Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nord for Bergen er det en campingplass som gjestearbeidere har brukt en del tidligere (aner ikke hvordan det er der nå, sist jeg kjørte forbi så det ut som en byggeplass inn mot campingplassen - ved travparken for dem som er kjent). Antar de har leid hytter/campingplassen litt billigere enn vanlige rater når de blir der over lenger tid.

 

Om romfolket er her for å jobbe, bør de gjøre som andre gjestearbeidere. Om de er på ferie, er det utentvil camping de driver på med. Skal man gi en hel befolkningsgruppe en fordel resten av verden ikke får, så kan man vel kaste frem rasisme-kortet? Burde ikke også vanlige campingturister få tilgang til leire med toalett og dusj dersom de ønsket det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett folkemord, ekstremisme, nazistene osv. blitt nevnt i denne debatten, og til tross for åpenbare forsøk på "hitling" ser frustrasjonen ut til å være like stor, om ikke større.

 

Min teori er at alle de som avfeier folks erfaringer som rasisme og fremmedfrykt er de som i størst grad vil være med på å skape voldelige svar på denne utviklingen. Når folk ikke blir tatt seriøst og de som har ansvar for sikkerhet og orden ikke takler oppgaven vil jeg tror mange tar saken i egne hender. Er det så rart om noen da organiserer borgervern når de gjentatte ganger opplever å bli rundstjålet på sine egne eiendommer, eller om noen kjeppjager de som roter til søpla deres og driter i oppkjørselen?

 

Man kan avfeie det så mye man vil og påstå i det uendelige at det kun er fordommer og frykt, men så lenge folk faktisk opplever å få disse "fordommene" bekreftet gang på gang vil mange kreve at noe blir gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at de som har levd en stund husker hva slags type mennesker denne "minoriteten" tilhører.

Ordet hestehandler brukes fra tid til annen om lurendreiere og det ordet har sine røtter i hvordan "romfolket" bedrev handel med Nordmenn i gamle dager.

Og etter det jeg veit så er de fremdeles "hestehandlere".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror nok at de som har levd en stund husker hva slags type mennesker denne "minoriteten" tilhører.

Ordet hestehandler brukes fra tid til annen om lurendreiere og det ordet har sine røtter i hvordan "romfolket" bedrev handel med Nordmenn i gamle dager.

Og etter det jeg veit så er de fremdeles "hestehandlere".

 

Hva mer vet du om slike historier, og sannhetsgehalten i dem?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man kan avfeie det så mye man vil og påstå i det uendelige at det kun er fordommer og frykt, men så lenge folk faktisk opplever å få disse "fordommene" bekreftet gang på gang vil mange kreve at noe blir gjort.

 

Hvis frustrasjonene og hatfølelsene også kommer fra folk som ikke har fått hverdagen sin ødelagt av disse "turistene" - hva skal man da si og konkludere?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tiggerne kommer!

Fra 2004 kom det «nye» rom til Norge – rom fra Romania. Etter at forbudet mot tigging ble opphevet fra januar 2006, har hovedstaden fått innslag av rumenske tiggere i gatene. De aller fleste av disse har ifølge Kirkens Bymisjon rombakgrunn.

 

Samtidig hadde Romania blitt medlem av EU, og hadde derfor rett til å oppholde seg i Norge i tre måneder uten visum eller annen innreisetillatelse.

De nye innvandrerne fra Romania utløste store mengder artikler

og oppslag om organisert kriminalitet, mafiaen fra Romania og om

menneskehandel. Brattvåg, som vi tidligere har referert til og som har

skrevet en rapport for Kirkens Bymisjon om tiggerne fra Romania, understreket den ensidige negative vinklingen av de rumenske tiggerne i

norske aviser høsten og vinteren 2006–2007. Hun deler artiklene inn i

fire kategorier hvor:

 

Den første kategorien er«organisert». Inn under denne faller utsagn som

«tiggerhæren», «mafia», «tiggerbande» og «tiggergjengene» […].

