Gå til innhold

– Apples TV vil komme i tre størrelser i 2012


Anbefalte innlegg

Den ukentlige Apple-TV-rykte-tråden?

 

Jeg har nå fått gleden av å få en Apple TV 2 i hus. Absolutt en liten sak, plasseringsvennlig. Men når skal Apple klare å gi oss noe formatstøtte i sine enheter? Nå har jeg brukt hele kvelden på å forsøke å få spilt av en eneste film på denne boksen. Filmen hadde jeg i mkv-format. Jeg har forsøkt å konvertere ved hjelp av MP4Tools og Subler, men uten hell. MP4Tools klarer å konvertere til MP4, men ved avspilling via Apple TV-boksen får jeg bilde men ingen lyd.

 

Jeg har forsøkt å jailbreak'e, men uten hell. Gjenopprettet til fabrikkinnstilling.

 

Jeg skulle gjerne kjørt nett-TV fra NRK og TV2 gjennom Apple TV. Men den gang ei.

 

Jeg hadde et ørlite håp om at det ikke skulle være like håpløst som jeg har fått inntrykk av gjennom andre Apple-produkter (imac, iphone og airport express). Men der tok jeg skammelig feil. Og en fremtidig iTV blir vel ikke noe bedre kan jeg tenke meg. Velkommen til Apples lukkede univers.

 

Og hvordan i all verden skal jeg forhindre at fjernkontrollen til Apple TV innvirker på imac'en? Sinnsykt irriterende at hver gang jeg trykker på diverse knapper på fjernkontrollen, justeres volumet, starter og stopper avspillinger etc på imac'en.

Neste gang anbefaler jeg deg å gjøre litt grunnleggende research før du kjøper. At Apple TV ikke støtter mkv-format, og at de holder seg til standardene MPEG-4/H.264, bør ikke komme som en overraskelse for noen. Apple opplyser tydelig om hvilke formater som støttes, likevel ser vi stadig at folk klandrer Apple for sin egen inkompetanse...

 

De helt åpenbare begrensningene i Apple TV (og et tynt utvalg av innhold i Norge ift. USA), er grunnen til at det står en Mac mini under min TV, og den har så langt spilt alle filmer jeg har prøvd, samt nett-TV fra diverse TV-stasjoner - både innenlands og utenlands.

 

Løsningen på ditt fjernkontroll-"problem" tar det ca 2 minutter å finne vha. Google:

http://support.apple.com/kb/HT1619

 

For øvrig gir det liten mening å skylde på "lukkede univers" og at ting er "håpløst", når produktene gjør det de skal gjøre - og det svært så bra IMO - og problemene ligger i at brukeren ikke gidder gjøre en enkel behovsanalyse, og har kjøpt feil produkt for sitt behov.

 

Dette beviser vel at mange er ekstremt villige til skaffe seg et Apple produkt uten å sette seg grundig inn i hvordan det fungerer mot og støtter andre enheter.

Da har man "må bare ha" syndromet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-139385-0-27333100-1323371232_thumb.jpg

 

Kjekt å havne i sentrum! :)

 

Presisering:

- iMac har jeg kjøpt selv

- Airport Express har jeg kjøpt selv

- iPhone 4 har jeg fått (arbeidsgiver)

- Apple TV 2 har jeg fått i gave

 

iMac (og tidligere Macbook Pro, som jeg kvittet meg med etter kort tid fordi jeg rett og slett ikke likte den) har jeg kjøpt for å prøve. Jeg vil rett og slett se om Apple-produktene virkelig er så fantastiske. Og for å være helt ærlig: de gir meg null og niks utover hva Windows-maskinene har gitt meg opp gjennom årene. Som jeg har sagt fra om flere ganger rundt om i ulike tråder så støter jeg stadig på store hindringer i min bruk. Eksempelvis videofilene. Eller kalenderfunksjonen i iphone. Eller mangel på fil-muligheter på iphone. Eller bluetooth-overføring av diverse filer. Etc. Apple-produktene gjør stort sett bra de tingene de kan, men man må være forberedt på at man må knote mye for å kunne optimalisere sin bruk av de (og gjøre om filer til støttede formater).

