Gå til innhold

Google går i strupen på Dropbox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal dere med så mange GB? Jeg har personlig en så dårlig utlinje at det der en sann evighet å laste opp filer som video etc.

Om man bruker den til dokumenter og litt bilder holder jo 2 GB et helt livsløp.

Hovedsakelig bilder som tar opp plassen min. Og andre ting som ikke kan erstattes, design-jobber jeg har gjort f.eks. Er greit å vite at man ikke mister alt av bilder man har tatt opp gjennom livet hvis huset brenner ned.

Lenke til kommentar

Hva skal dere med så mange GB? Jeg har personlig en så dårlig utlinje at det der en sann evighet å laste opp filer som video etc.

Om man bruker den til dokumenter og litt bilder holder jo 2 GB et helt livsløp.

- Backup

- Bilder

- Video

- Programmer

- Musikk

- Programdata (flles mappe for programmer som jeg bruker på forskjellige PCer kan ofte være kjekt via dropbox)

- Småspill (emulatorer, liero, achtung die kurve osv.)

- Diverse dokumenter som ofte er i PDF (og derfor tar litt plass)

 

Selv har jeg 8.25GB plass på Dropbox pga. invitert endel folk. Bruker 5.3GB av denne plassen (64%). Ikke vanskelig å fylle opp, spesielt hvis man f. eks går på skole og deler mappe med mange andre.

Lenke til kommentar

Google har pr i dag meget pene priser på ekstra plass for alle Google tjenester, jeg ser for meg at de kommer til å bruke de samme prisene også for en slik cloud tjeneste...

 

Eneste måten google kan ungå å få enda en G+ tjeneste er å prise seg INN i markedet, Dropbox sine priser er horrible for privatpersoner...

 

Hva får man for en 500-lapp?

  • 400Gb Google = 574kr
  • 50Gb Dropbox = 568kr
  • 50Gb Mozy = 454kr
  • Ubegrenset Gb Jotta = 490kr

 

Har 10Gb på dropbox til dokumenter siden jeg har delte mapper til flere personer...

Jeg føler at det er DELING Dropbox vinner på, ikke så mye annet...

 

Og har Jotta Ubegrenset lagring (det helnorske selskapet med servere i norge som følger norske lover om personvern osv) til bilder og annet som jeg gjerne ikke vil miste...

Tror Jotta er de eneste i verden snart som fortsatt tilbyr Ubegrenset...

Endret av Xkraft
Lenke til kommentar

Så med disse nye greiene til Google, kan man dele ting like enkelt som man kan med Dropbox? For det er det jeg bruker mine GB til. Deler filmer, musikk og bilder (alt lovlig selvsagt) med familien og folk jeg har vært i prosjekt med. Usaklig praktisk. Minstesøss gikk lei av å brenne ut film fra russerevyen deres og ba heller alle om å installere Dropbox og spredde den der.

Lenke til kommentar

@RastaXP

 

Google har jo i praksis det i dag. Jeg har jo kjøpt 20GB ekstra, tror jeg betaler $5 i året for det, pluss de ~7GB jeg får gratis. Dette er jo også felles med Picasa Web Albums. Så det vil jeg tro...

 

Men jeg har til gode å forstå hva som er så praktisk med dropbox, men har fått med meg at det er populært. Hva lagrer man på en slik disk? Dokumenter? Filmer? Musikk? Bilder?

Nettopp det Google skal gjøre nå; automatisk synkronisering mellom enhetene. Jeg har jobber lokalt på maskina på skolen, lagrer dokumentene mine, og de synkroniseres automatisk med andre maskiner slik at når jeg kommer hjem kan jeg åpne dokumentet på vanlig måte her.

Google Docs er ikke det samme som M$ Office eller OpenOffice, derfor er Dropbox praktisk.

