Gå til innhold

Sniktitt: Så sexy er Apples nye e-bøker


Anbefalte innlegg

Forresten så er ikke dette en satsning innenfor "ebøker" det er en investering i sitt eget økosystem. Den tilnærmingen lar apple investere mye mer penger for å gjøre det bra enn om det var et separat ebok system. Pengene de skuffler inn i dette, får dem direkte tilbake, om ikke i rene kostnader, men også i å øke atraktiviteten til iOS som helhet. Det er derfor store markedsmessige fordeler for apple å holde det inne i sin egen platform, særlig siden det er mye bedre en alle andre alternativer jeg har blitt informert om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste akkurat denne artikkelen ang EULA teksten i denne iBook greia.

 

http://www.zdnet.com/blog/bott/apples-mind-bogglingly-greedy-and-evil-license-agreement/4360

 

Apple, in this EULA, is claiming a right not just to its software, but to its software’s output. It’s akin to Microsoft trying to restrict what people can do with Word documents, or Adobe declaring that if you use Photoshop to export a JPEG, you can’t freely sell it to Getty. As far as I know, in the consumer software industry, this practice is unprecedented.
Lenke til kommentar

Leste akkurat denne artikkelen ang EULA teksten i denne iBook greia.

 

http://www.zdnet.com/blog/bott/apples-mind-bogglingly-greedy-and-evil-license-agreement/4360

 

Apple, in this EULA, is claiming a right not just to its software, but to its software’s output. It’s akin to Microsoft trying to restrict what people can do with Word documents, or Adobe declaring that if you use Photoshop to export a JPEG, you can’t freely sell it to Getty. As far as I know, in the consumer software industry, this practice is unprecedented.

Ja, og her burde "brand/marketing" ta seg en alvorsprat med "legal" avdelingen og fortelle hvor skapet burde står. Slikt som det der er piss, og apple burde holde seg for god til.

Lenke til kommentar

Åpen løsning fører til at det er søppel? For noe tøv.

Først må du få dem til å enes om en standard.

Så må du får aktørene til å bidra til denne standarden.

Skal den markedsføres mot skoler så lukter det open source lang vei.

Resultatet av slikt blir bare saus, som dagens ungdom ikke kommer til å gidde å kaste to blikk på.

Jeg ser for at resultatet blir like mye piss som its`learning.

 

Det er ikke " open-standard <3" folkene som er kundegruppen. Kundegruppen gir seg en lang tynn faen i hvilket format det kommer på så lenge det ser fancy ut og er lett å forstå. Mesteparten av dem har sikker en iPad, eller hadde kommet til å kjøpt en ipad om de skulle ha en tab uansett.

 

Man må ha kraftige finansielle motivasjoner og en stabel markedsføringseksperter på laget. Apple.

Det er ikke tilfeldig at apple klarer å få en artikkel om e-bøker på "trykk" på hw.no

 

Jeg ga jo eksempler på hva slags produkter det var, er vel bare å lete det opp om du er interessert?

Jeg er ikke intressert. Jeg er en 10klassing, eller en VGS elev. Ting skal bli servert i fanget mitt eller så gidder jeg ikke å bry meg.

 

It's learning er ikke basert på noen standarder utover at det er enn nettside, du kan jo se for deg så mye du vil, hva med å se for deg ting som TVer, monitorer, internett osv? Ting som er basert på standarder, synes du det fungerer dårlig, dårlig konkurranse?

 

Det blir sterkere konkurranse og mere innovasjon når det er standarder, ikke mindre.

 

Greit nok, men det gjør jo dine vurderinger om hva du "enda har til gode å se", relativt verdiløse.

 

AtW

Lenke til kommentar

It's learning er ikke basert på noen standarder utover at det er enn nettside, du kan jo se for deg så mye du vil, hva med å se for deg ting som TVer, monitorer, internett osv? Ting som er basert på standarder, synes du det fungerer dårlig, dårlig konkurranse?

Hvordan foreslår du at noen skal lage en standard for tablet-undervisnings-ebooks? Og hvem skal i såfall stå for denne standardiseringen? De er da et program på linje med hvilken som helst annen app på telefonen. Med mindre de skal skrives med html5 og å så åpnes crossplatform? Jeg ser ikke for meg hvordan en standard slik som de du nevner skal kunne tilføye noe til dette markedet, jeg ser faktisk ikke hvordan man kan gi en slik ebok en standard engang.

