Gå til innhold

– Windows 8 beta kommer i februar


Anbefalte innlegg

Å måtte kjøpe en ny utgave av Windows hvert tredje år, til flerfoldige tusen kroner er noe stivt. Man kan jo håpe på at de ikke setter slike absurde prislapper på Win8.Men igjen så kan man jo også tro på julenissen...Rart at Apple kan selge sine oppdateringer til ca 200 kroner, men Windows må koste 2000...

 

Hehe, Microsoft tar seg ikke betalt for oppdateringer! Skjønner deg godt om du synes nye releaser av OS X ser ut som oppdateringer ;) De burde kanskje endre bakgrunnsbildet i ny og ne.

 

Lovlig sett, så kjører OS X bare på Mac. Derfor kan de selge det billig. Apple lever ikke av OS X.

Microsoft lever av Windows, de leverer ikke sin egen maskinvare hvor bare Windows får lov å kjøre.

 

Om man bruker et par tusen på ny versjon av Windows hver tredje år, så kan jeg love deg at de 200kr du bruker på OS X, fort blir flere tusen så fort man trenger nytt batteri og lader til sin MBP. Og enda mere interessant, du må levere inn de nyeste MBP fordi batteriet er på innsiden av maskinen. Enda mere cash du må punge ut. Og de fleste jeg kjenner til, kjøper heller en splitter ny MBP når slikt skjer, og gir ifra seg sin gamle MBP, som plutselig har blitt til en stasjonær PC, til familiemedlemmer.

Så hva som er billigst til syvende og sist tror jeg kan diskuteres. Men det er åpenbart ikke praktisk å sammenligne pris på OS X og MS Windows.

 

ps. Apple er så sære at man ikke har lov å installere OS X på en virtuell maskin. For utviklere er dette hårreisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javel, kan man bruke det på alle husholdningens maskiner?

 

AtW

 

Synes ikke 600-1500kr er mye å bruke på operativsystem hvert tredje/fjerde år, det er ikke mer enn man bruker på en litt heftig tur på byen. Betaen kan ikke komme fort nok for min del, med en slate liggende og vente blir det gøy å teste touch funksjonaliteten :)

 

Jeg er ikke helt enig i den sammenlikningen, hvorfor sammenliknes alt med en heftig tur på byen? For det første bruker jeg aldri 1000 kr på byen, for det andre, så er det vel mer naturlig å sammenlikne med liknende og konkurrerende produkter? For det tredje har jeg mer enn en maskin.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel, kan man bruke det på alle husholdningens maskiner?

 

AtW

 

Synes ikke 600-1500kr er mye å bruke på operativsystem hvert tredje/fjerde år, det er ikke mer enn man bruker på en litt heftig tur på byen. Betaen kan ikke komme fort nok for min del, med en slate liggende og vente blir det gøy å teste touch funksjonaliteten :)

 

Jeg er ikke helt enig i den sammenlikningen, hvorfor sammenliknes alt med en heftig tur på byen? For det første bruker jeg aldri 1000 kr på byen, for det andre, så er det vel mer naturlig å sammenlikne med liknende og konkurrerende produkter? For det tredje har jeg mer enn en maskin.

 

 

AtW

 

 

Du kan begynne å regne ut timeprisen på Windows siden du kjøpte din siste da. Regner men den er latterlig lav. Å påstå Windows er dyrt blir for dumt. Koster jo ikke mer enn en tank bensin.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Det koster mye mer enn en tank med bensin for meg ihvertfall. Videre så har det en høyere timepris enn mye annen software jeg har.

 

AtW

 

Hva slags software er det du sammenligner det med?

 

Det handler om å være realistisk. Dette er en engangssum du betaler ca hvert 3 år for et helt nytt operativsystem som blir utviklet av et gigantisk utviklerselskap med flere 1000 ansatte.

 

Du betaler ikke noe ekstra for alle oppdateringene de kommer med i de åra som følger, og du kan tenkte deg hvor mange timer det går i for å utvikle/holde det i gang.(Noe som igjen koster penge).

