Gå til innhold

Baldur's Gate - hvorfor er dette spillet så bra?


Anbefalte innlegg

Jeg er en person som er svært glad i RPGs, spesielt vestlige RPGs. Jeg har slukt Dragon Age: Origins, Dragon Age 2, Morrowind, Oblivion, Skyrim, Mass Effect-serien og Fallout-spillene, og er svært glad i dem alle.

 

Jeg har prøvd Baldur's Gate for noen år tilbake, men jeg spilte bare et par timer og sto fast i første dungeon. Jeg var nok litt for uerfaren med den type spill til å forstå helt hva jeg holdt på med, og har spilt det for kort til å gjøre meg opp en mening. Jeg har lest at BioWare sier DA: Origins er BGs spirituelle oppfølger, og jeg synes selv Origins var et svært bra spill. Jeg ser for meg at det har alle de positive sidene med BG, med oppgradert grafikk og effektivisert gameplay i tillegg.

 

Derfor blir jeg nysgjerrig når jeg leser flere som sier at "DA: Origins var veldig bra, men BG var bedre". Jeg har lyst til å gi BG en sjanse til, jeg er klar over at dette er et legendarisk spill som jeg som stor RPG_fan ikke bør gå glipp av. Men jeg vet ikke om uttalelser som sitert ovenfor bare er basert på nostalgi, eller om BG faktisk har noe DA: Origins mangler.

 

Mitt spørsmål er derfor: Hva er det, om noe, Baldur's Gate har som DA: Origins mangler? Hvis du mener BG er et bedre spill, hva er det som gjør det bedre?

 

Jeg kommer nok til å spille BG uansett, så dere trenger ikke overbevise meg om å prøve det. Er bare nysgjerrig på hva BG eventuelt kan ha som Origins mangler. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Baldurs Gate II er den som folk flest meiner er den beste RPG som har blitt laget, og jeg er sterkt enig.

 

Den første BG er bare middels, men folk flest som spiller den er de som har rundet BGII, bare fordi de ønsker å få med seg mer av bak historien.

 

Absolutt anbefaler at du tar en titt på BGII sammen med dens expansion Throne of Bhaal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DA1 var spirituell etterfølger, i den grad av at det var en fordummet og forenklet versjon av de tidligere RPG'ene til Bioware. Det var likevel bra i mine øyne. Dessverre kom oppfølgeren Dragon Age 2, som er et spill beregnet for massen - og er enklere enn å åpne en flaske cola med skrukork.

 

BG2 har en betydelig høyere vanskelighetsgrad, der du i mye større grad må tenke på figurutviklingen, sammensetningen av laget ditt, samt taktikk. Det er ikke noe hack'n'slash action ADHD-"everytime-you-push-a-button-something-awesome-happens", men et skikkelig RPG som du kan nyte i lange tider dersom du tar det med ro og koser deg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

No er eg forsåvidt ein av dei som synest Dragon Age: Origins var ein god andeleg oppfølgjar til Infinity-era-spela - mekanisk (relativt) kompetent, kurant world/story bible, og passe lengd, men - som vanleg for Bioware - kunne dei trengt nye manusforfattarar. Baldur's Gate-spela held på tittelen som Bioware sitt magnum opus, men Bioware fortener eit klapp på skuldra for å faktisk ha utgjeve eit budsjettmessig ambisiøst, partybasert, isometrisk (på PC) rollespel frå ein ny IP utan stemmeskodespel, i 2009. At dei rota seg vekk i marknadsføringa med å få det til å sjå ut som eit actionspel (symptomatisk for spelreklame uansett sjanger), får heller vere. Dragon Age 2 er derimot eit av dei verste spela eg har betalt for.

 

BG2 er, som AvidGamer sa, betre enn BG1, men det er framleis ein del ting som gjekk tapt i overgangen til det moderne som ein finn allereie der: Dialogen var stort sett betre skrive, og (særleg kontra DA2/ME2&3) relasjonane med andre karakterar var ikkje degenererte til ein fantasy/scifi-datingsimulator på pinleg Twilight-nivå.

 

Narrative forgreiningar og val kom utan fanfare og gigantiske, figurative neonskilt som fortel deg at du no føretek eit irreversibelt val (som i DA:O ikkje var så irreversible uansett, jamfør korleis ein låste opp specializations) - òg om dei var djuptgripande.

 

Med eit større party, eit breiare spekter av potensielle partymedlem og fleire interagerande, djupare system for karakterutvikling, var dynamikken i heile kampsystemet både friare og meir kompleks - utan at tempoet var særleg seinare enn i DA:O. Saman med at "95%"-filosofien ikkje var rådande, opna det for at designarane kunne tillate seg å utfordre deg - du slapp å skru vanskegraden heilt opp for at ikkje alt i spelet skulle vere plankekøyring.

