Gå til innhold

Gjøre karriere innenfor økonomi? Jobb/Utdannelse?


gaffel1

Anbefalte innlegg

Som sagt så er det helt likegyldig om du skriver økonomi og admin, økadm eller økonomi og administrasjon.

 

Men det er jo mulig at det var lønnsforskjeller blant skolene som tilbyr økonomi og administrasjon, og at det derfor ble delt inn i flere grupper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-211409

Hvis det er samme artikkel som jeg leste, stemmer det Arne skriver. Det var lønnsforskjeller blant skolene som tilbød økadm etter endt utdannelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På samordna opptakk, der det står innhold/merknad/spesialisering bak studiene, så står det bak økonomi og administrasjonsstudiet i Steinkjer "Økonomistyring eller Bedriftsetablering og bedriftsutvikling". Bak samme studie i Trondheim står det "Markedsføring, finans, revisjon, regnskap, organisasjon og ledelse, økonomisk styring, samf.øk". Hva vil det si? Er det ting man kan spesialisere seg i? Vil ikke samme studie på forskjellige skoler være like?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Bumper opp denne fremfor å lage en ny topic!

 

Jeg studerer 3. året på et bachelorgrad i samfunnsøkonomi ved et stort norsk universitet. Etter dette er planen å dra til Oslo for å ta mastergrad ved UiO. Slik jeg har forstått det er "Blindern" ledende på de samfunnsvitenskapelige fagene her i Norge.

 

Jeg ønsker å forhøre meg litt om karrieremuligheter etter endt utdannelse - gjerne fra dere som har fullført, kjenner noen som har fullført en mastergrad i samfunnsøkonomi eller som studerer selv og vet mer enn meg. Selve faget er jo til tider svært teoretisk (økonomiske teorier og arbeidsliv går gjerne ikke hånd i hånd) og jeg vil gjerne gå ut i en godt betalt og interessant jobb ved fullført studium.

 

Jeg har inntrykk av at det er stor kniving mellom kandidater hos de mest populære arbeidsgiverne. Ønsker selvfølgelig å oppnå en best mulig jobb når jeg uteksamineres. Derfor spør jeg også om tips til hva som får en person til å skille seg ut fra en stor søkermasse hos arbeidsgiverne. Jeg har selvfølgelig lest de "vanligste" karrieretipsene, og akademisk stiller jeg sterkt (ligger et sted mellom a og b i snitt). Er det nødvendig å ha masse ledererfaring, engasjement ved siden av studiene o.l. for å gjøre et inntrykk på arbeidsgivere som DNB, Norges Bank, Statoil, Deloitte, PWC, Ernst&Young?

 

Jeg har ingen relevante jobber, men har jobbet som frivillig ved studentersamfundet som kokk i en stor gjeng og hatt en rekke deltidsjobber ved siden av. Men føler liksom ikke at jeg har noe på CV'en som gjør at jeg skiller meg tilstrekkelig ut.

Lenke til kommentar

Bumper opp denne fremfor å lage en ny topic!

 

Jeg studerer 3. året på et bachelorgrad i samfunnsøkonomi ved et stort norsk universitet. Etter dette er planen å dra til Oslo for å ta mastergrad ved UiO. Slik jeg har forstått det er "Blindern" ledende på de samfunnsvitenskapelige fagene her i Norge.

 

Jeg ønsker å forhøre meg litt om karrieremuligheter etter endt utdannelse - gjerne fra dere som har fullført, kjenner noen som har fullført en mastergrad i samfunnsøkonomi eller som studerer selv og vet mer enn meg. Selve faget er jo til tider svært teoretisk (økonomiske teorier og arbeidsliv går gjerne ikke hånd i hånd) og jeg vil gjerne gå ut i en godt betalt og interessant jobb ved fullført studium.

 

Jeg har inntrykk av at det er stor kniving mellom kandidater hos de mest populære arbeidsgiverne. Ønsker selvfølgelig å oppnå en best mulig jobb når jeg uteksamineres. Derfor spør jeg også om tips til hva som får en person til å skille seg ut fra en stor søkermasse hos arbeidsgiverne. Jeg har selvfølgelig lest de "vanligste" karrieretipsene, og akademisk stiller jeg sterkt (ligger et sted mellom a og b i snitt). Er det nødvendig å ha masse ledererfaring, engasjement ved siden av studiene o.l. for å gjøre et inntrykk på arbeidsgivere som DNB, Norges Bank, Statoil, Deloitte, PWC, Ernst&Young?

