Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Jeg kunne sikkert valgt noen kreative varianter. "Vil du diskutere prisen?" kan jo og følges opp med argumenter for at jeg egentlig vil ha mer penger enn prisantydning. En "diskusjon" er jo ikke implisitt slik at prisen skal under antydningen, det er jo en (forhåpentligvis objektiv) samling argumenter for hva som er riktig pris, uten at antydningen nødvendigvis er så viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (På 23.8.2022 den 20.30):

Hadde en morsom prat med en mindre serviceinnstilt selger på FINN.no i kveld.

Av hensyn til selger så legger jeg ikke ved link til FINN-annonse.

Dette gjelder altså et kjørelys til bil. Jeg tok kontakt med selger i dag da jeg var genuint interessert i å kjøpe. Varen har så vidt jeg vet MINIMUM vært til salgs i 80 dager.

 

  Vis skjult innhold

image.thumb.png.fcf14a0afb0320d17a3a30cd7ed9fa74.png

 

Annonsen ble lagt ut igjen på nytt i dag. Samme pris som 23 August 😝 102 dager siden. Ihvertfall vært til salgs i tilsammen 183 dager 🤷🏻‍♂️

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
4 hours ago, Sidekick said:

"ble kjøpt brukt for 22000kr fra en på Finn.no for 1 og et halvt år siden"

Tydeligvis så gikk personen selv på en smell for 1,5 år siden.

Vet ikke e.. han endret det til at han hadde kjøpt den på finn .. skjer ikke at han kjøpte den for 22000kr da heller.. håper ivertfall ikke det 😅

Lenke til kommentar
3 hours ago, Tobeass said:

Hva ville du gitt for dette da?

I5 9600k - med aio kjøling

Gigabyte z390

3060ti

16gb ddr4 

500gb ssd og 128gb m.2 

Pc med vindu og rgb belysning

Lenke til kommentar
Mikkis2k skrev (5 timer siden):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=291098603

Her sier han at denne kosta 22000kr ny og at den er 1 og et halvt år gammel.. 

Den har i7 4770k fra 2013 og RX580 fra 2017...

Hva er dette for noe liksom?

 

Sidekick skrev (5 timer siden):

"ble kjøpt brukt for 22000kr fra en på Finn.no for 1 og et halvt år siden"

Tydeligvis så gikk personen selv på en smell for 1,5 år siden.

Han endret annonsen. Mon tro hvorfor.. :whistle:

Spoiler

Mye god underholdning i å spille dum og trolle litt.. :p

2139974539_Screenshot2023-02-13at19-40-13MeldingerFINN_no.thumb.png.9479277e76f938ecbd6f70bdb62eaa93.png

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mikkis2k skrev (4 timer siden):

Det er jo skjermkortets nypris 🤣

3060ti er ikke verdt mer enn 3500 eller så brukt i dag, det ser du kjapt om du sjekker finn.no. Spørsmålet er hva resten er verdt, men 9600k er jo ikke noe bedre enn dagens billigste i3, for eksempel (i3-12100F ligger rett over tusenlappen ny og er vesentlig raskere og generelt bedre på andre måter, f.eks. strømforbrukmessig). 2x16GB DDR4 får en til tusenlappen ny, og så videre. Nå vet ikke jeg hvilken AIO det er, men hvis det er en eller annen type fra den gangen 9600k var ny, vil den ikke ha allverdens verdi - mest fordi AIO-er ikke har i nærheten av den samme levetiden som en ordinær kjøleribbe. Jeg vet ikke engang om disse har 5 års reklamasjonsrett, om jeg skal være ærlig. Digital Impuls (som har en tendens til å "prøve seg", dog) mener jeg har sagt 2 år når jeg har diskutert dette med dem. Så, hvis din er fra høsten 2018 eller til nøds våren 2019, vil jeg tenke at den har en høy nok sannsynlighet for å ryke innen et par år til at jeg ville måttet prise inn en ny kjøler i dealen, uansett.

