Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Var ikke noen oppfordring om høytlesning nei, det ville jo bare være å kaste bort enda mer tid. Oppfordingen var å heller oppsummere poenget ditt (dersom du hadde noe poeng).

 

Du vil jo helst vite poenget før du leser - hva er nå vitsen med det?

 

Er du kanskje engstelig for at slike moderne folkeeventyr skal påvirke deg til å bli snill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil jo helst vite poenget før du leser - hva er nå vitsen med det?

 

Er du kanskje engstelig for at slike moderne folkeeventyr skal påvirke deg til å bli snill?

Når folk på diskusjonsforum begynner å lime inn lange skjønnlitterære tekster så har det som oftest liten eller ingen verdi å lese gjennom dem. Derfor var jeg interessert i om du hadde et eller annet poeng som vi kan slippe å få gjette oss til, uavhengig om vi leser skjønnlitterære verker eller ikke.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis du mener tigging og stjeling og å drive generell faenskap og lage kvalm er å "søke lykken", da får jeg bare ønske deg god bedring.

 

Ja, jeg leste innlegget via noen som siterte deg :hm: ??????? :wee:

 

Hahaha ... du er jaggu pussig ... du ønsker meg god bedring, ved å lese det jeg har skrevet, over skuldra til en annen ... du har liksom ignorert meg - jeg får ikke hjulpet deg med dine problemer !?... du oppsøker jo dette infernoet, ved på en måte å kikke under skjørtene på nærmeste sigøynerkjerring ... så mener du at jeg trenger hjelp. Det kan forventes å være en sånn bjørnetjeneste, du sikter mot, tenker jeg

 

Om du unnskylder mine bildeformuleringer ... :green:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bare som et lite apropos, til folkeeventyret .... stor krise i anmarsj, vi har sluppet opp for verdige trengende ... eller det finnes egentlig ingen som tror på spillet lengre ...

 

Å smøre en forskjell

I virkeligheten er det svært få som vil ha en ensom på besøk på julaften, og enda færre ensomme som vil hjem til noen.

Når Fattighuset i disse dager nekter å ta imot brukte gjenstander som julegaver de skal gi videre, er det et prosjekt for ikke å godta at fattige er annerledes mennesker, med andre standarder og dermed annen verdi. For også i dag tenkes det i hierarkier der noen kategorier havner nede, og utenfor. Som når mediene lar sjefen for søppeloppryddingsprosjektet Rusken være ekspert på romfolk, eller når Oslo kommune lister opp ting som skal ryddes, i rammeavtalen for søppelrydding fra kommunale områder: «trær som kan være til fare, dumping av masser, bilvrak, sigøynere, høyt gress eller kratt».

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her slapp vi vi heldigvis lange alternative "julefortellinger", men her må man vel spørre igjen: Hadde du noe poeng?

 

Alt henger sammen

 

og det er ikke for å være vanskelig ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tar en råsjans og antar at du sikter til hvordan alle "bryr" seg om del som har det vanskelig, uten at de egentlig bryr seg nevneverdig, utover å feie noen smuler ned på gulvet?

 

Som sagt henger det sammen (så får man være så ydmyk å legge til at det kan forståes at ikke alle ser samme assosiasjonene). Så denne utmerkete artikkelen, skrevet at en talefør penn (Knut Nærum), er åpningen for det senere "Oddzske Folkeventyret", og som ender i en fersk artikkel, som angår oss nordmenn direkte, og belyser vårt litt sære byråkratiserte godhetstyrrani, og resultatene på en for meg, tydelig måte.

 

Nå er det snakk om å innføre et generelt tiggeforbud i Norge. Det er selvfølgelig et godt og riktig tiltak, så lenge det bare rammer romfolk og ikke det utmerkede arbeidet som ansatte i frivillige organisasjoner - og deres unge medarbeidere på provisjon - gjør for nødstedte og hjelpetrengende. Som oppvokst i Norge fikk jeg allerede som barn innpodet det humanistiske sinnelaget som borgerne i et samfunn må ha for at veldedighet skal fungere etter hensikten. J

eg er en varm tilhenger av at det skal være lov å be om penger. Det er selvsagt at vi som har mye, gir noe av vår velstand til de mindre heldige. For å ta vare på dette systemet, må vi ikke åpne for at det uthules. Vi må ikke fire på våre humanistiske prinsipper. Derfor er det avgjørende at de trengende ikke får komme hit og be om penger til seg selv.

