Gå til innhold

Baldur's Gate - hvorfor er dette spillet så bra?


Anbefalte innlegg

Jeg endte opp med en Paladin, Undead Hunter. Tar det litt enkelt til å begynne med. Jeg er fortsatt i start-up dungeon. Foreløbig ser det bra ut (selv om jeg aldri kommer til å bli skikkelig vant med det isometriske perspektivet, kan ikke fordra det), men jeg er utålmodig etter å komme meg ut herfra slik at spillet kan "begynne".

 

Lykke til, og ikke minst ha det morsomt! Ikke forhast deg enda, denne dungeonen fungerer som en slags tutorial til spillet så følg med. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg endte opp med en Paladin, Undead Hunter. Tar det litt enkelt til å begynne med. Jeg er fortsatt i start-up dungeon. Foreløbig ser det bra ut (selv om jeg aldri kommer til å bli skikkelig vant med det isometriske perspektivet, kan ikke fordra det), men jeg er utålmodig etter å komme meg ut herfra slik at spillet kan "begynne".

 

 

Hvis du spiller BG1 først, er det bare å begynne å glede seg til BG2 allerede! Det isometriske perspektivet blir du vant til for disse spillene kan ta noen (hundre) timer om du skal gjøre mye utafor hovedoppdraget.

Lenke til kommentar

Jeg elsker Baldurs Gate over alle spill på denne jord. Det er kanskje vanskelig, men isåfall la jeg ikke merke til det. Jeg var altfor opptatt med å oppleve spillet. Alle karakterene er interessante. Historien i spillet sluker deg inn, og karakterenes individuelle historie gjør deg bare mer interessert. Grafisk messig er Dragon Age kjedelig i forhold. Den mørke atmosfæren i Jon Irenicus sitt dungeon er det første som møter deg. Helt fra begynnelsen drar de flotte detaljene, lydene, stemmeskuespillet, dialogen, deg inn i spillet. Istedenfor kamper som varer i ett minutt kunne det vare i fem, og noen til og med lenger. Spillet er faktisk skummelt til tider, noe Dragon Age ikke er for meg. Når du plutselig får en felle til å gå av, eller det plutselig kommer noen vandrende døde mot deg...*argh*! Du føler virkelig med karakterene i BG, du lever deg inn i spillet til de grader

 

Det er ikke så lett å sette fingeren på hva som er bra, men det er det helhetlige, og selve følelsen av å spille BG som gjør den så overlegen DA.

 

Det er dager jeg bare skulle ønske jeg kunne tatt en uke fri, og bare spilt BG en gang til. Tanken på å spille spillet gjør meg rett og slett lykkelig.

 

Men,for at du ikke skal ha for store forhåpninger til spillet: Bare lat som om alt det ovenfor er tull og regelrett løgn. Baldurs Gate suger gammel svamp...sverger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg går direkte på BG2, siden jeg har hørt så mye positivt om det. Jeg har prøvd BG også, men det var bare noen timer. Kan være jeg spiller det etterpå. Må si jeg ble litt overrasket over første dungeon, det var nesten litt steampunk-preg. Jeg trodde dette var ren high fantasy.

 

Jeg er nå ute av tutorial dungeon, og har et par spørsmål:

 

1. Det står at jeg er "Level 7 Undead Hunter", men har bare gått opp i level èn gang. Da fikk jeg heller ikke noen poeng til å distribuere på noen av mine karakterer. Er dette en bug, eller slik det skal være?

 

2. Jeg ser at det er bord og kister rundt omkring i byen som inneholder ting jeg kan ta. Er dette lov, eller er det tyveri?

 

Tror det var hva jeg hadde av spørsmål akkurat nå. Det er ikke så lett å vite alle detaljene, som f.eks hva jeg kan selge og hva jeg bør beholde, men det kommer vel etterhvert. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Litt forvirra med høve til om du starta rett på BG2 no? Var det i så fall der du endte med ein level 7-karakter? Kampanjen i BG2 ville ikkje vore spelbar med ein fersk karakter, så om du ikkje importerar ein ferdig save frå BG1 (som då har ein karakter i riktig level range), byrjar den "nye" karakteren din i BG2 med ein viss mengd experience. Nøyaktig kor høg level du då vert, avheng av kva for ein klasse du vel, sidan klassane har ulike krav for exp per nye level.

