Gå til innhold

Merke på indre linseelement ved bruktkjøp


Anbefalte innlegg

Kjøpe tidligere denne uken en Canon EF 85mm f/1.8 på foto.no. Teksten som sto til annonsen var denne:

 

"Selger mitt pent brukte og strøkene Canon EF 85mm F1,8 USM objektiv. Pga jeg skal kjøpe L Objektiver. Prisen er inkludert porto"

Pris: 2000 kr

 

Siden jeg har vært på utkikk etter dette objektivet slo jeg til, forhåndsbetalte og det kom med Posten bare dagen etter han sa det ble sendt. Men da jeg foretok inspeksjon da det kom frem oppdaget jeg noe inni objektivet. Har tidligere sett veldig skadede objektiver ta fine bilder, men tok alikevel noen testbilder for å sjekke at alt så ok ut, og det gjorde det.

 

Men, selv om dette sannsynligvis ikke vil plage meg noe nevneverdig tenker jeg på verdien om jeg eventuelt skulle videreselge det. Selv om det ikke hadde hatt noe å si for bildekvaliteten vil jeg sannsynligvis få store problemer med å selge det om jeg ikke setter ned prisen en del. Siden selger opplyser i annonsen at det er pent brukt og strøkent burde jeg kreve noe av summen igjen?

 

Edit: Og enda en opplysning: På Facebook-siden hans står det at han er ansatt hos Serviceproffen. Burde ikke han vite bedre?

Endret av zaqqoZeq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kontaktet selger og spurt? De fleste er jo seriøse og kanskje han har et forslag?

 

Det er vanskelig å si noe ut fra en så generell beskrivelse, kan du prøve å beskrive mer eksakt hva du ser og hvor du ser det? Eventuelt ta et bilde av skaden med et annet kamera?

Lenke til kommentar

Jeg hadde hevet kjøpet, alternativt hvis selger jobber for Serviceproffen så kan han lett få objektivet demontert og renset. Noe han burde ha sørget for før han solgte det, bare som en prestisje for en ansatt i et Kamera Service Selskap som viser at de ansatte holder en viss standard og ikke driver med bruktsalg av møkkete objektiver.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å ta bilde av uten makrooptikk. Ved nærmere ettersyn er det flere små prikker. De beveger seg når jeg fokuserer.

 

Har ikke kontaktet selger enda. Tenkte å høre her først ...

Beste måten å se ting på eller ta bilde av bakelementet - er å se gjennom frontelementet. Tilsvarende er beste måte å se ting på frontelementet på å se gjennom bakelementet.

 

Du har prøvd å blåse det bort? Gjerne med en rocket blower (øreblåser)?

Lenke til kommentar

Det virker som det ligger på det elementet som beveger seg frem og tilbake når en fokuserer. Det synes ca like godt fra begge sider når det er i fokus.

 

Har prøvd å blåse det bort, men det hjelper ikke.

 

 

Ser det virker som han har prøvd å åpne objektivet, det er litt slark i ringen markert på bildet og noe som tilsier at han har prøvd å åpne det. Kanskje det kom inn støv el. da?

 

post-161749-0-13087600-1326585038_thumb.jpg

 

 

Kommer sannsynligvis til å kontakte han i løpet av søndag for å høre hva han mener om det.

Lenke til kommentar

Det ringer en liten bjelle i hodet mitt når jeg leser at en reparatør selger produkter som han/henne selv reparerer, kjenner ikke til spesifikke reparatør/vare men kan si at flere som jeg kjenner i andre bransjer ofte fikser kondemnerte/ulønnsomme varer privat og selger de som brukte. som en ekstra inntjening.

 

Det kan være tilfelle her også, men kontakt selgeren, dette burde være en enkel sak og fikse opp i siden selger kan fikse dette lett.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Sendte i dag epost til selgeren:

 

"Hei,

 

nå er objektivet i hus og under innspeksjonen fant jeg noe som ikke stemmer helt med beskrivelsen din om at det var strøkent.

 

Det er et ganske stort støv/korn av et eller annet slags slag på linseelementet som beveger seg når en fokuserer. I tillegg slarker en del (markert med rødt på bildet) og kanskje det har kommet noe støv inn under en reparasjon? Etter standard personsøk ser jeg at du jobber hos Serviceproffen AS. Da forstår du sikkert at jeg vil få problemer når jeg eventuelt skal selge objektivet senere på grunn av dette.

 

 

Hvordan løser vi dette?

 

signatur

 

vedlegg av bildene postet her"

Lenke til kommentar

Da fikk jeg svar:

 

"Hei.

 

Det var jo ikke bra. Det støvkornet var ikke der da jeg sendte det, så det har nok ristet løs og festet seg på et av elementene.

Vet ikke helt hva du mener med slark, men det er ganske normalt at den bakplaten er løs.

 

Men enten kan du sende det tilbake og få igjen pengene eller jeg kan få det fikset og sendt det tilbake til deg.

 

Signatur"

 

Skal se over det og teste at alt er som det skal være, og om det er det sender jeg det inn og får han til å fikse det. Uansett bra og profesjonelt gjort av han å tilby dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...