Gå til innhold

Gjøre karriere innenfor økonomi? Jobb/Utdannelse?


gaffel1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er blitt veldig vanlig å ta master i tillegg til bachelor. Dersom du kun tar bachelor skiller du deg ut i negativ forstand. Før jeg begynte på NHH var jeg også åpen for å bare ta 3 år, men flere forelesere ga fort uttrykk for at bachelor kun er forberedelse til den virkelige utdannelsen på master.

 

Men klart, er du veldig dyktig i det du gjør, vil mulighetene for høy lønn alltid være der..

Lenke til kommentar

Altså, for all del, det er fint mulig å få jobb med bare bachelor! Har hørt om folk som har fått jobb i en av de fire store med bare bachelor også, men er kanskje ikke så veldig vanlig.

 

Hvis du f.eks. har lyst å jobbe i en vanlig bank eller noe så kan nok en bachelor være tilstreklig.

 

Hvis du bare vil ta en bachelor kan du jo f.eks. ta en bachelor i eiendomsmegling på BI eller Høyskolen i Telemark.

Lenke til kommentar

Jo, det er sant det. Har mindre arbeidsmarked som eiendomsmegler. Jeg tror jeg ville begynt på økadm, siden det er en veldig generell grad, og så ser du om du tar master eller ikke. Kan nå ombestemme deg flere ganger før du er ferdig med bacheloren enda.

 

Men tror ikke du kan forvente å ta en bachelorgrad som både er allsidig, og samtidig gir deg tilgang til de beste jobbene og den beste lønnen. Disse stillingene (f.eks. i de store revisjonshusene) krever ofte litt mer spesialisert kunnskap enn det du får i bachelorgraden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det dumt å studere økonomi og administrasjon når det er så populært studie og så mange andre som studerer det. Tenker på at det kan bli vanskelig å få en bra jobb etter endt studie, kanskje man ikke får noen jobb i det hele tatt siden det er så mange å konkurere mot.

Lenke til kommentar

Hva mener du?

 

Arbeidsmarkedet for økonomer svinger opp og ned. Det er ikke dumt å studere noe du interesserer deg for. Blir du jævlig god, så får du jobb uansett.

 

Men du er nok litt mer utsatt for dårlige tider hvis du bare har en bachelor ja.

Lenke til kommentar

Det er vel behov for økonomer veldig mange steder, så slik jeg har skjønt det er en økonomiutdannelse en ganske sikker vei å gå. Leste også for en liten stund siden på vg.no at økonomer var på listen over de yrkene det kom til å være mest etterspørsel etter i tiden framover.

Lenke til kommentar

Samfunnsøkonomi er i utgangspunktet en vitenskapelig grad, dvs. den gir en hovedsakelig teoretisk utdanning i økonomi som gir deg et godt utgangspunkt for master- og doktorgradsstudier innen økonomi. Når det er sagt finnes det samfunnsøkonomer i mange stillinger i samfunnet -- som kjent er statsministeren samfunnsøkonom, for eksempel.

Syns nesten jeg må advare litt mot denne, medmindre vedkommende ønsker jobb i det offentlige. Statsministeren som det her pekes på (som forbilde?) er som kjent en profesjonel politiker, av en politikerfamilie, som aldri i sitt liv har hatt en jobb utenfor politikken-offentlige.

 

Ellers påpeke:

 

1. Ett alternativ til MBA er PhD som lar deg dekke omtrent samme fag men til en billigere penge (men du blir slave til en professor)

 

2. Hovedgruppene som rekruterer (bedre) MBA er Investment Banking og Consulting.

 

3. Velg det du tror du vil trives med å gjøre, ikke det du tror er best betalt. Det er lettere å tjene brukbart i en jobb du trives med, enn å trives med en jobb du blir betalt rått for (klart kombinasjonen er ideel)

 

4. Om det er andre felt du er interessert i kan du alltids ta en MBA etter du er ferdig med andre linjer på undergraduate og har jobbet ett par år.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde vært interessert i teknologiske fag så tror jeg jeg ville tatt indøk eller punkt fire på listen til Skatteflyktning. Er ikke noe poeng i å studere økadm bare fordi det er etterspørsel etter dem eller at det står på [insert-random-newspaper].no at de får høy lønn.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på høyere utdanning innen økonomi og admin, og økonomi og administrasjon? Så i vg i dag at de som har høyere utdanning innen økonomi og admin var på fjerdeplass på de som tjente mest i løpet av et arbeidsliv, mens økonomi og administrasjon var på 14ende plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...