Gå til innhold

Hvordan tror dere en eventuell borgerlig regjering vil se ut i 2013? Hvilket alternativ er mest ønskelig?


Anbefalte innlegg

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/12/05/hoeyre-er-landets-stoerste-parti

 

"I den ferske stortingsmålingen som TNS Gallup har gjort for TV2 og politisk.no i desember viser at Høyre og Frp kun trenger støtte fra Venstre eller Krf for å skaffe seg flertall på Stortinget."

 

Vil framgangen til de borgerlige partiene (utenom FrP) fortsette? Hvordan tror dere en eventuell borgerlig regjering vil se ut i 2013? Hvilket alternativ er mest ønskelig? - Høyre, Frp og Venstre, eller Høyre, Frp og Krf?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel typisk at regjeringspartiene sliter i en periode mellom valgene. Jeg tror de vil øke i oppslutning, men om de vil øke nok tviler jeg på. SV og SP vil også fortsette å tape oppslutning om de fortsetter i dagens regjering.

 

Hvor mye de forskjellige borgerlige partiene får har jeg ikke peiling på. Det er vel en stor sjans for at Høyre forblir det største partiet - hvertfall på borgerlig side. Om jeg skal håpe på en regjering, vil jeg håpe på FrP og Høyre så man kan få bevist en gang for alle at det ikke blir noen mirakelkur med FrP i regjering, og at deler av deres politikk har blitt ført i mange år, både i kommuner og på Stortinget.

 

Får bare ikke håpe at skaden og lidelsen for befolkningen og staten blir for stor.

Lenke til kommentar
Vil framgangen til de borgerlige partiene (utenom FrP) fortsette? Hvordan tror dere en eventuell borgerlig regjering vil se ut i 2013? Hvilket alternativ er mest ønskelig? - Høyre, Frp og Venstre, eller Høyre, Frp og Krf?

Høyre og FRP med rent flertall ville vært det beste, men en samlet borgerlig regjering med alle partiene kan nok få til mye bra de også
  • Liker 2
Lenke til kommentar

FrP og Høyre får ikke flertall alene, det er svært lite sannsynlig. Slik det ligger ann nå tror jeg en eller annen form for et Høyre-FrP-Venstre sammarbeid er mest sannsynlig. Både Unge Venstre og flere toppolitikere i partiet har åpnet for et slikt sammarbeid, og de gjør det bra på meningsmålingene. I tillegg virker de klare på at de er et borgerlig parti, i motsetning til KrF som flørter med begge sider.

 

Dersom den rødgrønne regjeringen sprekker skal man nok ikke se bort i fra at KrF erstatter SV i regjering, spørsmålet da er om velgerne er såpass dynamiske at de som vil ha borgerlig regjering går over til Venstre, Høyre eller FrP. At KrF, i likhet med Senterpartiet, er som et "særinteresseparti" å regne, kan tale for at velgerne blir værende, så lenge de får gjennomslag for noen viktige saker. Hvis så er tilfelle vil det bli vanskelig for de borgerlige å få flertall alene. Det er sjeldent at SV og Arbeiderpartiet eller Høyre, FrP og Venstre har flertall alene, det avgjørende er hvem som får KrF eller Senterpartiets støtte. Hadde ikke Senterpartiet sammarbeidet med venstresiden hadde det vært vanskelig for Arbeiderpartiet å komme i regjering.

 

Var jeg strateg i Høyre eller FrP, ville jeg lagt mer energi i å vinne KrFs hjerte.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Tja, en konstellasjon mellom Venstre+Høyre+Krf kan også bli realitet. En av de siste målingene viser nettopp at dette alternative kan være en realitet:

 

http://politisk.tv2.no/nyheter/velgerne-tar-bolgen-for-erna-og-trine/

 

"Høyre går frem med 3,3 prosentpoeng til 33,3 prosent, mens Venstre går frem med 2,0 til 7,4 prosent på målingen Respons Analyse har laget for Aftenposten."