 

Om du absolutt vil spele Baldur's Gate, last ned Tutu-modifikasjonen så du kan gå gjennom BG1-kampanjen i BG2-utgåva av Infinity-motoren. Den har elda litt betre, og kjem med videreutvikla mekaniske system som heilt inkongruent let seg integrere i BG1.

 

Om du vil oppleve det beste Infinity Engine-spelet og det som burde vere idealet for alle RPG-er, så er det Planescape Torment du vil ha. Dei originale Fallout-spela gjer forsåvidt og ting betre enn Baldur's Gate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg er en av disse rare menneske som faktisk storkoste meg med DA2 også. ;) Så hvis jeg forstår dere riktig, så er BG2 bedre fordi det er vanskeligere, har mer dyptgående karakterutvikling, og bedre manus?

 

Det betyr at BG2 er vanskeligere enn DA: Origins? Jeg for min del synes sistnevnte var vanskelig nok. Kan jeg spille BG2 uten å spille BG først? Er det noen gambit-system i BG2 slik det var i DA: Origins, eller må man pause og styre hver karakter i hver kamp for hver runde?

 

Ellers håper jeg vi kan holde tråden saklig, og unngå for mye "nyere spill er for ADHD-noobs". ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke så mye tid på å svare, men jeg kan si såpass:

Hva er bedre med BG vs DA? Alt, utenom grafikken. Og som vi alle vet så er ikke grafikken essensiell for en god spillopplevelse.

 

Men BG1 burde absolutt nytes før BG2 +expansion, ellers vil historien mildt sagt bli forvirrende med tanke på BG2 sin bråe start. Baldurs Gate 2 forventer også at man har møtt flere av spillets companions før, og det er det absolutt verdt å gjøre også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikkje eit like enkelt/gui-basert system som Tactics eller Gambits eller kva dei heit, men Party AI Scripts er i prinsippet det same. Skilnaden er at du må skrive dei sjølv, eller laste dei ned ferdige.

 

Vil uansett tilrå å pause og så dele ut individuelle ordre - systemet er designa for det, og vanskegradar over den enklaste har det som føresetnad for dei fleste interessante encounters.

Lenke til kommentar

Tar utgangspunkt i Baldur's Gate 2 her....

 

Alt er som allerede sagt bedre, men kan jo ramse opp en del konkrete ting.

 

- Bedre regelsett (AD&D2)

- Mange flere valg ved character generation

- Bedre grafikk (Håndtegnet 2D vs platt 3D)

- Bedre quests

- Bedre dialog og dialogsystem

- Interessante kompanjonger (DA:O har ingen)

- Vanskeligere (DA:O er altfor lett)

- Bedre historie

- Noen episke kamper

- Mye, mye lenger

 

Baldur's Gate 2 er større, bedre og mer komplekst på alle mulige måter. Det er lengre, har flere valgmuligheter, flere kompanjonger, bedre interaksjon, større party, etc etc. Det får 2011s såkalte 9er og 10er-spill til å se ut som miniputter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, radiohodet. Spillet skal definitivt prøves. Men jeg er ikke enig i at ingen kompanjonger var interessante i DA: Origins, eller at spillet var for enkelt. Så det er ikke sikkert jeg vil anse alle punktene som forbedringer. Men resten du lister virker veldig interessant.

 

Vel, om du synes at kompanjongene var interessante i DA:O, tenk så bra du synes de i BG2 er. :p

 

Vanskelighetsgraden synes du nok også er for enkel etter at du har spilt BG2. ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt BG2 fra GoG, og det holder på å lastes ned nå. :)

 

Good move! Selv om jeg anbefaler sterkt at du spiller BG1 først som nevnt tidligere da historien i BG2 er bygget direkte videre fra historien i eneren. Bare husk å ikke gå for fort fram i starten og utforsk så mye som mulig. :)

Det er bare å stille spørsmål om du lurer på noe!

 

 

Vel, om du synes at kompanjongene var interessante i DA:O, tenk så bra du synes de i BG2 er.

 

Vanskelighetsgraden synes du nok også er for enkel etter at du har spilt BG2.

 

DA:O er en av de bedre spillene når det kommer til interakjson med party NPC'er i nyere tid, selv om det er langt ifra perfekt. Morrigan og spesielt Alistair står frem her.

 

Men Baldurs Gate med sine karakterer slår alt annet til pinneved. Minsc og Boo er en selvsagt favoritt som du kanskje kan se ut ifra signaturen min. ;)

 

"Go for the eyes Boo, GO FOR THE EYES!! RrraaaAAGHGHH!!! "

"Fool me once, shame on you; fool me twice, watch it! I'm huge."

