Gå til innhold

HJELP! windows kjenner ikke igjen minnepinnen min


Anbefalte innlegg

Håper virkelig noen kan hjelpe meg!!!

 

Jeg kjører windows xp pro på en stasjonær pc.

 

Nå vil plutselig ikke windows kjenne igjen minnepinnen min. :-)

 

Jeg har visst vært uheldig å ta den ut for tidlig, og fikk denne ”ballongen” fra systemkurven som sa noe om ”forsinket lesing et eller annet”.

 

Den dukker opp med samme systembokstav som tidligere, men uten navnet jeg ga den.

Siden windows ikke kjente den igjen, ble den installert på nytt som ny maskinvare.

 

Jeg har masse viktige dokumenter på den, som jeg ikke har noe ”fersk” backup av.

 

Finnes det noe jeg kan gjøre for å få tilgang til innholdet igjen?

 

Vær så snill og hjelp en fortvilet skjel, dokumentene er kjempeviktige for meg.

 

Innholdet må jo være på minnepinnen håper jeg, så hvordan få tilgang til det??!!

 

 

PS! prøvde den på en annen maskin, men heller ikke der virker den.

Prøvde også å kjøre systemgjenoppretting på maskinen, men det hjalp heller ikke.

 

Jeg er så fortvilet og føler verden "faller i grus".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har nok skjedd noe med pinnen din og da trenger du et program for å gjenopprette innholdet.

Noe forslag til hvilke programmer?

Når jeg høyreklikker stasjonsbokstaven, som er den samme som før, og velger egenskaper, får jeg opp at filsystemet er RAW, men resten står tomt. 0 bytes brukt og 0 bytes ledig.

Lenke til kommentar

Ja, omtrent det samme skjedde med en løsdisk jeg hadde, hele filsystemet var ødelagt.

Det var en slektning som jobber på NTNU (universitetet) i Trondheim som hjalp meg, de hadde et egnet program, men vet ikke navnet og tror han sa at programmet kostet nesten 50.000 kr!

Alle filene ble gjenopprettet, unntatt én. Det var den jeg holdt på å lagre da jeg dro ut USB-kabelen, den var borte.

Lenke til kommentar

Dette er dessverre ikke et uvanlig problem, minnepenner er dagens disketter, og disketter er et svært ustabilt lagringsmedie.

 

Usikkert å si hva som har skjedd, men alt håp er ikke ute. Spørsmålet er hvor gode kontakter du har, eller hvor mye penger du er villig til å betale for å få dataen som lå på minnepennen tilbake igjen.

 

Den raskeste og dyreste måten er å bruke IBAS. De skal ha 8000 for å plukke ut data fra en minnepinne, gitt at det ikke er veldig komplisert.

 

Alternativt må du få noen datakyndige til å ta en titt på det. En vanlig metode som brukes, er å formatere minnepennen, og deretter bruke f.eks. recuva for å plukke ut "slettede" filer.

Noen ganger fungerer det, noen ganger ikke. Det er heller ikke gitt at man får ut alt som lå på pinnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...