Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noen som er politi her som jeg kan snakke med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker Svenn Andre. Problemet er med en voldlig familiemedlem som utøver vold mot sin (vår) mor og andre ting. Begynner og bli ekstremt. Morra mi nekter og hive ham ut trøss for at har sitt eget sted. Det går ikke en eneste dag uten at han kaller henne en "h*re, f*tte" +++. Det blir også fysisk voldlig.

 

Det er mye mer som burde bli tatt opp, ønsker helst og bare komme i kontakt via private meldinger (trenger bare ett par spørsmål svart) av noen som har kjennskap til sånne ting.

 

Takker for hjelpen.

Lenke til kommentar

Klarer ikke mer, grunnen til at jeg ikke ringer politiet å får det ferdig er pga morra mi vil ikke ha politiet her. (For forskjellige grunner som f.eks barneværnet)

Vel, da mener jeg du bør ta en avgjørelse som går imot det moren din vil. Vold i hjemmet bør stoppes, uansett om konsekvensen blir politi og barnevern. For andre løsninger har tydeligvis ikke fungert.

 

Dessuten er en telefon til politiet, via telefonkiosk eller lignende, mer anonym enn å poste på forumet.

Lenke til kommentar

...mer anonym enn å poste på forumet.

 

Proxies.

 

Men takker for hjelpen. Ser ikke ut som jeg har noen andre valg. Neste gang det skjer blir det politiet. Skulle fremdeles like og snakke med noen via PM som har litt peiling hvis noen skulle se dette i fremtiden.

 

Overså denne:

 

Nei, det høres ikke lett ut i det hele tatt. Du kan ringe Mental Helses hjelpetelefon på 116 123. De kan også hjelpe, og de er ikke så "offisielle" som politiet.

 

Takker, det er noe slikt jeg kunne ha tenkt meg å ringe. Vil eventuelt bli medlem av forumet der også. Denne situasjonen har pågått så lenge nå, vet ikke helt hva som er årsaken men har mine mistanker. Grunnen med det med barneværnet er at vi aldri har hatt noe med dem å gjøre heldgivis men min mor trur at hvis jeg ringer politiet vil barneværnet blitt automatisk koblett opp i alt. Vet ikke hvis det er sant da.

Endret av Raskmussen
Lenke til kommentar

Klippet dette fra ung.no:

Politiinstruksen sier følgende om politiets ansvar overfor barn:

"Hvis politiet får kunnskap om at noen under 15 år lever under forhold som må antas å innebære alvorlig risiko for vedkommendes helse eller utvikling, skal barnets foresatte, eller dersom dette ikke antas mulig eller tilrådelig, det stedlige barnevern underrettes uten opphold. I akutte tilfelle med fare for liv eller helbred skal politiet ta hånd om vedkommende og sørge for umiddelbar avlevering til de foresatte eller, hvis forholdene tilsier det, til barnevernsnemnda. På anmodning fra barnets foresatte skal politiet også bistå med å sette disse i forbindelse med egnede offentlige eller private hjelpe- eller støtteorganer.

 

Politiet plikter å underrette barnevernsnemnda om straffbare handlinger begått mot barn, jfr. påtaleinstruksen § 5-2.

 

Politiet plikter å ta hånd om og veilede barn som har forvillet seg, slik at disse kan bli gjenforenet med sine foresatte så snart dette er praktisk mulig."

 

Så det kommer for det første an på om politiet møter opp personlig hos dere, om de spør om det bor barn der, og om de mener disse barna befinner seg i en alvorlig situasjon. Hva tror du?

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner situasjonen din, og den virker veldig alvorlig og langt framskredet.

 

Faren din er sannsynligvis en psykopat og moren din er det som kalles koavhengig og under kontroll av faren din uansett hvor dårlig han behandler henne.

 

Jeg skjønner du er i en situasjon hvor du føler du må ta kontrollen for å beskytte deg selv og din mor men at du ikke helt vet hvordan du skal gjøre dette, og det skjønner jeg godt i forhold til tidligere episoder med barnevernert og at du er usikker på hvordan foreldrene dine vil reagere og hva som vil skje videre hvis du forteller noen myndighetspersoner om hva som skjer.

 

Politiet kan nekte psykopaten innpass i hjemmet dere bor i om det anmeldes, men slik situasjonen er er moren din under så sterk makt og kontroll at hun neppe vil gjøre dette med mindre hun presses til det av hensyn til f.eks deg og andre som kjenner saken (f.eks politiet).

 

Situasjonen virker vanskelig men du har jo skjønt at dere må ha hjelp og helst så fort som mulig. Sånn jeg ser det er eneste muligheten å få bort faren din, men det er som jeg har skrevet en prosess som må involvere politiet om det skal være lovpålagt. Om du låner deg en mobiltelefon av noen så er du i prinsippet anonym hvis du ringer dem og ikke oppgir ditt fulle navn og evt personnummer. På denne måten kan du spørre om råd til hva du burde gjøre.

 

Du kan også ringe Kirkens Nødhjelp på 22 09 27 00 og spørre dem om råd. Antar de også er kjent med problemstillingen.

 

Ønsker deg alt godt, for den situasjonen du er i nå er nesten umenneskelig.

Lenke til kommentar

Selvom barnevernet kanskje blir innvolvert i denne saken så er det å ringe Politi å få gjort noe med dette det beste du kan gjøre hvis du tenker langsiktig. Egentlig det beste uansett hvor langt fram du tenker. Vold i hjemmet MÅ stoppes og du gjør deg selv og din mor en stor tjeneste ved å ta kontakt med Politiet. Jeg er Politistudent, så ønsker ikke å begi meg utpå noe jeg kanskje ikke kan hjepe til 100% med. Men mitt råd er å involvere Politiet. Vi ønsker å hjelpe.

Endret av itsjasonyall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...