Gå til innhold

"Rasistisk" Plumbo kommentar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det her er helt latterlig, glad jeg ikke er i Norge.. Jeg er ikke flau over Plumbo, men avis overskrifter, og oppstyre rundt det. Selvom, ja.. Det var en uheldig kommentar. Det er helt på trynet spesielt keizer mannen. Hun skulle klint til han, men han gjorde det ikke. Å det viser ting som er bra. At han faktisk er lei seg, og beklager seg, og legger seg flat. Han skjønner at det ikke passet spesielt godt der. Han er bonde mann, og kommer fra bygda. Jeg gjør det selv, og han sa de ikke er vandt med kameraer. Det er ofte sånn det funker der. JEg kjenner meg godt igjen, og forstod han med engang. Jeg kommer selv fra bygda. En de fise fine kjendisene, jeg har mistet respekt for.. Alikevel fortsetter de å sparke en mann som ligger nede.. Det er forkastelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

christ! greit nok, dette er en rævva vits og den passa kanskje ikke så godt på landsdekkende tv.

 

 

MEN! herre gud snakk om at noe ubetydelig blåses opp til himmels!

 

men nå er det jo slik med rasisme som det er med likestilling, kun hvite er rassistiske og likestilling gjelder kun for kvinner

 

edit: innlegg 3000 :D

Endret av weebl
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Rasisme handler om å forskjellsbehandle andre mennesker pga hudfarge/etnisitet. Dette kan oppstå på to måter: (1) Direkte rasisme; Nesten ingen praktiserer dette, fordi alle VET at det er feil.

(2) Indirekte rasisme; En mer uskyldig form, der offeret blir spesialbehandlet med en overdreven snillhet. Alle vil bare være jevnbyrdige, så denne spesialbehandlingen er fornærmende og plagsom.

 

Konklusjon:

Hvis noen skulle være rasist, så skulle det vært disse såkalte politisk korrekte og "finere" menneskene som overreagerer voldsomt. De driver med en form for indirekte rasisme, mest sannsynlig underbevisst. Plumbo anså MadCon som jevnbyrdige og senket skuldrene og var avslappet mot dem. Den vitsen var rett og slett bare dårlig, og eg tror ikke de mente noe negativt med det. Når man blir filmet, har man litt mindre kontroll og kan man si/gjøre ting som man ellers ikke ville gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å ikkje kunne spøke med svarte, gule, brune osv. er etter min meining meir rasisme enn dette her.

 

Det er greit å spøke med kvite, men ikkje andre nasjonaliteter og etniske grupper, då er det rasisme. Forskjellsbehandling blir det. Me kan ikkje spøke med andre enn kvite fordi det då er rasisme. Er det nokon som ser ironien i det heile?

Nei, det er ikke ironisk i det hele tatt. Om du kaller noen "jævla neger" minner du dem om flere generasjoner med undertrykkelse og sannsynligvis situasjoner fra sitt eget liv hvor de har opplevd diskriminering på grunn av hudfargen sin, mens om du kaller noen "jævla hviting" minner du dem bare om hvor bra de har det.

 

Eller ser du kanskje ikke forskjellen på "jævla homo" og "jævla hetero" heller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ikkje kunne spøke med svarte, gule, brune osv. er etter min meining meir rasisme enn dette her.

 

Det er greit å spøke med kvite, men ikkje andre nasjonaliteter og etniske grupper, då er det rasisme. Forskjellsbehandling blir det. Me kan ikkje spøke med andre enn kvite fordi det då er rasisme. Er det nokon som ser ironien i det heile?

Nei, det er ikke ironisk i det hele tatt. Om du kaller noen "jævla neger" minner du dem om flere generasjoner med undertrykkelse og sannsynligvis situasjoner fra sitt eget liv hvor de har opplevd diskriminering på grunn av hudfargen sin, mens om du kaller noen "jævla hviting" minner du dem bare om hvor bra de har det.

 

Eller ser du kanskje ikke forskjellen på "jævla homo" og "jævla hetero" heller?