 

 

Jeg bidrar gjerne til å bekjempe nød, men da må nøden holde seg i ro.

De hjelpetrengende får holde seg der de er. Det er mulig at de ikke trives der, men ved å flytte på seg, undergraver de min tillit til dem. Jeg har vondt for å tro på at mennesker som er i stand til å komme seg helt fra en landsby i Romania til et fortau i Oslo, virkelig kan trenge min - eller for den saks skyld noen annens - hjelp. Derfor har jeg ingen tro på eller medfølelse med en tigger som har bil, eller har sittet på med noen som har bil, eller som har kommet til Norge med buss.

 

Når nøden er mobil, slutter den å være nød.

Med dette sikter jeg selvsagt ikke til reelle flyktninger som er genuint rammet av nød.

Riktignok flytter flyktninger på seg, men de samler seg i leire hvor det er lett å telle dem og å få oversikt over hva de trenger. Dessuten blir flyktningleire satt opp på steder hvor det er grei skuring å sette opp en flyktningleir. Dette vet de utmerket godt, både flyktninger og de som hjelper dem. De tar seg ikke til rette. Det er ikke bare å smekke opp noen tusen telt inntil en kirke eller i en offentlig park eller på en byggeplass.

 

Å komme til Norge for å tigge når det fins millioner av andre som trenger hjelpen mer, det er å snike i køen. Når jeg ser at det snikes, mister jeg mye av min tro på køen og dermed mye av min giverglede. Det samme gjør utvilsomt mange andre som også i utgangspunktet er empatiske, rause mennesker. En slik reaksjon rammer alle som faktisk trenger hjelp. Denne enkle psykologiske mekanismen burde være noe å tenke på for romfolk som har bil eller kjenner noen som har bil eller har råd til å komme hit med buss. På lang sikt går det også ut over dem selv. Dessuten vil jeg ikke at mine penger skal havne hos menneskehandlere eller noen som driver et busselskap.

 

 

Min mistillit til romfolk styrkes ytterligere ved synet av tiggere som sitter på et fortau sammen med andre tiggere, når de snakker sammen og åpenbart inndeler dagen i skift, som om tigging var en helt vanlig jobb. Jeg har vondt for å tro på nød når den er organisert. Hvis de er flere, så kan de hjelpe hverandre. Det gjør vi her i landet. Det er det som kalles velferdsstaten, og kanskje romfolket burde forsøke noe lignende.

Jeg kan godt gi penger til en gatemusikant, men da skal det være fordi han spiller godt. Og jeg bidrar gjerne til et offentlig helsevesen, men det er fordi norske pasienter ikke sitter på fortauene med buksebeina rullet opp for å vise frem hva de måtte ha av koldbrann og slatters. Det må være mulig å lide uten store fakter og teatertriks. I de frivillige organisasjonene er det allment kjent: Før eller senere virker bilder av barn med fluer i øynene mot sin hensikt.

 

 

Romtiggerne kunne ha sittet stille, tause, hver for seg, med nedslått blikk. Det ville ha gjort det hakket mindre ubehagelig at de satt der. Det ville fortsatt ikke vært greit, men de ville ikke i samme grad ha fylt meg med motvilje og skapt en ydmykende situasjon for både meg og dem.

 

Som Michael Tezschner (H) har påpekt: Det er ydmykende for romfolk å tigge, og derfor må vi - med loven i hånd - hjelpe dem til å slippe. Jeg hjelper gjerne romfolk, jeg bidrar gjerne til å avhjelpe enhver form for nød, men da skal jeg slippe å se den. Jeg vil ikke ha nøden så nær innpå meg og mitt. Jeg vil ikke at fattige mennesker skal se hva jeg har. Det er ikke godt for dem. Når de ser hvor mye jeg har, blir de bare enda mer misfornøyde med sin egen situasjon. Da vil de naturligvis ha noe av det jeg har, og veien er kort til at de havner på skråplanet.