 

"Et stortingsvalg i tråd med målingen ville gitt Høyre 58 mandater, Arbeiderpartiet 57, Frp 19, Venstre 12, Senterpartiet 8, KrF 7 og SV 7. Dermed er to borgerlige blokker like store. Høyre og Frp får 77 mandater, det samme får Høyre, Venstre og KrF, mens de rødgrønne får 72 mandater. For å få flertall trengs det 85."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det tror jeg det (heldigvis) blir komplett umulig å få en regjering med Frp i. Høyre har sagt flere ganger at om de skal i regjering med Frp skal de styre økonomien, innvandringspolitikken og en viktig ting til som jeg ikke helt husker (kultur, miljø?) må jeg medgi.

 

Økonomi og innvandring er blant fanesakene til Frp, tror dere at de går med på å bli klubbet ned her? Frp gikk jo blant annet ut av byrådet i Oslo, pga politisk uenighet. Skulle Frp holde seg så mye mindre enn Høyre frem til valget ser jeg det også som sannsynlig at Høyre vil prøve å mose (ikke bare litt, men helt) den kontroversielle siden av Frp i en eventuell regjering, og da tror jeg mange internt i Frp vil heller holde seg i opposisjon, og støtte enkeltsaker der det passer dem. Det kan være lurt, da de i mange saker kan øke sin innflytelse på å være i en vippeposisjon.

 

Jeg føler meg rimelig sikker på at den røde siden taper valget pga langvarig slitasje og stridigheter internt, og at vi vil få en Høyre-sentrum regjering i mindretall isteden. At SV ligger og vaker ved sperregrensen gjør ikke fremtidsutsiktene til Soria Moriagjengen noe lysere. Her blir det spennende å se hva et lederskifte kan gjøre.

 

En spennende, dog noe urealistisk, drøm fra min side ville vært at Venstre gjør det bra i valget (det tror jeg de også gjør, spørsmålet er bare hvor bra), og at AP/SP/Venstre tilsammen får flertall, og at SV dermed kastes ut til fordel for Venstre.

 

Det jeg tror er aller minst sannsynlig (like sannsynlig som DLF og NKP i flertallsregjering), er en blå flertallsregjering.

Frp må, ihvertfall utifra dagens situasjon, med for å sikre flertall. Venstre vil (sist jeg sjekket) ikke ta i Frp med ildtang, Krf sliter med valget mellom Jens eller Jensen, og Høyre vil kun samarbeide med Frp om Frp kaster mange av sine fanesaker på sjøen. Her tror jeg det er for mange variabler som må gå opp, og selv om de skulle gå opp tror jeg uansett at Frp vil se seg mer tjent med å befinne seg i opposisjonen og opptre som et vippeparti.

 

- Jeg setter penga mine på en mindretallsregjering bestående av Høyre, Venstre, Krf, og muligens SP.

 

Gleder meg til valget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FrP og Høyre får ikke flertall alene, det er svært lite sannsynlig. Slik det ligger ann nå tror jeg en eller annen form for et Høyre-FrP-Venstre sammarbeid er mest sannsynlig. Både Unge Venstre og flere toppolitikere i partiet har åpnet for et slikt sammarbeid, og de gjør det bra på meningsmålingene. I tillegg virker de klare på at de er et borgerlig parti, i motsetning til KrF som flørter med begge sider.

Jepp, det er mange i Venstre som ønsker seg en borgerlig regjering i 2013, men dessverre vil ikke Trine gi noen garantier for at det blir en borgerlig regjering ved et borgerlig flertall. Så ved neste valg får vi nok "borgerlig kaos" igjen og en fortsatt rødgrønn regjering, noe Trine og ledelsen i Venstre tydeligvis er godt fornøyde med. Endret av iMariuz
Lenke til kommentar

Jepp, det er mange i Venstre som ønsker seg en borgerlig regjering i 2013, men dessverre vil ikke Trine gi noen garantier for at det blir en borgerlig regjering ved et borgerlig flertall. Så ved neste valg får vi nok "borgerlig kaos" igjen og en fortsatt rødgrønn regjering, noe Trine og ledelsen i Venstre tydeligvis er godt fornøyde med.

