Gå til innhold

Skyrim-oppdatering rett rundt hjørnet (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Jeg har forøvrig ikke opplevd noe særlig bugs i Skyrim, jeg fikk 2 etter de patcha, den ene buggen var at bak enden på hesten min aldri landet på bakken etter et hopp, noe som så urkomisk ut fram til jeg komt til en by, og en drage som fløy baklengs som også var ganske morsomt. Har hatt noen få til, men ingenting alvorlig.

 

Man kan være så pirkete man bare vil, men om du leter etter feil så finner du det. Sliter du på pc'en så finnes det en million grunner til at det kan være problemer, men de aller fleste er bruker feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, at det må noe så opplagt til som de to for at du skal legge merke til en feil er nå din sak. :p

 

Masse oppdrag jeg har måttet bruke konsollen for å fikse. Quest items som ikke fjernes, oppdrag som forblir i feil tilstand og ikke kan fullføres, oppdrag som blir i journalen etter de er fullførte, folk som ikke er der de skal være etc. Nesten så jeg vil anta at over 3/4 av oppdragene har en Bugs seksjon på http://www.uesp.net

 

Så har du andre typer feil også da... http://www.uesp.net/wiki/Skyrim:Glitches

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, at det må noe så opplagt til som de to for at du skal legge merke til en feil er nå din sak. :p

 

Masse oppdrag jeg har måttet bruke konsollen for å fikse. Quest items som ikke fjernes, oppdrag som forblir i feil tilstand og ikke kan fullføres, oppdrag som blir i journalen etter de er fullførte, folk som ikke er der de skal være etc. Nesten så jeg vil anta at over 3/4 av oppdragene har en Bugs seksjon på http://www.uesp.net

 

Så har du andre typer feil også da... http://www.uesp.net/wiki/Skyrim:Glitches

 

Og likevel er Skyrim det spillet med færrest bugs i serien. Arena var et sinnsykt vanskelig helvete av et spill. Daggerfall hadde så mye bugs ved lansering at det var umulig å komme seg gjennom Privateer's Hold uten minst ett CTD (for ikke å snakke om "Death by Rat/Imp/Bear/Skeleton/You Name It). Fall gjennom gulvet var så vanlig i spillet at Bethesda låste opp no-clip og teleportering tilbake til hulestarten gjennom en patch. Morrowind var bedre i forhold til bugs, likeså Oblivion. Skyrim er til dags dato det TES spillet som flyter best, har færrest feil og grafikkmotoren er en drøm sammenlignet med alt annet de, eller noen andre utviklere av sandkassespill, har laget.

Lenke til kommentar

Har jeg vært heldig med min versjon av Skyrim? Har nå lagt ned 133 timer i følge Steam (grøss), og har enda til gode å se en bug som går ut over opplevelsen i selve spillet. Hadde riktignok trøbbel med å få startet spillet etter første eller andre oppdatering, men det lot seg løse relativt enkelt. Og hvis man setter seg i Bethesdas stol litt, så vil man fort innse at man ikke kan holde på til hver bit av spillet er 100%. Da vil man være nødt til å sette kroken på døra etter hvert (ref. 3DRealms og DNF).

Lenke til kommentar

Spill skal funke ved release, uavhengig av hvor store krav investorer og spillmenigheten har. BASTA!

 

For meg virker det som en åpenbar naturlighet, men det er mulig at noen av dere har senket kravene noe sakte men sikkert med årene - og da er det jo ikke noe problem for spillbransjen.

 

For min del har jeg ikke noe problem å spille Skyrim om ett år eller to - bare det funker. Funker det ikke da heller så klarer jeg meg veldig fint uten Skyrim. Mer enn nok av titler der ute som er stabile og gode ved release.

 

Å kjøpe et spill fordi det har potensiale er jo vel å bra - men å spille det før det fungerer må jo bare være ren frustrasjon.

 

Tja, hvis en utvikler ikke tjener penger, slutter han å lage spill, så hvis du er glad i en utvikler eller spillserie så nytter det ikke å lukke øynene for at utvikler må tjene penger.

Jeg har ikke noe problem med at utviklere går nedenom å hjem så lenge de ikke leverer i nærheten av hva de lover. Det ville i såfall sendt en klar beskjed til utviklerne om at folk vil ha kvalitet, ikke releasesøppel.

