Gå til innhold

Gjøre karriere innenfor økonomi? Jobb/Utdannelse?


gaffel1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg studerer nå økonomi og administrasjon ved Norges Handelshøyskole. Det er forsåvidt også den eneste linjen som er der, bortsett fra noen engelske mastergrader og en mastergrad i regnskap og revisjon. Men det er ikke før senere at man må ta stilling til mastergraden. Du kan dog velge mellom veldig mange forskjellige fag på bachelorgraden. Se her for mer informasjon om fagene (studieplan av 2009)

 

Jeg har lyst å bli en finansanalytiker av et eller annet slag. :)

Lenke til kommentar

Det er en hel haug med økonomijobber, både innen finans som de nevner tidligere og innen andre felt. Det er også mange i toppledersjiktet og gründere som har en viss økonomiutdannelse, og mange som ikke har det.

 

Kan nevne noen stillinger og arbeidsplasser som ofte er besatt av økonomer i det offentlige. Det er sikkert en god blanding av titler som saksbehandler, medarbeider, rådgiver, seniorrådgiver ut over det jeg tar opp som eksempler.

  • Regnskapsmedarbeidere
  • Økonomirådgivere
  • Innkjøpsrådgivere
  • Medarbeider på kemnerkontor
  • Økonomirådgiver i virksomhet/avdeling
  • Skattetaten - (sikkert) rådgivere
  • Riksrevisjonen - revisor

 

I andre organisasjoner har du gjerne økonomer som

  • Controllere av diverse slag
  • Porteføljeforvalter, kunder og/eller produkter
  • Kontrakts administrator

 

I tillegg stillinger innen

  • Markedsføring
  • Salg
  • Vedlikehold
  • Logistikk
  • Eiendomsforvaltning
  • Investering
  • Bank og finans
  • Forsikring

 

Dette er bare noen av mulighetene som økonom, og du finner et større omfang dersom du går i stillingsutlysningene på nav, finn, jobbnorge eller tilsvarende jobbsider.

 

En av utfordringene med en økonomiutdannelse, slik jeg oppfatter det, er at den går veldig prinsipielt ut på hvordan en bedrift fungerer. Når det da stort sett kommer stillingsutlysninger som sier "må ha minst 2 års erfaring fra *sett inn bransje*" så kan det være litt utfordrende å komme i gang, eller å komme inn i en bransje som du ønsker å jobbe i. Utfordringen er selvsagt også en stor fordel, for du binder deg ikke til en gitt bransje allerede før du har funnet ut hva jobben handler om. Det gir en veldig stor frihet og valgmulighet som en må verdsette.

Lenke til kommentar

Ganske mye forskjellig:

https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=&utdomrkode=%D8KADM&stikkordnr=

 

I tillegg så har BI en hel butikkreol av utdannelser du kan ta (i den forstand at du må betale for dem). Se her: http://www.bi.no/bachelorstudier/

 

Har ikke sjekket om det fins på listen, men du kan også bli eiendomsmegler på Høyskolen i Telemark.

 

Resten av utdannelsene i Norge er for det meste gratis. Som du ser fra listen så er det ganske vanlig med Økonomi og Administrasjon. Veldig allsidig studium som gjør deg skikket for mange forskjellige jobber (som du forsåvidt opprettet en nesten identisk tråd om for noen dager siden...) For å se hvilke fag man tar på de ulike stedene kan du gå inn på nettsidene til de enkelte studiestedene og se. Her er planen for NHH (se plan av 2009).

 

Når er det evt. aktuelt for deg å søke da?

Lenke til kommentar

Jeg skal søke nå i år.

 

Jeg har sett litt på økonomi og administrasjon og samfunnsøkonomi. Men jeg har ikke peiling på hva jeg vil bli. Hvilken utdanning vil være best å velge da, med tanke på jobbmuligheter etter endt utdanning? Ser for meg at økonomi og administrasjon er en veldig vanlig utdanning som man kan få veldig mange jobber med, mens med samfunnsøkonomi kanskje jobbmulighetene blir litt mindre. Noen som vet hvordan det er?

Lenke til kommentar

Samfunnsøkonomi er i utgangspunktet en vitenskapelig grad, dvs. den gir en hovedsakelig teoretisk utdanning i økonomi som gir deg et godt utgangspunkt for master- og doktorgradsstudier innen økonomi. Når det er sagt finnes det samfunnsøkonomer i mange stillinger i samfunnet -- som kjent er statsministeren samfunnsøkonom, for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går økonomi og ledelse på uin, men syns det ble altfor mye revisor- og finansaktig og for avansert mattematikk. Noen som vet om noe annet for meg? Syns PR, markedsføring/markeder, media, sosiale konstruksjoner etc er interessant. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre etter vgs, så bare gamblet på noe som hørtes interessant ut før jeg sjekket ut fagene og alt nøye. Ville liksom ikke ta et friår eller noe

Endret av paithlezz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...