Gå til innhold

Radikale muslimer med ny trusselvideo i forbindelse med demonstrasjon


Anbefalte innlegg

TWA: Uttalige imamer og ledere, samt folk i posisjon fra den muslimske siden, har uttalt seg gang på gang at de ikke støtter slike ekstreme grupperinger, og at disse grupperinger ikke representerer islam. Senest i går gikk Abid Raja og kalte de som har laget denne videoen som ”skadedyr”- og ble for øvrig kritisert av stortingsrepresentant fra Høyre Torbjørn Røe Isaksen for begrepsbruket. Det virker som om uansett hva muslimer gjør eller sier så blir det galt.

 

Men mange vill jo da lure når dette kommer fra en håndfull ledere, uten at vi vet noe om hvor stor støtte disse har i muslimske miljøer. Denne demonstrasjonen på fredag samler en del folk, demonstrasjonene mot karikaturene samlet også mange, og ikke minst demonstrasjonen under krigen i Gaza. Da er det vell ikke så rart at mange stusser på at ikke muslimer demonstrerer mot ekstremister, når dette strengt tatt burde være ett av de viktigste temaene for muslimer i Norge?

 

Jeg er enig med TWA og at det hadde nok vært det beste virkemiddel mot ekstremister. Jeg personlig har etterlyst en demonstrasjon mot ekstremistene fra muslimenes side. Men en del av forklaringen ligger i motargumentet som TWA fremmet tidligere: muslimer flest mener at de ikke har noe ansvar for handlingene til de ekstreme grupperinger, og føler dermed ikke behov for å utrykke sin avstand gjennom demonstrasjonen. For å legitimere deres avgjørelse påpeker mange av dem mangel på demonstrasjon fra den etnisk norske befolkningen i mot krigen i Afghanistan. Så TWA sin argument går litt begge veier.

 

Argumentet om at man ikke mener man selv har noe til felles med ekstremistene har vi hørt flere ganger, men da blir det samtidig vanskelig å si hvor stor denne motstanden faktisk er. Man skulle kanskje tro at om karikaturstriden var viktig nok til å demonstrere mot, så skulle ekstremisme være det samme, slik nordmenn har tatt avstand fra egne ekstremister som etter 22. Juli og ikke minst Benjamin Hermansen.

 

Om noen sidestiller vår deltagelse i Afghanistan med terrorisme i Vesten så mener jeg vi har ett stort problem. Om muslimer i Norge oppfatter dette som to sider av samme sak mener jeg vi har ett farlig skille i befolkningen som langt på vei vil legitimisere terrorisme. Samtidig så har jeg ikke dette inntrykket av norske muslimer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om noen sidestiller vår deltagelse i Afghanistan med terrorisme i Vesten så mener jeg vi har ett stort problem. Om muslimer i Norge oppfatter dette som to sider av samme sak mener jeg vi har ett farlig skille i befolkningen som langt på vei vil legitimisere terrorisme. Samtidig så har jeg ikke dette inntrykket av norske muslimer.

 

Nå beveger du deg i en farlig og uklar retning. Det er klart at vår involvering i Afghanistan kan fra ”andre siden” oppfattes på lik linje med handlinger fra ekstreme grupperinger mot Vesten. Sivile dør på begge sider, og forårsaket fra begge sider. NATOs bomber har drept langt flere sivile i Afghanistan enn ekstremister har klart å gjøre i Vesten. Dermed syns jeg det er farlig å ta kun i utgangspunktet bare et perspektiv og ikke prøve å sette seg i skoen til den motsatte siden. Det er lett for oss, meg og deg, å sitte på den hvite høye hesten med våre vestlige normer og verdier i hånd, og påberope oss som innehavere av moralske koder. I tillegg sitter vi i Norge, langt unna Afghanistan, mens mange av de muslimer som bor i Norge har både opplevd elendigheten og får informasjon fra familien om realiteter som skjer i opprinnelses land. Jeg syns vi skal være forsiktig med å påta oss en slik rolle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Om noen sidestiller vår deltagelse i Afghanistan med terrorisme i Vesten så mener jeg vi har ett stort problem. Om muslimer i Norge oppfatter dette som to sider av samme sak mener jeg vi har ett farlig skille i befolkningen som langt på vei vil legitimisere terrorisme. Samtidig så har jeg ikke dette inntrykket av norske muslimer.

