Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

samer har bodd lengere ifølge:

http://no.wikipedia.org/wiki/Samenes_historie - "Tidshorisont"

 

Ordet "romfolk" ble fra 1999 tror jeg brukt av media, etter det har vi bare brukt det. egentlig er romfolk et synonymt ord sigøynere og rumenere folk som er fra romania. ferdig med saken!

 

Det som er problemet er at sigøynere er et folk som vandrer om jeg ikke tar feil. uansett så har rummenere rett til å komme til norge uten eller med økonomisk trygghet ifølge EU konvesjonen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Simen1 er inne på: Det er fullstendig irrelevant om man er sigøyner, rom, roma, romani, norsk, rumener, same, bulgarer etc. og hva evt. deres forfedre eller våre forfedre må ha gjort. Gammel historie er ikke problemet. Problemet er hvordan man oppfører seg idag. Om svensker, dansker, italienere, spanjoler, rumenere, tyskere, polakker eller bulgarere hadde oppført seg slik romfolkene i Oslo gjør så hadde de fått like mye problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

vice er enig, om en franskmann, tysker, eller italiener var i samme situasjon ville de fått annen behandlig pågrunn av etisitet vil jeg påstå, tross alt har jo sigøynere blitt dikriminert i flere 10 år. dette mener jeg er uheldig.

Niks, oppfører du deg som en drittsekk får du drittsekk behandling, uansett etnisitet. Rett og slett. Feks, enkelte svenske grupperinger har til tross for deres fordeler som "søta bror" dratt på seg veldig dårlig rykte her i Norge(Oslo) pga. oppførselen deres. Det kan på langt nær sammenlignes med romfolkets oppførsel, men likefullt har de kommet negativt ut.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

samer har bodd lengere ifølge:

http://no.wikipedia....amenes_historie - "Tidshorisont"

 

Ordet "romfolk" ble fra 1999 tror jeg brukt av media, etter det har vi bare brukt det. egentlig er romfolk et synonymt ord sigøynere og rumenere folk som er fra romania. ferdig med saken!

 

Det som er problemet er at sigøynere er et folk som vandrer om jeg ikke tar feil. uansett så har rummenere rett til å komme til norge uten eller med økonomisk trygghet ifølge EU konvesjonen!

Da kan vi fastslå at du ikke har noe grunnlag for påstanden din om at samene har bodd i Norge lenger enn nordmenn.

 

Fra din egen kilde: "Hvorvidt samene har bodd her lengre (enn 2500 år), og om samene kan ha etniske eller kulturelle relasjoner til tidligere folkeslag i området, er ikke avklart."

 

Nordmenns historie i Norge strekker seg tilbake lenger enn dette.

 

NRK og andre medier tok et konkret valg om å erstatte ordet "sigøyner" med "romfolk" fra og med 2008 med kilde her:

 

http://www.nrk.no/ku...dning/1.5390093

tross alt har jo sigøynere blitt dikriminert i flere 10 år.

Sigøynere har blitt diskriminert i mange hundre år og kanskje gjennom hele sin historie i Europa.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

hør her! Så langt bak i tid hadde man ikke grenser eller kontakt med hverandre pga fjell, transport og kulde. flere forskere antar at samer har bodd i Nord- norge lengre enn det nordmenn har vært i norge, men siden det er på grensen til andre land så blir det vansklig å utelukke ting. Det kan være at nordmenn kom først eller at samer kom hit først, men vi hadde ikke god kontakt på den tiden så det blir egentlig bare spekulasjoner!

 

PS: jeg antok at samer har bodd lengre i Norge. Egentlig har ingen av og godt nok bevis/grunnlag på at en av dem har bodd lengst!

 

ja, sigøynere har blitt utsatt for mye over lang tid er klar over det!

Lenke til kommentar

Som Simen1 er inne på: Det er fullstendig irrelevant om man er sigøyner, rom, roma, romani, norsk, rumener, same, bulgarer etc. og hva evt. deres forfedre eller våre forfedre må ha gjort. Gammel historie er ikke problemet. Problemet er hvordan man oppfører seg idag. Om svensker, dansker, italienere, spanjoler, rumenere, tyskere, polakker eller bulgarere hadde oppført seg slik romfolkene i Oslo gjør så hadde de fått like mye problemer.

Ok, greit nok, jeg ser den.

 

Hva definerer du som dårlig oppførsel, og hva er det som skiller romfolk/rumenere/sigøynere fra andre etnisiteter og nasjonaliteter hva oppførsel angår?

Lenke til kommentar

Hva definerer du som dårlig oppførsel, og hva er det som skiller romfolk/rumenere/sigøynere fra andre etnisiteter og nasjonaliteter hva oppførsel angår?