 

Det er jo en bok? Og det er ingen standard for bøker annet enn at de inneholder bokstaver. Og bøker på Universitetsnivå koster jo glatt over tusenlappen per stykk, så et (Billigere?) alternativ i god digital kvalitet ville uten tvil vært attraktivt. Og om det er bare tilgjengelig på apple? Da får google stable på beina et tilsvarende system eller se kundene forsvinne over til apple.

 

Det blir sterkere konkurranse og mere innovasjon når det er standarder, ikke mindre.

Nei. Om man enes om en standard blir det lettere for forbrukeren. Og det er et veldig viktig poeng. Men om alle er enige om en standard innenfor feks lyd, så er det jo ingen vits å utvikle andre alternativer siden alle andre likevel vil bruke den standarden.

 

Vi kan jo bare se på VHS vs Betamax, der VHS var underlegen alternativet på alle måter, men likevel ble satt som standard. Alle andre "varianter" blir effektivt avlivet før de engang ser dagens lys.

 

Greit nok, men det gjør jo dine vurderinger om hva du "enda har til gode å se", relativt verdiløse.

Overhode ikke, min markedsignorans er typisk for den jevne forbruker. Jeg går ikke å spekulerer på alskens obskure ebookformater som eksisterer, eller hvilke alternativer jeg har til den trøtte biologiboka mi. At noen forumgeeks som oss sitter å diskuterer dette, eller at noen en eller annen plass har laget et format driter dem lodrett i.

 

Så om ikke jeg har sett det, så har neppe majoriteten av andre brukere heller sett det. Og da er det faktisk helt verdiløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

It's learning er ikke basert på noen standarder utover at det er enn nettside, du kan jo se for deg så mye du vil, hva med å se for deg ting som TVer, monitorer, internett osv? Ting som er basert på standarder, synes du det fungerer dårlig, dårlig konkurranse?

Hvordan foreslår du at noen skal lage en standard for tablet-undervisnings-ebooks? Og hvem skal i såfall stå for denne standardiseringen? De er da et program på linje med hvilken som helst annen app på telefonen. Med mindre de skal skrives med html5 og å så åpnes crossplatform? Jeg ser ikke for meg hvordan en standard slik som de du nevner skal kunne tilføye noe til dette markedet, jeg ser faktisk ikke hvordan man kan gi en slik ebok en standard engang.

 

Det er jo en bok? Og det er ingen standard for bøker annet enn at de inneholder bokstaver. Og bøker på Universitetsnivå koster jo glatt over tusenlappen per stykk, så et (Billigere?) alternativ i god digital kvalitet ville uten tvil vært attraktivt. Og om det er bare tilgjengelig på apple? Da får google stable på beina et tilsvarende system eller se kundene forsvinne over til apple.

 

Det blir sterkere konkurranse og mere innovasjon når det er standarder, ikke mindre.

Nei. Om man enes om en standard blir det lettere for forbrukeren. Og det er et veldig viktig poeng. Men om alle er enige om en standard innenfor feks lyd, så er det jo ingen vits å utvikle andre alternativer siden alle andre likevel vil bruke den standarden.

 

Vi kan jo bare se på VHS vs Betamax, der VHS var underlegen alternativet på alle måter, men likevel ble satt som standard. Alle andre "varianter" blir effektivt avlivet før de engang ser dagens lys.

 

Greit nok, men det gjør jo dine vurderinger om hva du "enda har til gode å se", relativt verdiløse.

Overhode ikke, min markedsignorans er typisk for den jevne forbruker. Jeg går ikke å spekulerer på alskens obskure ebookformater som eksisterer, eller hvilke alternativer jeg har til den trøtte biologiboka mi. At noen forumgeeks som oss sitter å diskuterer dette, eller at noen en eller annen plass har laget et format driter dem lodrett i.

 

Så om ikke jeg har sett det, så har neppe majoriteten av andre brukere heller sett det. Og da er det faktisk helt verdiløst.

 

Hva er standarden for nettsider da? Bøker er mye mer ensartede enn nettsider, og allikevel finnes det standarder for det. Det virker som du har lite innsikt i hvilke stnadarder som finnes og for hvor kompliserte ting det finnes standarder.

 

Mener du det ikke er noen vits å utvikle bedre TVer eller nye nettsider? Synes du det virker som leverandører mener dette? Mener du det ikke utvikles alternativer innen lyd?

