Gå til innhold

Google går i strupen på Dropbox


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har en iboende skepsis mot å gi andre tilgang til mine private dokumenter, om det så er dikt eller fotografier.

Jeg bruker dropbox sammen med TrueCrypt. Har en "disk" i dropboks mappa altså. Ulempen er selvsagt at truecrypt må installeres på klientene.

Ubegrenset for én datamaskin ja. Også må du ut med latterlige 468,- i året per datamaskin du skal legge til etter det. Blir fort dyrt da.

Tja, det spørs jo helt hvordan man bruker den. Om jeg skulle ha en slik tjeneste, vil det primært være for å ta backup av hjemmeserveren - der både jeg og samboeren lagrer bilder, musikk o.l. Men klart, det beste er jo tilgang fra flere maskiner for samme pris - men det finner du få steder.

Jepp. Jeg har aldri hatt behov for backup fra mer enn en klient. Nå har jeg vel bortimot 2TB liggende hos Jotta. Jeg bør/må sentralisere uansett siden jeg også har backup via eget trådløst nett til en nabo noen hundre meter unna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med Crashplan er at du mister mulighetene for deling som du har med andre enheter og datamaskiner via Dropbox. Jeg vil egentlig se på dem som to separate produkter, enn konkurrerende i så måte. Crashplan egner seg bedre for permanent backup av f.eks. bilder i RAW-format og videofiler som krever mye plass, mens Dropbox er bedre for ting som skal synkroniseres, deles og du skal ha rask tilgang til.

 

Googles største fordel ved å komme med et nytt tilbud i konkurranse med Dropbox er egentlig integrering mot Android - hvis de f.eks. lager et API som Android-apper kan bruke for å lagre og få tilgang til data transparent er dette noe Dropbox vil ha vanskeligheter med å matche.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Jeg bruker dropbox sammen med TrueCrypt. Har en "disk" i dropboks mappa altså. Ulempen er selvsagt at truecrypt må installeres på klientene.

 

Pluss at synkronisering tar lengre tid siden det ikke er mulig med opplasting av endringer, og du mister fordelen ved å kunne dele filer med mobile klienter på en enkel måte. En bedre løsning er å putte Dropbox-mappen på et Truecrypt-volum. Ulempen er da at du ikke har ekstra kryptering av filer på DB hvis du er mistenksom overfor deres ansatte eller amerikanske myndigheter. Men, det er selvfølgelig mulig å kryptere kun de filene som du mener trenger ekstra beskyttelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg bruker dropbox sammen med TrueCrypt. Har en "disk" i dropboks mappa altså. Ulempen er selvsagt at truecrypt må installeres på klientene.

Pluss at synkronisering tar lengre tid siden det ikke er mulig med opplasting av endringer,

Jeg tror du tar feil her, Dropbox virker faktisk å kun oppdatere endringer (ut fra tiden oppdateringen tar). Imidlertid vil ikke opplastingen starte før volumet dismountes.

og du mister fordelen ved å kunne dele filer med mobile klienter på en enkel måte.

...

Men, det er selvfølgelig mulig å kryptere kun de filene som du mener trenger ekstra beskyttelse.

Jepp. På alle DB støttede platformer som ikke også støttes av TrueCrypt vil data være uleselig. Imidlerid er det, som du nevner, mulig å legge utvalgte filer direkte i dropbox mappa dersom nødvendig.

Lenke til kommentar

Ubegrenset for én datamaskin ja. Også må du ut med latterlige 468,- i året per datamaskin du skal legge til etter det. Blir fort dyrt da.

Tja, det spørs jo helt hvordan man bruker den. Om jeg skulle ha en slik tjeneste, vil det primært være for å ta backup av hjemmeserveren - der både jeg og samboeren lagrer bilder, musikk o.l. Men klart, det beste er jo tilgang fra flere maskiner for samme pris - men det finner du få steder.

Det er mange måter å gå rundt det å kun ha backup av en pc med jotta...

Tipper også at flere bruker en sentral lagringsplass for sine medier som en hjemmeserver, NAS, eller stasjonær PC som alltid står på..

 

Jeg gjør det så enkelt som at jeg har lagt til de aktuelle nettverksmappene fra de andre pcene rett i jotta...

Når dama kommer hjem fra skolen å starter pcn, så blir den synket til jotta gjennom netverket hjemme...

De bærbare og nettbrettet har desuten mer en nok med dropbox for dokumenter og småting...

Jotta er mer for de store og permanente tingene, som å arkivere bilder og video...

Dropbox er for de små tingene, og er mye bedre på det med deling og "arbeidsflyt", så jeg bruker begge samtidig...

 

Kryptering

Bruker Truecrypt-kryptering på sensitiv kundeinformasjon og økonomiske papirer på dropbox også, stol ikke på noen.