 

Tror ikke du helt så poenget her, hadde rollene vært snudd og noen i Madcon hadde kallt Plumbo folkene for bleikansikter eller noe lignende så hadde det vært krampelatter i salen og ingen hadde brydd seg, mens nå er dette årets største skandale og "alle og enhver" mener at plumbo folkene skal brennes på bål...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

framdeles forskjellsbehandling, greit nok det er mange folkeslag og "raser" som har vært gjennom mye negativt gjennom historien men at alle andre skal stå på tå på evig tid blir også feil synes nå jeg. enten så får alle være like snille ellers så får alle være like "slemme".

 

 

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke ironisk i det hele tatt. Om du kaller noen "jævla neger" minner du dem om flere generasjoner med undertrykkelse og sannsynligvis situasjoner fra sitt eget liv hvor de har opplevd diskriminering på grunn av hudfargen sin, mens om du kaller noen "jævla hviting" minner du dem bare om hvor bra de har det.

 

Eller ser du kanskje ikke forskjellen på "jævla homo" og "jævla hetero" heller?

Så vidt meg kjent er ikkje orda "jævla" og "neger" brukt i dette tilfellet.

 

Som sagt, vitsen var litt feilslått, sjølv om eg ikkje har noko tru på at det var rasistisk meint, men det blir likevel overreagert.

 

Kor lenge skal ein halde fast på at ein på død og liv ikkje skal spøke med personar med ein anna etnisk bakgrunn? Forskjellsbehandling ut frå etnisk bakgrunn skjer kvar dag rundt om i verda. Den beste måten å bli kvitt fordommar er etter min meining å inkludere alle i samfunnet og behandle dei likt. Det vil nødvendigvis gjelde at ein og kan spøke med alle.

 

Om ein skal ta omsyn til heile verda før ein seier noko blir det ganske trasig. Det finnes alltid nokon der ute som kanskje tar ein kommentar eller eit ord ille opp.

 

Det finnes sjølvsagt forskjellig nivå på kva ein seier. Eg håpar me ein dag kan leve i eit samfunn der folk ikkje blir stempla som rasist for å uttale "jævla neger" som ein spøk. På lik måte som andre kan sei "jævla bleikfis".

Endret av Zeph
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så vidt meg kjent er ikkje orda "jævla" og "neger" brukt i dette tilfellet.

 

Som sagt, vitsen var litt feilslått, sjølv om eg ikkje har noko tru på at det var rasistisk meint, men det blir likevel overreagert.

Jeg svarte helt spesifikt på noe du skrev, nemlig "Det er greit å spøke med kvite, men ikkje andre nasjonaliteter og etniske grupper, då er det rasisme. [...] Er det nokon som ser ironien i det heile?".

Lenke til kommentar

Denne hendelsen fikk meg faktisk til å opprette profil på diskusjon.no, rett og slett fordi forumene til avisene merkelig nok ikke har gjort det mulig å poste noe om dette temaet. Men ytringsfrihet er en fin ting!

 

Nå lurer jeg på hvor dette innlegget havner... :)

Lenke til kommentar

Så vidt meg kjent er ikkje orda "jævla" og "neger" brukt i dette tilfellet.

 

Som sagt, vitsen var litt feilslått, sjølv om eg ikkje har noko tru på at det var rasistisk meint, men det blir likevel overreagert.

Jeg svarte helt spesifikt på noe du skrev, nemlig "Det er greit å spøke med kvite, men ikkje andre nasjonaliteter og etniske grupper, då er det rasisme. [...] Er det nokon som ser ironien i det heile?".

Som sagt, eg ser for meg ei verd der ein kan sei "jævla neger". Ironien er at ein ikkje kan spøke med svarte i det heile tatt, og at dei på den måten blir forskjellsbehandla. "Mokkamann" er ikkje på same nivå som "jævla neger".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kor lenge skal ein halde fast på at ein på død og liv ikkje skal spøke med personar med ein anna etnisk bakgrunn?