 

Som nevnt ovenfor, regn ut hvor mange timer du faktisk bruker forann datamaskinen. Så skjønner du at timeprisen er mikroskopisk hvis du fordeler det utover 3 år.

 

Men om du virkelig syntes det er alt for dyrt, er det ingen som hindrer deg i å bruke Linux.

Lenke til kommentar

Det koster mye mer enn en tank med bensin for meg ihvertfall. Videre så har det en høyere timepris enn mye annen software jeg har.

 

AtW

 

Hva slags software er det du sammenligner det med?

 

Det handler om å være realistisk. Dette er en engangssum du betaler ca hvert 3 år for et helt nytt operativsystem som blir utviklet av et gigantisk utviklerselskap med flere 1000 ansatte.

 

Du betaler ikke noe ekstra for alle oppdateringene de kommer med i de åra som følger, og du kan tenkte deg hvor mange timer det går i for å utvikle/holde det i gang.(Noe som igjen koster penge).

 

Som nevnt ovenfor, regn ut hvor mange timer du faktisk bruker forann datamaskinen. Så skjønner du at timeprisen er mikroskopisk hvis du fordeler det utover 3 år.

 

Men om du virkelig syntes det er alt for dyrt, er det ingen som hindrer deg i å bruke Linux.

 

For en PC så er jo prisen av windows en sentlig del av totalkostnaden, det koster kanskje 30% av hardware-prisen, det er ikke spesielt billig synes jeg. Jeg sammenlikner forøvrig med annen software som alltid er på når PCen er på, og som oppdateres kontinuerlig (sågar med funksjoner, og ikke bare tetting av sikkerhetshull). Mye av softwaren er tilgomed gratis, eller i det minste har enn litt mer heldig lisensiering så man slipper å kjøpe det til så mange maskiner.

 

Og er jeg urealistisk? MS taper jo ikke akkurat penger på Windows, jeg tror neppe de hadde gjort det med litt lavere pris heller. Eller enda bedre, en lisensieringsmodell det det kostet omtrent som i dag, men man kunne bruke det på alle husets maskiner (for privatpersoner)

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror jeg gladlig hopper over beta på hovedpc'en min, eller i det minste kjører det i dual-boot, bytter ikke over til win 8 beta med AMD kort når AMD såvidt klarer å lage drivere til Windows 7 ultimate 64bit. Blir nok til at jeg venter til litt etter utgivelsen også til å bytte over.

Lenke til kommentar

Javel, kan man bruke det på alle husholdningens maskiner?

 

AtW

 

Synes ikke 600-1500kr er mye å bruke på operativsystem hvert tredje/fjerde år, det er ikke mer enn man bruker på en litt heftig tur på byen. Betaen kan ikke komme fort nok for min del, med en slate liggende og vente blir det gøy å teste touch funksjonaliteten :)

 

Jeg er ikke helt enig i den sammenlikningen, hvorfor sammenliknes alt med en heftig tur på byen? For det første bruker jeg aldri 1000 kr på byen, for det andre, så er det vel mer naturlig å sammenlikne med liknende og konkurrerende produkter? For det tredje har jeg mer enn en maskin.

 

AtW

Var egentlig bare ment for å illustrere at en tusenlapp ikke er mye for såpass avansert programvare man bruker så mye, de har jo til og med nesten monopol, så jeg synes ikke prisen er så høy. Om man absolutt må ha det nyeste hele tiden må man altså regne med å bruke i overkant av tusen kroner hvert tredje år. Tenk hva du bruker på f.eks drivstoff eller kollektivtransport over tre år, eller fest, klær, spill for den saks skyld.

 

Kan dog være enig i at det burde eksistert bedre tilbud for oss som ønsker å oppgradere flere maskiner.

Lenke til kommentar

Er jeg helt alene om å mene at brukeropplevelsen i windows 7/8 er på vei i helt feil rettning?