 

Jeg kjenner nå at det trolig ikke er lenge til både Airport Express og iMac ryker ut av huset. Kanskje beholder jeg Apple TV rett og slett for å ha en rimelig streaming-enhet stående (og den kan jo benyttes til å ta med til bestemor når jeg vil vise henne videosnutter fra de stedene jeg besøker. Koble den til TVn og streame fra mobilen.

iphone er jeg dessverre låst til gjennom jobben. Jeg kan naturligvis bytte den inn i en simpel Nokia, men da mister jeg mail-muligheten.

Lenke til kommentar

Research rakk jeg aldri. Fikk denne Apple TV som en slags førjulsgave. Var inne på tanken å bytte den inn, men tenkte som så at det ikke kunne være SÅÅÅ ille. Kunne jo bare jailbreak'e og kjøre på med det jeg måtte ønske. Så enkelt var det ikke likevel.

Du snakker om en knøttliten boks på 10x10x2.3 cm, som koster 850 kroner, og som inneholder samme prosessor som sitter i telefonen din. Så nei, jeg tror gjerne at det ikke er så enkelt å "kjøre på med det jeg måtte ønske"...like lite som du kan gjøre det med en hvilken som helst annen knøttliten boks til 850 kroner...

 

 

Så lenge Apple bare fokuserer på et fåtall formater, at man lukkes til itunes for video-overføring (hjemmedeling), er det ikke rart det "just works". Men så bra funker det jo ikke likevel. Lavoppløste videoer går fint, men videoer som nærmer seg vanlig HD (ikke full HD) hakker og bruker lang tid på å lastes. Det er for øvrig en Airport Express som brukes som router i mitt nettverk fordi iMac'en ikke takler hverken Jensen-routeren eller Asus-routeren. Jeg kan selvsagt strekke kabler, men da forsvinner jo hele poenget med Apple-TV.

Apple fokuserer på de eneste fullverdige standardene som dekker behovene, ja, av samme grunn som f.eks NRK og BBC fokuserer på de samme standardene i sine musikk- og videoarkiv.

 

For å få to eller flere enheter (f.eks din iMac, iPhone og AppleTV) til å fungere sømløst sammen, og integrere det hele med online innoldstjenester og nettskyen, så må det nødvendigvis være software i hver ende som snakker med hverandre, samt felles protokoller og format. "It just works" avhenger naturlig nok av at alle ledd i kjeden holder samme høye kvalitet - og at f.eks en piratfil med mkv-koding av tvilsom eller ukjent kvalitet potensielt kan lage krøll i kjeden, det forundrer meg ikke.

AirPort Express kan være så mangt, men antar da at den er fra 2008 eller senere slik at den også har støtte for 802.11n. Det er ikke verdens kraftigste trådløsrouter når det gjelder signalstyrke, men en av de mer portable. Om videostreaming i tilnærmet HD hakker, så kan det skyldes flere faktorer, der ytre forstyrrelser fra nærliggende trådløsnettverk er én mulig forklaring.

Skjønner ikke helt din aversjon mot å strekke kabel mellom to stasjonære enheter, iMac og Apple TV, siden en nettverkskabel vil gi en raskere og mindre støypåvirkelig forbindelse - hvis du faktisk er interessert i å fjerne feilkilder og løse problem, da.

 

For øvrig har jeg til gode å ikke kunne koble meg til en trådløsrouter, og har da gjort dette mot et ukjent antall av diverse fabrikat i løpet av alle de årene jeg har hatt bærbar Mac. Jeg anser det derfor som relativt usannsynlig at din iMac ikke takler hverken Jensen-roteren eller Asus-routeren, og anser det som et konfigurasjonsspørsmål.

