Gå til innhold

Stille SMS hjelper politiet


Anbefalte innlegg

 

 

 

Dårlig svar, uten noen begrunnelse. Våkn opp fra paranoiditeten din.

 

Jeg må le av at man er mer engstelig for at politiet i Norge kan spore deg m.m. Enn at diverese selskaper i mer "lovløse" land (land uten forbrukerrettigheter m.m.) kan overvåke din bruk og bevegelse.

 

Jeg liker ikke at så mange firma har tilgang til min mobilbruk og bevegelse, men det er prisen man må betale i dag hvis man ønsker en smarttelefon. Vi blir ikke mindre overvåket av firmaer i fremtiden.

 

Se hva jeg har skrevet da!

Når denne muligheten først eksisterer hva stopper da politiet_eller_hvem_som_helst_andre fra å missbruke slike løsninger? Eller tror du dette er en bakdør som kun politiet vet om og kun politiet klarer å bruke den muligheten?

 

 

Edited

Beklager, svarte på 3 innlegg i det innlegget du siterte men på forumet var det lagt inn som 3 forskjellige innlegg rett etter hverandre. Var sikkert søndags-trøtt. Begrunnelsen stod lenger ned på siden.

Endret av kilkenny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke detta er så ille. Snarere mot er det bra. Nå er jeg ikke enig i overvåking, men dette er jo strengt tatt ikke det. Det skal sikkert litt til før politien prøver å lokalisere deg, og om de gjør det så har du jo mest trolig gjort noe galt.

 

For ikke å snakke om de som har gått seg bort, eller forsvunnet som nevnt tidligere i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer med et siste innlegg, da det ser ut til å være en del sterke misforståelser og konspirasjonstanker om hva stille sms er. Din mobil sender ikke ut en dritt av informasjon om hvor den er, bare en tilbakemelding om at sms er mottatt. Det som skjer er at telemastene reagerer på hvor mobilen er når den sender radiosignal til nærmeste telemast.

 

Jeg har klippet ut denne info fra http://www.edri.org/edrigram/number10.2/silent-sms-tracking-suspects

 

"The Silent SMS, also called Flash-SMS is a SMS allowing the user to send a message to another mobile phone without the knowledge of the recipient. "The message is rejected by the recipient mobile, and leaves no trace. In return, the sender gets a message from a mobile operator confirming that the Silent SMS has been received," as it is explained by the developers from the Silent Services, company who created some of the first software necessary to send such SMSs.

 

Mobile security expert Karsten Nohl and his colleague Luca Melette, announced during their presentation at the Congress, that in Germany, in 2010, the police sent thousands of Silent SMS meant to locate suspects.

 

Silent SMS were initially meant to allow operators to acknowledge whether a mobile phone was switched on and test the network without advising the users. However, they have proven useful for the tracking down of suspects by the police in several countries. Silent SMS allow the precise location of a mobile phone by using the GSM network.

 

"We can locate a user by identifying the three antennas closest to his mobile, then triangulating the distance according to the speed it takes for a signal to make a return trip. A mobile phone updates its presence on the network regularly, but when the person moves, the information is not updated immediately. By sending a Silent SMS, the location of the mobile is instantly updated. This is very useful because it allows you to locate someone at a given time, depending on the airwaves" explained Karsten Nohl. "

 

 

kilkeny spør i innlegg over: Eller tror du dette er en bakdør som kun politiet vet om og kun politiet klarer å bruke den muligheten?

 

Tja, bakdør vil jeg ikke kalle det. Man må jo ha adgang til at teleselskapet gir ut informasjon om hvilke telemaster som registrerte svaret på "ping smsen". Politiet må jo han en kjennelse til å få ut dette.

Politiet må jobbe systematisk over tid for å avdekke forbrytere, for de skal jo bevise mye, ellers går harde kriminelle fri. Så det kan bety at svært mange slike sms går til samme bruker hver time, for å spre bevegelsene.

 

 

Kanskje litt usaklig å nevne, men jeg har jobbet med mobil fra 1995 og har litt teknologisk innsikt i dette her.

 

Noe som ligner på stille sms er at man kan velge å få leveringsbekreftelse på en vanlig sendt sms. Da får du vite når mottakeren får meldingen, uten at mottaker vet at mobilen sender slik beskjed tilbake til deg. Leveringsbekreftelse koster noen øre i tillegg til sms prisen. Kjekt når du vil se at mottaker har fått meldingen din.

 

Jeg tror Amobil med denne artikkelen har latt for mange slippe fantasien løs om hva stille sms er, at at mobilen da spytter ut informasjon om hvor den er. Jeg viser til mine andre innlegg i denne tråden, som viser at det med politiet er det siste man bør bekymre seg for med bruk av smarttelefon.

 

Vi bor i verdens tryggeste land opp mot forbruker og individuelle rettigheter. Frykter man for stor inngripen av overvåking fra politiet her i landet, så ville man nok dødd av angst over å se hva som er av manglende vern i andre europeiske land eller USA.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kommer med et siste innlegg, da det ser ut til å være en del sterke misforståelser og konspirasjonstanker om hva stille sms er. Din mobil sender ikke ut en dritt av informasjon om hvor den er, bare en tilbakemelding om at sms er mottatt. Det som skjer er at telemastene reagerer på hvor mobilen er når den sender radiosignal til nærmeste telemast.

