Gå til innhold

Tilbakeblikk: No One Lives Forever (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om ordsammensetningen, spesielt i den siste setningen, ble riktig her:

 

Andre ganger må man fullføre dørgende kjedelige transportetapper, som når et slags antiklimaks med spillets forferdelige kjøretøysekvenser. Her har selv Half-Life-spillenes notorisk kjipe kjøredeler trukket det lengste strået.

 

Er litt vanskelig å forstå om spillet det snakkes om eller HL har de kjipeste kjøretøysekvensene.

 

Er klar over at kjøretøysekvenser i spill ofte ikke funker, men Half Life er ikke det verste eksempelet. Synes de funker spesielt bra i HL2.

 

Liker at gamer.no går ned memory lane. Selvom jeg ikke har spilt dette spillet, er det veldig god lesning (sikkert litt ekstra for oss over 16 år ;) ).

 

Artikkelen peker på hvaslags vitaminer som serveres i kantina siden utviklingen ofte går feil vei. Om gamer.no tar requests, vil jeg gjerne se en memory lane artikkel på dette med god historie spesielt i fps. Half Life var rå på dette med god uforutsigbar historie og hvordan den ble fortalt. Historien hadde twists and turns samt at den ikke først og fremst ble fortalt igjennom cut scenes, men igjennom handlinger som skjedde i spillet, samt igjennom walkie talkie chatter du overhørte etc.

 

For meg sto (står) dette som fremtidens måte å gjøre fps på. Vampire the Masquerade gjorde det samme (omtrent på samme tid). Men etter dette tok ingen opp handsken. Idag er det fortsatt cutscenes og monologer som forteller historien spill, samt at historien er forutsigbar. Hvorfor gikk man tilbake til denne måten å tenke historie på?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Lurer på om ordsammensetningen, spesielt i den siste setningen, ble riktig her:

 

Andre ganger må man fullføre dørgende kjedelige transportetapper, som når et slags antiklimaks med spillets forferdelige kjøretøysekvenser. Her har selv Half-Life-spillenes notorisk kjipe kjøredeler trukket det lengste strået.

 

Er litt vanskelig å forstå om spillet det snakkes om eller HL har de kjipeste kjøretøysekvensene.

 

Er klar over at kjøretøysekvenser i spill ofte ikke funker, men Half Life er ikke det verste eksempelet. Synes de funker spesielt bra i HL2.

 

Liker at gamer.no går ned memory lane. Selvom jeg ikke har spitl dette spillet er som regel veldig god lesning (sikkert litt ekstra for oss over 16 år ;) ).

 

Artikkelen peker på hvaslags vitaminer som serveres i kantina siden utviklingen ofte går feil vei. Om gamer.no tar requests vil jeg gjerne se en memory lane artikkelen på dette med god historie spesielt i fps. Half Life var rå på dette med god uforutsigbar historie og hvordan den ble fortalt. Historien hadde twists and turns samt at den ike ble først og fremst fortalt igjennom cut scenes, men igjennom handlinger som skjedde i spillet samt igjennom walkie talkie chatter du overhørte etc.

 

For meg sto (står) dette som fremtidens måte å gjøre fps på. Vampire the Masquerade gjorde det samme (omtrent på samme tid). Men etter dette tok ingen opp handsken. Idag er det fortsatt cutscenes og monologer som forteller historien spill, samt at historien er forutsigbar. Hvorfor gikk man tilbake til denne måten å tenke historie på?

 

Takk for innspill! Jeg har omskrevet den aktuelle setningen så den gir mer umiddelbar mening nå. Jeg mener altså at selv Half-Life-spillene har mer fornøyelig kjøring. Jeg synes begge Half-Life-spillene har grusomme kjøresekvenser, og Half-Life 2: Lost Coast var nærmest uspillbart for meg.

 

Vi er selvsagt også åpne for at dere kan foreslå artikkelkonsepter, og jeg skal videreformidle idéen om en feature som tar opp historiefortelling i skytespill innad i redaksjonen, så får vi se om noen føler seg kallet til å kjøre sak. BioShock har jo en historiefortelling lik det du etterspør, og får en veldig spennende oppfølger neste år.

 

Min personlige teori for hvorfor mellomsekvenser har blitt så dominante er vel enkelt og greit at spillene har begynt å tilnærme seg filmmediet mye mer. Filmatiske, drevne og tildels lineære opplevelser er lettere å selge til et publikum som kanskje ikke har den samme erfaringen med interaktivitet, og som er mer vant til å bli matet med teskje enn å omfavne styrkene ved å oppleve ting på egen hånd.

 

Å lage visuelt imponerende spill med troverdige, virkelighetsnære elementer er langt enklere nå enn det var for 10, 15 og 20 år siden. Om man ville lage noe som formidlet de samme følelsene som en film tidligere, måtte man belage seg på å skildre det gjennom engasjerende deltakelse. Nå er det adskillig enklere å fylle på med filmlignende mellomsekvenser. Kall det gjerne latskap.