 

 

Jada, jeg er inkompetent. Men jeg prøver å skjønne "it just works"-tanken. Den har jeg ikke funnet. så lenge man holder seg til Apples begrensede univers går det fint. Men her er min situasjon:

- jeg sitter med to routere (Asus og Jensen) som iMac'en ikke takler, ei heller takler Airport Express å være koblet opp mot disse

- jeg sitter med 300 GB videofiler fra mitt videokamera (Sony HDR) som Mac'en ikke takler (Final Cut Pro og iMovie). Å konvertere disse har viste seg å være et mareritt. Enten forsvinner lyden, eller så krymper videoene fra 16:9-format til 4:3-format, eller så må jeg bruke et annet videoredigeringsprogram til å konvertere en og en fil...

- jeg sitter med et lass filmer og serier i diverse video-formater, blant annet en del mkv. Apple TV skulle kunne frigjøre meg fra kablene, men den gang ei. Etter en kveld med eksperimentering sitter jeg igjen med en boks som er gjenopprettet til fabrikkinnstillinger og videofiler som jeg ennå ikke har klart å konvertere skikkelig til mp4.

- Jeg bruker bl.a en bærbar Mac og kobler meg opp mot flere trådløsroutere som ikke er produsert av Apple hver måned, og kan ikke en gang huske sist jeg hadde et problem med dette. Forklaringen på dine trådløse router-problem er etter mitt syn sannsynligvis: PEBKAC. ;)

 

- jeg har ikke peiling på Sony HDR-opptak, eller hvordan importere disse til iMovie eller FCP. Nøyer meg derfor med å konstatere at andre tydeligvis klarer dette, med både lyd og widescreen intakt.

YouTube: Et antall Sony HDR videoer, redigert i iMovie

Å importere filene direkte fra kameraet til iMovie eller FCP skal etter det jeg har lest fungere relativt greit, da Apple har laget støtte for HDR-serien fra Sony.

http://support.apple.com/kb/HT1793

Har du alle disse filene på harddisk, så skal vel arbeidsflyten i FCP være omtrent slik: http://library.creativecow.net/articles/ross_shane/tapeless-workflow_fcp-7/video-tutorial

 

Foreløpig har jeg ikke så særlig bra inntrykk av "it just works"...

i forhold til hva? Urealistiske forventninger? "It just works" kan åpenbart ikke gjelde for alt du måtte finne på å koble til, installere eller importere til din Apple-enhet. Det eneste reelle problemet jeg ser du har kommet med er videofilene dine. Det er da et rent softwareproblem, og kan ganske sikkert løses. Er det nødvendigvis Apples ansvar dersom Sony sine videokamera bruker proprietære videoformat eller egne varianter av mts/m2ts eller hva det nå er filene dine er encodet som? Har du sjekket om Adobe Premiere Pro fikser det bedre?

 

 

En Mac Mini er for øvrig en meget dyr mediestasjon.

I forhold til hva?

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette beviser vel at mange er ekstremt villige til skaffe seg et Apple produkt uten å sette seg grundig inn i hvordan det fungerer mot og støtter andre enheter.

Da har man "må bare ha" syndromet

Nei, det beviser ingen verdens ting ut over at én person i dette tilfellet ikke gjorde hjemmeleksene sine, og hadde fullstendig urealistiske forventninger.

Lenke til kommentar

Kan umulig tro at Apple bare har satt den gamle AppleTV boksen inne i en fancy, skinnende TV. Riktignok er jeg svært lite imponert av hva Apple har klart å komme ut med etter iphone3g, men dersom de skal inn i et nytt marked bør de jo ha noe mer å by på en bare "integrering med itunes"...

Lenke til kommentar

Apple fokuserer på de eneste fullverdige standardene som dekker behovene, ja, av samme grunn som f.eks NRK og BBC fokuserer på de samme standardene i sine musikk- og videoarkiv.

 

For å få to eller flere enheter (f.eks din iMac, iPhone og AppleTV) til å fungere sømløst sammen, og integrere det hele med online innoldstjenester og nettskyen, så må det nødvendigvis være software i hver ende som snakker med hverandre, samt felles protokoller og format. "It just works" avhenger naturlig nok av at alle ledd i kjeden holder samme høye kvalitet - og at f.eks en piratfil med mkv-koding av tvilsom eller ukjent kvalitet potensielt kan lage krøll i kjeden, det forundrer meg ikke.