Rasevitser er ikke å spøke med noen, men på bekostning av.

 

Forskjellsbehandling ut frå etnisk bakgrunn skjer kvar dag rundt om i verda. Den beste måten å bli kvitt fordommar er etter min meining å inkludere alle i samfunnet og behandle dei likt.

Det er definisjonen på et likestilt samfunn, ikke en oppskrift på hvordan man kan løse problemet.

 

Det vil nødvendigvis gjelde at ein og kan spøke med alle.

Så, hvor ofte hører du kaukasoidvitser? Eller heterovitser? Hva med cis-seksuellvitser? Svaret er nesten aldri, fordi slike vitser handler ikke om å "spøke", men å videreføre, bevisst eller ubevisst, skadelig fordommer.

 

Om ein skal ta omsyn til heile verda før ein seier noko blir det ganske trasig. Det finnes alltid nokon der ute som kanskje tar ein kommentar eller eit ord ille opp.

Jeg synes det at mørkhudede hverken får jobb eller innpass i norske sosiale sirkler og daglig blir mobbet og utsatt for vold er viktigere saker enn at noen rasister vil skjermes fra kritikk.

 

Det finnes sjølvsagt forskjellig nivå på kva ein seier. Eg håpar me ein dag kan leve i eit samfunn der folk ikkje blir stempla som rasist for å uttale "jævla neger" som ein spøk. På lik måte som andre kan sei "jævla bleikfis".

Du om det. Jeg håper vi en dag kan leve i et samfunn uten rasister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, eg ser for meg ei verd der ein kan sei "jævla neger". Ironien er at ein ikkje kan spøke med svarte i det heile tatt, og at dei på den måten blir forskjellsbehandla. "Mokkamann" er ikkje på same nivå som "jævla neger".

Det er ikke forskjellsbehandling, fordi det er praktisk talt umulig å være rasistisk eller hatefull mot hvite, vestlige menn. Hva skal du kalle dem? Potet? Ja, det skjærer nok dypt!

 

Og hvorfor må du referer til hudfarge for å "spøke med svarte"? Har de ikke egne personligheter, slik vi etniske nordmenn har?

Lenke til kommentar

Det er ikke forskjellsbehandling, fordi det er praktisk talt umulig å være rasistisk eller hatefull mot hvite, vestlige menn. Hva skal du kalle dem? Potet? Ja, det skjærer nok dypt!

 

Og hvorfor må du referer til hudfarge for å "spøke med svarte"? Har de ikke egne personligheter, slik vi etniske nordmenn har?

Eg har ikkje noko interesse av å diskutere stråmenn med deg, du les det du vil lese.

 

Me får vere einige om at me er ueinige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pinlig spøk men oppstyret etterpå var et dusin ganger mer pinlig.

 

Har ingen kjennskap til Plumbo vokalisten men her har han min støtte.

Madcon & co får ingen sympati ifra meg.

Har ingen av disse mobberene på spillelisten min og slik skal det fortsette å være.

 

 

Hva er egentlig problemet? Mokk(/cc)abønner er jo blant de bedre sjokoladene vi har i butikk.

 

Mvh en lykkelig Mokkamann.

Endret av PantZman
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kor lenge skal ein halde fast på at ein på død og liv ikkje skal spøke med personar med ein anna etnisk bakgrunn?

Rasevitser er ikke å spøke med noen, men på bekostning av.

Det vil si at en svart fyr som kaller en annen svart fyr «nigger» spøker med ham på bekostning av ham?

Selvfølgelig ikke. Det handler om intensjoner og hensikt med kommentaren. Når Madcon kaller Thomas og Harald «bleikfis» er det ingen grunn til å reagere, fordi det var ment spøkefullt, akkurat slik «moccamann» også var ment spøkefullt.

«Bleikfis» er ikke en bedre spøk i seg selv, men i settingen og måten den ble fremført ble det oppfattet som morsomt, mens på Spellemann-scenen egner det seg åpenbart dårligere med en slik type spøk.

 

Verden er ikke svart/hvitt vet du.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...