spesielt traumatisk å avgi en DNA-prøve (for eksempel spytt), men

at analysen og behandlingen av en DNA-prøve kan avsløre sensitiv informasjon om en person, som for eksempel arvelige faktorer og medisinske lidelser.

Dersom en DNA-prøve lagres på ubestemt tid, kan fremtidig teknologi gjøre

det mulig å trekke ut enda mer informasjon enn i dag.

 

Teknologiske nyvinninger har flere ganger blitt brukt av myndighetene

(med tilhørende etater som politiet og sosialvesenet) for å registrere og

forfølge rom: Mens daktyloskopi (fingeravtrykk) var den sikre metoden

på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, er DNA-test

den nåværende metoden. Vi har sett hvordan registreringen av rom

på slutten av 1800-tallet i Tyskland senere ble brukt for å internere og

tilintetgjøre folkegruppen under andre verdenskrig. Enhver registrering

av rom må derfor gjøres ytterst varsomt på grunn av den meget betente

historien – i tillegg til det åpenbare personvernhensynet.

At en så utsatt og diskriminert gruppe som norske rom utsettes for

denne typen undersøkelser uten at det er satt ned en etisk komité på

et nasjonalt plan som diskuterer de moralske dilemmaene ved dette, er

foruroligende.

Signalet NAV-ansatte sender til norske rom er ikke til å misforstå:

NAV tror rom utøver trygdemisbruk fordi de er rom. Meldingen er nok

en gang at rom ikke er som andre nordmenn. Ved å publisere en artikkel

i NAVs internmagasin om trygdemisbruk og rom sendes også et signal

til alle NAV-ansatte om at rom-familier er potensielle trygdemisbrukere

 

Hmm Politiet har ikke peiling hvem de jobber mot når det gjelder oppgangen i minibanksvindler i det siste (!!). Politiet: Vet ikke hvem vi jobber i mot ** Søker hjelp hos politikolleger i utlandet.

Kanskje de trenger et lite tips? Crime Invasion: Romanian Cash Point Gangs

 

Vi har vel noen ukrainske bander som oppfører seg som "sigøynere" - kanskje huske på at det finnes andre kriminelle elementer også, selv om vi sliter med disse tiggerne våre ...

Lenke til kommentar
Interessant brosjyre du har gravet fram. Her kritiseres altså media for å rapportere om kriminaliteten/ulovligheter som foregår her til lands av de innvandrende sigøynerene. Det er altså media sin skyld siden de beskriver deres aktiviteter, men sigøynerne som faktisk begår disse aktivitene er helt uskyldige. :thumbup:

Og jammen ser jeg at de har klart å dra inn litt Utøya og Nazister inn i brosjyren sin også! Flott!

 

(Nevnes forresten alle de hundrevis av millioner som Norge har brukt i forsøk på å hjelpe dem? Og hvordan det gikk? Eller blir det forbigått i stillhet?)

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at når nordmenn, nederlendere og andre siviliserte mennesker setter opp en teltleir, så omtales det som "camping" og er stort sett forbudt alle steder utenom på campingplasser, mens når romfolk gjør det samme, så skal setter advokater seg på saken for å "beskytte rettighetene til romfolket" slik at de får bo der gratis?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Interessant brosjyre du har gravet fram. Her kritiseres altså media for å rapportere om kriminaliteten/ulovligheter som foregår her til lands av de innvandrende sigøynerene. Det er altså media sin skyld siden de beskriver deres aktiviteter, men sigøynerne som faktisk begår disse aktivitene er helt uskyldige. :thumbup:

Og jammen ser jeg at de har klart å dra inn litt Utøya og Nazister inn i brosjyren sin også! Flott!

 

(Nevnes forresten alle de hundrevis av millioner som Norge har brukt i forsøk på å hjelpe dem? Og hvordan det gikk? Eller blir det forbigått i stillhet?)

Hvi du leser rapporten så tror jeg det står litt om erfaringer ang tidligere satsinger. For meg ser det ut som at vi må ta endel av ansvaret fordi vi ikke har gjort godt nok grunnarbeid og ikke gitt "tett nok" oppfølging "lenge nok". Men som sagt: les selv! Så blir det færre misforståelser.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvordan har det seg at når nordmenn, nederlendere og andre siviliserte mennesker setter opp en teltleir, så omtales det som "camping" og er stort sett forbudt alle steder utenom på campingplasser, mens når romfolk gjør det samme, så skal setter advokater seg på saken for å "beskytte rettighetene til romfolket" slik at de får bo der gratis?

Ja, hvorfor tror du at det har blitt sånne tilstander?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...