Gå til innhold

Har vi nå fått jente-soldater og gutte-soldater?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10032386

 

En Løytnant ble omplassert etetr å ha beordret nakenbading. Nakenbading i ulike settinger har vært endel av militærtjenesten i alle år såvidt jeg vet, og noe svært mange soldater har vært gjennom. Nå nektet en jente å delta, og Løytnanten ble omplassert. Dette betyr vel at vi nå har laget et skille mellom jente-soldater og gutte-soldater, isteden for å kalle alle soldater. Gutte-soldatene nakenbader, bærer tyngst og er de tøffe, jente-soldatene får en mildere tjeneste hvor de blandt annet ikke nakenbader eller gjør annet som de ikke vil.

Oppe i kalde nord hvor gradestokken nærmer seg 40 minusgrader, kan da jentene nekte å gå ut når det er kaldere enn X grader? Nekt er vel nekt? Hvor ble det av likestillingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ikke nødvendigvis svakhet, men man har skapt ett skille mellom jente-soldater og gutte-soldater. 30 gutter viste seg nakne for de tre jentene, uten protester. Omvendt førte det til omplassering. Sikkert noen blandt de 30 guttene som ikke ville vise frem badetissen sin...

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt nødvendigheten med at badingen skal være naken. Hva er galt med å tillate badetøy eller iallfall undertøy?

 

Det er helt kurant at man skal adlyde ordre i militæret men jeg ser ikke helt poenget med å gi befal makt til å fornedre menige for fornedringens skyld. Hvis de hadde nektet å bade fordi det var for kaldt og sluppet unna med det DA hadde jeg forstått en reaksjon, men dette blir bare for latterlig å blåse opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt nødvendigheten med at badingen skal være naken. Hva er galt med å tillate badetøy eller iallfall undertøy?

 

Det er helt kurant at man skal adlyde ordre i militæret men jeg ser ikke helt poenget med å gi befal makt til å fornedre menige for fornedringens skyld. Hvis de hadde nektet å bade fordi det var for kaldt og sluppet unna med det DA hadde jeg forstått en reaksjon, men dette blir bare for latterlig å blåse opp.

 

Fordi det ikke er praktisk å få vått tøy i en operativ situasjon. Man tilstreber å trene så tett opp mot virkeligheten som mulig, derfor prøver man å unngå å ta "hatløsninger" som å bruke badetøy fordi det er ekkelt å være naken. Et annet aspekt er mestring, det å flytte grenser og presse seg selv. Oppleve litt ubehagelige ting slik at man har en større erfaringsbank å ta av når vanskelige situasjoner oppstår. En del av militærutdanningen, og særlig rekrutten, handler om nettop å presse seg selv gjennom ubehagelige ting. En god soldat vil, etter min mening, bite tenna sammen og innse at det de gjør faktisk er for å gjøre dem best mulig rustet for krig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig et problem. De som ikke vil bade naken, kan bade i undertøyet sitt. Det vil naturligvis bli kaldt for dem, men det må de tolerere.

 

Hvis det er alternativet, så tror jeg de fleste velger å bade naken.

 

I en reel situasjon vil jo soldaten som har vått tøy være en belastning for resten. Frostskader osv. samt stridsutholdenhet. Det er en grunn til at man helst gjør denne typen ting naken. En annen side er mestring som nevnt. Om soldatene kan velge bort alt som er ubehagelig eller ekkelt, hva slags soldater tror du vi sitter igjen med?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det virkelig et problem. De som ikke vil bade naken, kan bade i undertøyet sitt. Det vil naturligvis bli kaldt for dem, men det må de tolerere.

 

Hvis det er alternativet, så tror jeg de fleste velger å bade naken.

 

I en reel situasjon vil jo soldaten som har vått tøy være en belastning for resten. Frostskader osv. samt stridsutholdenhet. Det er en grunn til at man helst gjør denne typen ting naken. En annen side er mestring som nevnt. Om soldatene kan velge bort alt som er ubehagelig eller ekkelt, hva slags soldater tror du vi sitter igjen med?