 

 

Derimot gir jeg gjerne penger til de som ber om det på andres vegne, og som har adgang til et innendørs toalett. Jeg anser meg selv for å være et godt menneske, men når jeg får romfolk så tett innpå meg, merker jeg at hodet fylles av motvilje. Jeg blir en annen, en jeg ikke liker og det er romfolkets skyld.

Et tiggerforbud vil selvfølgelig ikke fjerne all nød. Det som derimot kan oppnås, er at vi hindrer de som trenger hjelp i selv å be om det. På denne måten slipper vi nordmenn å uthule våre egne prinsipper og vår egen godhet. Vi slipper å bli dårligere mennesker.

 

 

Romfolk er åpenbart i stand til å organisere tiggingen sin. Da burde de også - som EØS-borgere med rett til opphold i Norge - klare å erstatte dagens tigging med en frivillig organisasjon, hvor de kan ansette seg selv, og heller sende ut unge medarbeidere på provisjonsbasis som kan stanse tilfeldig forbipasserende på gaten og få dem til å skrive under på at de skal gi et fast beløp til romfolket hver måned gjennom et automatisk kontotrekk i nettbanken. Det er ikke det å gi penger jeg har noe imot, det er den plagsomme direktheten. Det er romfolkets manglende forståelse for at godhet springer ut av avstand. Det er den ødeleggende mangelen på byråkrati.

 

:)

Lenke til kommentar

Skulle ønske romfolket kunne "bry seg" ved å ta tak i sine egne liv og gjøre noe ut av dem i stedet for å ha ran og svindel som en livsstil og viktig del av kulturen. I stedet har vi naive, godtroende folk som PencilCase og andre som villig lar seg utnytte og aktivt støtter opp om dette uvesenet. Hvorfor er det synd på et helt folkeslag som ikke gjør stort annet enn å plage andre og ikke er filla interessert i å forbedre situasjonen eller forandre seg?

 

Jeg ønsker ikke å være en nyttig idiot for en kriminell organisasjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Pencilcase:

 

For det første... jeg kjenner godt til eventyret om Snehvit og de syv dverger, men jeg klarer ikke helt å forstå hvor koblingen er til romfolket, eller hva du prøver å si. Du er nødt til å komme med en forklaring (jeg finner den ikke) ellers kan jeg like gjerne bare lime inn eventyret om Askeladden som kappåt med trollet... og påstå at DETTE er dolkestøtet for alle dine argumenter og meninger uten å si noe mer.

 

For det andre... vi skjønner at Nærum sin artikkel er alt du har å komme med, men å sitere den et utall ganger blir bare kjedelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Pencilcase:

 

For det første... jeg kjenner godt til eventyret om Snehvit og de syv dverger, men jeg klarer ikke helt å forstå hvor koblingen er til romfolket, eller hva du prøver å si. Du er nødt til å komme med en forklaring (jeg finner den ikke) ellers kan jeg like gjerne bare lime inn eventyret om Askeladden som kappåt med trollet... og påstå at DETTE er dolkestøtet for alle dine argumenter og meninger uten å si noe mer.

 

 

Jeg sier vel i forrige post at jeg forstår at det kan være litt vanskelig å se den røde tråden, men jeg lar den nå likevel henge litt til ... Kan jo hende noen trenger litt ekstra tid, og dessuten er det ikke den endelige løsning

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg ser kun forskjeller mellom Snehvit og romfolket, og heller ikke så mange likheter mellom dvergene og romfolket. Dvergene tok Snehvit til seg, så om moralen er at vi skal ta romfolket til oss, så faller det som et dårlig argument da Snehvit verken dreit i eller rotet til bakgården til dvergene med søppel (så vidt vi vet), og kan ikke huske hun ranet noe fra de heller. Hun gikk vel heller ikke rundt i huset deres med en kopp og sa "please please" med en patetisk stemme.