 

Nok om det: Skyrim får forbli Skyrim - altfor mange andre spill å gå igjennom for tiden :)

 

Jeg for min del er veldig glad for at Bethesda lager spill og ikke biler.

Lenke til kommentar

Nei, for all del. De kunne ventet i enda en eller to uker før de slapp spillet. Og dersom du krever 100% feilfritt spill så kunne jo Bethesda ventet med å utgi Skyrim til 2013. Men det er jo greit, så lenge spillet er feilfritt, ikke sant?Et spill blir aldri 100% feilfritt. Sånn er det bare.Og jo større spillet blir jo flere feil vil nødvendigvis skapes. Og siden en utvikler skal tjene penger er de nødt til å prioritere feil vs. content vs. utgivelsesdato vs. inntekter vs. utgifter vs. osv...Man kan klage alt man vil, og det kan nok være rett i at det er bugs, men jeg har hatt det kjempegøy med Skyrim så langt. Jeg hadde riktignok to playthroughs som ikke lot seg fullføre (tredje og fjerde, kan ha noe å gjøre med alle modsa jeg hadde....), men jeg ville ikke under noen omstendigheter foretrukket å vente til februrar 2012 før jeg fikk spillet det.

 

forventer ikkje ikkje feilfritt spill

 

men forventer at spillet grunn mekanismer ska funke som dragerene buger ut eller står heilt stille og bare flyr i lufta så ødleger det heile opplevelsen ganske fort (hadde sisste boss bare bugge og sto stille pågrunn han ikkje klarte besteme seg og NPCene drepte han får meg, aniklimatisk)

 

det er det at forvente rikkje 100% ferdig spill men eg forventer det spillbart uten at gir bugs som ødeleger heile opplevelsen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om man skal ha mer eller mindre bug-fri skyrim må man muligens vente på en unofficial-mega-bugfix-patch sånn som i oblivion, men for min del har jeg ikke møtt på mange bug's og eneste som har irritert meg er at om man legger ned spillet og åpner det igjen så får du bare en svart skjerm og du må ta taskmgr>bring to front for å komme inn igjen.

 

Dere kan uansett ikke forvente at et spill med så stor frihet, størrelse og nermest ingen begrensninger på hvor man kan gå skal være like "tight" som andre spill med cutscenes og lineære brett.

Lenke til kommentar
Dere kan uansett ikke forvente at et spill med så stor frihet, størrelse og nermest ingen begrensninger på hvor man kan gå skal være like "tight" som andre spill med cutscenes og lineære brett.

Ikke meningen å være troll her, men: Hvorfor ikke?

 

Jeg forventer at man ikke slipper ting ut på markedet man VET inneholder feil og mangler.

Dette gjelder spill, kaffetraktere, biler, taklamper og kondomer.

 

Spillkjøpere har tydeligvis ingen særlig høy stjerne hos utviklerne siden flere og flere spill lanseres kun fordi det stilles krav fra investorer at pengene må begynne å rulle inn.

 

Jeg vet ikke om noen annen forbrukergruppe som er like tolerant med feil. Har det blitt et så stort problem at folk ikke lengre ser problemet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fordi det er ikke mulig å få et feilfritt spill. Var det opp til selve utvikler-teamet hadde det mest sannsyneligvis blitt utsatt en del lenger, og de hadde kanskje fått "tune'a" det enda bedre, men de svarer til deadlines og investorer etc som gjør at det eneste de kan gjøre er å få det "så bra så mulig" innen release.

 

Antal bug's øker også markant med hvor "fritt" spillet er. Mens du i et spill som f.eks CoD single-player har relativt små maps hvor spilldesignerne kan manuelt sette ut punkter for pathfindingen til NPC'ene så de oppfører seg akuratt sånn som de vil må man i store åpene spill la editorer auto-generere det aller meste av utplasseringene av pathfinding-punktene. Dette blir vanskeligere desto mer "ulendt" terreng det er i spillet. Ett moderne bylandskap er mye lettere å lage pathfinding til enn naturen man finner i f.eks Skyrim.

Lenke til kommentar

Hvorfor lage et spill så omfattende at man ikke har ambisjoner om at det skal fungere slik man ønsker?