 

Nå er det slik at Trine har ikke myndighet eller mandat til å foreta seg denne beslutningen på egen hånd. Det er styret i partiets organisasjon som skal ta denne beslutningen, og ikke Trine alene. Hun er riktig nok en del av styret, men hun har langt i fra den posisjon i partiet som tilsier at hennes ord er det siste. Jeg kjenner partiorganisasjonen meget godt fra innsiden, og jeg vil påstå at Venstre under Trine har aldri vært mer demokratisk og med større takhøyde for meninger, diskusjoner og innspill.

 

Når det er sagt så kan jeg garantere deg at det diskuteres bredt innad i Venstre om hvilke konstellasjoner Venstre kan tenke seg å være med i, og et bredt borgerlig samarbeid er et av alternativene som diskuteres. Grunnen til dette ligger i Frp sin, for tiden, dårlige oppslutning. For oss i Venstre var det ikke aktuelt å samarbeide med Frp på et tidspunkt der vi hadde rundt 4% oppslutning, men Frp hadde over 20% oppslunting. Nå ettersom disse to partier snart er like store (Venstre med en oppslunting på 7,4%, Frp med 11%) så er Frp mye mer attraktiv samarbeidspartner. Deres tapende oppslunting gjør at partiet må svele langt flere kameler enn de måtte ha gjort tidligere. Derfor er det et bredt borgerlig samarbeid et særdeles reelt alternativ for Venstre.

Endret av statsviter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå ettersom disse to partier snart er like store (Venstre med en oppslunting på 7,4%, Frp med 11%) så er Frp mye mer attraktiv samarbeidspartner. Deres tapende oppslunting gjør at partiet må svele langt flere kameler enn de måtte ha gjort tidligere. Derfor er det et bredt borgerlig samarbeid et særdeles reelt alternativ for Venstre.

Selv om det er lite å klage på ditt poeng, så er målingene dine litt for optimistiske. For øyeblikket får FRP 11-18%, mens Venstre får 4-7%.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nå ettersom disse to partier snart er like store (Venstre med en oppslunting på 7,4%, Frp med 11%) så er Frp mye mer attraktiv samarbeidspartner. Deres tapende oppslunting gjør at partiet må svele langt flere kameler enn de måtte ha gjort tidligere. Derfor er det et bredt borgerlig samarbeid et særdeles reelt alternativ for Venstre.

Selv om det er lite å klage på ditt poeng, så er målingene dine litt for optimistiske. For øyeblikket får FRP 11-18%, mens Venstre får 4-7%.

 

Målingen jeg tok til etterretning var denne:

 

http://politisk.tv2.no/nyheter/velgerne-tar-bolgen-for-erna-og-trine/

 

I følge denne får Venstre en oppslutning på 7,4%, mens Frp 11,7%. Selvsagt kan man ta andre målinger til etterretning og utarbeide en gjennomsnitt, men det hadde tatt tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Målingen jeg tok til etterretning var denne:

 

http://politisk.tv2.no/nyheter/velgerne-tar-bolgen-for-erna-og-trine/

 

I følge denne får Venstre en oppslutning på 7,4%, mens Frp 11,7%. Selvsagt kan man ta andre målinger til etterretning og utarbeide en gjennomsnitt, men det hadde tatt tid.

 

Du hentet ikke den målingen fra Venstre sine sider, gjorde du vel?

 

Og det tok meg 2 minutter å gå igjennom en del av målingene. Med tanke hvor mye tid du skriver poster, så er det absolutt noe du ville hatt tid til.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politikk/valg09/partibarometeret-2677103.html

Lenke til kommentar
Du hentet ikke den målingen fra Venstre sine sider, gjorde du vel?

 

Absolutt ikke. Dette var den siste målingen jeg fant, og en av grunnene hvorfor jeg brukte den.