I en reel situasjon, så bader de nok naken. Man trenger ikke å forbedre seg på å bade naken.

 

Som sagt, helst ville jeg ha fjernet det unødvendig skillet mellom kjønnene, men det går ikke. Så hvis de nekter, så kan de bade i undertøyet og gå med vått undertøy resten av dagen. Det er mestring i det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det virkelig et problem. De som ikke vil bade naken, kan bade i undertøyet sitt. Det vil naturligvis bli kaldt for dem, men det må de tolerere.

 

Hvis det er alternativet, så tror jeg de fleste velger å bade naken.

 

I en reel situasjon vil jo soldaten som har vått tøy være en belastning for resten. Frostskader osv. samt stridsutholdenhet. Det er en grunn til at man helst gjør denne typen ting naken. En annen side er mestring som nevnt. Om soldatene kan velge bort alt som er ubehagelig eller ekkelt, hva slags soldater tror du vi sitter igjen med?

I en reel situasjon, så bader de nok naken. Man trenger ikke å forbedre seg på å bade naken.

 

Som sagt, helst ville jeg ha fjernet det unødvendig skillet mellom kjønnene, men det går ikke. Så hvis de nekter, så kan de bade i undertøyet og gå med vått undertøy resten av dagen. Det er mestring i det også.

 

Da trener du soldatene til å ta hatløsninger, noe man legger mye arbeid i å få soldatene til ikke å gjøre. Om du vet det er dumt å krysse vann med tøy på, men beholder tøy på fordi det er mer bekvemt der og da innprenter man soldaten med holdninger og en innstilling jeg mener går utover kvaliteten. Jeg tror ikke det blir noen krise over natten, men det er nok av situasjoner der hatløsninger av denne typen kan være fatale. Bare noe så banalt som å kle av seg før en marsj.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da trener du soldatene til å ta hatløsninger, noe man legger mye arbeid i å få soldatene til ikke å gjøre. Om du vet det er dumt å krysse vann med tøy på, men beholder tøy på fordi det er mer bekvemt der og da innprenter man soldaten med holdninger og en innstilling jeg mener går utover kvaliteten. Jeg tror ikke det blir noen krise over natten, men det er nok av situasjoner der hatløsninger av denne typen kan være fatale. Bare noe så banalt som å kle av seg før en marsj.

Det er tre alternativer.

1. Alle bader nakne

- Ikke mulig i praksis, fordi det er for stort skille mellom gutter og jenter. Noen kommer til å skape så mye trøbbel at vi ender opp med løsning 3

 

2. Alle bader nakne, utenom de som absolutt ikke vil. De bader i undertøyet og må gå våte videre.

- Dette gir en mer virkelighetsforståelse av situasjonen og forståelse for hvorfor man bader nakne. Jeg tror de fleste vil bade nakne om dette er tilfellet.

 

3. Alle de som vil, tar med seg badetøy

- Dette er problematisk, fordi hvis noen ikke bader nakne, så ender man etterhvert med at ingen bader nakne.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da trener du soldatene til å ta hatløsninger, noe man legger mye arbeid i å få soldatene til ikke å gjøre. Om du vet det er dumt å krysse vann med tøy på, men beholder tøy på fordi det er mer bekvemt der og da innprenter man soldaten med holdninger og en innstilling jeg mener går utover kvaliteten. Jeg tror ikke det blir noen krise over natten, men det er nok av situasjoner der hatløsninger av denne typen kan være fatale. Bare noe så banalt som å kle av seg før en marsj.

Det er tre alternativer.

1. Alle bader nakne

- Ikke mulig i praksis, fordi det er for stort skille mellom gutter og jenter. Noen kommer til å skape så mye trøbbel at vi ender opp med løsning 3

 

2. Alle bader nakne, utenom de som absolutt ikke vil. De bader i undertøyet og må gå våte videre.

- Dette gir en mer virkelighetsforståelse av situasjonen og forståelse for hvorfor man bader nakne. Jeg tror de fleste vil bade nakne om dette er tilfellet.