 

Nå beveger du deg i en farlig og uklar retning. Det er klart at vår involvering i Afghanistan kan fra ”andre siden” oppfattes på lik linje med handlinger fra ekstreme grupperinger mot Vesten. Sivile dør på begge sider, og forårsaket fra begge sider. NATOs bomber har drept langt flere sivile i Afghanistan enn ekstremister har klart å gjøre i Vesten. Dermed syns jeg det er farlig å ta kun i utgangspunktet bare et perspektiv og ikke prøve å sette seg i skoen til den motsatte siden. Det er lett for oss, meg og deg, å sitte på den hvite høye hesten med våre vestlige normer og verdier i hånd, og påberope oss som innehavere av moralske koder. I tillegg sitter vi i Norge, langt unna Afghanistan, mens mange av de muslimer som bor i Norge har både opplevd elendigheten og får informasjon fra familien om realiteter som skjer i opprinnelses land. Jeg syns vi skal være forsiktig med å påta oss en slik rolle.

 

Du har selvfølgelig rett i at vi må se dette fra den andre siden og, men igjen så er det enorm forskjell mellom at sivile blir drept ved uhell og at man har som mål å drepe sivile. Det virker som de fleste som uttaler seg om "Norge som dreper barn" har veldig liten kunnskap om dette selv, men heller bygger dette på at man hauser seg selv og hverandre opp.

 

Problemet slik jeg ser det er at vi bør kunne forvente at muslimer i Norge tar avstand fra terrorisme, noe jeg regner med de fleste gjør. Men om det stemmer som statsviter sier, at mange muslimer forventer at vi da skal ta avstand fra det vi gjør i Afghanistan tror jeg vi har en farlig situasjon, fordi nordmenn flest ser ut til å støtte vår deltagelse i Afghanistan, vi vil dermed antagelig ikke ta avstand til det vi gjør der. Om dette skal bety at det da er greit for muslimer å støtte ekstremisme og terrorisme har vi en uholdbar situasjon. Men igjen, jeg opplever det ikke som at det er slik i dag.

Lenke til kommentar
Du har selvfølgelig rett i at vi må se dette fra den andre siden og, men igjen så er det enorm forskjell mellom at sivile blir drept ved uhell og at man har som mål å drepe sivile. Det virker som de fleste som uttaler seg om "Norge som dreper barn" har veldig liten kunnskap om dette selv, men heller bygger dette på at man hauser seg selv og hverandre opp.

 

Det er her problemet ligger. Vi oppfatter NATOs bomber som dreper sivile med bakgrunn i manglende presisjon og uhell. Men det er mange som ikke er enig i det. Mange påpeker at det nesten er umulig å bomme med så stor margin, slik som mange av NATOs bomber har gjort, med dagens teknologi. I tillegg har det vært en god del rapporter der NATO ledelsen ikke kunne forklare hva som har skjedd når sivile var rammet. Blander du dette med det faktum at krigen i Irak, og delvis krigen i Afghanistan, ikke har internasjonal anerkjennelse rent juridisk, samt det faktum at mange oppfatter Vestens involvering i disse landene som direkte okkupasjon, i tillegg til mange episoder der NATOs soldater har opptrådt overlegent, skammelig, og i brudd med internasjonale konvensjoner, så skjønner man fort andres preferanser.

 

 

Men om det stemmer som statsviter sier, at mange muslimer forventer at vi da skal ta avstand fra det vi gjør i Afghanistan tror jeg vi har en farlig situasjon, fordi nordmenn flest ser ut til å støtte vår deltagelse i Afghanistan, vi vil dermed antagelig ikke ta avstand til det vi gjør der.