 

 

 

Bra post. Men oppførselen til staten, enkelte politikere og lover, ber egentlig om denne "misforståelsen". Synes det er bra at folk er oppmerksomme og kritiske til staten, hvor mye makt en stat egentlig skal ha til å begrense/ ha innsikt i privatliv.

 

I utgangspunktet skal staten ha en del å si pga at enkelte ikke kan oppføre seg, men enkelte ting bør man ikke gi fra seg, uansett hvor "usikkert" ting er.

 

Når man tenker på det, så er igrunn det meste "usikkert", og å spille den fløyten i lengden har iallefall historisk sett bare ført til elendighet.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Jeg kommer med et siste innlegg, da det ser ut til å være en del sterke misforståelser og konspirasjonstanker om hva stille sms er.

 

...Jeg tror Amobil med denne artikkelen har latt for mange slippe fantasien løs om hva stille sms er, at at mobilen da spytter ut informasjon om hvor den er.

 

Hei - enig i veldig mye av det du har sagt i denne tråden. Artikkelen tar utgangspunkt i at tysk politi nylig har innrømmet at de bruker Silent SMS mye oftere nå enn bare for noen år siden - at dette har blitt en stadig viktigere del av politietterforskningen. Metoden Silent SMS er derimot ikke ny.

Lenke til kommentar

Det pussige er at mange klager på politiet fordi de ikke gjør nok til å fange forbryterne. Samtidig klager man på politiet fordi de har muligheter for å sende stille SMS og andre sporingsmuligheter (hvor blir det av hylekoret når politiet henter inn kredittkortopplysninger etc?).

 

Jeg tviler sterkt på at politiet gidder å bruke tid og penger på å spore opp Ola Dunk for moro skyld... Kan dette bidra til å oppklare saker, er jeg meget happy. Jeg synes det er langt verre at hylekoret som synes politiet er den store, stygge ulven, ikke heller reagerer på de mangfoldige kommersielle aktørene som utnytter steds- og brukerinfo.

Lenke til kommentar

Det pussige er at mange klager på politiet fordi de ikke gjør nok til å fange forbryterne. Samtidig klager man på politiet fordi de har muligheter for å sende stille SMS og andre sporingsmuligheter (hvor blir det av hylekoret når politiet henter inn kredittkortopplysninger etc?).

 

Jeg tviler sterkt på at politiet gidder å bruke tid og penger på å spore opp Ola Dunk for moro skyld... Kan dette bidra til å oppklare saker, er jeg meget happy. Jeg synes det er langt verre at hylekoret som synes politiet er den store, stygge ulven, ikke heller reagerer på de mangfoldige kommersielle aktørene som utnytter steds- og brukerinfo.

Man klager på saker som politiet henlegger på grunn av manglende ressurser til tross for relativt store mengder bevismateriale. Ikke at de har for få verktøy å jobbe med.

Lenke til kommentar

Man klager på saker som politiet henlegger på grunn av manglende ressurser til tross for relativt store mengder bevismateriale. Ikke at de har for få verktøy å jobbe med.

 

Nåja, det skjer bare i ytterst få tilfeller. Årsak til de fleste henleggelser er nok heller manglende fellende bevis. Ikke lenge siden jeg fikk oppleve hylekoret. I nabolaget var det en person som ikke var helt stabil. "Alle" visste hvem som nå og da gjorde diverse ugjerninger, men ingen klarte å ta personen på "fersken". Ei heller lyktes man med å få ham på film når han gjorde sine udåder. Det ble noen anmeldelser hos politiet, men de kunne dessverre ikke gjøre særlig annet enn å besøke ham i ny og ne.

 

Folket i nabolaget skrek opp om hvor elendig politiet var og hvor tragisk det var at de ikke evnet å få ham dømt. Noen ba til og med politiet om å overvåke ham spesielt, og gjerne med hva enn hjelpemidler de måtte ha for det. Flere av de samme folkene skrek for få år siden opp som besatt da man behandlet et forslag om preventiv overvåkning. De følte da at det var et grovt inngrep mot privatlivets fred. Den gang ble forslaget nedstemt. Så kan man tenke seg hvilket forslag som i ettertid har blitt vedtatt...

Lenke til kommentar

Er vel ikke så farlig om Politiet har denne muligheten, de bruker den jo bare hvis du har driti deg ut og er mistenkt i en sak.

Hva med å bare montere GPS-sendere på alle norske statsborgere, og love at det ikke vil bli brukt med mindre du har «driti deg ut eller er mistenkt i en sak»?

Lenke til kommentar

Eneste som overrasker meg er at folk ikke visste om dette :)

 

Hvordan visste du om det? :)

 

Har både lest og hørt om det brukt tidligere, i mange andre land, siden nittitallet. Og det ble jo ikke akkurat noe vanskeligere med nyere telefoner som selv roamer mellom forskjellige basestasjoner og selv angir avstand.

 

Ellers antar jeg vel egentlig at det som er teknisk mulig allerede forekommer.

 

Dersom du virkelig ikke vil at noen skal spore deg er det ikke nødvendigvis sikkert at det holder å slå av mobilen engang. Du må i noen tilfeller faktisk ta ut batteriet.

 

Storebror har sett deg i mange år allerede. Det morsomste jeg hører er at det bare er kriminelle som har noe å frykte :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...