 

Jeg har ingen relevante jobber, men har jobbet som frivillig ved studentersamfundet som kokk i en stor gjeng og hatt en rekke deltidsjobber ved siden av. Men føler liksom ikke at jeg har noe på CV'en som gjør at jeg skiller meg tilstrekkelig ut.

Går 3. år på NHH nå, har i det siste snakket med en del bedrifter og nylig utdannede siviløkonomer, så har en viss innsikt i hva som kreves som nytudannet. Kjenner også et par som er på siste år av master i samfunnsøkonomi ved uio nå, og noen som tok bachelor ved uio og nå tar master ved CBS.

 

Spørsmålet ditt bør egentlig deles i to; det ene er hvilke bedrifter som anser en nyutdannet samfunnsøkonom som interessant, og det andre er mer generelt hva som kreves for å kapre prestisjejobber. Hva gjelder det punkt 1 så er i hvert fall mitt inntrykk at sam gir nesten like brede muligheter som sivøk. Gjør du det godt, og velger fornuftig mtp valgfag, har du veldig mange muligheter.

 

Punkt 2 er litt vanskeligere å si noe konkret om. Ja, det er knallhard kniving om de aller mest attraktive stillingene, men du skal ikke veldig langt ned fra "toppen" før det blir en del lettere. Du sier du har mellom a og b i snitt, hva vil det si? Veldig stor forskjell på 4,0 (ren b) og 5,0 (ren a). Mitt inntrykk er egentlig at desto mer prestisjefyllt stilling (McKinsey, BCG, NBIM...) desto viktigere er akademiske resultater, og desto mindre betyr CV-fyll av typen verv i studentforening, semester i Australia, litt frivillig arbeid, deltidsjobb som med litt godvilje kan kalles nesten semi-relevant osv.

 

Foruten å gjøre det godt akademisk er nok et godt internship eller to noe du kanskje bør vurdere (imidlertid er det gjerne vanskeligere å kapre et attraktivt internship enn å få full stilling...)

Ikke at du nødvendigvis skiller deg ut med noe slikt, for på de mest ettertraktede stillingene vil mange av dine konkurrenter også ha dette, men da starter du i hvert fall ikke med et relativt minus i margen ift de andre.

 

For å svare deg litt mer presist på det du spør om så trenger du overhodet ikke ledererfaring, eller masse flott å skryte av ved siden av studier for den saks skyld, for å komme på intervju hos selskapene du nevner (forutsatt meget gode resultater og evt god søknad.) Og er du først på intervju så har du jo muligheten til å gjøre inntrykk der; gjennom deg selv som person, hvordan du presterer på diverse tester/case og hvor godt forberedt du er:)

Lenke til kommentar

Er det nødvendig å ha masse ledererfaring, engasjement ved siden av studiene o.l. for å gjøre et inntrykk på arbeidsgivere som DNB, Norges Bank, Statoil, Deloitte, PWC, Ernst&Young?

 

vet ikke, men ville nok engasjert meg i studentaktiviteter uansett, ikke bare er det gøy, det er også slik du vil bli kjent med folk på studiet ditt med mindre du har et nettverk fra før, det er ikke noe fadderordning for masterstudenter.

 

Og som vi sier på blindern, det er forskjell på å være student og å studere, de første krever at man engasjerer seg i studentlivet:-)

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Takker til begge for svar!

 

Jeg har allerede hatt engasjement som frivillig kokk, så tenker ikke kun karriere;) Nå vil jeg gjerne ha et verv som innebærer litt mer ansvar, men slike verv krever gjerne at man er i studiebyen i 1 og 1/2 år eller mer, så da er det litt mot sin hensikt når jeg skal til Oslo neste år uansett. Men ser ikke vekk fra at jeg engasjerer meg igjen etter jeg har flyttet dit:) er jo noe jeg savner litt.

 

DMAA: Takk for et veldig opplysende svar. Det er tydelig at NHH er litt flinkere til å tilrettelegge for studenter i forhold til videre karriere. Jeg har vel et karaktersnitt på 4,5 per dags dato, og tror jeg vil ligge rundt det når jeg fullfører bachelorgraden til våren. Jeg får vel bare legge meg i hardtrening i forhold til jobbsøking, slik at jeg kan stille sterkt i konkurransen om jobber i fremtiden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...