 

3. Alle de som vil, tar med seg badetøy

- Dette er problematisk, fordi hvis noen ikke bader nakne, så ender man etterhvert med at ingen bader nakne.

 

Jeg sier ikke at det er enkelt. Jeg mener det beste ville vært om alle bader nakne, men som du sier, er dette urealistisk. Jeg mener at dette er fordi vi har blitt for bortskjemte. Resultatet av dette, mener jeg, er at vi får soldater som er dårligere trent for krig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det man nå har skapt, både med hun som nektet og Løytnanten som ble omplassert, er å skape et skille mellom jente-soldater og gutte-soldater. Skal man trenes opp til krig, med alt hva det medfører, så vil det være ulemper. Merkelig om jentene selv frivillig har søkt seg til noe de nekter å utføre. Badingen handler jo om flere ting: Utføre ordre, takle ubehag, presse seg selv, samhold osv. Jeg tror at jente-soldater fremover kommer til å bli forhåndsdømt som pysete. En naturlig konsekvens av dette er at man må tilrettelegge på andre måter. Ved øvelser må befal av begge kjønn delta hvis det er rekrutter av begge kjønn til stede. Man må opprette to badeplasser, en for jentene og en for guttene, og ved leir må man vel opprette to toalettområder også. Teltleiren splittes i rene jente-telt og rene gutte-telt, og ellers praktisere kjønsskille. Ingen offiser vil risikere omplassering og karrierestopp ved å la jente-soldater og gutte-soldater sove i samme telt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

http://www.vg.no/nyh...?artid=10032386

 

En Løytnant ble omplassert etetr å ha beordret nakenbading. Nakenbading i ulike settinger har vært endel av militærtjenesten i alle år såvidt jeg vet, og noe svært mange soldater har vært gjennom. Nå nektet en jente å delta, og Løytnanten ble omplassert. Dette betyr vel at vi nå har laget et skille mellom jente-soldater og gutte-soldater, isteden for å kalle alle soldater. Gutte-soldatene nakenbader, bærer tyngst og er de tøffe, jente-soldatene får en mildere tjeneste hvor de blandt annet ikke nakenbader eller gjør annet som de ikke vil.

Oppe i kalde nord hvor gradestokken nærmer seg 40 minusgrader, kan da jentene nekte å gå ut når det er kaldere enn X grader? Nekt er vel nekt? Hvor ble det av likestillingen?

 

Forsåvidt enig. men jeg føler du angriper dette fra feil side. Verneplikt burde ikke være en plikt i det hele tatt. Så får de som velger å være i militæret velge hva de vil være med på og ta konsekvensene av det.

Lenke til kommentar
Det er helt kurant at man skal adlyde ordre i militæret men jeg ser ikke helt poenget med å gi befal makt til å fornedre menige for fornedringens skyld.

Poenget er å bryte deg ned som individ, for så å bygge deg opp til at du ikke vil stille spørsmål ved om du skal utføre de ordrene du mottar.

 

Dette er utvilsomt en nyttig praksis sett fra ett militært synspunkt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om jeg mottok en moralsk spørrende ordre

ville jeg ikke fulgt den, og DET ER EN INDRE STYRKE!

Å tørre å gå imot sine overordnede (når det blir riktig). Det er rett og slett heroisk.

Slik som Shepard sier i Mass Effect 3: "I dont need soldiers who cant think for themselves!"

Og jeg synes også det høres litt sexy ut.......måtte bare si det.

Du er en soldat, men du er et menneske, du er ikke en hund og en dogme uten verdighet.

Jeg forventer ikke at unge hormonelle folk skal forstå seg på det jeg sier.

Jeg begynner å mistenke at mine fellow ungdommer ikke vet hva "indre styrke" vil si.

De bryter deg ned i militæret og gjør deg sterk og kamptrent. Men husk generaler og kapteiner:

om den trente fortsatt har sin menneskelighet intakt, har dere bygd det farligste våpen som kan slå tilbake i trynet deres. Så pass på å gi dem ordre som er etisk gode og riktige.

Ellers kan det hende at de retter løpet sitt.......på DEG SELV!

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...