Kanskje på tide at spillutviklerne får litt selvinnsikt og ser hva som er FOR stort for eget potensiale?

 

Fordi det er ikke mulig å få et feilfritt spill.

Vel, det finnes da mange eksempler på det motsatte - selv om det har skrantet betraktelig de siste 10 årene.

Lenke til kommentar
Dere kan uansett ikke forvente at et spill med så stor frihet, størrelse og nermest ingen begrensninger på hvor man kan gå skal være like "tight" som andre spill med cutscenes og lineære brett.
Ikke meningen å være troll her, men: Hvorfor ikke?Jeg forventer at man ikke slipper ting ut på markedet man VET inneholder feil og mangler.
Du har (minst) to forskjellige grunner. Den ene er at et så stort og ulineært spill som Skyrim har så mange komplekse sammenhenger at det i praksis er umulig å finne alle feil. Det vil alltid være kompliserte sammenhenger utviklerne ikke fant, som påvirker ting på en annen måte en forutsett.

 

Den andre er at det alltid er en investor/utgiver som betaler for utvikling og test. De forlanger et produkt til en viss tid/kost, og da har man reellt sett to muligheter, begrense omfanget av spillet eller begrense tid brukt på testing/feilfiksing. Det høres ille ut, men vi kan rett og slett ikke forvente å få et spill som har 10x utviklingskostnaden til samme pris. Og man får neppe så mange til å kjøpe Skyrim for 2000 kroner i stedet for 400.

 

Dette gjelder spill, kaffetraktere, biler, taklamper og kondomer.Spillkjøpere har tydeligvis ingen særlig høy stjerne hos utviklerne siden flere og flere spill lanseres kun fordi det stilles krav fra investorer at pengene må begynne å rulle inn.Jeg vet ikke om noen annen forbrukergruppe som er like tolerant med feil.
De fleste er ganske tolerante for feil når de kjøper "billig dritt", men ikke når de kjøper noe dyrere. Desverre er ikke spillbransjen som de andre du nevner, hvor det er mulig å ta en høyere pris for et produkt som gir mer. Men så kan ikke kaffetraktere osv. piratkopieres av de som ikke vil betale ekstra for funksjoner eller kvalitet.

 

Har det blitt et så stort problem at folk ikke lengre ser problemet?
Ser det absolutt, og for egen del forhåndsbestilte jeg Skyrim, men har stort sett foreløpig prioritert andre spill. Ikke fordi jeg har oppdaget bugs, men fordi jeg vil være sikker på en tilnærmet perfekt opplevelse når jeg begynner å spille det for alvor.
Lenke til kommentar

Ok, du skal ha takk for saklig tilbakemelding i hvert fall :)

Jeg også holdt på å forhåndsbestille Skyrim, men avventet reaksjoner fra forum etc.

Angrer ikke på det nå, selv om jeg helt klart kan se for meg at jeg sitter og spiller Skyrim om 1-2 år.

 

Jeg synes fremdeles bransjen har blitt skitten, både når det gjelder DRM og særlig kvalitetsikring - og jeg ser på det som urovekkende at feil/bugs/mangler har blitt regelen fremfor unntaket i nye spill.

 

At "bransjen" er avhengig av penger er en selvfølge, men de skyter seg selv i foten og låret når de tar for gitt at brukerne aksepterer hva som helst.

 

Dessverre virker det jo som mange allerede har blitt i overkant tolerante ovenfor feil - om det skyldes fanboy-fanatisme eller kraftig overdimensjonerte skyggelapper vet jeg ikke.

 

Jeg vil heller ha ekstrem-DRM på et spill som fungerer ut av boksen fremfor et kjempeomfattende spill full av bugs.

 

Jeg skjønner at ikke alle ser på det på samme måte som meg.

Lenke til kommentar

Ser det er flere som sammenligner spill med andre produkter, vil gjerne utfordre dere til å nevne noen med samme kompleksitet som et spill som er feilfrie ved lansering.

Med "samme kompleksitet" antar jeg du mener vanskeligere eller like vanskelig?

 

Vel - trenger vel ikke tenke på så mye:

 

Biler - stort sett alle merker og modeller (med visse unntak, da) :)

Romferger - selv om jeg antar NASA har større budsjett enn spillutviklere.