 

Snehvit var også pen, og prøvde ikke å skjule det. Romfolket kler og sminker seg så de skal se så slitne og stygge ut som mulig, uansett om de er stygge eller ikke i utgangspunktet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Angående eventyret: Hvitveis, Blåhvit eller var det Snø ...= vår humanisme og godhet, Dvergene = oss selv, Kongen og dronningen og Slifsa og Slufsa og Slafsa= våre folkevalgte

 

(bare et forslag) ...

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Våre folkevalgte vil ikke ha noe av humanisme og godhet, mens "oss selv" tar den til oss og vil ha det?

 

Når det gjelder romfolket så har de utnyttet vår humanisme og godhet i en så stor grad, og faktisk til kriminelle handlinger, at vi ikke har mer humanisme og godhet vi ønsker å vise dem. Vi har rett og slett vært dumsnille i alt for lang tid, og vi ser jo hvor det har ført oss. Nå har vi store problemer med forsøpling, kriminalitet og agressiv tigging som gjør byen lite hyggelig, bare fordi vi har legalisert tigging og latt disse menneskene få strømme inn i landet uten det minste spørsmål om hva formålet med besøket er.

 

Og formålet er tigging, forsøpling, driting på upassende steder, overfall, slagsmål, bråk, okkupasjon, rot og kriminalitet som tyveri og nasking,

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Våre folkevalgte vil ikke ha noe av humanisme og godhet, mens "oss selv" tar den til oss og vil ha det?

 

Når det gjelder romfolket så har de utnyttet vår humanisme og godhet i en så stor grad, og faktisk til kriminelle handlinger, at vi ikke har mer humanisme og godhet vi ønsker å vise dem. Vi har rett og slett vært dumsnille i alt for lang tid, og vi ser jo hvor det har ført oss. Nå har vi store problemer med forsøpling, kriminalitet og agressiv tigging som gjør byen lite hyggelig, bare fordi vi har legalisert tigging og latt disse menneskene få strømme inn i landet uten det minste spørsmål om hva formålet med besøket er.

 

Og formålet er tigging, forsøpling, driting på upassende steder, overfall, slagsmål, bråk, okkupasjon, rot og kriminalitet som tyveri og nasking,

 

Javel, jeg for min del synes det var verre før ... Da satt våre egne "veloppdragne sigøynere" aka. de norske vanlige hjelpetrengende, med knekk i knærne, og passe forsultent uttrykk i fjeset

Å tigde for harde livet - og man kunne fundere på om akkurat den tjuekroningen man selv bidro med i koppen deres, også ble akkurat nok til at neste dose med "rottegift" kom til å ta knekken på akkurat den tiggeren - slik at gaten ble litt ryddigere, og triveligere for meg og oss, som ikke tåler å se på forskjellene - i hvert fall ikke på så nær avstand som de nye sigøynerene insisterer så kraftig på

 

:)

Lenke til kommentar

Joda, det er plagsomt med norske tiggere også, men jeg synes nå allikevel at vi har et større ansvar for å hjelpe våre egne tiggere (stort sett narkomane), og gjerne kjøpe =Oslo.

 

Nå er det romfolket som har tatt over alt av tigging. De er langt flere enn de narkomane noen gang har vært, de er mye mer agressive (har heller aldri hatt narkomane i bakgården der jeg bor), selger Folk er folk-bladet og tar da også levebrødet fra de narkomane som selger =Oslo.

 

Romfolket kommer i tillegg til norske tiggere, de erstatter de ikke. Og det som skjer når de narkomane ikke lenger får nok penger i koppen, er at de må ty til nasking de også, i likhet med en stor andel av romfolket som kommer til Norge ene og alene av den grunn. Så romfolket erstatter heller ikke de som nasker, og de ikke bare øker naskingen med sine egne, men også med flere narkomane.

 

Jeg skjønner ikke helt at du ikke ser ulempene som romfolkets okkupasjon har medført.

Endret av Bergendahl
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...