 

 

Og det tok meg 2 minutter å gå igjennom en del av målingene. Med tanke hvor mye tid du skriver poster, så er det absolutt noe du ville hatt tid til.

 

Hva er poenget med denne spydigheten i din kommentar?? Er det umulig for deg å kommentere et innlegg uten at noen personorelaterte kommentarer kommer frem?? Er det så ille for deg at Venstre går frem at du mister rasjonaliteten til at du må ty til slike kommentarer??

 

Målingen som du henviser til er målinger gjort av TV 2s Partibarometer, og representerer ikke en gjennomsnitt av alle målinger gjort fra forskjellige aktører. Det er dette jeg ønsket å fremme når jeg nevnte en gjennomsnittsmåling. Samtidig forholder jeg meg til de siste målingene som er kommet, og ikke en utvikling som går tilbake til april. Ting har endret seg mye etter april i år. Men når det er sagt så ser vi også i målingen som du linker til en klar tendens som er i samsvar med det jeg sa – nemlig at Frp er i kraftig tilbakegang, mens Venstre går frem.

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Hvordan tror dere en eventuell borgerlig regjering vil se ut i 2013?"

 

Du vil altså at hverdagslige folk, som deg selv, skal synse om hva folk faktisk kommer til å stemme om nesten to år. Du nevner dagens partibarometer, tom fra TV2, som et slags grunnlag....

 

..... og så synes du folk kommer med usaklige kommentarer ??

 

LOL !

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Muligheten for at Venstre går inn i en koalisjon sammen med FrP i et eventuelt regjeringssamarbeid er vel like stor som at griser utvikler egenskapen til å fly og får landingstillatelse på Gardermoen.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Dette var den siste målingen jeg fant, og en av grunnene hvorfor jeg brukte den.

Men det er ikke den siste målingen. Det ble gjort 2 målinger etter målingen din, som du hadde tilgang til da du skrev posten.

 

For det andre kan du ikke basere tallene dine på en måling. Du må være litt forsiktig når du bruker statistikk, fra hvor du får kildene dine og hva slags data du henter. F.eks. du har sagt tidligere at du bruker nationmaster, som er en veldig dårlig kilde fordi mange av dataene er enten utdatert eller feil. Den skal bare brukes som siste mulighet.

 

 

Hva er poenget med denne spydigheten i din kommentar?? Er det umulig for deg å kommentere et innlegg uten at noen personorelaterte kommentarer kommer frem?? Er det så ille for deg at Venstre går frem at du mister rasjonaliteten til at du må ty til slike kommentarer??

Det er ikke en spydighet. Den posten ville trolig vært enda mer relevant om den ble brukt mot meg, men jeg ville ikke brukt tid som argument for at jeg ikke sjekket mer enn en måling, om det var mange målinger tilgjengelig.

 

Målingen som du henviser til er målinger gjort av TV 2s Partibarometer, og representerer ikke en gjennomsnitt av alle målinger gjort fra forskjellige aktører. Det er dette jeg ønsket å fremme når jeg nevnte en gjennomsnittsmåling. Samtidig forholder jeg meg til de siste målingene som er kommet, og ikke en utvikling som går tilbake til april. Ting har endret seg mye etter april i år. Men når det er sagt så ser vi også i målingen som du linker til en klar tendens som er i samsvar med det jeg sa – nemlig at Frp er i kraftig tilbakegang, mens Venstre går frem.

Nå snakker du bare tull. Igjen, når du kan bruke så mye tid på å skrive poster, så kan du bruke mer tid på å sjekke kildene og dataene. Hadde du sett litt rundt ville du sett at den har målinger fra alle mulige steder. Trykk på tabben.

 

Den har også snittmåling. Dette er resultatene under snittmålingen.

FRP: 15.1

Venstre: 5.6

 

BTW: Jeg har ingen problemer med at Venstre blir større om de faktisk kan samarbeide med FRP. Mitt største problem med Venstre tidligere var at de hjalp venstresiden, mye mer enn venstresiden gjorde selv. Venstre kan være nøyaktig hva vi trenger for å gjøre en Høyre, FRP, (KRF) regjering mer populær.