Du får ny (og sikkert raskere) m.2 til 400 kroner med 500GB kapasitet, så hvis jeg sier 300 for begge samlet er vi nok i nærheten av riktig pris der. 500 for minnebrikkene er så langt jeg kan se verdien, ut fra prisen på 2x16GB - blir gapet for lite, vil man jo være svært mye bedre tjent med å bare legge ut for ekstra kapasitet. Z390 er jo greit nok, men når det er så mange generasjoner gammelt mangler det en god del features. Verdiløst er det neppe, men en vil jo foretrekke et budsjettkort fra 2022 over noe som er litt over midrange fra 2018 any day fordi man får ting som USB-C og sikkert flere raskere USB3-porter med på kjøpet. Avhengig av modell... si, 500-700 kroner der? Så da har vi 3500 for GPU + 2500 for CPU + AIO, + delene i avsnittet her, ish. Hiv på 500 for kassa (jeg antar det ikke er noe ultrafancy som kan forsvare en stiv pris), så er vi på 6500. Har jeg da glemt noe?

Forøvrig er ikke jeg den som snakker prisene ned mest i denne tråden, heller. Hvis noen har motargumenter, fyr gjerne løs, men en bør da sammenlikne med hva en får av nyere AMD/Intel-baserte oppsett (gjerne da budsjett-varianter av AM4 og LGA1700) og features.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg hadde en morsom kar.

"Hva er din minste pris?"

<sier sum>

"Hva med <sum under MINSTE PRIS>"

Jeg spurte på en relativt høflig måte om han ikke skjønte hva "minste pris" betyr.

Syns den taktikken er rimelig patetisk, to be honest. Jeg har lagt ut et prisforlangende - istedet for å be meg om et tilbud for å så gå under det, kan man vel for pokker bare si "sin beste pris" og se om det er mulig å få til en deal der? Mitt statement om verdien ER I ANNONSEN, FOR FUCKS SAKE...

Endret av knopflerbruce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, knopflerbruce said:

Jeg hadde en morsom kar.

"Hva er din minste pris?"

<sier sum>

"Hva med <sum under MINSTE PRIS>"

Jeg spurte på en relativt høflig måte om han ikke skjønte hva "minste pris" betyr.

Syns den taktikken er rimelig patetisk, to be honest. Jeg har lagt ut et prisforlangende - istedet for å be meg om et tilbud for å så gå under det, kan man vel for pokker bare si "sin beste pris" og se om det er mulig å få til en deal der? Mitt statement om verdien ER I ANNONSEN, FOR FUCKS SAKE...

Jeg pleier å skrive at pruting ikke besvares. Likevel er det alltid noen som forsøker å prute.

Men jeg er sjelden desperat nok etter å selge, til at jeg ikke kan la være å selge til disse folka, uansett pris. Jeg tenker på det som at jeg sparer meg for trøbbel ved å ikke gjøre business med analfabeter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aetius skrev (2 timer siden):

Jeg pleier å skrive at pruting ikke besvares. Likevel er det alltid noen som forsøker å prute.

Pruting er essensielt på bruktmarked. Også spesielt fordi mange tror det de har er verdt mer enn det er.

Om noen sier at pruting ikke besvares så er det fortsatt verdt å sende en melding, spesielt hvis annonsen har ligget ute en stund. Har ingenting å tape.

Mange som sier de ikke godtar pruting men går i mot prinsippene og godtar det likevel.

Lenke til kommentar

Enig i at pruting kan være greit noen ganger, men da bør det jo være en saklig grunn for prutingen. F.eks som du sier at annonsen har ligget ute en stund, eller at selger har urealistiske forventninger eller noe sånt. Ikke bare for at det går sport i å prute. Er annonsen dagsfersk og mange har lagt den som favoritt så er det i hvert fall meningsløst å prute.

Jeg prøvde å prute på en godt overpriset bil i fjor. Den lå ute for ca det dobbelte av det han burde kunne forvente å selge den for. Det ble bryskt avslått og jeg kjøpte en annen bil. Annonsen ble lagt ut flere ganger med lavere priser og forsvant når prisen var nede på det nivået jeg foreslo i utgangspunktet. Å starte høyt er jo en strategi å prøve å få mest mulig for den, men denne gangen tapte nok selger flere annonsegebyrer på den strategien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...