Den andre ​kategorien er «lureri», hvor beskrivelser av at de som tigger lurer forbipasserende går igjen. Her er uttrykk som «spiller syke», «bløffer», «skuespill»,

«svindlende tigger» og «falske tiggere» […]. Uttrykk som beskriver de som

tigger som en masse og til en viss grad mer som et objekt enn som subjekter,

er den tredje kategorien. Her er uttrykkene «oversvømmet byen», «tyter ut»,

«kom i strie strømmer» og «trekker ut på gatene» […]. Siste kategori er en som

sier noe om hva slags reaksjoner de som tigger blir møtt med. Flere overskrifter bruker ordet «jakt».

 

Som vi ser av Brattvågs kategoriseringer, er det stereotypien av rom som

kriminelle som går igjen i bruk av ord som organisert, mafia og tiggerbande. Beskrivelsen av rom som en masse, altså som noe ukontrollerbart

og som «tyter ut», minner om de sosiale forestillingene om de farlige,

ukontrollerbare, lavere klassene i mellomkrigstiden (se kapittel 2).

Sommeren 2009 gikk avisene enda lenger. Morgenbladets Simen

Sætre løftet 31. juli 2009 frem problematikken ved å sette fingeren på

hvordan oppslag i VG og Aftenposten systematisk hadde en dobbeltmoral. Hver gang artiklene omhandlet rom i utlandet, ble de fremstilt som

ofre, og journalistene påpeker rasismen mot folkegruppen. Men når så

journalistene skriver om rom i Norge, er det kritiske perspektivet mot politi og offentlighet borte. Rumenerne fremstår ikke lenger med navn og bilde, de avbildes på avstand med telelinse.

Der de i utenriksreportasjene blir fremstilt som verdige ofre i kamp mot en mobbende offentlighet, fremstår de her som uverdige og konspiratoriske.

 

Både Sætre og Brattvåg understreker at representanter for tiggerne og/

eller romfolket ikke er intervjuet i artiklene.

Sommeren 2010 rettet media igjen søkelyset mot tiggerne fra

Romania. Nok en gang så vi samme mønster som Sætre problematiserte

i 2009. Rom i Romania er verdige ofre, mens i Norge fremstår de som

organiserte kriminelle. Selv når Frankrikes president Nicolas Sarkozy

bestemte seg for å utvise rom tilbake til Romania og å rasere hundrevis av

ulovlige oppsatte leire, ble rom fra Romania beskrevet som verdige ofre,

 

og norsk presse sier seg enige i den norsk-franske presidentkandidaten

Eva Jolys utspill om at den franske regjeringen driver «statsrasisme».

106

 

At også Norge utviser rom som oppholder seg ulovlig (det vil si

utover tre måneder på turistvisum), nevnes ikke i norske media. Når det

rapporteres at Frankrike – i tillegg til å utvise rom fra Romania – også

vil hindre de utviste i å vende tilbake ved å samle inn biometriske data

fra dem, nevnes det heller ikke at Hanne Sofie Greve, en av våre fremste

menneskerettighetsforkjempere på et internasjonalt plan og tidligere

dommer i Haag, i mai 2010 tok til orde for å forby utenlandske tiggere

i Norge.

107

På lokalt plan har en rekke kommunepolitikere og politimenn, deriblant nå avdøde politimester i Tromsø – Truls Fyhn – tatt til orde for å

innføre et «tigger-register». Det har da også blitt innført «tigger-registre» i blant annet Asker og Bærum kommune, som var en av de første

kommunene til å innføre ordningen.

108

Vi kan spørre oss om forholdet

mellom lokale og sentrale myndigheters politikk overfor rom. Hvor er

det antisiganismen og ønsket om kontroll av rom kommer fra? Er det

initiert fra myndighetene eller kommer det fra folkedypet?

Lenke til kommentar

Man kan avfeie det så mye man vil og påstå i det uendelige at det kun er fordommer og frykt, men så lenge folk faktisk opplever å få disse "fordommene" bekreftet gang på gang vil mange kreve at noe blir gjort.

 

Hvis frustrasjonene og hatfølelsene også kommer fra folk som ikke har fått hverdagen sin ødelagt av disse "turistene" - hva skal man da si og konkludere?

