Gå til innhold

Gjorde tabbe, bestilte billett på NSB


Anbefalte innlegg

Hei i et lite sekund så valgte jeg, dum som jeg var, å tenke på miljøet. Jeg bestilte togbillett fra Bodø til Oslo, 5 minutter senere oppdaget jeg at en flybillett kostet like mye. Så da valgte jeg å ringe NSB for og avbestille min billett, dette gikk selvsagt ikke. Har jeg ingen rettigheter? Kan jeg ikke få refundert mine 499 kroner når jeg for fem minutter siden bestilte billett.

 

Og hvem i helvete gidder sitte 18timer på et møkkatog, når man kan fly samme strekningen på 1 time?

Så nå har jeg bestilt flybillett og togbillett. Og skal snike på NSB togene i flere år for å demonstrere mot deres ubrukelige system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktignok kan ikke minipris endres eller refunderes, men om den er kjøpt på nettet vil etter det jeg skjønner angrerettlovens betingelser angående salg utenfor fast utsalgssted gjelde.

 

Kan i samme slengen nevne at du ikke får et spørsmål om noe som helst fra Norvwegian om du kanselerer en billett innen 24 timer. Hva som skjer etter det har jeg ikke testet.

Lenke til kommentar

Riktignok kan ikke minipris endres eller refunderes, men om den er kjøpt på nettet vil etter det jeg skjønner angrerettlovens betingelser angående salg utenfor fast utsalgssted gjelde.

 

Kan i samme slengen nevne at du ikke får et spørsmål om noe som helst fra Norvwegian om du kanselerer en billett innen 24 timer. Hva som skjer etter det har jeg ikke testet.

Angrerettlovens § 19(b): Ved annet fjernsalg enn telefonsalg 1 gjelder angreretten ikke for enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen 3 forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom.

 

Reiser, teaterbilletter og lignende faller inn under dette. Man har altså ikke angrerett. At Norwegian (og andre flyselskap) praktiserer 24 timer åpent kjøp er irrelevant. Om du kjøper NSB minipris er du bundet i det du bestiller, punktum.

Lenke til kommentar

Riktignok kan ikke minipris endres eller refunderes, men om den er kjøpt på nettet vil etter det jeg skjønner angrerettlovens betingelser angående salg utenfor fast utsalgssted gjelde.

 

Kan i samme slengen nevne at du ikke får et spørsmål om noe som helst fra Norwegian om du kanselerer en billett innen 24 timer. Hva som skjer etter det har jeg ikke testet.

Angrerettlovens § 19(b): Ved annet fjernsalg enn telefonsalg 1 gjelder angreretten ikke for enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen 3 forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom.

 

Reiser, teaterbilletter og lignende faller inn under dette. Man har altså ikke angrerett. At Norwegian (og andre flyselskap) praktiserer 24 timer åpent kjøp er irrelevant. Om du kjøper NSB minipris er du bundet i det du bestiller, punktum.

 

OK

Forbrukerportalen bør oppdatere sine unntak.

Lenke til kommentar

Beklager, glemte å fortelle at jeg kjøpte minipris.

Spørsmålet har de lov til å nekte refusjon pga det er minipris?

 

Jepp, dealen med minipris er at du ikke kan få den refundert. Du kan heller ikke få billigbiletter på fly refundert.

 

Forøvrig skal jeg selv ta toget oppover fra Oslo til Bodø i sommer. Bestiller jeg i det de legges ut kan jeg få turen for 199 kr.

Lenke til kommentar
Jepp, dealen med minipris er at du ikke kan få den refundert. Du kan heller ikke få billigbiletter på fly refundert.

Jo, hos SAS har man 24 timer på å ombestemme seg, selv på de billigste billettene.

 

Men de er unntaket. Prøv det hos Norwegian eller Ryanair eller andre selskaper. Det er ikke vanlig. Det er litt av dealen med billigbiletter kontra fullprisbiletter

Lenke til kommentar
Jepp, dealen med minipris er at du ikke kan få den refundert. Du kan heller ikke få billigbiletter på fly refundert.

Jo, hos SAS har man 24 timer på å ombestemme seg, selv på de billigste billettene.

 

Men de er unntaket. Prøv det hos Norwegian eller Ryanair eller andre selskaper. Det er ikke vanlig. Det er litt av dealen med billigbiletter kontra fullprisbiletter

 

Hadde ingen problemer da jeg bestilte feil på Norwegian for noen år siden. Beskjeden var også at det går greit innen et døgn.

Dette står også klart i reglene:

"Har du booket feil dato/tid/strekning på vår hjemmeside, kan du innen 24 timer (eller 12 timer om du bestiller mindre enn 24 timer før reisen skal finne sted) få refusjon av billetten mot at du booker opp ny reise (til tilgjengelig pris) med korrekt dato/tid/strekning umiddelbart hos vårt kundesenter. Gjelder ikke for pakkereiser."

men som dere skriver har SAS litt bedre vilkår på dette:

"Når du kjøper en billett på Internett gjennom SAS nettsted eller gjennom SAS Sales & Support, kan du avbestille og få full refusjon innen 24 timer fra kjøptidspunktet. 13_13_red_compressed.gif Merk! For billetter kjøpt mindre enn 24 timer før avreise, er det full refusjon frem til 12 timer før avreise."

Jeg måtte imidlertid ikke bestille ny billett i det jeg avbestilte.

Lenke til kommentar
Jepp, dealen med minipris er at du ikke kan få den refundert. Du kan heller ikke få billigbiletter på fly refundert.

Jo, hos SAS har man 24 timer på å ombestemme seg, selv på de billigste billettene.

 

Men de er unntaket. Prøv det hos Norwegian eller Ryanair eller andre selskaper. Det er ikke vanlig. Det er litt av dealen med billigbiletter kontra fullprisbiletter

 

Hadde ingen problemer da jeg bestilte feil på Norwegian for noen år siden. Beskjeden var også at det går greit innen et døgn.

Dette står også klart i reglene:

"Har du booket feil dato/tid/strekning på vår hjemmeside, kan du innen 24 timer (eller 12 timer om du bestiller mindre enn 24 timer før reisen skal finne sted) få refusjon av billetten mot at du booker opp ny reise (til tilgjengelig pris) med korrekt dato/tid/strekning umiddelbart hos vårt kundesenter. Gjelder ikke for pakkereiser."

men som dere skriver har SAS litt bedre vilkår på dette:

"Når du kjøper en billett på Internett gjennom SAS nettsted eller gjennom SAS Sales & Support, kan du avbestille og få full refusjon innen 24 timer fra kjøptidspunktet. 13_13_red_compressed.gif Merk! For billetter kjøpt mindre enn 24 timer før avreise, er det full refusjon frem til 12 timer før avreise."

Jeg måtte imidlertid ikke bestille ny billett i det jeg avbestilte.

 

Men du ville ikke fått igjen pengene hos Norwegian da det forutsetter at du booker ny reise. TS ville jo ha pengene tilbake og fly istedet. Det er en vesentlig forskjell på å gjøre en ombooking som er det Norwegian egentlig godtar og det å avbestille hele greia og få penga tilbake.

 

Folk flest er forøvrig langt mer tjent med billige biletter med svært strikte vilkår, enn mindre strikte vilkår som vil føre til at det ikke blir så billige biletter lenger. Hvorfor skal vi som klarer å sette oss inn i vilkårene lide fordi folk ikke gidder å sette seg inn i gjeldende regler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...