" I grow tired of yelling battle cries when fighting this mage! Boo will finish your eyeballs once and for all so he does not rise again! EVIL, MEET MY SWORD! SWORD, MEET EVIL!!!! "

 

Legendarisk!

Endret av Tørriss
Lenke til kommentar

Hehe, jeg er spent, men vil ikke ha for høye forventninger, så jeg ikke blir skuffet. ;)

 

Noen tips til en BG2 nybegynner? Eneste old school spill av denne type jeg har spilt, er NWN. Noen klasser som er å anbefale for en nybegynner? Har lyst å være en type mage, men vet ikke hvor vanskelig det er i dette spillet.

 

Andre tips? :)

Lenke til kommentar

Hvis du spiller BG2 så er definitivt mage mulig å spille som nybegynner selv om du har mye å sette deg inn i med tanke på spell schools samt forskjellige offensive og defensive spells. Du tåler heller ingenting som du kanskje forventer. ;)

Selv anbefaler jeg at du starter med en Paladin. De starter alltid med høy charisma og er eksepsjonelt gode å bruke som gruppeleder. Full plate og healing egenskaper skader heller ikke, samt at du tåler en del mer i starten.

 

Vær oppmerksom på at når du lager deg en klasse så "ruller" man terninger som velger stats som styrke og intelligens. Disse er random hver gang man roller, så det er verdt å forsøke en god del ganger til man får høye tall. man kan også flytte om på poengene fra charisma til strength om man vil det og på denne måten unngå høye scores på stats man ikke trenger.

Lenke til kommentar

Slenger meg litt inn i tråden er i første dungeon (BG1 med Tutu) og necromanseren min blir hele tida skutt ned og drept før jeg har tatt to steg inn i en kamp, dessverre er det jo ikke noe fancy karakterer våkner til live igjen etter kamp, noen forslag? Eller burde jeg droppe fyren? Spilte mye icewind dale og kom ganske langt der men BG er en helt annen vanskelighetsgrad føler jeg.

Lenke til kommentar

Ja, det med roll vet jeg, har spilt NWN og Daggerfall. :) Hvor vanskelig vil det være å lage en mage? Jeg tåler ingenting, men jeg kan vel ha en tank i partyet mitt som tar mesteparten av støyten?

 

Det kan virke likt som NWN, men BG2 bruker ett eldre regelsett som roller hver stat fra 3-18 uavhengig av hverandre. Så man endre nesten aldri opp med likt antall stat points fra hver gang man roller. Ikke særlig vanskelig å lage en mage, spillet forklarer deg hvilke stats som er gode hvis du leser, noe som er essensielt i slike spill. :) Mages kan også spamme AoE midt blant party medlemmer på lettere vanskelighetsgrader uten at de tar skade, ekstremt effektivt.

Tanks må du ha, anbefaler deg å kjøre ett party med 1 Rogue, 1-2 Mages og 2-3 Warriors(Ranger,Paladin, fighter) og en Cleric, men dette er ingen mal.

 

Forutenom det så lønner det seg å gå sent frem. Prøv å fiske løs noen monstre av gangen istedenfor ett helt rom fulle av dem på en gang. Trekk deg tilbake og bruk dører som flaskehalser med tanken din på den ene siden o.s.v. Crowd Control spells er også ekstremt nyttige.

 

 

Slenger meg litt inn i tråden er i første dungeon (BG1 med Tutu) og necromanseren min blir hele tida skutt ned og drept før jeg har tatt to steg inn i en kamp, dessverre er det jo ikke noe fancy karakterer våkner til live igjen etter kamp, noen forslag? Eller burde jeg droppe fyren? Spilte mye icewind dale og kom ganske langt der men BG er en helt annen vanskelighetsgrad føler jeg.

 

Ikke dropp Magen (Xzar?), han er faktisk ganske nyttig så lenge han lever, BG1 er ganske brutalt med tanke på hvor lite levels og helse man har til rådighet der. Gå forsiktig fram som nevnt over. :)

Posisjonering er viktig. Du kan velge mellom flere forskjellige formasjoner inne i spillet. Plasser de svakeste bakerst og de sterkeste fremst. Send alltid inn tanks først da monstre som regel fokuserer på de de ser og blir angrepet av. Hold gjerne litt igjen med mages i starten slik at ikke alle monstrene fokuserer på magene og andre lettkledde.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med en Paladin, Undead Hunter. Tar det litt enkelt til å begynne med. Jeg er fortsatt i start-up dungeon. Foreløbig ser det bra ut (selv om jeg aldri kommer til å bli skikkelig vant med det isometriske perspektivet, kan ikke fordra det), men jeg er utålmodig etter å komme meg ut herfra slik at spillet kan "begynne".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...