Gå til innhold

– Apples TV vil komme i tre størrelser i 2012


Anbefalte innlegg

For meg virker det som om det er Apple som bestemmer standarden , og ikke mins når det er på tide å bytte standard.

 

Men hvorfor er det slik at mesteparten av andre produsenter , av tilleggsutstyr i en slik grad skal ha med disse Apple eksklusive kontaktene.

mens produkter i samme kartegori fra andre er langt mere tungvind å koble till hvis det i det hele tatt er mulig å koble dem til til tros for at tilleggs produktet ikke er spesielt utviklet for Apple ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg virker det som om det er Apple som bestemmer standarden , og ikke mins når det er på tide å bytte standard.

 

Men hvorfor er det slik at mesteparten av andre produsenter , av tilleggsutstyr i en slik grad skal ha med disse Apple eksklusive kontaktene.

mens produkter i samme kartegori fra andre er langt mere tungvind å koble till hvis det i det hele tatt er mulig å koble dem til til tros for at tilleggs produktet ikke er spesielt utviklet for Apple ?

Det er fordi apple bruker sin 30 pins connector, og den er mye lettere å lage tilbehør til enn miniUSB. Den har feks egne lyd utganger slik at du kan spille av lyd uten å decode på device, slik du må på usb. Den lar deg også kontrollere enheten.

 

 

Jeg tror at googels tv satsing er større sensasjon og burde få mere oppmerksomhet i media enn denne hvite epleboksen. Google tv er mere revolusjonerende og skal bygges inn alle nye tv er som kommer på markedet i fra neste år.

Google er onde! (ja jeg troller, men jeg er bekymret for hvordan google skal inn i hele den digitale hverdagen, på alle nivå. De får for mye makt.

Lenke til kommentar

Problemet med alle andre enn Apple er også at det ikke finnes noen plasserings standard for selve USB porten. Noen har den på siden, andre under etc. Pr. idag finnes det vel heller ikke støtte for kontroll via USB porten såvidt jeg vet. Dette er nok ting som kan fikses, men det krever dessverre en god del koordinering, og inntil det skjer er dessverre Apple standarden det enkleste alternativet for utstyrfabrikanter.

Lenke til kommentar

En oppfølgning : hvorfor ser man da at omtrent alt slikt tilbehør er laget til Apple ,og ikke alle de andre ?

 

Hvordan kan slike produsenter tjene mye penger når dokking stasjoner og annet tilbehør nesten bare virker med Apple ?

 

Alle har da ikke Apple produkter.

Hvorfor? Fordi Apple målbevisst har bygget opp et økosystem omkring deres håndholdte produkt med Apples geniale 30-pins dock connector, i hele 8 år - ja, helt siden 2003!

 

Til dags dato er det solgt over 300 millioner iPods, over 150 millioner iPhone og ca 50 millioner iPads - vi snakker altså om rundt en halv milliard solgte enheter med Apple dock connector! Naturligvis er ikke alle disse i bruk pr i dag, men det er likevel snakk om et tresifret antall millioner enheter som er i bruk.

Dermed er den potensielle kundebasen til utstyrsprodusentene som lager produkt med Apple dock connector temmelig stor, og det finnes neppe noen lignende mulighet for å lage så godt integrert tilleggsutstyr for så mange enheter på noen annen måte. Som nevnt av andre så byr dock-kontakten til Apple også på line-out lydsignal, kontrollsignal og annet snadder, som gjør den ideell for integrasjon med tredjepartsutstyr på et helt annet nivå enn diverse mer eller mindre standard USB-varianter.

 

Av alle tilfeldige ting her i verden er den enorme utbredelsen til produkt som støtter Apple dock connector ikke en av dem... ;)

Lenke til kommentar

De må være svare på hvor noen går egne veier og ikke følger standarden , på god og vondt .

 

jeg får nå likevel det inntrykket at produsenten nekter å bli enige med resten av produsentene.

har Apple panten på plasseringen av denne kontakten ( en sak som kan sette stopper for at andre bruker samme plassering ) ?

Andre produsenter kan lisensiere docken til apple så vidt jeg veit. De prøvde vell å få den til å bli markedsstandard, men det var noen som sa nei, og mente miniUSB var bedre (BILLIGERE!)

 

USB er designet som en standard for øverføring av data mellom enheter, og bruken med mobiltelefoner var overhode ikke påtenkt når USB forlot tegnebrettet. Det var aldri behov for lydsignal og kontrollsignal over USB.

Apples dock derimot, er spesifikt designet akkurat til det den brukes til, og derfor gjør den det svært bra. Den skulle være en kabel mellom et device, og en dock.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Apple har ikke patent på plasseringen av kontakten, men jeg vil anta at de kan ha patent(er) som gjelder selve kontakten, firmware, protokoller, osv. Vi kan i alle fall ta det for gitt at ingen større produsenter av telefoner, nettbrett, o.l. kan lage enheter med en kontakt som ser ut og fungerer på nøyaktig samme måte uten å høre fra Apples advokater...Apple lisensierer den kun ut til produsenter av utstyr som skal fungere sammen med Apples i-enheter ;)