 

Hva er det som ikke er fullverdig med MKV? Og hvor kommer "tvilsom kvalitet" inn i bildet? Mener du AppleTV-støtter filer av god kvalitet, men ikke dårlig? Eller at andre enheter gjør det? Kompresjonkvliteten har lite med kompabilitet med mkv-formatet.

 

AtW

 

Kan umulig tro at Apple bare har satt den gamle AppleTV boksen inne i en fancy, skinnende TV. Riktignok er jeg svært lite imponert av hva Apple har klart å komme ut med etter iphone3g, men dersom de skal inn i et nytt marked bør de jo ha noe mer å by på en bare "integrering med itunes"...

 

Det har de sikkert ikke, de leverer nok en appleTV 2.0, men jeg mener fortsatt at det er mer praktisk å ha denne nye hardwaren og softwaren, uansett hva det er, i en egen boks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen vits med noen fanboy kriger. Apple produkter er ikke for alle, og for noen eller mange er det himmelen. For mitt bruk så funker det ikke, jeg benytter meg av for mange forskjellige formater med video avspilling, og annen type software enn apple begrenser meg til.

Det er med gode grunner de har diverse begrensninger på software og filformater, og det er for at det skal virke.

 

For mangen andre er apple et mye bedre alternativ enn det meste annet.

Synes selv at det er rart at ikke smart tv'er har kommet lenger, håper apple's inntog kan skyte fart på det.

Lenke til kommentar

Om Apple produkter bare er for spesielt interesserte så er likevel problemet at så alt for mange produsenter kun bryr seg om å gjøre tilleggsproduktene kun kompatibel med Apple produktene

 

Om Apple er et bedre alternativ en alt annet så kommer det av at produsentene på død og liv skal lagge alt som passer til disse Apple produktene ( man skulle tro at Apple tvinger dem ) , men å ståtte andre produkter det er de lite interessert i.

 

Da har man ikke så mange valg .

 

hvis man skal kjøpe seg noen ekstra høyttalere til telefonen så må man nesten uansett velge en dokkingsttion som har eget spor kun beregnet for Iphone .

Dette er noe som ødelegger mye for kjøpet så lange man ikke har Iphone

Lenke til kommentar

I gode gamle dager kranglet man om fjernkontrollen og hva man skulle se på TV og man kunne ende opp med at far i huset som ville se fotball holdt godt på fjernkontrollen så mor ikke fikk se Hotel Cesar.

 

Med Siri slipper man det problemet med at noen holder godt fast i fjernkontrollen. Den nye "samtalen" i sofaen vil nå bli: "fotball, hotel cesar, fotball, hotel cesar" mens siri bytter frem og tilbake mellom kanalene...

Lenke til kommentar
Kunne de ikke heller laget en boks man kunne koble til en skikkelig TV?!
Det gjør de alt, den heter Apple TV.
Men den har ikke blitt noe stor suksess.

 

 

Meget mulig den ikke er noen suksess.

Men, etter den er rootet/jailbreaket med XBMC på den lille godsaken så er den fantastisk. Nå har jeg TV som kun støtter 720P, og derfor savner jeg ikke muligheten til å kjøre 1080P :)

 

Har 2 tver, vurderer å kjøpe ne AppleTV gen 2 til!

Lenke til kommentar
Kunne de ikke heller laget en boks man kunne koble til en skikkelig TV?!
Det gjør de alt, den heter Apple TV.
Men den har ikke blitt noe stor suksess.

 

 

Meget mulig den ikke er noen suksess.

Men, etter den er rootet/jailbreaket med XBMC på den lille godsaken så er den fantastisk. Nå har jeg TV som kun støtter 720P, og derfor savner jeg ikke muligheten til å kjøre 1080P :)

 

Har 2 tver, vurderer å kjøpe ne AppleTV gen 2 til!

 

Den er vel omtrent like fantastisk om andre mediaspillere i samme klasse som også kan kjøre XMBC, langt ifra dårlig, men fantastisk kontra konkurrentene synes jeg er å overdrive litt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den er vel omtrent like fantastisk om andre mediaspillere i samme klasse som også kan kjøre XMBC, langt ifra dårlig, men fantastisk kontra konkurrentene synes jeg er å overdrive litt.

