Gå til innhold

Hurtigtog er ikke samfunns- økonomisk lønnsomt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest rapporten, men begrepet "samfunnsøkonomisk effektivt" dekker vanligvis ganske mye - så pass på begrepsbruken. Besparelser i reisetid er nok kalkulert inn. "Nytte" er nemlig noe mer enn penger, og hvis de har funnet ut av samfunnsnytten er negativ så må man eventuelt gå i forutsetningene og se hvilke antagelser som ligger til grunn (hvis man er uenig).

 

Men det er et spennende tema, så jeg skal definitivt titte litt på det!

 

PS: Jeg har en smertefull mistanke om at de som utarbeidet denne rapporten gråter seg i søvn i natt etter at mediene har misforstått rapportene deres en opp og ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jernbane til Kirkenes høres også ut som en sprø ide. Ålesund med omhengskommuner har vel like mange innbyggere som hele Finnmark.

Nå brukes tog til mer en persontrafikk. Lyntoget har vel ikke til hensikt å flytte gods fra vei til bane?

 

Oslo og Bergen/Stavanger er jo bare såvidt urbaniserte småbyer i europeisk sammenheng.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Er alternativene mer lønnsomme; biler, buss eller de nåværende togene?

 

Hvis det er et problem at destinasjene er lavt befolket er det bare nok en grunn til å styrke infrastrukturen; jo lettere det er å komme seg til et avsides sted dess flere mennesker vil oppholde seg der. For meg blir det som å si at en syk person ikke behøver medisin fordi han allerede er syk.

 

Det er heller ingen mangel på fjasete poster man kan ta pengene fra. Dette vil for en gangs skyld være en bruk av statlige penger som vil forbedre hverdagen til flertallet av landets innbyggere med ett grep. Det vil også innebære en storstilt sysselsetting og en utmerket mulighet for arbeidsløse europeere til å skaffe seg jobb i Norge. Hvis man kan komme seg til Oslo fra fjerntliggende bygder på kort tid vil det i tillegg gjøre flere i stand til å pendle langveisfra og motvirke både arbeidsledighet, fraflytting fra bygdene og økt boligpress i Oslo. Det finnes ingen bakdeler med at mennesker kan komme seg fortest mulig fra A til B.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bedre link: Skribentenes egen oppsummering av rapported

 

Pirk pirk:

  • Samfunnsøkonomisk kostnad == Kostnad og inntekt for Staten VIS man bruker disse pengene på denne måten kontra å bruke dem på den vanlige måten
  • Dette er ikke samfunnsøkonomisk lurt == Å bruke disse pengene på dette vil være dyrere for staten enn å ikke bruke dem
  • De har ikke analysert nytten og/eller kostnaden av å utbygge hele det norske jernbanenettet til dobbeltspor
  • De kommer mest sannsynlig til å bli satt til å utrede dette igjen i slutten av året, for å gå samme konklusjon
  • VIS dette blir utbygget, så antar de at det er bare godstransporten på den sørvestlandskysten som ikke blir "lønnsom" for bedriftene
  • VIS høyhastighetsbanene blir bygd så blir det en reduksjon på ca 5 millioner tonn CO2, minimum. Mulig større tall vis å bruke kollektivnettet slår ann for pendlerne
  • Bygger vi ut, hekter vi oss på Svenskene sitt system, mest sannsynlig
  • Ikke et ord om nordlandsbanen eller å skaffe kollektivtransport over langt ut i Russland

Lenke til kommentar

På tross av vårt lands oppfattede rikdom så skyr eliten det meste som kan minne om fremgang eller fornuftig benyttelse av skattepengene.

 

Operahus i en stygg anti-kulturell byggestil som kun elite-pampene besøker er slikt skattepengene blir brukt på.. dette samtidig som at infrastruktur forfaller i rekordtempo samtidig som at avgiftsnivået er såpass høyt at befolkningen blir nødt til å ferdes i gamle dødsmaskiner.

 

Vi må nok ha en revolusjon på bjerget snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Pirk pirk:

  • De har ikke analysert nytten og/eller kostnaden av å utbygge hele det norske jernbanenettet til dobbeltspor

De har vurdert et "Alternativ B" som innebærer 20% reduksjon i reisetiden mellom de største byene, og det alternativet var enda dårligere samfunnsøkonomisk enn lyntog-alternativene. Jeg skulle også gjerne likt å sett de samfunnøkonomiske analysene av intercity-utbyggingene som foregår nå, tror ikke de er noe spesielt bra heller.

 

Dobbeltsporet som bygges opp til Hamar fra Eidsvoll vil jeg kalle en skandale, der sløser vi antagelig bort 5-10 mrd i forhold til et alternativ som er bedre og som passer bedre inn i evt. videre høyhastighetsbaner.

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5891284.ece

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Jeg var egenklig litt for lyntogplanene, men når jeg nå fikk se estimatet ombestemte jeg meg ihvertfall brått. 1000 milliarder kr. Det er jo helt sinsykt. Skulle jo tru at de kunne ha dradd nytte av tuneller og traseer fra den eksisterende jærnbanen for å redusere prisen, men med denne prisen ser det jo nesten ut som at de borer seg ned i jorda i oslo for så å ikke dukke opp igjen før bodø for så å skinnelegge det med skinner av massivt gull...

 

1000 milliarder er jo 1/3 av hele olje og pensjonsfondet vårt...

