Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rampage IV Extreme er verdt sin vekt i gull, og er 2000 alene. Ikke enig i den reelle bruksverdien, men slik er faktisk markedet. Billige X79-CPUer med mange kjerner presser opp HK-prisen. 2x 980 er lett salgbart for over 4000, også. 32GB DDR3-RAM: 1500, CPU: 500, PSU: 800. Vanskelig å sette en pris på SSD og HDD uten å vite hva det er, men at det er en tusenlapp i verdi der er rimelig å anta. Da er vi på 10k uten hverken vannkjøling, kabinett eller annet småplukk - og den er pent skrudd sammen i tillegg. Jeg står ved verdianslaget, og om folk mener dette er et skrekkeksempel på overprising sier det mer om vurderingsevnen her inne enn vurderingsevnen til de på finn.no.

Lenke til kommentar

Rampage IV Extreme er verdt sin vekt i gull, og er 2000 alene. Ikke enig i den reelle bruksverdien, men slik er faktisk markedet. Billige X79-CPUer med mange kjerner presser opp HK-prisen. 2x 980 er lett salgbart for over 4000, også. 32GB DDR3-RAM: 1500, CPU: 500, PSU: 800. Vanskelig å sette en pris på SSD og HDD uten å vite hva det er, men at det er en tusenlapp i verdi der er rimelig å anta. Da er vi på 10k uten hverken vannkjøling, kabinett eller annet småplukk - og den er pent skrudd sammen i tillegg. Jeg står ved verdianslaget, og om folk mener dette er et skrekkeksempel på overprising sier det mer om vurderingsevnen her inne enn vurderingsevnen til de på finn.no.

Kan diskuteres. Hvis du sammenlikner 980 ti brukt og Titan x brukt, så har Titan X en høyere verdi, men ville selvom aldri betalt mer for Titan X brukt enn for 980 ti, pga ytelsen.

 

Skal jeg kjøpe brukt regner jeg verdi ut fra ytelse, og da er den ikke mer verdt enn 12k i mine øyne. Hjelper ikke at delene er fancy og at den er skrudd fint sammen. Man får langt bedre ytelse for 18K nytt.

Lenke til kommentar

 

Rampage IV Extreme er verdt sin vekt i gull, og er 2000 alene. Ikke enig i den reelle bruksverdien, men slik er faktisk markedet. Billige X79-CPUer med mange kjerner presser opp HK-prisen. 2x 980 er lett salgbart for over 4000, også. 32GB DDR3-RAM: 1500, CPU: 500, PSU: 800. Vanskelig å sette en pris på SSD og HDD uten å vite hva det er, men at det er en tusenlapp i verdi der er rimelig å anta. Da er vi på 10k uten hverken vannkjøling, kabinett eller annet småplukk - og den er pent skrudd sammen i tillegg. Jeg står ved verdianslaget, og om folk mener dette er et skrekkeksempel på overprising sier det mer om vurderingsevnen her inne enn vurderingsevnen til de på finn.no.

Kan diskuteres. Hvis du sammenlikner 980 ti brukt og Titan x brukt, så har Titan X en høyere verdi, men ville selvom aldri betalt mer for Titan X brukt enn for 980 ti, pga ytelsen.

 

Skal jeg kjøpe brukt regner jeg verdi ut fra ytelse, og da er den ikke mer verdt enn 12k i mine øyne. Hjelper ikke at delene er fancy og at den er skrudd fint sammen. Man får langt bedre ytelse for 18K nytt.

 

Snakker av erfaring. Har prøvd å kjøpe 980 brukt et par ganger den siste tiden, og alt under 2000 er borte umiddelbart.

 

Fra et ytelsesperspektiv er jeg enig, men samtidig selger man jo ikke ytelsen, men hardware - så jeg velger å se på hva jeg mener det er mulig å få for delene i markedet.

Lenke til kommentar

Ja, han skal ha 1900/kort for noe som er salgbart til minst 1500/kort. Hvilken skandale :p

 

20% for høyt, intet mer enn som så.

 

Poenget var ikke at de var priset så hinnsides over, men de er priset godt over hva de burde vært, og han prøver å påstå at prisen er langt under prisantydning og derfor ikke er noe å diskutere.

 

 

Beklager så mye at jeg postet den her! Ble tydeligvis helt feil...

