Gå til innhold

- Målet er å ta livet av TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare encoderen og decoderen bør ha minst et par hundre ms buffer, gjerne tusen, så i en perfekt situasjon med live over internett har du omtrent to sekunder forsinkelse. Du ønsker også ha buffer i streamingserveren for å motvirke nettverksvariasjoner fra kilden og eventuelt i en multiplekser og transcoder også. Jeg driver med bla. live-streaming på jobb og det er vanskelig å gå under tre sekunder og et sted mellom fem og ti sekunder er normen.

Lenke til kommentar

En billig TV: 3000 kr

TV-lisens (kun NRK-kanalene): 2500 kr/år (og raskt stigende med rødgrønn regjering)

 

En billig PC: 3000 kr

Et rimelig internettabonnement: 2400 kr/år (prisen er stabil og hastigheten øker relativt raskt med årene)

 

De fleste har begge deler. Kan man kutte ut den ene vil de fleste spare mye penger. Klarte man seg med én TV per husstand før så bør man like fint kunne klare seg med én PC per husstand. Stadig bedre levekår gjør at stadig flere vil ha sin egen personlige PC. Det samme ville skjedd med TV dersom PC ikke var noe alternativ.

Lenke til kommentar

canl digital mini koster 3 tusen i året . lit over det du forskriver.

Da er det snakk om 2 Mbit. til streaming virker det lit knapt .

da tviler jeg for at det vil virke så bra over mobilt bredband ( opererer med disse hastighetene i følge Telenor sine nettsider )

 

En pc til 3 tusen høres og lit svak ut.

 

 

 

Kan man kutte ut tv apparatet så sparer man riktignok lisensen etter dagens standard , men hva vil skje da , når alle går over til streaming ?

 

når har man jo også muligheter til bruke tv i stedet for pcen til å surfe på nettet og da kommer det sikkert tjeneste som lar deg se tv gjennom Internet på tv skjermen.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Dette er jammen på tide.

La oss betale for akkurat det vi vil se, og ikke alt det andre sarvet, reklamen og bajset som de legger til.

Hele kanalkonseptet bør jo bare kastes på fjøla, og alle produsentene av innhold leverer sine programmer ut i "skyen" og får betalt basert på antall visninger.

 

Dette hadde faktisk vært mer praktisk enn ulovlig nedlasting er i dag (ettersom man slipper vente på å laste det ned), som om noen lanserer dette tror jeg det er store penger å tjene.

 

Problemet er selvsagt at det sitter tusen firmaer rundt omkring som vil ha sin del av kaka, enten det er filmselskaper, TV-kanaler eller hva det måtte være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rikstv har forsøkt dert. det medførte at man lett risikere å måtte betale betydelig mere for noen få kanaler en for en hel kanalpakke.

 

Så det blir ikke billigere om man velger få kanaler.

 

heldigvis så kan man velge vek de kanalene man ikke vil se på

At noen har prøvd er ikke ensbetydende med at det ikke kan lykkes. Riks-TV var et meget dårlig eksempel på inkompetente tilretteleggere etter min menig.

 

For eksempel vil folk når de har valget bli selektive. Det vil skape grobunn for sendinger av høyere innholdsmessig kvalitet på de enkelte kanalene. For ikke å snakke om den viktige konkurransen kanalene i mellom. Jeg synes eksempelet ditt var litt for dårlig.

 

Du sier man kan velge vekk kanaler, men man må likevel betale for dem i en kanalpakke (kanskje du sikter til mindre kanalpakker, men man får liten valgfrihet til enkeltkanaler per i dag). Dessuten vil jeg si at om man lager sin egen kanalliste, om det var dette du f.eks. skulle sikte til, så er det mange dårlige implementasjoner alt etter selskap og dekoderboks/programvare/firmware.

 

Dette tar tid å komme på plass, og "vi" er IKKE fornøyde slik det serveres forbrukere i dag!

Endret av G
Lenke til kommentar

Her trengs det en oppklaring .

 

riks tv er de enste som har forsøkt med valgfri kanaler.

 

problemet er at man må betale 130 hundre kr før man kan begynne å velge kanalene .

hver kanal koster da mellom 20 og 30 kr pr måned

Da skal det ikke mange kanalen til før man kommer over det en kanalpakke koster

 

 

Det med å velge vekk kanaler er ikke annet en at man skuler de kanalen man ikke vil ha i den kanalpakken man betaler for .