PC-komponenter - stort sett

 

Når jeg begynte å sette opp listen så slo det meg jo at du har et poeng... jeg mener likevel det er en dårlig holdning i bransjen som ikke var der tidligere.

 

Skal spill bli så omfattende at selv ikke utvikleren klarer å holde tunga i rett munn vil jeg heller tilbake til tiden hvor spillene fungerte, men med tolerante og naive spillere så er vel det løpet kjørt.

Lenke til kommentar
Ser det er flere som sammenligner spill med andre produkter, vil gjerne utfordre dere til å nevne noen med samme kompleksitet som et spill som er feilfrie ved lansering.
Med "samme kompleksitet" antar jeg du mener vanskeligere eller like vanskelig?Vel - trenger vel ikke tenke på så mye:Biler - stort sett alle merker og modeller (med visse unntak, da) :)Romferger - selv om jeg antar NASA har større budsjett enn spillutviklere.PC-komponenter - stort settNår jeg begynte å sette opp listen så slo det meg jo at du har et poeng... jeg mener likevel det er en dårlig holdning i bransjen som ikke var der tidligere.Skal spill bli så omfattende at selv ikke utvikleren klarer å holde tunga i rett munn vil jeg heller tilbake til tiden hvor spillene fungerte, men med tolerante og naive spillere så er vel det løpet kjørt.

Jeg ville få deg til å lage liste for å vise at det ikke er så lett, ikke for å være ekkel :)

 

Du nevner biler og PC-komponenter, husk at disse har et kontrollert miljø å forholde seg til (kanskje særlig gyldig når det kommer til biler). Spillutviklere har flere plattformer og annen potensielt uferdig software å forholde seg til. Jeg er enig med deg at utviklere bør teste mer, men når man ser på kompleksiteten som er i spill som Skyrim så er det en nærmest umulig oppgave. Hadde bare utviklerne kunne laget et rammeverk som tillot modulbasert testing etter hvert som kode ble ferdig, så hadde man kanskje fått mer effektiv testing. Nå er ikke jeg utvikler, så jeg vet ikke om det er teknisk mulig å gjennomføre :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt min stri med programmering opp gjennom årene så jeg kan nok tenke meg at Skyrim satt utviklerne virkelig på prøve.

Jeg mener likevel at spill skal fungere slik de er ment å gjøre før man utgir det. Alternativt får man innføre løsninger slik som med MineCraft - man betaler vesentlig mindre for en uferdig versjon ved release, deretter mer og mer etterhvert som patcher kommer ut.

Release blir da det samme som Beta - men klarer ikke utviklerne å bli ferdig i tide så henger det ikke på greip å ta fullpris.

Betatesterne får tilgang til patcher gratis underveis - mens de som ønsker å vente på fullversjon betaler mer.

 

Jeg hadde gladelig betalt fullpris 1 år senere for et produkt som er gjennomtestet fremfor å betalt mindre for en Beta - men da har ihvertfall folk valget. Utviklerne hadde også hatt mer press på seg for å utgi patcher regelmessig for å få opp utsalgsprisen. Totalt sett tror jeg at fler hadde kjøpt spillet enn slik det er idag - og piratkopiering hadde vært mindre attraktivt da man hele tiden måtte ha hentet nye crack for hver oppgradering.

 

Nå er nok ikke jeg noen Einstein når det kommer til forretningsmodell - men ved å ta mindre for et produkt man VET er uferdig vil folkene på forumet bli mer overbærende. Omtalene av spillet vil gjenspeile dette, og det vil være mye mindre kritikk og heksehyl (fra meg).

 

Case solved :)

Verre var det altså ikke...

 

EDIT: skiveleif.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

personlig har jeg logget godt over 100 timer i spillet så langt og har ennå ikke hatt noe problem med glitches, bugs eller crashes what so ever.

nå vet ikke jeg om det er flere bugs på konsoll versjonene en det er på pc.

men jeg skjønner ikke hvordan folk kan klage så mye over små bugs.

Ja. Bethesda burde kansje utviklet combat systemet og AI'ene noe mer. men Skyrim er helt og holdent et ekstremt underholdene spill i mine øyne.

 

Hvis du er en av de som "flamer" og "hater" over alle mulige små ting du finner i spill, burde du kansje vurdere å begynne å kjøpe spill 4-6 måneder etter de kommer ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...