Endret av flesvik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den artikkelen er snever. Jeg lurer på hvordan de har estimert antall reisende. Folketallet i Norge vil naturligvis vokse. Vi kan også regne med at lyntogene ville få betydelig flere kunder hvis de kan krysse store avstander på mindre enn halvparten av tiden som bilen bruker. Dessuten, 60 år er lite når vi tenker langsiktig for en nasjon, ikke mer enn et par slektsledd. Dette er en investering som barnebarna til dagens generasjon vil nyte godt av. Noe som er helt sikkert, er at infrastrukturen i Norge er avleggs og må forbedres drastisk før eller siden uansett, helst før. Og da er lyntog å foretrekke framfor motorveier.

 

Jeg lurer også på om de har tenkt å se på de andre sidene ved samfunnet som vil påvirkes av lyntog. Regjeringen ønsker jo å ta vare på distriktene og bremse veksten i byene. Med lyntog vil det være mulig å krysse mange fylkesgrenser for å komme til jobb i byene uten urimelige mengder tid. Jeg tror også at folk vil ha generell glede av å kunne reise langt på kort tid og besøke venner og familie i andre landsdeler. Studenter og vernepliktige vil lett kunne reise hjem i helger og på fridager selv om de befinner seg langt borte. Folk vil være friere til å velge arbeidssted, bosted og tjenestested.

 

Én bakside jeg tenker på er turismen. Da jeg jobbet på Oslo S i sommer, så jeg hver dag hundrevis av japanere, koreanere og andre turister komme for å ta toget til Bergen. De fleste, vil jeg tro, ville se naturlandskapet langs Bergensbanen og Flåmbanen. Vil Norge/Oslo/Bergen være et like attraktivt reisemål med lyntog?

 

1000 milliarder er ikke voldsomt mye for verdens rikeste nasjon. Det er en investering i infrastrukturen, som er viktig og vil holde lenge. Dette er noe vi betaler litt etter litt. Alle utgiftene kommer ikke på en gang. Staten kunne muligens finansiere deler av kostnadene med oljefondet. Deretter vil lyntogbanene bli lønnsomme Uansett er jeg absolutt for å få lyntog i Norge.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1000 milliarder er ikke voldsomt mye for verdens rikeste nasjon. Det er en investering i infrastrukturen, som er viktig og vil holde lenge. Dette er noe vi betaler litt etter litt. Alle utgiftene kommer ikke på en gang. Staten kunne muligens finansiere deler av kostnadene med oljefondet. Deretter vil lyntogbanene bli lønnsomme Uansett er jeg absolutt for å få lyntog i Norge.

Jo 1000 milliarder er voldsomt mye. Og hvor i all verden får du at vi er verdens rikeste nasjon fra? vi er jo en miniputt i verdenssammenheng.

 

Og hvordan kan lyntogene bli lønnsomme når man ikke en gang greier å holde NSB lønnsomt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1000 milliarder er ikke voldsomt mye for verdens rikeste nasjon. Det er en investering i infrastrukturen, som er viktig og vil holde lenge. Dette er noe vi betaler litt etter litt. Alle utgiftene kommer ikke på en gang. Staten kunne muligens finansiere deler av kostnadene med oljefondet. Deretter vil lyntogbanene bli lønnsomme Uansett er jeg absolutt for å få lyntog i Norge.

Jo 1000 milliarder er voldsomt mye. Og hvor i all verden får du at vi er verdens rikeste nasjon fra? vi er jo en miniputt i verdenssammenheng.

 

Og hvordan kan lyntogene bli lønnsomme når man ikke en gang greier å holde NSB lønnsomt?

1000 mrd er ikke mye. Det er snakk om over lenger tid og det vil være en invistering. Bergensbanen kostet i sin tid like mye, altså ett statsbudsjett.

 

Hvorfor er det et mål at det skal være lønnsomt? Det finnes langs flere sider enn bare økonomien, og selv om det drives med et underskudd betyr det ikke at det er lønnsomt når man tar med alle sider, og ikke bare de direkte kostnadene til NSB.

Endret av A H P
Lenke til kommentar

1000 milliarder er ikke voldsomt mye for verdens rikeste nasjon. Det er en investering i infrastrukturen, som er viktig og vil holde lenge. Dette er noe vi betaler litt etter litt. Alle utgiftene kommer ikke på en gang. Staten kunne muligens finansiere deler av kostnadene med oljefondet. Deretter vil lyntogbanene bli lønnsomme Uansett er jeg absolutt for å få lyntog i Norge.

Jo 1000 milliarder er voldsomt mye. Og hvor i all verden får du at vi er verdens rikeste nasjon fra? vi er jo en miniputt i verdenssammenheng.

 

Og hvordan kan lyntogene bli lønnsomme når man ikke en gang greier å holde NSB lønnsomt?

 

Ja, 1000 milliarder er mye penger, men spredt over lang tid og med tanke på hva vi får tilbake for pengene, synes jeg ikke det er ille.

 

Norge er verdens rikeste land målt i BNP per innbygger. Eller har noen tatt oss igjen? Uansett er vi nok fortsatt høyt oppe på lista.

 

De fleste, vil jeg tro, ville se naturlandskapet langs Bergensbanen og Flåmbanen. Vil Norge/Oslo/Bergen være et like attraktivt reisemål med lyntog?

Bergensbanen vil vel da fungere som en ren turistbane for japanere/tyskere, pluss Oslo og Bergensfolk som vil til hytta på Voss/Geilo.

 

Det vil ikke være mulig å se Bergensbanen, i alle fall ikke ha stor glede av synet, når man farer forbi i 300 km/t. Eller mener du at enkelte tog skal kjøre i normal fart for turistenes skyld?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...