Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man har en skriftlig avtale med noen via sms samtidig som man har snakket med dem. Den er da bindende?

 

``Da har vi en deal da?`` så svarte jeg ``Ja det har vi, ses imorgen`` og nå trekker han seg. Mulighet for å være en drittsekk og ringe forbrukerrådet ellerno?

 

Sprøtt egentlig at man er "drittsekk" for å gå til forbrukerrådet. Det er jo egentlig slik at alle burde gjøre det, slik at folk var klar over at når man inngår en avtale, så er det faktisk bindende.

 

Jeg gikk til forbrukerrådet når en fyr avbrøt en handel. Men han hadde faktisk levert mobiltelefonen jeg skulle kjøpe inn på posten, og sendt meg sporingsnummer. Dagen etter gikk han på posten igjen og hentet ut pakken fordi noen hadde bydd høyere. Jeg kan love deg han fikk svette litt. Forbrukerrådet kontaktet han flere ganger, til slutt tilbød han meg det han hadde "tjent" på å avbryte handelen. Men så fikk jeg det for meg at jeg skulle google fyren, og så at han hadde 10 forskjellige telefonnummer, og på facebook så jeg bilde av han. fyren så ut som han hadde fått all den straff et menneske kan fortjene av gud allerede. Så jeg hadde ikke samvittighet til å ta penger av han, og lot det ligge. Jeg hadde jo ikke "tapt" noe egentlig.

 

Men å kontakte forbrukerrådet er altså et alternativ. De megler mellom privatpersoner også, og kan ta saken videre til FTU om nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det eneste problemet jeg har er hvis man skal "løpe til mamma" hver gang et lite problem oppstår. Snart saksøker vi for filleting, USA style. 

 

Hvis det er snakk om et kontraktsbrudd som handler om en vesentlig sum penger så skal man selvsagt gå videre med det. Hvis det handler om en SMS vedr noe dilldall så syntes jeg vi skal holde la det gå forbi.

Lenke til kommentar

Om man har en skriftlig avtale med noen via sms samtidig som man har snakket med dem. Den er da bindende?

 

``Da har vi en deal da?`` så svarte jeg ``Ja det har vi, ses imorgen`` og nå trekker han seg. Mulighet for å være en drittsekk og ringe forbrukerrådet ellerno?

 

Her har du faktisk en bekreftelse av avtalen. Usikker på hva du egentlig kan gjøre, men jeg mener at om du finner et tilsvarende kort brukt så er vedkommende pliktig til å betale deg mellomlegget, eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Det eneste problemet jeg har er hvis man skal "løpe til mamma" hver gang et lite problem oppstår. Snart saksøker vi for filleting, USA style. 

 

Hvis det er snakk om et kontraktsbrudd som handler om en vesentlig sum penger så skal man selvsagt gå videre med det. Hvis det handler om en SMS vedr noe dilldall så syntes jeg vi skal holde la det gå forbi.

 

Man trenger ikke saksøke eller noe slikt, det holder å be vedkommende om å dekke et evt. mellomlegg, eller faktisk gjennomføre handelen. Verre er det ikke. Jeg syns ikke vi skal akseptere drittsekkoppførsel. Her er en avtale inngått, og når selger både bekrefter og deretter avbryter denne er det fullt fortjent om fyren går noen småkroner i minus. Han kan jo faktisk bare bla opp uten at dette må gå til noe forbrukerråd...

 

Han som kjøpte mitt GTX960 RMA-kort mente etter at avtalen var inngått at det egentlig var litt dyrt og ville trekke seg. Jeg påpekte at avtalen var juridisk bindende, og det gikk i orden uten videre dikkedarer :) Dette gjelder jo begge veier.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Hvor enkelt tror du dette er? Og hvem skal sørge for at det skjer? Hvem skal ta regningen for at det blir gjort? Det er masse saker hvor svindlere skylder millioner, men ingenting skjer. Den siste jeg leste om var denne http://www.tv2.no/a/7583205 (Edit: Må selvsagt poengtere at det i saken jeg lenker til har skjedd mye, men at det viser seg det er vanskelig å faktisk få tak i pengene).

 

Tror dere at politiet eller forbrukerrådet følger opp en slik fillesak (som noe hw via sms)? Jeg har veldig vondt for å tro det - og juridisk er nok ikke en SMS noe som gjelder. Hvem kan garantere for at det er eier av telefonen som har skrevet meldingen? Hvor enkelt er det for han/henne å si "jeg vet ikke hvem som har skrevet den tekst'n ... mobilen min lå på et bord under en fest, sikkert noen som trollet" eller noe slikt.

 

Småbeløp som privatpersoner mister i svindel osv er det ikke en kjeft som bryr seg om. Du kan like så godt gå på døra å banke dritten ut av vedkommende selv (og få en voldsdom på bladet ditt .. anbefales ikke) som å lage en sak ut av det. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/922069/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop- står endel her, blant annet at SMS er bindende.

Hvem som helst kan jo i prinsippet bruke en annens epost, eller ha lik stemme og avtale pr. telefon. Skal man bortforklare med at "jeg vet ikke hvem som har gjort denne avtalen" er det ikke mye man kan stole på foruten en underskrift (og med litt pirk: ikke det engang).

Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/922069/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop- står endel her, blant annet at SMS er bindende.