 

Det kommer helt ann på, så lenge de er frustrerte over ett reelt problem som ikke tas serriøst så blir jo konklusjonen den samme

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man kan avfeie det så mye man vil og påstå i det uendelige at det kun er fordommer og frykt, men så lenge folk faktisk opplever å få disse "fordommene" bekreftet gang på gang vil mange kreve at noe blir gjort.

 

Hvis frustrasjonene og hatfølelsene også kommer fra folk som ikke har fått hverdagen sin ødelagt av disse "turistene" - hva skal man da si og konkludere?

 

Det kommer helt ann på, så lenge de er frustrerte over ett reelt problem som ikke tas serriøst så blir jo konklusjonen den samme

 

Mener du at disse som ikke har problemet blir hatefulle i sympati med de som opplever det samme problemet? Og, synes du i så fall det er helt greit?

 

Edit: Glemte å få med at "hatet" startet ikke denne sommeren, men har vedvart i flere årtier ...

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Edit: Glemte å få med at "hatet" startet ikke denne sommeren, men har vedvart i flere årtier ...

 

Personlig har hatet mitt begynt i år - det er først i år jeg har hatt grunn til å hate dem.

 

Det er synd å høre, det.

 

Så lurer jeg på hva som skal til for å få meg til å begynne å hate "noe". Og jeg kommer ikke på noe som er verdt det, eller var verdt det (selv når jeg var et lite barn og ikke visste bedre). Å hate, blir for meg å ville noen andre vondt, og da ville jeg nok ikke stoppe å gjøre vondt før det vonde inni meg selv var borte. Sinne er en veldig vanskelig og farlig følelse, og hvis man gror fast i en tilstand av sinne og hat, tror jeg man kan bli en tikkende bombe, som bare venter på at "noe" skal tirre meg nok slik at jeg kan få en grunn til å "reparere" mitt eget indre.

 

Håper for din egen skyld at du har full kontroll over sinnet ditt, og får med deg hva som egentlig behersker deg når dine triggerpunkt berøres.

Lenke til kommentar

Man kan avfeie det så mye man vil og påstå i det uendelige at det kun er fordommer og frykt, men så lenge folk faktisk opplever å få disse "fordommene" bekreftet gang på gang vil mange kreve at noe blir gjort.

 

Hvis frustrasjonene og hatfølelsene også kommer fra folk som ikke har fått hverdagen sin ødelagt av disse "turistene" - hva skal man da si og konkludere?

 

Det kommer helt ann på, så lenge de er frustrerte over ett reelt problem som ikke tas serriøst så blir jo konklusjonen den samme

 

Mener du at disse som ikke har problemet blir hatefulle i sympati med de som opplever det samme problemet? Og, synes du i så fall det er helt greit?

 

Edit: Glemte å få med at "hatet" startet ikke denne sommeren, men har vedvart i flere årtier ...

 

Jeg har lite til overs for hat, så å hate noen her synes jeg blir for drøyt. Om jeg synes det er greit at mange misliker romfolket sterkt på grunn av måten de oppfører seg og alle utgiftene de påfører fellesskapet? Ja, det har jeg ingen problemer med å forstå. Jeg synes det er provoserende med folk som tagger på andre sine hus, selv om de ikke gjør det på mitt hus, til sammenligning.

 

Personlig er jeg så heldig at jeg ikke har hatt andre erfaringer enn masete tigging, forsøpling og tilgrising. Men jeg har samtidig familie som har hatt store problemer med sigøynere som stjeler fra butikken deres og venner som har blitt rundstjålet. Første gang jeg fikk høre at de hadde måtte låse butikken fordi at en sigøynerfamilie var på vei inn skvatt jeg litt og syntes det hørtes litt vell drøyt ut. Men de hadde den erfaringen at hver gang disse kom inn forsvant store verdier, og nettopp denne dagen rakk ikke nabobutikken å stenge, og store verdier forsvant der og. Det er her jeg mener man har krysset ett viktig skille, det er ikke lenger rasisme når det rett og slett er dyrt kjøpt erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan spørre oss om forholdet

mellom lokale og sentrale myndigheters politikk overfor rom. Hvor er

det antisiganismen og ønsket om kontroll av rom kommer fra? Er det

initiert fra myndighetene eller kommer det fra folkedypet?