 

AtW

 

Vel, jeg kan vel igrunnen kun uttale meg om det jeg har erfaring med.

For meg fungerer den ypperlig som mediasenter til tvn på soverommet, fjernkontrollen er så liten at det går fint å ha den på nattbordet uten at den ligger i veien.

 

Satt lenge å vurderte Boxee før jeg kjøpte atv2.(Vet forresten ikke om det er mulig å få kjøpt og brukt Boxee fjernkontrollen separat eller tilsvarende med peker, kanskje?)

 

Egentlig var det kun for nysgjerrighetens skyld jeg kjøpte appletv.

 

 

Ideen med å kjøpe en APV til, har jeg sløyfet, siden jeg istedet bygger en HTPC/NAS server når jeg skal oppgradere PCn min(blir vel rundt Q2 neste år).

 

Beklager om min post hørtest ut som "fanboireklame", det var den på ingen måte ment som.

Men, følte jeg måtte skryte litt over det eneste Apple-produktet jeg har hatt fingrene i, som faktisk gjorde meg positivt overasket! :)

Endret av Tri66er
Lenke til kommentar

Uansett hva, hvordan og hvor mye., så har jeg en mistanke om at Apple sitt forslag til mediaTV kommer til å sette dagsorden for SmartTVer både fra Sony, Samsung, Panasonic og alle andre.

 

Det er UMULIG at en slik lansering blir negativ for noen i det hele tatt. Dersom det samme skjer nå, som når apple lanserte iPhone og iPad, så kommer vi til å ha et hav av forskjellige smartTV er med lassevis av muligheter innen 2012 er forbi, både for de som liker Apple, og de som maler fanden på veggen.

 

Det som er morsomt å se er at TV produsentene prøver å pushe 3D som det "nye", og selge TVer på teknologi. Men det slår ikke ann. Jeg tipper Apple kommer til å ta en annen vei, og selge TV via brukeropplevelse, og da vil forhåpentligvis andre følge etter.

Lenke til kommentar

Uansett hva, hvordan og hvor mye., så har jeg en mistanke om at Apple sitt forslag til mediaTV kommer til å sette dagsorden for SmartTVer både fra Sony, Samsung, Panasonic og alle andre.

 

Det er UMULIG at en slik lansering blir negativ for noen i det hele tatt. Dersom det samme skjer nå, som når apple lanserte iPhone og iPad, så kommer vi til å ha et hav av forskjellige smartTV er med lassevis av muligheter innen 2012 er forbi, både for de som liker Apple, og de som maler fanden på veggen.

 

Det er ikke umulig i det hele tatt at det kan føre til en negativ utvikling, feks en bevegelse bort fra standarisering. Når det er sagt så er jo den såklate smartTV-funksjonaliteten som er innebygd per i dag rimlig elendig. Det er nok lenge til jeg går bort fra en dedikert boks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig i det hele tatt at det kan føre til en negativ utvikling, feks en bevegelse bort fra standarisering.

Standarder er vell et problem man har uansett i mer eller mindre grad, til den ene utkonkurrerer den andre. HD-DVD vs BluRay for eksempel. Jeg regner sterkt med, at Apple har mer omrøring i designavdelingen enn at de ikke slipper en TV uten standardformater, siden de beveger seg inn i ett nytt marked.

 

Men, nå skal det være sagt at jeg synes Apple har noen meget gode ideer for grensesnitt som jeg mener burde vært standard. Både Thunderbolt (Intel/apple), og Apples 30-pin dock connector er ting som burde vært standard overalt. HDMI gjør en uforskammet bra jobb egentlig, men den er stor, men på telefonfronten er det ingenting jeg har brukt hittil som matcher 30-pin. MiniUSB kan bare gå å legge seg.

IMO så burde det være flere designere, og ikke bare ingeniører med i disse standardiserings forumene :!:

 

Når det er sagt så er jo den såklate smartTV-funksjonaliteten som er innebygd per i dag rimlig elendig. Det er nok lenge til jeg går bort fra en dedikert boks.