I W7 synes jeg at jeg bruker dobelt så mange museklikke for å komme dit jeg vil.

Knapper flytter på seg så kan aldri venne meg til hvor de er.

Dynamiske menyer.

Håpløst å manøvrere frem og tilbake i filbaner i windows explorer.

Kontrollpanelet default-instillinger er hinnsides rotete.

Default-gruperingen av ikoner på oppgavelinjen er hinnsides rotete.

Det går ikke lenger å velge 2 eller flere vinduer fra oppgavelinjen med ctrl-klikk, for så å høyreklikke og f.eks velge "arrange verticaly".

And the list goes on.

 

Kort fortalt. Jeg synes Microsoft Windows er på veg i HELT feil rettning. Windows XP + classic style begynte å bli veldig effektivt og behagelig i SP3. Hvorfor velger de da denne nye rettningen?!?!

Lenke til kommentar

Kan ikke windows Phone OS-et portes til tablets, også får vi stasjonærpc-folk et skikkelig krafthus av et OS neste gang uten touch og skins og welcomescreen og annet piss.

 

Win8 skal vistnok være lettere å drive enn Win7, i alle fall i følge MS selv. WinPhone 7 fungerer supert på mobilen, men jeg ser absolutt fordelen av at man har valgt å lage et helt nytt OS med fokus på touch så vell som vanlig bruk.

 

Husk at touch ikke bare gjelder nettbrett, det finnes også bærbare med touchskjermer etc. Videre har man med Win8 et X86 bassert system med skikkelig støtte for touch, vilket kan bli digg, spesielt nå som man i dette prosessorsegmentet i det siste har fokusert på energiforbruk.

 

Tenk at du sitter å bruker maskinen din, som vanlig. Du har et par skjermer, tastatur og mus. Du jobber på en powerpointpresentasjon, da du oppdager at flyet til møtet går om 20 minutter. Du reiser deg fra stolen, napper Win8 nettbrettet fra docken, og løper.

 

Når du sitter på flyet fortsetter du å jobbe på samme maskin som på kontoret, nå via metro-GUI, med samme fil som er lagret lokalt, eller som du har tilgang til direkte og sømlst på bedriftsnettet fordi Win8 tabletten støtter direct access.

 

Når du så kommer fram setter du tableten i en ny dock, og viser presentasjonen på tilkoblet videokanon.

 

Med X86 versjonen som sikkert kommer, kan du legge inn vanlige programmer på tableten om du ønsker dette.

 

For bedriftsmarkedet kan et slikt nettbrett være gull, spesielt for de som kjører windowsmaskiner fra før, og har bassert drift på dette. Win8 tablets flyter rett inn i eksisterende system, f.eks SCCM. Ikke noe spesialoppsett for drifting av tablets, som er en utfordring. Spesielt med android, selv om dette muligens blir bedre i løpet av de neste par månedene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir veldig spennende. Gleder meg til å se det på nettbrett og mobil. På tide at MS kommer på banen med noe som kan muligens konkurrere med Android og iOS.

 

Men lurer på om det er vits i å kjøpe seg en mobil med WP7, når Win8 er rett rundt hjørnet. Noen som vet?

 

Rett rundt hjørnet er vel kanskje å ta i litt. Win 8 for PC og nettbrett kommer tidligst til sommeren.

 

Når MS lanserer neste OS for mobil er ikke sikkert enda. Og det er heller ikke sikkert hvordan MS samkjører Win8 og WP8. De sier jo at Win8 skal kjøre på alle plattformer, men om Win8 og WP8 smelter sammen, blir to produkter, eller bare sjonglerer med navn er helt i det blå.

 

Uansett er det altså noe fram i tid. Selv har jeg en WP7, og synes det fungerer utmerket. Det tar imidlertid noen dager å venne seg til MS sin tankegang og finne ut hvordan de har gjort ting. Jeg var litt skeptisk først gang jeg brukte telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...