Å vertfall ikke når din mest sensitive informasjon flyr til tjenester i USA, hvor alle er pålagt å la Myndighetene få innsyn bare de spørr... (myndighetene har også verktøy til å bryte opp truecrypt filer)...

 

Men Google som er trådens tema, skal helt klart teste ut Deres Cloud når den kommer, har allerede mye hos google.

Men de skal ha en Utrolig perfekt tjeneste om de skal komme seg på banen å konkurere mot de etablerte..

(G+ kan nå kalles en liten fjasko, selv med bedre funksjonalitet en fjasbok)

 

btw, de 7,6Gb på google-tjenester gjelder foreksempel ikke Picasa som har 1Gb..

Lenke til kommentar

Jeg tror du tar feil her, Dropbox virker faktisk å kun oppdatere endringer (ut fra tiden oppdateringen tar). Imidlertid vil ikke opplastingen starte før volumet dismountes.

 

Det at du må dismounte er jo enda et minus. Det jeg refererte til var at du mister mye av fordelen at ved små endringer på filer må kun endringen lastes opp. Med et TC-volum må mye mer lastes opp ved hver oppdatering, som da tar lengre tid. I tillegg må det jo da gjøres etter at du har avmontert volumet, så det er ikke noe som gjøres dynamisk i bakgrunnen mens du jobber.

Lenke til kommentar

hvis de f.eks. lager et API som Android-apper kan bruke for å lagre og få tilgang til data transparent er dette noe Dropbox vil ha vanskeligheter med å matche.

Det er noe Dropbox HAR allerede. ;)

 

Oops! Det var ikke jeg klar over. Men likevel vil jeg si at Google har en fordel ved at de kan garantere tilgjengeligheten av gdrive på Android på en måte som ikke Dropbox kan, og de kan også integrere den mye tettere med operativsystemet ved å gi den rottilgang. I stedet for å bruke en egen app for å få tilgang til dataene slik Dropbox gjør nå, vil det være mulig for Google å lage en symbolsk kobling på filsystemet som går direkte til gdrive. Selv applikasjoner som ikke direkte støtter gdrive vil dermed kunne dra nytte av det. Det finnes flere måter å løse dette på, og Google har flere muligheter til å gjøre det enn Dropbox.

 

Så får vi se hva de ender opp med å gjøre, og hva slags prisnivå de legger seg på. Jeg betaler selv for 50 GB hos Dropbbox nå, og begynner å nærme meg grensen for hvor mye jeg har plass til der - enten må jeg begynne å slette om et par måneder, eller oppgradere til 100 GB, eller vurdere andre tjenester.

Endret av flinx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Med et TC-volum må mye mer lastes opp ved hver oppdatering, som da tar lengre tid.

Nei. Som sagt er jeg rimelig sikker på at dropbox bare laster opp de delene av TC volumet (fila) som faktisk er endret (og ikke hele).

Lenke til kommentar

Med et TC-volum må mye mer lastes opp ved hver oppdatering, som da tar lengre tid.

Nei. Som sagt er jeg rimelig sikker på at dropbox bare laster opp de delene av TC volumet (fila) som faktisk er endret (og ikke hele).

 

Det var ikke det jeg mente. For å illustrere det enkelt - normal Dropbox-bruk:

 

1. Du legger til et ord i midten en Word-fil.

2. Du lagrer Word-filen.

3. Dropbox utfører en diff og laster opp kun endringen i Word-filen.

 

Ved Truecrypt:

 

1. Du legger til et ord i midten av en Word-fil.

2. Du lagrer Word-filen.

3. Truecrypt krypterer hele filen på nytt, og ikke bare det ene ordet.

4. Ved avmontering og opplasting til Dropbox er mer data endret og må lastes opp enn kun ett ord.

Lenke til kommentar

Og hvis du leser hva han skriver "Som sagt er jeg rimelig sikker på at dropbox bare laster opp de delene av TC volumet (fila) som faktisk er endret (og ikke hele)."er du at han sier akkurat det samme som du sier i innlegget over. Den laster bare opp de delene av volumet (den endrete filen) som faktisk er endret (og ikke hele volumet - som også er "en fil".)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når en fil i et TC volum endres og lagres, krypteres normalt hele filen på nytt, ikke bare endringen.

Tror jeg endelig skjønner hva du mener... og det er godt mulig du har rett.

 

Altså;

Når f.eks. et word dokument lagres i DB mappa vil DB kun laste opp endringene i dokumentet (de delene av word dokumentet som er endret).

 

Dersom word dokumentet derimot ligger i et TC volum vil TC rekryptere hele dokumentet. DB vil så laste opp de deler av volumet som er endret, noe som antagelig er en mengde tilnærmet hele word dokumentet.

 

puh...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...