 

AtW

Det er jeg helt enig i. Og jeg ser frem til at det skal skje en utvikling på den fronten. Så får tiden vise om Apple leverer en sak som er god nok til mitt bruk, eller om jeg må sy sammen noe for egen maskin.

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig i det hele tatt at det kan føre til en negativ utvikling, feks en bevegelse bort fra standarisering.

Standarder er vell et problem man har uansett i mer eller mindre grad, til den ene utkonkurrerer den andre. HD-DVD vs BluRay for eksempel. Jeg regner sterkt med, at Apple har mer omrøring i designavdelingen enn at de ikke slipper en TV uten standardformater, siden de beveger seg inn i ett nytt marked.

 

Men, nå skal det være sagt at jeg synes Apple har noen meget gode ideer for grensesnitt som jeg mener burde vært standard. Både Thunderbolt (Intel/apple), og Apples 30-pin dock connector er ting som burde vært standard overalt. HDMI gjør en uforskammet bra jobb egentlig, men den er stor, men på telefonfronten er det ingenting jeg har brukt hittil som matcher 30-pin. MiniUSB kan bare gå å legge seg.

IMO så burde det være flere designere, og ikke bare ingeniører med i disse standardiserings forumene :!:

 

Når det er sagt så er jo den såklate smartTV-funksjonaliteten som er innebygd per i dag rimlig elendig. Det er nok lenge til jeg går bort fra en dedikert boks.

 

AtW

Det er jeg helt enig i. Og jeg ser frem til at det skal skje en utvikling på den fronten. Så får tiden vise om Apple leverer en sak som er god nok til mitt bruk, eller om jeg må sy sammen noe for egen maskin.

 

Standarder er ett problem uansett ja, ett problem som øker når firmaer insisterer på eget properitært dill kontra å følge standarder, noe som blant annet apple gjør. 30-pin er jo forøvrig av de største pluggene med den funksjonaliteten? Ellers tror jeg også du misforstår ganske grundig om du tror det er ingeniører som er problemet når kvaliteten på standarden blir bestemet, det er ofte helt andre ting som står i veien. (ikke at jeg ser hva slags relevant arbeid en designer skal kunne gjøre i designet av en plugg utenom ting som ingeniører allerede er godt kjent med)

 

AtW

Lenke til kommentar

Standarder er ett problem uansett ja, ett problem som øker når firmaer insisterer på eget properitært dill kontra å følge standarder, noe som blant annet apple gjør. 30-pin er jo forøvrig av de største pluggene med den funksjonaliteten? Ellers tror jeg også du misforstår ganske grundig om du tror det er ingeniører som er problemet når kvaliteten på standarden blir bestemet, det er ofte helt andre ting som står i veien. (ikke at jeg ser hva slags relevant arbeid en designer skal kunne gjøre i designet av en plugg utenom ting som ingeniører allerede er godt kjent med)

 

AtW

Ja, det er noe av de tingene jeg missliker, med blandt annet Apple. Spesielt i forbindelse med software som itunes. Men det skal sies at jeg foretrekker en god propertiær plugg, fremfor en dårlig standard plugg.

 

Jeg mistenker (uten å ha sjekket dette) at miniUSB er et veldig teknisk-specc produkt. Den er liten, fin og sexy, men for min del et irritasjonsmoment uten sidestykke. Det å lade telefonen min over miniusb er et mareritt, da den ikke kan ligge på et bord jeg bruker uten at kontakten begveger på seg. Så da ligger den å konstant kobler seg til og fra maskina. Irriterende. Apples 30-pin plugg kobler jeg i, og da kan jeg stort sett slite av ledningen før pluggen mister kontakten med enheten. Dette er slik jeg opplever det, og det finnes sikkert andre måter å bruke begge enhetene på, men for min del oppfatter jeg miniUSB som et dårlig design fpr bruk på mobile enheter. Den fungerer derimot fantastisk på mine eksterne harddisker, som flyttes en gang i halvåret.

 

Det jeg savner, er at noen tester hvordan den faktisk fungerer i bruk, og om det er egnet, fremfor å slavisk gå for en standard for standarden sin del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...