 

Jeg skrev en kommentar for en stund tilbake som tar opp en del av disse poengene.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Jeg mener altså at selv Half-Life-spillene har mer fornøyelig kjøring. Jeg synes begge Half-Life-spillene har grusomme kjøresekvenser, og Half-Life 2: Lost Coast var nærmest uspillbart for meg.

 

Har ikke spilt kapitlene til HL2. For meg står flere års utvikling for å lage et kapittel som bortkastet bruk av tid. Hvor mange år har Valve brukt på å lage kapitler nå? 6år pluss?

Dette kunne istedet gitt HL3.

 

 

Uansett enig i at det ikke bør være fo lange og for mye kjøretøysekvenser. Selvom de stor sett funker i HL2. ;)

 

Å lage visuelt imponerende spill med troverdige, virkelighetsnære elementer er langt enklere nå enn det var for 10, 15 og 20 år siden. Om man ville lage noe som formidlet de samme følelsene som en film tidligere, måtte man belage seg på å skildre det gjennom engasjerende deltakelse. Nå er det adskillig enklere å fylle på med filmlignende mellomsekvenser. Kall det gjerne latskap.

.

 

Det er det definitivt. Men man kan også diskutere om en skriptet ingame monolog (som er det som stort sett brukes idag Far Cry 3 f.eks) er en videreutvikling fa de fancy'e CGI cutscene'ne Blizzard har hatt siden WC2. Faktisk vil jeg heller ha en rask fantastisk CGI cutscene enn lang scriptet ingame monolog.

 

I dagens spillmarked er det veldig fokus på tut og kjør. Det har du helt rett i. Spillene skal nærmest spille seg selv (DA2). Derfor er det så rart at utvikler ikke ser at monologene drar tempoet ned i spillet og ser dette som et problem.

 

Det som også forbauser meg er at softwarehus ikke så suksessen HL ble og ville følge opp denne formelen.

 

Jeg skrev en kommentar for en stund tilbake som tar opp en del av disse poengene.

Takk for tips!

Lenke til kommentar

NOLF og NOLF2 er vel to av de skytespillene jeg har likt best gjennom alle tider. De hadde mange gode elementer og morsomme oppdrag som var utenom det normale. Husker veldig godt trehjulssykkel scenen fra NOLF2 hvor Cate Archer og Skotten jakter på "Pierre the Mime King". Det er ikke veldig mange skytespill i senere tid som kan si de har like stort spekter av oppdrag som NOLF og NOLF2. De levde heldigvis før Modern Warfare æraen. Synd NOLF3 aldri ble sluppet ut. De hadde jo planlagt det i lengre tid, men så kom Contract J.A.C.K isteden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Er klar over at kjøretøysekvenser i spill ofte ikke funker, men Half Life er ikke det verste eksempelet. Synes de funker spesielt bra i HL2.

 

Helt uenig, kjøresekvensene er noe som er en skamplett i HL2-spillet, det gjør spillet langt kjedeligere.

 

Ellers er jo NOLF en klassiker, svært morsomt spill, go oppfølgeren er også meget bra. Ikke akkurat en ukjent perle, men kanskje en noe undervurdert perle.

 

AtW

Lenke til kommentar

No One Lives Forever ga en stemning ingen spill-skapere har hatt suksess med å gjennskape i ettertid.

 

Miksturen av musikken, retro-stilen, omgivelsene og rollen Cate Archer var noe helt spesielt, og har gjort det til mitt all-time favoritt-spill.

 

Ved undersøkelse viser det seg at en etterfølger (NOLF 3) dessverre ikke lar seg gjøre, da det blir for dyrt og vanskelig i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier meg fullt og helt enig med hva du skriver her.

NOLF var et av favorittspillene mine for 11 år siden, sammen med Raven Softwares "Soldier of Fortune".

Og som med SoF, syntes jeg at det første NOLF-spillet var det beste. Oppfølgeren var grei nok, men ...

 

Nå tror jeg faktisk jeg skal se om jeg finner igjen spillet, jeg vet det ligger i en CD-hylle, jeg vet bare ikke hvor. :p

Lenke til kommentar

"In an article written in 2009 (nine years after the game's release), Eurogamer states that the game has "dated enormously but survives well", and that "you simply couldn't make No One Lives Forever today. You couldn't because it would be too long, require far too many assets, and most significantly of all, risk all the cost of development on a comedy game ? a genre that no longer exists."

 

Hva tenker dere, er sjangeren virkelig død? Eller er det bare unnskyldninger?

Lenke til kommentar

"In an article written in 2009 (nine years after the game's release), Eurogamer states that the game has "dated enormously but survives well", and that "you simply couldn't make No One Lives Forever today. You couldn't because it would be too long, require far too many assets, and most significantly of all, risk all the cost of development on a comedy game ? a genre that no longer exists."

 

Hva tenker dere, er sjangeren virkelig død? Eller er det bare unnskyldninger?

 

Unnskyldninger spør du meg, ett sånt spill er ikke dyrere å produsere enn andre FPS-spill, det er bare fordi de er redde for at det ikke vil selge nok. "Sjangeren" som de henviser til fantes ikke når NOLF kom ut mer enn den gjør i dag sånn jeg ser det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...