Lenke til kommentar

 

Ja, han skal ha 1900/kort for noe som er salgbart til minst 1500/kort. Hvilken skandale :p

 

20% for høyt, intet mer enn som så.

Poenget var ikke at de var priset så hinnsides over, men de er priset godt over hva de burde vært, og han prøver å påstå at prisen er langt under prisantydning og derfor ikke er noe å diskutere.

 

 

Beklager så mye at jeg postet den her! Ble tydeligvis helt feil...

99% gjør slikt på finn torget. Altså ingen raritet og knapt en luring.

 

Ctrl + a ,Ctrl + c og ctrl v.

 

Da er det like greitt å poste hele torget her når vi førstenes er i gang :p

Lenke til kommentar

Jeg tror 99% regelen gjelder stort sett kun avdelinga for elektronikk. Er utrolig hva folk mener ting er verd. 

Plasma 50" TV, ny pris 40 000 i 2009. Selges KUN for 5000 ... Hele 35 000 i avslag. Typisk eksempel.

 

Back in 2006-07 kjøpte jeg faktisk en del deler og styr og bygde pcer jeg solgte med 30-40% gevinst. Fancy fjortis-maskiner med gjennomsiktig plexi-glass og tusen blinkende led-lys og andre gadgets. Jeg brukte jo noen timer på jobben, så at jeg tjente litt på det gjorde jeg med god samvittighet på ærlig vis. Tviler på det er mulig i dag. Eller??

Lenke til kommentar

 

Ja, han skal ha 1900/kort for noe som er salgbart til minst 1500/kort. Hvilken skandale :p

 

20% for høyt, intet mer enn som så.

 

Poenget var ikke at de var priset så hinnsides over, men de er priset godt over hva de burde vært, og han prøver å påstå at prisen er langt under prisantydning og derfor ikke er noe å diskutere.

 

 

Beklager så mye at jeg postet den her! Ble tydeligvis helt feil...

 

Det er "feil" i den forstand at med normal pruting så er prisen akseptabel. Det er altfor mange som forventer halv pris på HW, og går av skaftet når noen bare gir 10% rabatt. Det meste som selges går det nok an å få til en fair pris om man bare argumenterer for sin sak, men om det er "30%-regler" på GTX 1080 og k-prosessorer man regjerer etter er det ikke rart det postes mye rart i denne tråden iblant. En "luring" bør hvertfall ligge over innkjøpspris på sammenlignbar HW, mener jeg. Ellers kan man like gjerne lenke til hele finn og kjefte og smelle, og mene man selv er den eneste i korpset som går i takt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, han skal ha 1900/kort for noe som er salgbart til minst 1500/kort. Hvilken skandale :p

 

20% for høyt, intet mer enn som så.

 

Poenget var ikke at de var priset så hinnsides over, men de er priset godt over hva de burde vært, og han prøver å påstå at prisen er langt under prisantydning og derfor ikke er noe å diskutere.

 

 

Beklager så mye at jeg postet den her! Ble tydeligvis helt feil...

 

Det er "feil" i den forstand at med normal pruting så er prisen akseptabel. Det er altfor mange som forventer halv pris på HW, og går av skaftet når noen bare gir 10% rabatt. Det meste som selges går det nok an å få til en fair pris om man bare argumenterer for sin sak, men om det er "30%-regler" på GTX 1080 og k-prosessorer man regjerer etter er det ikke rart det postes mye rart i denne tråden iblant. En "luring" bør hvertfall ligge over innkjøpspris på sammenlignbar HW, mener jeg. Ellers kan man like gjerne lenke til hele finn og kjefte og smelle, og mene man selv er den eneste i korpset som går i takt.

 

 

Joda, med normal pruting burde det bli en akseptabel pris. Du kan jo prøve å prute med ham ;)

Lenke til kommentar

Siden det ble nevnt tidligere; er det noen "tommelfingerregel" på prising av brukte TVer? Hva er feks en 5 år gammel 50" Plasma verdt?

 

Sikkert litt feil siden denne tråden ligger i "Hjelp til kjøp og salg av PC", men er vel ikke noen lignende tråd i lyd og bilde tråden så vidt jeg vet. Dessuten kan det jo bli en god diskusjon ut av det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...