Lenke til kommentar
Men jeg har til gode å forstå hva som er så praktisk med dropbox, men har fått med meg at det er populært. Hva lagrer man på en slik disk? Dokumenter? Filmer? Musikk? Bilder? Slike behov dekker allerede Google for meg med Docs og Picasa, Til musikk og filmer så har jeg Spotify og, ja, du vet, andre greier...
Automatisk synkronisering av filer, uansett filtype, mellom såvel datamaskiner som bærbare enheter som mobiltelefoner og nettbrett. I tillegg får du sikkerhetskopiering off-site og støtte for versjonskontroll. Hvis en fil endres eller slettes ved en feiltagelse, kan du alltids gå tilbake til en tidligere versjon.Synkroniseringen utføres i bakgrunnen med én gang en fil endres og du som bruker slipper å tenke på konfigurering og lignende. Det er også veldig praktisk når man samarbeider med andre og trenger å dele filer. Picasa er vel og bra for å dele bilder, men det er litt mer mas å starte opp programmet for så å laste opp alt, enn å bare legge bildefilene direkte i Dropbox-mappen hvis det bare er noe som skal deles midlertidig.I tillegg er det en rekke programmer som støtter synkronisering via Dropbox, som f.eks. Anki, Firefox (all profildata, øktsinformasjon og utvidelser), uTorrent (legg torrentfilen i en mappe som hjemmemaskinen overvåker og bruker for å laste ned), passordsynkronisering via Keepass osv. Personlig legger jeg også jobbfiler (som bruker proprietært format) på Dropbox og har dermed en sikker kopi av alle viktige data jeg måtte trenge hvis PC-en ryker - og dette har faktisk skjedd. Sist gang tok det meg mindre enn en halvtime å komme opp og gå igjen, og mesteparten av tiden gikk med til å løse et urelatert lisensproblem.

 

Google docs kan også synkroniseres med filer på PC-er, ev. en server. Jeg har testet dette ut litt med tanke på en overgang til å bruke Google docs som filarkiv i steden for serveren vår. Det største problemet er at det er fort gjort at dokumentene blir omformatert slik at grafikk flytter seg, formatering blir annerledes, etc. Spesielt når det gjelder powerpointpresentasjoner blir dette veldig mye rot. Hvis den nye Google drive fjerner dette problemet vil dette være et supert alternativ. Googles priser for lagring knuser alle andre leverandører, inkludert Drop Box. Dessuten er delings- og samarbeidsmulighetene overlegent alle de andre nettlagringstjenestene.

Lenke til kommentar

Hvis dette var opprettet av Facebook ville jeg skydd det som pesten. Sånn som det er nå, har jeg allerede følelsen at jeg gir Google for mye informasjon om meg, så jeg ville foretrukket å lagre mine kreative dokumenter hos noen andre som ikke allerede håndterer søkene, eposten, kalenderen min. Etc.

 

Eh, Google eier meg allerede. Vil helst eie filene mine selv.

 

Absolutt enig her. Jeg foretrekker selv å fordele meg utover forskjellige ting. Google er jeg (kanskje urettferdig) skeptisk til. God søkemotor, men at de skal ha alt annet om meg også? Spesielt siden de jo helt bevisst skreddersyr reklamer for den unike brukeren meg? Tror ikke det. Facebook bruker jeg motvillig, og da kun i webleser som jeg har lastet ned til kun dette formålet (safari)

 

DropBox har jeg ellers hatt nytte av når jeg hjalp en kamerat med å redigere et PodCast-program. Han satt i Bergen, spilte inn programmet med en annen fyr. La rålyden opp på DropBox, jeg plukket det ned på min data her i Belgia, behandlet lydfilen i Audition og smelte opp den midlertidige filen på DropBox, og han valgte musikk som kunne passe, så da slengte jeg det inn der det skulle være og la opp ferdig lydfil på DropBox. Kjempegreit...

Lenke til kommentar

Google sine uslåelige priser på plass + Insync = Google har allerede en slik tjeneste? Latterlige 2GB til dropbox kan dem ha for seg selv. Om Google kommer med en "litt" mer funksjonell versjon av Insync er Dropbox ute..

Eneste grunnen dropbox taper, er pga di HORRIBLE prisene på plass.

Lenke til kommentar

Og har Jotta Ubegrenset lagring (det helnorske selskapet med servere i norge som følger norske lover om personvern osv) til bilder og annet som jeg gjerne ikke vil miste...

Tror Jotta er de eneste i verden snart som fortsatt tilbyr Ubegrenset...

Crash plan tilbyr ubegrenset fra $3 i måneden, eller $6 for flere maskiner. I tillegg støtter de linux. I tillegg har du muligheten til å lagre filene kryptert på serverne deres slik at de ikke har tilgang til dem. (De har både private og public keyen din, men ikke passordet.) Regner imidlertid med at de ikke kan matche overføringshastigheten til Jotta.

 

Ubegrenset for én datamaskin ja. Også må du ut med latterlige 468,- i året per datamaskin du skal legge til etter det. Blir fort dyrt da.

Tja, det spørs jo helt hvordan man bruker den. Om jeg skulle ha en slik tjeneste, vil det primært være for å ta backup av hjemmeserveren - der både jeg og samboeren lagrer bilder, musikk o.l. Men klart, det beste er jo tilgang fra flere maskiner for samme pris - men det finner du få steder.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...