Lenke til kommentar
Men det er ikke den siste målingen. Det ble gjort 2 målinger etter målingen din, som du hadde tilgang til da du skrev posten.

 

Jeg sa klart og tydelig, og jeg gjentar meg selv, dette var den siste målingen jeg fant, og ikke den siste målingen som ble offentliggjort. Les innleggene mine mer nøye, noe som du ikke har tendens til å gjøre.

 

 

For det andre kan du ikke basere tallene dine på en måling.

 

Jeg presiserte klart og tydelig (men igjen tydeligvis ikke tydelig nok for deg) at dette var bare en av mange målingene, og hvis vi tok denne målingen til etterretning så kan vi snakke om en flertallskonstellasjon mellom Krf+V+Høyre. Målet mitt var aldri å fremme en verifisert vitenskapelig analyse, og det tror jeg alle her forstod – dvs. alle utenom deg.

 

 

Du må være litt forsiktig når du bruker statistikk, fra hvor du får kildene dine og hva slags data du henter.

 

Alle statistikker kan tolkes etter subjektive preferanser, og ingen av dem representerer et verifisert svar. Det endelige eller verifiserte svaret på oppslunting får vi ikke før valget er gjennomført, dermed hjelper det ikke hva slags undersøkelse man fremmer, ingen av dem er helt korrekte. Dette var bakgrunn for at jeg sa at jeg har ingen ønsker om å drive med en innsamling av data og kjøre en vitenskapelig analyse på et nettbasert forum. Hva i guds navn har jeg igjen for det? Kun tapt fritid. De som ønsker mer nøyaktige tall får for all del sette i gang med innsamling av data.

 

 

 

F.eks. du har sagt tidligere at du bruker nationmaster, som er en veldig dårlig kilde fordi mange av dataene er enten utdatert eller feil. Den skal bare brukes som siste mulighet.

 

Nationmaster er på ingen måte verken bedre eller verre enn mange andre kilder som benyttes på dette eller andre lignende forumer. De fleste kilder som folk benytter seg av her har sine svakheter, men så er vi også på et forum og skal ikke avlegge en mastereksamen. Jeg tror du må ta deg sammen nå fordi, og som jeg har sagt til deg før, du tar dette forumet alt for seriøst – nærmest sykelig seriøst.

 

 

Nå snakker du bare tull.

 

Den eneste som snakker tull her er du, fordi dette Partibarometeret tar ikke på nært hold et gjennomsnitt fra alle målinger som finnes – blant annet er målingen som jeg henviste til, gjort av Respons Analyse, ikke tatt med, i tillegg til en rekke andre målinger.

 

 

Den har også snittmåling. Dette er resultatene under snittmålingen.

FRP: 15.1

Venstre: 5.6

 

Her går du og gnager på meg om at jeg må ta i bruk bedre kilder og mer rasjonell data, og så presterer du å levere et gjennomsnitt laget av et begrenset utvalg av kilder, og tatt med i utgangspunkt fra perioden fra april i år til i dag. Ting har endret seg en god del fra april i år og til i dag. Frp begynte ikke å slite for alvor før etter sommeren, samt at Venstre ikke begynte for alvor å klatre før rundt kommunevalget. Mer nøyaktig bilde hadde vært å ta gjennomsnitte fra september og frem til i dag. Dermed stemmer ikke disse tall med virkelighetsbilde per i dag, uansett hvor du skulle ønske det annerledes.

 

 

når du kan bruke så mye tid på å skrive poster

 

Nå gidder ikke jeg mer dette tullet ditt. Du har over 8.000 innlegg på seks år, mens jeg har 1.300 innlegg på tre år, og enda kommer du med slike spydigheter når tallene viser klart og tydelig at du har i gjennomsnitt mer enn dobbelt så mange innlegg enn meg. Dermed du trenger å bli voksen først før du i det hele tatt vurderer å skrive flere innlegg.

Endret av statsviter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...