 

Er du så sikker på at majoriteten i Norge støtter vår involvering i Afghanistan? I så fall, har du noen gode kilder og undersøkelser som kan bekrefte dette? Jeg insinuerer ingenting, men stiller meg spørrende

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Du har selvfølgelig rett i at vi må se dette fra den andre siden og, men igjen så er det enorm forskjell mellom at sivile blir drept ved uhell og at man har som mål å drepe sivile. Det virker som de fleste som uttaler seg om "Norge som dreper barn" har veldig liten kunnskap om dette selv, men heller bygger dette på at man hauser seg selv og hverandre opp.

 

Det er her problemet ligger. Vi oppfatter NATOs bomber som dreper sivile med bakgrunn i manglende presisjon og uhell. Men det er mange som ikke er enig i det. Mange påpeker at det nesten er umulig å bomme med så stor margin, slik som mange av NATOs bomber har gjort, med dagens teknologi. I tillegg har det vært en god del rapporter der NATO ledelsen ikke kunne forklare hva som har skjedd når sivile var rammet. Blander du dette med det faktum at krigen i Irak, og delvis krigen i Afghanistan, ikke har internasjonal anerkjennelse rent juridisk, samt det faktum at mange oppfatter Vestens involvering i disse landene som direkte okkupasjon, i tillegg til mange episoder der NATOs soldater har opptrådt overlegent, skammelig, og i brudd med internasjonale konvensjoner, så skjønner man fort andres preferanser.

 

 

Men om det stemmer som statsviter sier, at mange muslimer forventer at vi da skal ta avstand fra det vi gjør i Afghanistan tror jeg vi har en farlig situasjon, fordi nordmenn flest ser ut til å støtte vår deltagelse i Afghanistan, vi vil dermed antagelig ikke ta avstand til det vi gjør der.

 

Er du så sikker på at majoriteten i Norge støtter vår involvering i Afghanistan? I så fall, har du noen gode kilder og undersøkelser som kan bekrefte dette? Jeg insinuerer ingenting, men stiller meg spørrende

 

Når du snakker om at det er umulig å bomme med såppas presise våpen, er jeg veldig usikker på hva du sikter til. Feil skjer og vil alltid skje og det er jo derfor man fortsatt har eksempler på blue on blue, på tross av moderne våpen. Så en dokumentar for ikke så alt for lenge siden der britiske styrker får støtte fra amerikanske fly, og bomber ett eget lag. Det er beklagelig, men det skjer. Og viktigst, det er ikke en strageti eller gjort med overlegg fra NATO. Ellers så var jeg ganske nøye i sted med å presisere påstander rundt "Norge som dreper barn", fordi dette i stor grad er opphauset av de som kommer med påstanden.

 

Men det jeg ville frem til er at om en tilstrekkelig stor anndel av muslimer i Norge ser slik på det, at Afghanistankrigen kan likestilles med terrorisme, så har vi ett stort problem fordi denne delen av befolkningen isåfall er i utakt med resten og dermed er tilbøyelige til å støtte terrorisme og ekstremisme.

 

Anngående støtten i befolkningen var dette det jeg fant i farten:

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7326427

Lenke til kommentar
Anngående støtten i befolkningen var dette det jeg fant i farten:

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.7326427

 

Hm, jeg fant en annen undersøkelse som er av litt nyere dato enn din kilde, og som har et annet resultat enn din kilde. Undersøkelsen var utført av Professor Frank Aarebrot. Utdrag:

 

Tallene viser at omtrent en tredel av folket er for, en tredel sier «vet ikke» mens en tredel er mot den norske innsatsen i Afghanistan

 

http://www.forskning.no/artikler/2011/mai/288294

Endret av statsviter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Anngående støtten i befolkningen var dette det jeg fant i farten:

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.7326427

 

Hm, jeg fant en annen undersøkelse som er av litt nyere dato enn din kilde, og som har et annet resultat enn din kilde. Undersøkelsen var utført av Professor Frank Aarebrot. Utdrag:

 

Tallene viser at omtrent en tredel av folket er for, en tredel sier «vet ikke» mens en tredel er mot den norske innsatsen i Afghanistan

 

http://www.forskning.no/artikler/2011/mai/288294

 

Da får vi nesten forholde oss til den siden den er av nyere dato.