http://developer.apple.com/programs/mfi/

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Apple har ikke patent på plasseringen av kontakten, men jeg vil anta at de kan ha patent(er) som gjelder selve kontakten, firmware, protokoller, osv. Vi kan i alle fall ta det for gitt at ingen større produsenter av telefoner, nettbrett, o.l. kan lage enheter med en kontakt som ser ut og fungerer på nøyaktig samme måte uten å høre fra Apples advokater...Apple lisensierer den kun ut til produsenter av utstyr som skal fungere sammen med Apples i-enheter ;)

http://developer.apple.com/programs/mfi/

Jeg er ganske sikker på at jeg har lest en plass at apple ønsket at kontakten deres skulle bli satt som standard, når den ble lansert, men at andre produsenter ikke ville dette pga lisensieringskostnadene. De ville heller lage sin egen, eller bruke USB. Jeg husker dog ikke hvor jeg har lest dette, så det kan være feil.

Lenke til kommentar

USB er designet som en standard for øverføring av data mellom enheter, og bruken med mobiltelefoner var overhode ikke påtenkt når USB forlot tegnebrettet. Det var aldri behov for lydsignal og kontrollsignal over USB.

Apples dock derimot, er spesifikt designet akkurat til det den brukes til, og derfor gjør den det svært bra. Den skulle være en kabel mellom et device, og en dock.

Ja, men Apples kabel/interface er nå håpløs stor og klumpete, og en overhaling burde vært gjort for lenge siden. Det er ikke lenger noen god grunn til at man må ha vanvittige 30 pins til en mediaspiller/telefon. Dessverre krever dette selvsagt store endringer på både hardware og software nivå, og utbredelsen er nå så stor at man dessverre trolig blir sittende fast med slike gamle legacy interface i lang tid fremover. Apple har ikke noe godt incentiv til å forbedre seg siden det nå finnes såpass mye utstyr ute på markedet. Det de andre produsentene burde gjøre er å samles om et nytt strømlinjeformet interface/ standard. Først da vil man se en betraktelig økning i dockingustyr.

Lenke til kommentar

En oppfølgning : hvorfor ser man da at omtrent alt slikt tilbehør er laget til Apple ,og ikke alle de andre ?

 

Hvordan kan slike produsenter tjene mye penger når dokking stasjoner og annet tilbehør nesten bare virker med Apple ?

 

Alle har da ikke Apple produkter.

Hvorfor? Fordi Apple målbevisst har bygget opp et økosystem omkring deres håndholdte produkt med Apples geniale 30-pins dock connector, i hele 8 år - ja, helt siden 2003!

 

Til dags dato er det solgt over 300 millioner iPods, over 150 millioner iPhone og ca 50 millioner iPads - vi snakker altså om rundt en halv milliard solgte enheter med Apple dock connector! Naturligvis er ikke alle disse i bruk pr i dag, men det er likevel snakk om et tresifret antall millioner enheter som er i bruk.

Dermed er den potensielle kundebasen til utstyrsprodusentene som lager produkt med Apple dock connector temmelig stor, og det finnes neppe noen lignende mulighet for å lage så godt integrert tilleggsutstyr for så mange enheter på noen annen måte. Som nevnt av andre så byr dock-kontakten til Apple også på line-out lydsignal, kontrollsignal og annet snadder, som gjør den ideell for integrasjon med tredjepartsutstyr på et helt annet nivå enn diverse mer eller mindre standard USB-varianter.

 

Av alle tilfeldige ting her i verden er den enorme utbredelsen til produkt som støtter Apple dock connector ikke en av dem... ;)

 

Nå er ikke 30-pinsconnectoren helt bakoverkompatibel da, det er gjort endringer på den som gjør at enheter ikke fungerer om hverandre uavhengig av alder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor kunne man ikke bruke display port ,USB ,firewire , HDMI eller en kombinasjon av dem.

dette er jo veldefinerte standarder .

jeg ser heller ikke den stor forskjellen på 2 små tilkoblinger som til sammen har 30 pinner eller en stor kontakt som har det.

 

 

forøvrig så synes jeg det er lit merkelig at det Apple gjør blir først godtatt uten spørmål mens det alle andre gjør må diskuteres i mange år før det eventuelt blir godtatt som standard.

Lenke til kommentar

Nå er ikke 30-pinsconnectoren helt bakoverkompatibel da, det er gjort endringer på den som gjør at enheter ikke fungerer om hverandre uavhengig av alder.

 

AtW

Det er riktig at det er gjort enkelte endringer, etter det jeg forstår i hovedsak knyttet til videosignal. 8 år er jo svært lang tid i denne sammenhengen, og støtte for Full HD video var ikke spesielt aktuelt for iPod i 2003...

 

Det er ikke uvanlig at en connector-standard endrer seg og utvikles med tiden, det har vi sett gjennom årene med f.eks USB og HDMI, slik at ikke alt utstyr er kompatibelt med alle versjoner.

 

Like fullt er f.eks Apples Universal Dock kompatibel med både en splitter ny iPhone 4S og en 8 år gammel iPod (3. generasjon, som var den første med 30-pins dock connector).

http://store.apple.com/no/product/MC746ZA/A

Mange tredjeparts høyttalerdocker som selges nå oppgis å være kompatible med 6-7 år gamle iPods, så bakoverkompatibilitet bør generelt ikke være noe veldig stort problem for de fleste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...