 

Spørsmålet var om apple var først med dette, i den sammenheng så er det irrelevant om din ignorans representerer den gjengse bruker. Problemstillingen var ikke "det finnes amsse alternativer brukerene vet om som kan konkurrere godt med dette alterantivet".

 

AtW

Lenke til kommentar

For 5500 år siden:

 

Huleboer Apple: Se, jeg har laget noe jeg kalle for hjul! Det vil gjøre det enklere for oss alle!

 

Huleboer Arne: Joda, greit nok. Men det er jo bare en videreutvikling av runde trestammer.

 

Fra spøk til alvor, mange elementer i iBooks, iBooks author og iTunes U er ikke revolusjon, men det er hele pakken som imponerer meg. Her har de gjort det enkelt, kjapt og gratis for alle å lage seg e-bøker. Funksjonene rundt dette med kurs, forelesninger, bøker, merking av tekst, resume av merket tekst, puggekort og ikke minst prisen på bøkene. Apple har det med å ta styringen på markedet, så kommer konkurrentene hoppende etter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For 5500 år siden:

 

Huleboer Apple: Se, jeg har laget noe jeg kalle for hjul! Det vil gjøre det enklere for oss alle!

 

Huleboer Arne: Joda, greit nok. Men det er jo bare en videreutvikling av runde trestammer.

 

Fra spøk til alvor, mange elementer i iBooks, iBooks author og iTunes U er ikke revolusjon, men det er hele pakken som imponerer meg. Her har de gjort det enkelt, kjapt og gratis for alle å lage seg e-bøker. Funksjonene rundt dette med kurs, forelesninger, bøker, merking av tekst, resume av merket tekst, puggekort og ikke minst prisen på bøkene. Apple har det med å ta styringen på markedet, så kommer konkurrentene hoppende etter.

 

Pakken er at det kommer på en tablet, som er en fin plattform å lese på, det er ikke noe galt med å bare gi ut ett polert produkt, for all del, men dette er hverken nytt eller noe som krever veldig god fantasi for å innføre. Betyr selvfølgelig ikke at det er ett dårlig produkt dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror at det bør bli skolen eller andre åpne kilder som legger til rette for slike systemer og ikke apple eller noe annet kommersielt selskap. I allefall ikke apple. Den strategien de har er skremmende. Jeg håper ikke at politikere i dette landet går med på dette og lager heller et norsk ebook platform for skolen og ikke apple. Desutten så vil dette systemet bare virke på apple sine produkter og ikke på andre. Det er stikk i strid med alt som hetter konkuranse og regler om konkuranse., Våkn opp.

Lenke til kommentar

Fra spøk til alvor, mange elementer i iBooks, iBooks author og iTunes U er ikke revolusjon, men det er hele pakken som imponerer meg. Her har de gjort det enkelt, kjapt og gratis for alle å lage seg e-bøker. Funksjonene rundt dette med kurs, forelesninger, bøker, merking av tekst, resume av merket tekst, puggekort og ikke minst prisen på bøkene. Apple har det med å ta styringen på markedet, så kommer konkurrentene hoppende etter.

 

Du har mye rett i at det er pakken som imponerer (er lur), dvs kombinasjonen av produksjonsverktøy, distribusjon og funksjonalitet. Og Apple har vært god til å koble kjent teknologi/metode på nye måter.

 

Men jeg ser en lang rekke faremomenter/usikkerhet med det Apple her kommer med.

 

1. Troen på at dette gir langt rimeligere/gratis lærebøker tror jeg er sterkt overdrevet. Det å skrive lærebøker på et høyt nok faglig nivå, slik at de faktisk kan brukes, er en tidkrevende og omfattende prosess. Kravet til nøyaktighet, kildesjekk, kontrollesing etc gjør at det tar svært mye tid. For denne typer ebøker kommer også at produksjon av mye av "interaktiviteten" krever kompetanse som ikke nødvendigvis fagforfattere sitter med, og må derfor gjøres av andre. Derfor tror jeg ikke dette vil endre på at det meste av lærebøker vil utgis på typiske fagbokforlag og distribueres gjennom Apple sine kanaler. Det er nemlig disse som i stor grad finansierer fagforfatterenes mulighet til både å ta seg tid til å skrive, samt ikke minst kostnadene knyttet til kontrollesing og grafisk utforming/illustrasjoner.

 

Når Apple så skal ha 30 % av prisen på slike e-bøker, så er jeg redd for at det faktisk ikke blir særlig billigere totalt sett.