 

Hvem som helst kan jo i prinsippet bruke en annens epost, eller ha lik stemme og avtale pr. telefon. Skal man bortforklare med at "jeg vet ikke hvem som har gjort denne avtalen" er det ikke mye man kan stole på foruten en underskrift (og med litt pirk: ikke det engang).

 

Når det kommer til id tyveri, selv når personen har klart å spore opp vedkommende som har stjålet identiteten og han sier seg frivillig å bli med ned til politiet, innrømmer sin skyld for så deretter at saken henlegges.... Da er det ikke lenger prat om hva som hverken er bindende eller rett lenger.

 

Burde jo selvfølgelig ikke være slik men dessverre så er det ofte det. Ikke for at en skal mistet motet av den grunn.

Lenke til kommentar

 

 

men gamle spillkort MÅ jo ikke brukes til gaming. det kan jo fremdeles ha noen år igjen i en helt vanlig surfe og mail-pc

Har et radeon x1900xtx fortsatt i sving i en gammel mail-pc :)

Dette var vel topp of the line i 2005-2006 (?) og kortet kostet 4500 kroner elns - ikke værst at det fungerer helt fint fortsatt etter 10 år.

Har et x800xt som også var dyrt. Funker helt fint til ukritisk serverbruk.

Ps. Kortet bruker AGP så det kan desverre bare brukes på eldre HK...

 

har et nvidia 7950gx2, det passer fint til pynt her hos meg  :)

Lenke til kommentar

 

 

 

men gamle spillkort MÅ jo ikke brukes til gaming. det kan jo fremdeles ha noen år igjen i en helt vanlig surfe og mail-pc

Har et radeon x1900xtx fortsatt i sving i en gammel mail-pc :)

Dette var vel topp of the line i 2005-2006 (?) og kortet kostet 4500 kroner elns - ikke værst at det fungerer helt fint fortsatt etter 10 år.

Har et x800xt som også var dyrt. Funker helt fint til ukritisk serverbruk.

Ps. Kortet bruker AGP så det kan desverre bare brukes på eldre HK...

 

har et nvidia 7950gx2, det passer fint til pynt her hos meg  :)

 

 

Nice! Et av de jeg gjerne skulle hatt på hylla :)

Lenke til kommentar

Om man har en skriftlig avtale med noen via sms samtidig som man har snakket med dem. Den er da bindende?

 

``Da har vi en deal da?`` så svarte jeg ``Ja det har vi, ses imorgen`` og nå trekker han seg. Mulighet for å være en drittsekk og ringe forbrukerrådet ellerno?

Så lenge du har en avtale, så er den bindende. SMS-en (eller skriftlighet for øvrig) gjør det bare lettere å bevise at du faktisk har en avtale. En SMS påvirker ikke avtalens gyldighet.

 

Dersom vedkommende bryter avtalen er han skyldig i kontraktsbrudd. Som kjøper kan du da kreve oppfyllelse, jf. kjøpsloven § 23. Hvis selger nekter kan du kreve erstatning, jf. kjøpsloven § 27. I dette tilfelle har du antagelig ikke lidd noe tap, så grunnlag for erstatning er ikke til stede.

 

Jeg ville raportert han til Finn. De liker neppe selgere som oppfører seg slik.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

studerer arkitektur og ser etter en brukt pc jeg kan bruke til:

rimelig basic 3d-modellering+rendering 

vectortegning

basic filmklipping

fotobehandling

store adobe filer (photoshop, illustrator etc.)

+ vanlig bruk

 

har fulgt med ganske aktivt på finn og har funnet en jeg tror kan være et bra kjøp.

dette er specsene:

 

Hovedkort: Intel Core i7-2700k CPU @ 3.5 GHz

Ram: Corsair Vengeance 16 GB
Skjermkort: Gainward Nvidia GeForce GTX 680
Strømforsyning: Corsair AX760
Harddisk: Corsair Force GS SSD 240 GB

windows 7 Home Premium

ca. 2,5 år gammel

 

trenger noe som kan vare i 2-3 år fremover og fungere stabilt.

Hadde satt stor pris på om jeg kunne fått tilbakemelding fra noen som

har stor peiling på ulike komponenter og hvordan de fungerer sammen.

 

pris: 6500 kr

 

er dette en grei deal?

 

 

.kjøtt

Lenke til kommentar

Hvis dette er alt som følger med er 5000 helt greit, med HK: 5500. Følger det med kabinett og litt annet havner vi fort oppe i 6000kr som en kurant pris. Ved et lavt bud risikerer man jo også at andre byr over og får tilslaget. Jeg hadde nok bedt om betenkningstid i noen dager til 5000kr og annonsert budet i selve annonsen for å se om noen var villige til å by mer.

Lenke til kommentar

takk for alle tilbakemeldinger. dukket opp noe nytt, hvis man måtte velge mellom disse to hva ville vært det beste valget?

 

Skjermkort: Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB

CPU: Intel Core I7 3770K 3.5GHz
RAM: Crucial DDR BallistiX Sport 16 GB kit 1600MHz
Hovedkort: MSI Z77-G45 Thunderbolt
HDD: Corsair Force 128GB SSD
Kingston 120GB SSD
Samsung 7200rpm 1TB vanlig hardisk

 

pris 5000

 

har jo en del mer lagring, men jeg vet ikke noe om skjermkortet og hovedkortet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...