Ettersom myndighetene ikke var forberedt og ikke ønsker å få bukt med problemet samtidig som statsministeren er kritisk til hatfullue ytringer mot romfolket så virker ikke dette som noe som er initiert fra myndighetene. Når vi i tillegg ser hva mennesker som har dårlig erfaring med sigøynere sier her på forumet sier, så er jo svaret på det spørsmålet ganske tydelig.

 

Eller mener du fortsatt at myndighetene står bak, og at vanlige folk ikke har problemer med brysomme tiggere og kriminelle sigøynere?

Å hate, blir for meg å ville noen andre vondt, og da ville jeg nok ikke stoppe å gjøre vondt før det vonde inni meg selv var borte. Sinne er en veldig vanskelig og farlig følelse, og hvis man gror fast i en tilstand av sinne og hat, tror jeg man kan bli en tikkende bombe, som bare venter på at "noe" skal tirre meg nok slik at jeg kan få en grunn til å "reparere" mitt eget indre.

Hva mener du da om ekstremmetall som sjanger er sterkt påvirket og drevet av hat?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi kan spørre oss om forholdet

mellom lokale og sentrale myndigheters politikk overfor rom. Hvor er

det antisiganismen og ønsket om kontroll av rom kommer fra? Er det

initiert fra myndighetene eller kommer det fra folkedypet?

Ettersom myndighetene ikke var forberedt og ikke ønsker å få bukt med problemet samtidig som statsministeren er kritisk til hatfullue ytringer mot romfolket så virker ikke dette som noe som er initiert fra myndighetene. Når vi i tillegg ser hva mennesker som har dårlig erfaring med sigøynere sier her på forumet sier, så er jo svaret på det spørsmålet ganske tydelig.

 

Eller mener du fortsatt at myndighetene står bak, og at vanlige folk ikke har problemer med brysomme tiggere og kriminelle sigøynere?

Å hate, blir for meg å ville noen andre vondt, og da ville jeg nok ikke stoppe å gjøre vondt før det vonde inni meg selv var borte. Sinne er en veldig vanskelig og farlig følelse, og hvis man gror fast i en tilstand av sinne og hat, tror jeg man kan bli en tikkende bombe, som bare venter på at "noe" skal tirre meg nok slik at jeg kan få en grunn til å "reparere" mitt eget indre.

Hva mener du da om ekstremmetall som sjanger er sterkt påvirket og drevet av hat?

 

Det jeg mener er at du enten later som at du ikke får med deg det jeg skriver, eller så glipper det litt for mange ganger på hukommelsen din. Jeg har x-ant ganger skrevet; "Folk er i sin fulle rett til å bli forbannet"

 

Ellers så har jeg ingen klare formeninger om hvor løsning på konflikten ligger, eller hvem som er de største bidragsyterne til å holde konflikten i gang, eller eskalere den.

 

Det siste spørsmålet forstod jeg ikke slik det er formulert - kan du forklare litt til?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man kan avfeie det så mye man vil og påstå i det uendelige at det kun er fordommer og frykt, men så lenge folk faktisk opplever å få disse "fordommene" bekreftet gang på gang vil mange kreve at noe blir gjort.

 

Hvis frustrasjonene og hatfølelsene også kommer fra folk som ikke har fått hverdagen sin ødelagt av disse "turistene" - hva skal man da si og konkludere?

 

Det kommer helt ann på, så lenge de er frustrerte over ett reelt problem som ikke tas serriøst så blir jo konklusjonen den samme

 

Mener du at disse som ikke har problemet blir hatefulle i sympati med de som opplever det samme problemet? Og, synes du i så fall det er helt greit?

 

Edit: Glemte å få med at "hatet" startet ikke denne sommeren, men har vedvart i flere årtier ...

 

Jeg har lite til overs for hat, så å hate noen her synes jeg blir for drøyt. Om jeg synes det er greit at mange misliker romfolket sterkt på grunn av måten de oppfører seg og alle utgiftene de påfører fellesskapet? Ja, det har jeg ingen problemer med å forstå. Jeg synes det er provoserende med folk som tagger på andre sine hus, selv om de ikke gjør det på mitt hus, til sammenligning.

