Gå til innhold

Har vi nå fått jente-soldater og gutte-soldater?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Poenget er å bryte deg ned som individ, for så å bygge deg opp til at du ikke vil stille spørsmål ved om du skal utføre de ordrene du mottar.

 

Dette er utvilsomt en nyttig praksis sett fra ett militært synspunkt.

 

Dette er en myte. En militær enhet vil fungere mye mer effektivt hvis de er trent til å tenke selvstendig og ta initiativ selv. Den anakronistiske tankegangen om at alle må marsjere i takt til generalen for at en hær skal operere effektivt er for lengst motbevist av b.la Tyskerne under andre verdenskrig der en slik tankegang var totalt fremmed til fordel for konseptet om Auftragstaktik.

 

Ser du på en hvilken som helst spesialenhet vil tanken om å bryte en ned som individ være helt fremmed. Hvis man tenker kortsiktig og trenger å stable en vernepliktig hær på bena og mobilisere på kort tid er kanskje en mer rigid form for trening nødvendig, men skal man satse på å trene dyktige soldater over tid vil man være mye mer tjent med å bygge opp selvtilliten og soldatenes evne til mestring både selvstendig og i en gruppe.

 

Under militærtjenesten min var det kutyme å bruke etternavn istedenfor tittel på befalet. Jeg opplevde aldri at befalet skrek eller kjeftet på noen. Kameratskap og samhold ble vektlagt og når man klarte å oppnå noe fikk man en følelse av mestring som aldri ville vært en såpass moral-løfter hvis jeg hadde hatt noen som hadde stått over og skreket til meg som om jeg var en 12-åring. Og tro det eller ei, til tross for denne uortodokse praksisen fikk vi utført hva enn vi ble satt til å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en myte. En militær enhet vil fungere mye mer effektivt hvis de er trent til å tenke selvstendig og ta initiativ selv.

Tja, tenke selv HVORDAN mest effektivt utføre ordre, ikke OM man skal utføre ordre. En vesentlig forskjell.Du mener kanskje at idag blir Ola soldat opplært til å selv vurdere om han ønsker å utføre ordre, eller om han har noe annet han heller vil gjøre?
Ser du på en hvilken som helst spesialenhet vil tanken om å bryte en ned som individ være helt fremmed.
Tja, spesialenheter er litt spesielle da, og derfor ikke helt relevante for den almenne fotsoldat.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, tenke selv HVORDAN mest effektivt utføre ordre, ikke OM man skal utføre ordre. En vesentlig forskjell.Du mener kanskje at idag blir Ola soldat opplært til å selv vurdere om han ønsker å utføre ordre, eller om han har noe annet han heller vil gjøre?

 

hvis du mottok en moralsk gale eller merkelig ordre, hva ville du gjort? dette er en test på indre styrke

Lenke til kommentar

Det er naivt å tro at alle soldatene vil forholde seg profesjonelt til en naken, blond kvinnelig soldat.

Og tenk hvis det er noe oppsiktsvekkende ved hennes nakne kropp?

Noe stygt ved kjønnsorganet?

Det kan være vanskelig nok å være alene der som kvinne, om man ikke skal få tilrop som "der kommer den røde dotten" hver dag.... med rungende latter.

(Dette var et teoretisk eksempel).

Lenke til kommentar

Det er naivt å tro at alle soldatene vil forholde seg profesjonelt til en naken, blond kvinnelig soldat.

Og tenk hvis det er noe oppsiktsvekkende ved hennes nakne kropp?

Noe stygt ved kjønnsorganet?

Det kan være vanskelig nok å være alene der som kvinne, om man ikke skal få tilrop som "der kommer den røde dotten" hver dag.... med rungende latter.

(Dette var et teoretisk eksempel).

 

"Der kommer mini tissen!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er naivt å tro at alle soldatene vil forholde seg profesjonelt til en naken, blond kvinnelig soldat.

Og tenk hvis det er noe oppsiktsvekkende ved hennes nakne kropp?

Noe stygt ved kjønnsorganet?

Det kan være vanskelig nok å være alene der som kvinne, om man ikke skal få tilrop som "der kommer den røde dotten" hver dag.... med rungende latter.

(Dette var et teoretisk eksempel).

 

Det er forhåndsdømmende å tro at menn flest ikke klarer å forholde seg naturlig til en kvinne i naturlig tilstand.

 

Greit nok at samfunnet har et unaturlig forhold til nakenhet som vi indoktrinerer i våre barn -- men for alle oppegående mennesker som har sett nakne personer av motsatt kjønn ofte nok i ikke-seksuelle situasjoner, så er ikke nakenhet i seg selv noe spesielt.

 

Og det skal alltid være nulltoleranse for (seksuell) trakassering og mobbing, uansett.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke nødvendigvis svakhet, men man har skapt ett skille mellom jente-soldater og gutte-soldater. 30 gutter viste seg nakne for de tre jentene, uten protester. Omvendt førte det til omplassering. Sikkert noen blandt de 30 guttene som ikke ville vise frem badetissen sin...