 

 

Nokre klassar, særleg Fighter, Ranger og Paladin, får ikkje poeng å fordele særleg ofte. Du får eit weapon proficiency point no og då, og Paladin/Ranger får etter kvart nye spells om dei har riktige attribute scores (som i NWN), og nokre spesialevne som turn undead og lay on hands. Som Undead Hunter skal du, så vidt eg kan hugse, få ekstra Turn Undead/dag, mot ein kostnad av færre/dårlegare heals.

 

Om du til dømes har ein Thief (rein eller multi/dual-classa) i party, så ser du at dei får skill points kvar level, til å bruke på thief-spesifikt dilldall. Anten det er BG1 eller 2 du held på med akkurat no, så har du sikkert (hatt) Imoen i party.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

BG var et fantastisk spill, bl.a pga full frihet til å bevege seg hvor man ville, hærlig humor, samspill mellom NPCene osv. Desverre litt tungvindt og enkelte klasser som druid og bard var tilnærmet ubrukelige (pga elendige muligheter for rustning). Dette spillet åpnet mine øyne for rollespill på pc og BG2, Icewind dale, Neverwinter nights var nye høydare! Hadde gjort seg om noen hadde laga en customutgave av BG med mulighet for høyere oppløsning, fiks ift probemene med klassene osv, da kunne jeg kost meg i x antall timer videre :)

Lenke til kommentar

Widescreen mod. Usikker på om GoG-releasen har støtte for nye, høgare oppløysinger i 16:9/10. Trur modden føreset at du køyrer BG1 gjennom Tutu.

 

Ikkje heilt samd i klassevurderinga di, men det kan godt vere dei òg kan moddast (med mindre du ikkje oppfatta det som eit problem lenger i BG2, jamfør då Tutu-modden).

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er nå ute av tutorial dungeon, og har et par spørsmål:

 

1. Det står at jeg er "Level 7 Undead Hunter", men har bare gått opp i level èn gang. Da fikk jeg heller ikke noen poeng til å distribuere på noen av mine karakterer. Er dette en bug, eller slik det skal være?

 

2. Jeg ser at det er bord og kister rundt omkring i byen som inneholder ting jeg kan ta. Er dette lov, eller er det tyveri?

 

 

Som Zealuu nevnte så starter man spillet med maks level på klassen din fra BG1. Dette er som nevnt tidligere fordi man fortsetter historien nærmest direkte etter BG1 med de samme figurene.

 

Det er kun tyveri om man blir sett! ;) Forsyn deg av alt du vil, men blir du sett burde du belage deg på en reload. Hvis du ikke har lagt merke til det så har du også en hurtigknapp som merker alle interaktive ting man kan lete etter godis i som er utrolig kjekk!

Lenke til kommentar

Widescreen mod. Usikker på om GoG-releasen har støtte for nye, høgare oppløysinger i 16:9/10. Trur modden føreset at du køyrer BG1 gjennom Tutu.

 

Ikkje heilt samd i klassevurderinga di, men det kan godt vere dei òg kan moddast (med mindre du ikkje oppfatta det som eit problem lenger i BG2, jamfør då Tutu-modden).

takk for tips. Bard og druid har bracers ac 6 som beste rustning og kun buckler, selv trollmenn har bedre rustning. Å få lavere enn 0 i ac med bard er vanskelig. -3 er det beste du kan greie men da går det utover laget. Å få til -7 med cleric er ikke så vanskelig. Med fighter kan du f.eks greie -13 max. Alt uten buffs. I bg2 er ting balansert.
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg vite om jeg blir sett?

 

En NPC må se deg for at det skal regnes som ett innbrudd. Deretter kommer en drit forbanna vakt og kjefter på deg.

Husker ikke om vaktene kommer inn i huset eller om de møter deg utenfor, men jeg mener å huske at man får en beskjed om at man er oppdaget. Isåfall er det bare å loade og prøve igjen. ;)

Lenke til kommentar

Jo, men hvordan vet jeg om en NPC ser meg? :)

 

 

Alt er fritt frem. Tyveri regnes som regel dersom du er inne i et hjem til noen, pickpocket, eller i butikk.

 

Nøkkelen til BGII, er å trykke Q hele tiden (quicksave) før du looter.

 

Om noen ser det er litt vansklig. Men om du er tyv, kan "hide in shadows" hjelpe for å vite om du er usett.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...