Lenke til kommentar

Ikke verst, Youtube har klart å fjerne fjasefilmen nå :)

YT er altså ikke mer uvahengig enn at de bøyer seg for utenlandske myndigheters ulike innfall.

 

Såvidt jeg vet anser ikke engang politiet videoen som straffbar på noen måte.

 

Det er liksom greit å krenke nasjoner med blasfemiske karikaturer ("ytringsfrihet"), men en video som støter den store heroiske norske krigsdeltagelsen i Aghanistan, nei det vil vi ikke ha noe av.

 

Interessant

Lenke til kommentar

Buddhismen i seg selv er på mange måter mer filosofi enn religion, men dessverre finnes det gærninger der også, som tolker tekster slik de vil.

 

Det tok altså ikke et halvt år engang før islamistene igjen klarte å sette seg i søkelyset for terror i Norge. Well done, chaps...

 

Personlig har jeg aldri hatt noen tvil om at 1,5 milliarder muslimer hvorav selv noen få prosent som kunne tenkes å utføre vold, utgjør mange titalls millioner, og er en større trussel på lengre sikt enn èn paranoid schizofren katolsk tempelridder.

 

Det var tross alt antageligvis fokuset på islam som gjorde at gærningen klarte å slippe igjennom sikkerhetsnettet til å begynne med.

skrev small evne, der antydet jeg at noen der også kan ty til vold.

men ofte tyr de til vold pga de må som eks sør i Thailand der muslimer kutter huet av lærer & barn osv.

 

enig ang det er mer som en filosofi, er jo også en del retninger innen buddhisme også..

Lenke til kommentar

Spesielt interresant at du bare regner med at myndigheten har fjernet den og ikke noen av de tusen som ikke likte videoen. FIlmen hadde 20 likes og 1050 dislikes siste gang jeg var innom den.

Hvis vanlig youtube-brukere kan kreve en video fjernet utelukkende på bakgrunn av dislikes, så kan det selvsagt være forklaringen at den nå er borte. Men det visste jeg i tilfelle ikke gikk an

Lenke til kommentar

Ikke verst, Youtube har klart å fjerne fjasefilmen nå :)

YT er altså ikke mer uvahengig enn at de bøyer seg for utenlandske myndigheters ulike innfall.

 

Såvidt jeg vet anser ikke engang politiet videoen som straffbar på noen måte.

 

Det er liksom greit å krenke nasjoner med blasfemiske karikaturer ("ytringsfrihet"), men en video som støter den store heroiske norske krigsdeltagelsen i Aghanistan, nei det vil vi ikke ha noe av.

 

Interessant

 

Det er forskjell å trykke noen karikaturer her i landet og komme med dårlige tilslørte trusler her til lands. At enkelte muslimer følte seg krenket var på grunn av en dansk muslim reiste ned å hauset opp stemningen. At de ikke turde å vise disse karikaturene på nyhetene engang, sier jo litt om frykten for represalier. All ære til dem som turde. http://hedning.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=794

At den er fjernet fra nettet er beklagelig, er ikke for sensur generellt.Få opp muhammedtegningene også.

Støtter heller ikke amerika visst noen skulle tro det, fundamentalister kan være farlige uansett religion.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned videoen før den ble fjernet. Har den som MP4.

 

Kanskje jeg skal laste den opp? Må bare finne passordet til min reservekonto.

 

Hvorfor tørr du ikke bruke hovedkontoen din? Du vil stjele, provosere og trolle uten å bli koblet til det? Wow, du er kul. Uansett, tviler på at det gjør det noe vanskeligere for PST å identifisere deg og putte deg på en liste.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned videoen før den ble fjernet. Har den som MP4.

 

Kanskje jeg skal laste den opp? Må bare finne passordet til min reservekonto.

 

Hvorfor tørr du ikke bruke hovedkontoen din? Du vil stjele, provosere og trolle uten å bli koblet til det? Wow, du er kul. Uansett, tviler på at det gjør det noe vanskeligere for PST å identifisere deg og putte deg på en liste.

 

Om alle som provoserer litt havner på en liste, så forsvinner vel nytteverdien av den lista........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...