På det helt laveste nivået, som vi ser her i Oslo så er det grov ødelegging og forurensing av nærområder som står for den dårlige oppførselen. Å feks. forurense barnehager med menneskeavføring slik at de må stenges for opprydning er helt hinsides. Å drite ned tettbebygde områder hvor folk daglig ferdes er fullstendig absurd. I tillegg har man selvsagt all kriminaliteten som følger deres fotspor. (Rumenere som nasjonalitet er ikke inkludert her, de sliter enda verre med romfolk en det Norge noensinne har gjort, eller kommer til å gjøre)
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg oppfordrer dere alle til å ta dere en liten sightseeing i Bucuresti på Google Maps. Og dere vil se at det ikke er teltleire i parkene midt i byen. Parkene er grønne, harmoniske lunger i en ellers pulserende storby, hvor enhver motivert rumener kan være sin egen lykkes smed. De motiverte rumenerne er ildsjeler som elsker Romania, og som gjør en suveren innsats for å forbedre landet til det neste "nivået". Man forlater ikke en synkende skute, om man har skuten kjær. Man øser, man reparerer og man forbedrer.

 

Men om man er en rumener, som ikke er motivert, som ikke er en ildsjel, som ikke øser, ikke reparerer og ikke forbedrer, da er det veldig lett å reise til Norge og drite dagen lang i våre parker.

 

Og da er det vår skute som synker, på grunn av alle gratispassasjerene som verken øser eller forbedrer..

Lenke til kommentar

Jeg ser du er født i 1997, så jeg skal tilgi deg for å være så bastant, men sigøynere og romfolk er ikke to "vidt forskjellige folk". http://www.journalisten.no/node/17994

 

Og samene kom ikke nødvendigvis først. Det er det stor uenighet om, og da kanskje spesielt i Finnmark.

 

 

 

ja, det var feil mente rumenere :p, jeg mener at sigøynere får ekstra røff behandlig pga deres bakgrunn. mener at franskmenn og tyskere ikke ville fått samme behandling om de gjorde akkurat det sigøynerne gjør nå. uansett vill nok franskmenn og tyskere ikke havne i slike situasjoner. det handler stort sett om respekt og jeg vill påstå at vi viser veldig lite respekt til akkurat sigøynere. vi kan si mye , men det er en del av GAMET at vi får inn romfolk siden vi er medlem av Eu/schengen avtalen.

Lenke til kommentar

ja, det var feil mente rumenere :p, jeg mener at sigøynere får ekstra røff behandlig pga deres bakgrunn. mener at franskmenn og tyskere ikke ville fått samme behandling om de gjorde akkurat det sigøynerne gjør nå. uansett vill nok franskmenn og tyskere ikke havne i slike situasjoner. det handler stort sett om respekt og jeg vill påstå at vi viser veldig lite respekt til akkurat sigøynere. vi kan si mye , men det er en del av GAMET at vi får inn romfolk siden vi er medlem av Eu/schengen avtalen.

Poenget er vel at ingen andre gjør akkurat som det romfolket gjør, uansett nasjonalitet. Deres oppførsel er helt absurd og vil naturligvis møte motstand uansett hvor de beveger seg.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er vel å merke at INGEN har møtt større hindre enn sigøynere som er et folkeslag IKKE en nasjon, som har blitt dikriminert gang på gang! jeg vill bare få frem hvor umennesklig de ble behandlet ifjor! spesielt den hendelsen på årvoll i Oslo.

 

HEHE.. oppførsel? herregud vi kan snakke om oppførsel så lenge vi vill men, det som er snakk om her som media ikke har satt så veldig vekt på er rettighetene til disse menneskene! de er medlem av schengen avtalen.

 

et spørsmål: bulgaria og romania er ikke med i schengen-avtalen , men hvordan kan de få de samme rettighetene da? er det fordi de er medlem av EU?

Endret av ronaldinho97
Lenke til kommentar

Det er vel å merke at INGEN har møtt større hindre enn sigøynere som er et folkeslag IKKE en nasjon, som har blitt dikriminert gang på gang! jeg vill bare få frem hvor umennesklig de ble behandlet ifjor! spesielt den hendelsen på årvoll i Oslo.