Nå kan de høres lit idiotisk å betale for en mange kanaler men så har man heller ikke så mange alternativer hvis det er enkelte kanaler man virkelig ønsker.

 

Det optimale ville vær å f.eks betale for 10 kanaler og så kunne velge helt fritt .

Her er jeg redd for man ander opp med en grunn pris mellom 100 og 200 kr pr måned og så måtte betale en viss sum i forhold antall kanaler i tillegg .

 

det samme vil nok skje enten det er streaming eller over kabel

Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig den teknologien artikkelen tok for seg vil ta livet av TV slik vi kjenner det i dag.

 

TV-sendinger er ofte uengasjerende/kjedelige, fulle av innhold som passer begrensede grupper individer (sport, såpe). Om jeg kunne velge 3 - 4 kanaler av en viss kvalitet så ville jeg gjort det om det kostet la oss si kr 30 per måned (Da tenker jeg gjerne med utgangspunkt i å dele prisen for en stor programpakke på antall kanaler i den samme pakken). Da blir prisen for 4 kanaler nokså lav. Hvorfor skal jeg betale for alt det andre søppelet som jeg aldri ser på.

 

Om folk får bittelitt valgfrihet (noe Internett-streaming gir), så vil jeg tro på død over TV slik man ser produktet nå i dag. Vi vil også se at konkurransen om å få seere skjerpes!

Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig den teknologien artikkelen tok for seg vil ta livet av TV slik vi kjenner det i dag.

 

TV-sendinger er ofte uengasjerende/kjedelige, fulle av innhold som passer begrensede grupper individer (sport, såpe). Om jeg kunne velge 3 - 4 kanaler av en viss kvalitet så ville jeg gjort det om det kostet la oss si kr 30 per måned (Da tenker jeg gjerne med utgangspunkt i å dele prisen for en stor programpakke på antall kanaler i den samme pakken). Da blir prisen for 4 kanaler nokså lav. Hvorfor skal jeg betale for alt det andre søppelet som jeg aldri ser på.

 

Om folk får bittelitt valgfrihet (noe Internett-streaming gir), så vil jeg tro på død over TV slik man ser produktet nå i dag. Vi vil også se at konkurransen om å få seere skjerpes!

 

3-4 kanaler ?

vil det si NRK sine 3 pluss en til ? .

 

Jeg er edd for at man får en iblanding av lisensen for tv i det hele.

NRK blir forsatt gratis tv kanal , men må betale lisens for å få lov til se de andre kanalene

 

og man ender opp med høy pris , noen tvungne kanaler som man ikke er sa begeistret for

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig den teknologien artikkelen tok for seg vil ta livet av TV slik vi kjenner det i dag.

 

TV-sendinger er ofte uengasjerende/kjedelige, fulle av innhold som passer begrensede grupper individer (sport, såpe). Om jeg kunne velge 3 - 4 kanaler av en viss kvalitet så ville jeg gjort det om det kostet la oss si kr 30 per måned (Da tenker jeg gjerne med utgangspunkt i å dele prisen for en stor programpakke på antall kanaler i den samme pakken). Da blir prisen for 4 kanaler nokså lav. Hvorfor skal jeg betale for alt det andre søppelet som jeg aldri ser på.

 

Om folk får bittelitt valgfrihet (noe Internett-streaming gir), så vil jeg tro på død over TV slik man ser produktet nå i dag. Vi vil også se at konkurransen om å få seere skjerpes!

 

3-4 kanaler ?

vil det si NRK sine 3 pluss en til ? .

 

Jeg er edd for at man får en iblanding av lisensen for tv i det hele.

NRK blir forsatt gratis tv kanal , men må betale lisens for å få lov til se de andre kanalene

 

og man ender opp med høy pris , noen tvungne kanaler som man ikke er sa begeistret for

Nei, helst ikke for mye NrK. Men man trenger virkelig ikke så fryktelig mange kanaler om man har noe som sender kvalitet. Det skulle dekke behovet for dem som ser lite på TV. Det skal være kanaler med spesielle tema. Kanskje en kanal på et høyere nivå enn NrK. For eksempel BBC. En filmkanal hadde jo vært greit. Og så et par spesialkanaler tenker jeg meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...