 

Hvorfor i alle dager skal nakenbading være et absolutt for å utdanne soldater? Kanskje forsvaret skal modernisere steinaldermetodene sine

 

:)

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor i alle dager skal nakenbading være et absolutt for å utdanne soldater? Kanskje forsvaret skal modernisere steinaldermetodene sine

 

:)

 

Steinaldermetoder? Du som tidligere befal vet da like god som meg hvor viktig mestring og det å forberede seg godt og trene på å unngå hatløsninger er. Kryssing av vann/elv er like relevant i dag som før, og mestring går strengt tatt aldri av moten så lenge du faktisk utdanner soldater.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Steinaldermetoder? Du som tidligere befal vet da like god som meg hvor viktig mestring og det å forberede seg godt og trene på å unngå hatløsninger er. Kryssing av vann/elv er like relevant i dag som før, og mestring går strengt tatt aldri av moten så lenge du faktisk utdanner soldater.

 

Som tidligere befalingsmann og nå buddhist for alle penga, vet jeg inderlig godt at når problemet dukker opp, gjør man det som må til

 

Vi er ikke så dumme at vi er sjenerte når livet står på spill, håper jeg

 

:)

Lenke til kommentar

 

 

Som tidligere befalingsmann og nå buddhist for alle penga, vet jeg inderlig godt at når problemet dukker opp, gjør man det som må til

 

Vi er ikke så dumme at vi er sjenerte når livet står på spill, håper jeg

 

:)

 

Det er mye man ikke automatisk gjør riktig selv om situasjonen krever det, tross alt en grunn til at man trener på å gjøre det riktig.

 

Det samme gjelder mestring, du får ikke de beste soldatene ved å unngå det som er ubehagelig. Det er trossalt gode grunner til at avdelingene som faktisk trenes for strid fortsatt legger vekt på dette.

Lenke til kommentar

Det er forhåndsdømmende å tro at menn flest ikke klarer å forholde seg naturlig til en kvinne i naturlig tilstand.

 

Greit nok at samfunnet har et unaturlig forhold til nakenhet som vi indoktrinerer i våre barn -- men for alle oppegående mennesker som har sett nakne personer av motsatt kjønn ofte nok i ikke-seksuelle situasjoner, så er ikke nakenhet i seg selv noe spesielt.

 

Og det skal alltid være nulltoleranse for (seksuell) trakassering og mobbing, uansett.

 

det er fordømmende men REALISTISK, tviler såfall at DU ser på dem normalt i en slik situasjon

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er mye man ikke automatisk gjør riktig selv om situasjonen krever det, tross alt en grunn til at man trener på å gjøre det riktig.

 

Det samme gjelder mestring, du får ikke de beste soldatene ved å unngå det som er ubehagelig. Det er trossalt gode grunner til at avdelingene som faktisk trenes for strid fortsatt legger vekt på dette.

 

Jeg gjør skille mellom spesialsoldater og vanlig soldater. I det første alternativ vil jeg si at der må oppdragets art bestemme over individet, mens det andre alternativet kan jeg ikke se poenget, hvis ikke poenget er det vanlige eldgamle, nemlig å bryte ned psyken og skape maskiner

 

Jeg vil helst ha vettuge folk med våpen, enn å ha tinnsoldater på enhver flanke

Lenke til kommentar

Jeg gjør skille mellom spesialsoldater og vanlig soldater. I det første alternativ vil jeg si at der må oppdragets art bestemme over individet, mens det andre alternativet kan jeg ikke se poenget, hvis ikke poenget er det vanlige eldgamle, nemlig å bryte ned psyken og skape maskiner

 

Jeg vil helst ha vettuge folk med våpen, enn å ha tinnsoldater på enhver flanke

 

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener, skal ikke "vanlige" soldater trenes for krig, på tross av at slike jevnlig sendes i krigen?

 

Jeg vil helst ha vettuge folk som er godt og ikke har en trening preget av snarveier, enkle løsninger og bekvemmeligheter. Det handler på ingen måte om å bryte ned og bygge opp men å trene best mulig for det man eventuelt kan komme til å møte.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener, skal ikke "vanlige" soldater trenes for krig, på tross av at slike jevnlig sendes i krigen?

 

Jeg vil helst ha vettuge folk som er godt og ikke har en trening preget av snarveier, enkle løsninger og bekvemmeligheter. Det handler på ingen måte om å bryte ned og bygge opp men å trene best mulig for det man eventuelt kan komme til å møte.

 

Joda, vi trenger krigere ute i felten, men like viktig er det at vi har de riktige krigerne for å vinne mind and hearts, og da er det kanskje ikke den samme typen krigere vi trenger for det viktige oppdraget. Selv kan jeg gjerne dra ut i sånne oppdrag, og har allerede vært i kontakt med en passende makt, nemlig Leger uten Grenser. De kriger faktisk de også, hvis du ikke visste det, men så klart ikke med våpen

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og det er nettopp å utdanne soldater vi snakker om. Jeg forventer ikke at folk fra leger uten grenser eller ambulansen for den del skal gå gjennom mestringsuke eller "passvass", men jeg forventer faktisk såpass av de som melder seg som soldater og som er ment å skulle kunne betjene våpen.

 

Jada, jeg vet det, og skal ikke være vanskelig. Ville bare ha frem at krig ikke nødvendigvis vinnes på slagmarker, og at vi trenger alle typer oppegående menn og kvinner for å befeste freden.

 

Peace out

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...