 

Så da forstår jeg deg slik at du mener det er greit at noen misliker romfolket av sympati for andre landsmenn, og at det ikke er de individuelle handlingene som skal danne grunnlaget for individuell bedømming?

 

Hva betyr "mislike sterkt", konkret?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Man kan avfeie det så mye man vil og påstå i det uendelige at det kun er fordommer og frykt, men så lenge folk faktisk opplever å få disse "fordommene" bekreftet gang på gang vil mange kreve at noe blir gjort.

 

Hvis frustrasjonene og hatfølelsene også kommer fra folk som ikke har fått hverdagen sin ødelagt av disse "turistene" - hva skal man da si og konkludere?

 

Det kommer helt ann på, så lenge de er frustrerte over ett reelt problem som ikke tas serriøst så blir jo konklusjonen den samme

 

Mener du at disse som ikke har problemet blir hatefulle i sympati med de som opplever det samme problemet? Og, synes du i så fall det er helt greit?

 

Edit: Glemte å få med at "hatet" startet ikke denne sommeren, men har vedvart i flere årtier ...

 

Jeg har lite til overs for hat, så å hate noen her synes jeg blir for drøyt. Om jeg synes det er greit at mange misliker romfolket sterkt på grunn av måten de oppfører seg og alle utgiftene de påfører fellesskapet? Ja, det har jeg ingen problemer med å forstå. Jeg synes det er provoserende med folk som tagger på andre sine hus, selv om de ikke gjør det på mitt hus, til sammenligning.

 

Så da forstår jeg deg slik at du mener det er greit at noen misliker romfolket av sympati for andre landsmenn, og at det ikke er de individuelle handlingene som skal danne grunnlaget for individuell bedømming?

 

Hva betyr "mislike sterkt", konkret?

 

Ja det mener jeg er helt greit når grunnlaget trossalt er såppas overveldende, men man kan fortsatt gjøre seg opp en mening om individene man måtte komme i kontakt med. Man kan misslike romfolket som gruppe og deres kultur uten å nødvendigvis mislike alle enkeltmenneskene. For ordens skyld tenker jeg nå på de som driver tiggerturisme ++. Som i eksempelet med de jeg kjenner som driver butikk er "fordommene" forskjellen på om de taper mange tusen kroner eller ikke.

 

misslike sterkt er forsovet litt vagt men ligger vell nærmere sur melk i kjøleskapet enn hat.

Lenke til kommentar

Det gikk for en god stund tilbake en dokumentar av en britisk journalist hvor han satte søkelyset på nettopp romfolket og deres brogete fortid og måte å drive "buisness" på.

Han besøkte et distrikt i Romania hvor disse "omstreifende" hadde hus. Enorme palasser og fellesnevner var at ingen av de som eide boligene hadde noen form for fast jobb eller kunne vise til hvor inntektene deres kom fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyh...?artid=10067334

Dette er helt sinnsykt. Jeg vet ikke hvem det er jeg syns er frekkest; advokaten eller de han klager på vegne av..

Jeg lurer på hvaslags mennesker som virkelig ønsker at alle mennesker i hele Europa skal få gratis opphold, bolig og mat av Norge. Hvem er det som virkelig ønsker at et lite land skal gi en verdensdel dette? Det kan jo gå greit dersom vi betaler dobbelt så mye skatt og moms. Så kan jo staten gi mye til de som kommer på besøk. Men da blir det en permanent stopper for at vi kan reise noe sted. Penger finnes ikke, de blir brukt til det aller nødvendigste. Og skulle vi først ha råd til reisen så hjelper ikke det, for uansett hvor nordmenn reiser vil vi måtte betale for kost og losji selv, det har vi garantert ikke penger til dersom vi skal betale kost og losji for alle som klarer å dra seg over den norske landegrensa.

 

Det siste spørsmålet forstod jeg ikke slik det er formulert - kan du forklare litt til?

Du beskriver hat som noe vondt og noe som må repareres. Så lurer jeg på hva du mener om kunstformer der hat er en viktig ingrediens og drivkraft.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...