 

At aktører som Hougton Mifflin Harcourt, McGraw-Hill og Pearson er med på laget viser klart at disse ser dette som en like god inntektskilde som vanlig tradisjonell distribusjon samt dagens tradisjonelle ebøker.

 

Personlig tror jeg faktisk mange av disse bøkene vil bli ennå dyrere enn de tradisjonelle alternativene, fordi de vil kreve ennå mer arbeid å lage. Men de blir garantert visuelt langt bedre.

 

Og gratis e-bøker klarer vi fint å lage og distribuere med dagens teknologi.

 

2. Å få et nytt monopol ala Microsoft innen skolesektoren ser jeg ikke akkurat som en stor fordel. I og med at man her har en kjede hvor det kreves verktøy fra Apple for å produsere bøkene, og så langt jeg kan se ikke er noen reell mulighet for "krysspublisering" vil det å lage samme bok for andre plattformer medføre merkostnader, og derfor neppe bli gjort. Om da ikke Apple sitt "format" her faktisk skulle bli en åpen standard. Så vi kan faktisk risikere en situasjon der man for å lage bøker må kjøpe Apple sine produkter og for å ta utdanning kjøpe å bruke Apple sine produkter. Når vi ser hvordan Microsoft lyktes med å "kjøpe" utdanningssektoren og hva det også har medført så ønsker i alle fall ikke jeg at en aktør skal få en "ledende" stilling her.

 

Generelt bør produksjon av e-bøker, distribusjon og konsum (lesing etc) skje gjennom helt åpne standarder og tilgjengelig på alle plattformer, særlig gjelder dette innen utdanningssektoren. Om aktører oppnår en stor grad av vertikal integrasjon og til og med muligheten for kraftig markedsdominans medfører det et reelt demokratisk problem. Det kan også medføre et reelt problem knyttet til muligheten for å skaffe seg kunnskap til en fornuftig kostnad.

 

PS! Derfor er jeg også negativ til Amazon sin Kindle plattform, Bokskya og alle andre løsninger som låser muligheten til å tilegne seg kunnskap til gitte tekniske løsninger - uansett hva fordelene ellers er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For 5500 år siden:Huleboer Apple: Se, jeg har laget noe jeg kalle for hjul! Det vil gjøre det enklere for oss alle!Huleboer Arne: Joda, greit nok. Men det er jo bare en videreutvikling av runde trestammer.Fra spøk til alvor, mange elementer i iBooks, iBooks author og iTunes U er ikke revolusjon, men det er hele pakken som imponerer meg. Her har de gjort det enkelt, kjapt og gratis for alle å lage seg e-bøker. Funksjonene rundt dette med kurs, forelesninger, bøker, merking av tekst, resume av merket tekst, puggekort og ikke minst prisen på bøkene. Apple har det med å ta styringen på markedet, så kommer konkurrentene hoppende etter.

 

Stemmer ikke. Sjekk litt bedre din apple tilbeder. Apple har hittil ikke kommet med noe som de har utviklet selv. De har brukt (stjålet) andres teknologi og omformet den og patetentert den som egen. Og når mann ser at de sammen med Microsoft nærmest overkjører andre med retsaker som ikke holder mål så er det bare tegn på en ting og det er at apple er piss redde for konkuransen de har fått fra Google, Samsung og HTC. Det bør kansje ringe en bjelle i hodet ditt at det er en grunn til at Samsung har gåt forbi apple og er nå i ferd med å bli verdens største mobil produsent, De er snart forbi nokia. Tilbake til evnet. Det er politikere og skolevesnet i et land som skal legge til rette for et slikt system og ikke apple eller noen andre. Og en ting til er vi virkelig på vei til å glømme alle de som ikke har råd til en ipad eller annen form for nettbrett i denne verden. Jeg tror at vi er i ferd med å dele samfunnet i to med denne teknologien. I mange land går mennesker på skole med eldgamle og utdaterte bøker og rører kansje en pc en gang i måneden. Og her diskuterer vi skolebøker i ebook format og om vi skal lese de på en nettbrett eller mobil. Det er til å spy av Fuj.

Lenke til kommentar

Som nevt, det er utsllige eksempler på at ting som "skole eller myndigheter" skal legge til rette for suger apep*kk. Hvor i all verden tro du det finnes penger eller kompetanse til å utvikle et sstem likt apples innenfor det offentlige noege, når skolene står å råttner i stykker pga manglende vedlikehold...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...