Umenneskelig behandlet?? Her må du nok forklare litt mer. Hvordan ble disse flotte menneskene "umenneskelig" behandlet kontra de små barna som ikke kunne gå til barnehagen sin fordi disse "flotte menneskene" bestemte seg for å smøre dritten sin utover området som i utgangspunktet var ment for å utvikle små barn?? (Og ja, Vanvittige Skyprat, "Ydmyke" Shrooms, og Anarchy FTW "Lime Canes" er veldig velkomne til å svare dersom "ronaldinho97" trenger litt "hjelp" :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

HEHE.. oppførsel? herregud vi kan snakke om oppførsel så lenge vi vill men, det som er snakk om her som media ikke har satt så veldig vekt på er rettighetene til disse menneskene! de er medlem av schengen avtalen.

 

Ja, du kan skjønne de har rett til å stjele, svindle, forurense og generelt sett lage kvalm. Det er en menneskerett å få være kjeltring og til pest og plage for andre uten innblanding!!

Endret av Den åttende profet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Umenneskelig behandlet?? Her må du nok forklare litt mer. Hvordan ble disse flotte menneskene "umenneskelig" behandlet kontra de små barna som ikke kunne gå til barnehagen sin fordi disse "flotte menneskene" bestemte seg for å smøre dritten sin utover området som i utgangspunktet var ment for å utvikle små barn?? (Og ja, Vanvittige Skyprat, "Ydmyke" Shrooms, og Anarchy FTW "Lime Canes" er veldig velkomne til å svare dersom "ronaldinho97" trenger litt "hjelp" :)

 

Er den barnehagehistorien basert på fakta fra i fjor eller i år. Jeg har fått med meg fjorårets barnehageproblematikk, men har altså ikke sett noe av det samme i år. Men hvis det gjelder fjoråret kan jeg hjelpe deg å utfylle det bildet, slik at det også blir mer korrekt med de realiteter og fakta som gjaldt i fjor.

 

Og for min del må du gjerne legge av deg barnslighetene angående navnsetting - det er ingen fraksjoner her, selv om du aldri så mye vil det

 

Hvis hver og en snakker kun for egen del, tror jeg det blir mer oversiktlig og ikke minst; realt!!!!!

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jeg oppfordrer dere alle til å ta dere en liten sightseeing i Bucuresti på Google Maps. Og dere vil se at det ikke er teltleire i parkene midt i byen. Parkene er grønne, harmoniske lunger i en ellers pulserende storby, hvor enhver motivert rumener kan være sin egen lykkes smed. De motiverte rumenerne er ildsjeler som elsker Romania, og som gjør en suveren innsats for å forbedre landet til det neste "nivået". Man forlater ikke en synkende skute, om man har skuten kjær. Man øser, man reparerer og man forbedrer.

 

Men om man er en rumener, som ikke er motivert, som ikke er en ildsjel, som ikke øser, ikke reparerer og ikke forbedrer, da er det veldig lett å reise til Norge og drite dagen lang i våre parker.

 

Og da er det vår skute som synker, på grunn av alle gratispassasjerene som verken øser eller forbedrer..

 

Ja, jeg syns også at denne byen har noen flotte parker. Her er et godt eksempel: https://www.google.com/maps?q=Strada+Neagota,+Bucure%C8%99ti,+Romania&hl=no&ie=UTF8&ll=44.474316,26.12904&spn=0.002963,0.016512&sll=44.474461,26.128922&sspn=0.420878,1.056747&oq=Strada+Neagota&hnear=Strada+Neagota,+Sector+2,+Bucure%C8%99ti,+Romania&t=m&z=17&layer=c&cbll=44.474312,26.129036&panoid=cja4vMt1r5mrz-ua4iBcmA&cbp=12,232.37,,0,13.22

 

 

Ett av de første resultatene jeg fikk da jeg søkte etter fine områder i Bucuresti...

Lenke til kommentar

Det her er et av de største problemene mine med denne diskusjonen, faktisk. Dere er så snobbete.

 

Alt skal se så vakkert og prektig ut, og helst skal vi gjemme tiggerne bak et gatehjørne sammen med nærkispakket og svartinghorene. Alt for å unngå dem i våre gater. Seriøst, er dette virkelig noe av det viktigste man kan diskutere? Hvorvidt romfolk er her? Jeg ser Vice er helt enig med meg i Snowden-saken, for eksempel - det må jo være langt viktigere enn å bry seg om disse sigøynerne?

 

Og jo Vice, når jeg sier at vesten er langt verre, så mener jeg det.

 

Her har vi et typisk romfolk-problem som dere illustrerer:

704268734.jpg

 

La oss nå se hva vesten driver med i andre land....

 

iraq-military-bombing.jpg

 

 

Hvor mange irakere tror dere brydde seg om avføringen og søppelet i gatene den dagen?

 

Og før dere sier noe mer - jeg er helt sikker på at vesten har sluppet flere bomber over andre land enn sigøynerne har lagt kabler i Norge.

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...