Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Bulimi - Hvorfor blod i oppkastet?


KometHimmel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Du kan kaste opp blod. Det skjer fordi kraftige brekninger kan gi små rifter i slimhinnen i spiserøret, noe som kan gi mindre blødninger og dermed blod i oppkastet. "

 

Kilde: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/bulimi-symptomer-9274.html

 

 

Edit: Dersom du tror eller vet at du har bulimi bør du oppsøke hjelp. De færreste med spiseforstyrrelser klarer å komme seg ut av dette problemet alene, og trenger fagfolk som kan støtte og hjelpe. Hjelp kan du få ved å snakke med helsesøster,enten på skolen din eller på helsestasjon for ungdom, eller du kan oppsøke legen din. Jo fortere man får hjelp, jo bedre.

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar

"Du kan kaste opp blod. Det skjer fordi kraftige brekninger kan gi små rifter i slimhinnen i spiserøret, noe som kan gi mindre blødninger og dermed blod i oppkastet. "

 

Kilde: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/bulimi-symptomer-9274.html

 

 

Edit: Dersom du tror eller vet at du har bulimi bør du oppsøke hjelp. De færreste med spiseforstyrrelser klarer å komme seg ut av dette problemet alene, og trenger fagfolk som kan støtte og hjelpe. Hjelp kan du få ved å snakke med helsesøster,enten på skolen din eller på helsestasjon for ungdom, eller du kan oppsøke legen din. Jo fortere man får hjelp, jo bedre.

 

 

Jeg vill ikke ha hjelp :I Men jeg vil bare vite det...

Lenke til kommentar

"Du kan kaste opp blod. Det skjer fordi kraftige brekninger kan gi små rifter i slimhinnen i spiserøret, noe som kan gi mindre blødninger og dermed blod i oppkastet. "

 

Kilde: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/bulimi-symptomer-9274.html

 

 

Edit: Dersom du tror eller vet at du har bulimi bør du oppsøke hjelp. De færreste med spiseforstyrrelser klarer å komme seg ut av dette problemet alene, og trenger fagfolk som kan støtte og hjelpe. Hjelp kan du få ved å snakke med helsesøster,enten på skolen din eller på helsestasjon for ungdom, eller du kan oppsøke legen din. Jo fortere man får hjelp, jo bedre.

 

La meg legge til-

Spiseforstyrrelser er den mest dødelige psykiske lidelsen som finnes,og anoreksi er 3 vanligste dødsårsaken for tenåringsjenter etter kreft og ulykker...

 

Om noen vil søke hjelp er ikke min sak,ei heller ser jeg en grunn til å diskutere det med noen som har denne lidelsen,da det er den psykiske lidelsen "som snakker" og ikke den personen som egentlig finnes "under".

 

 

 

Postet av anonym: 519778ab6bd692537023fabf046b9b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppkast inneholder saltsyre, og holder veldig lav ph.

Spiserøret tåler ikke brekninger og syre. Du får permanent skade, bl.a. på stemmebåndene.

Her er en liste jeg fant på nettet:

 

Bulimia’s side effects can be extremely harmful to a person’s health and well-being. Often times, a person struggling with an eating disorder is less concerned with the disorder’s side effects due to the condition’s overpowering nature. Bulimia is not only a serious condition in and of itself, but its side effects can also cause a series of medical complications that exacerbate the person’s life now and in the future.

Physical and Psychological Effects

 

In addition to the psychological impact, bulimia’s side effects can cause irreparable physical damage. Restrictive, compulsive, and weight controlling behaviors like self-induced purging and inappropriate use of laxatives or diuretics can cause a multitude of other health complications and medical conditions. Such effects include:

Physical

Esophageal problems

Vocal chord damage

Stomach ulcers

Osteoporosis

Hair loss

Digestive problems

Decreased body temperature

Irregular heart beat

Elimination problems

Dental Damage

Organ damage

Vitamin and mineral deficiencies

Enlarged salivary glands

Dry skin

Decreased bone density

Menstrual dysfunction

Hormone irregularities

Insomnia

Low red blood cell levels

Weak muscles

Immune system damage

Psychological

Out of control feelings

Mood changes

Avoidance of others

Constantly thinking about food

Depression

Anxiety

Unable to eat with others

Poor body-image

 

Other bulimia side effects include difficulty conceiving a child, a larger risk of miscarriage and premature birth after conception. Some theorize that nature requires humans and animals to be healthy themselves in order to continue to propagate a species that is capable of surviving—theory of natural selection. Bulimia side effects damage a woman’s body which can physically inhibit her from having healthy children in the future.

Laxative and Diuretic Use

 

It is estimated that one third of people struggling with bulimia use laxatives, and roughly 10% take diuretics. Various effects include:

Laxative abuse

Chronic intestinal inflammation

Chronic constipation

Irregular bowel function

Systemic toxicity

Diuretic abuse

Kidney damage

Body fluid stagnation

Blood pressure complication

 

 

Søk hjelp nå!

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utdrag fra folkehelseinstituttet sine sider;

 

Behandling

 

Tidlig diagnose og behandling er viktig for å få et godt forløp. Flere undersøkelser viser imidlertid at pasienter med spiseforstyrrelser venter lenge før de søker hjelp, ofte mer enn 5 år. Mange kan ha et ambivalent forhold til det å søke hjelp og få behandling.

 

Kilde:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:46874::1:5647:37:::0:0

 

Gi deg selv den største gaven og søk hjelp NÅ. Jo tidligere du tar tak i dette jo mindre ufortjent skade påfører du deg selv. Du ønsker jo å bli sett, hørt og forstått, men dette forumet er begrenset i hva det kan hjelpe deg med.

 

Anbefaler spesielt boken til Finn Skårderud om spiseforstyrrelser som heter Sterk/Svak.

Denne kan du godt lese på egen hånd. Hvis du ikke har råd til å kjøpe den så kan du bestille den på biblioteket. Om de ikke har den på nærmeste bibliotek, så kan de bestille den inn til deg via et annet bibliotek som har den.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? Har ikke foreldrene dine lagt merke til at det lukter spy på badet etter deg? Om du er redd pga foreldrene kan du gå til legen og be dem holde det hemmelig ovenfor foreldrene dine.

 

Er snart 15! Er ikke sterk lukt.... Tror ikke det er noe spesiell lukt annen enn fra ånden min

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å oppsøke lege relativt kjapt , symptomene du gir oss kan være tegn på andre sykdommer enn for eksempel bulimi , er du stadig vekk kvalm om morgenen og dette går over utover dagen så bør dette i alle fall sjekkes.

 

Før jeg selv ble syk hadde jeg noen symptomer som jeg overså :

 

*Litt kvalme om morgenen.

*Apetitforandringer.

*Varme kinn / økt puls.

*Migrene

 

Jeg fikk til slutt et kraftig epileptisk anfall og endte opp på sykehuset , videre diagnose via MRI påviste en oligodendroglioma som jeg har fått behandling for.

 

Så ja, du bør absolutt ikke overse rådene du får her og oppsøke heller lege snarest.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...