Gå til innhold

Respekt for fartsgrensene


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er når folk kjører for fort under gunstige forhold. Men her var det snakk om fartsgrense som var satt opp i forbindelse med byggearbeid. Disse skiltene er såre enkelt å kjenne igjen siden de har gul og ikke hvit bakgrunn. Når man setter fartsgrensen såpass ned er det fordi det er byggearbeidere som befinner seg tett innpå veien og som utsettes for fare når folk kjører i 80 km/t.

 

Da synes jeg det er utrolig dumt og uansvarlig av folk å kjøre over fartsgrensen på denne veien, og ikke noe å bagatellisere over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bryter disse ofte. Ikke når det jobbes og det er folk der, men om kvelden/natt, for selv om veibane er gulle fin, så tar de ikke ned skiltene/poser over de. Svært sjeldent det er nødvendig med senking av hastighet når det ikke jobbes der.

 

OT: Ble tatt i 30 ved en skole og fikk bot. Ble dritt forbanna, for selv om man skal følge grensene, så må det da gå an å tenke rasjonelt og fornuftig. Veien var tidligere 50 sone og den ble senket til 30 pga skolen - veien er altså god for 50. Så stiller de seg opp på en søndags kveld og gir bøter på fart. Ikke en eneste skoleelev i mils omkrets.

Purken sa seg egentlig enig i det, men tatt er tatt, så måtte skrive boten naturligvis.

 

Så her i gården avpasses farten etter forholdene, ikke etter skilt hastighet bestandig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

OT: Ble tatt i 30 ved en skole og fikk bot. Ble dritt forbanna, for selv om man skal følge grensene, så må det da gå an å tenke rasjonelt og fornuftig.

 

 

Høres bra ut i teorien, men i praksis er det vel ikke så enkelt. Hvis alle bilister skulle kunne gjøre en individuell vurdering om det er forsvarlig under visse forhold å bryte fartsgrensene...da tror jeg fort vi får kaos i trafikkbildet.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var vel at denne kontrollen bør være i/rundt skoletid - det er pga skolen og alle barna som da ferdes i trafikkbildet den 30 sonen er kommet.

Det å sette opp en kontroll på en søndagskveld på en vei beregnet for 50, for å ta folk som kjører i 40 når grunnen til senking av grensen til 30 er fraværende, er sløsing med ressurser spør du meg.

 

btw: jeg kjører fortsatt i samme hastighet på en søndags kveld der. Kall meg egoist, men jeg kjører etter forholdene og i den farten som var godkjent tidligere før skole satte det ned til 30. I og rundt skoletid kjører jeg maks 30.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Unger fins vel overalt - skal man ha 30 sone overalt der det er unger mener du?

Unger henger ofte på og ved butikker - da skal det altså være 30 ved alle butikker. Her er det kun 50 fra før det jeg vet (utenom de butikkene som ligger ved skole) så da kan vi forvente mange 30 soner i framtiden skal vi følge din filosofi.

30 sonen det er snakk om er med god oversikt og rettstrekk. Det er sjeldent man ser unger der utenom skoletid - ved de 3-4 butikkene derimot, DER er det mange. Der kan jeg kjøre i 50 - på samme standard på vei/oversikt. Hva tror du er farligst for ungene? At jeg kjøre i 30 der de færreste er, eller med samme oversikt kjøre i 50 der de fleste er? Går an å tenke litt selv, spesielt når man skal sette andre i en bås.

Forøvrig går disse barna en annen vei til endel andre aktiviteter på kveld her. Fotball, kamp-trening og også en klubb - her går de langs en vei med 60 sone. Selvfølgelig tilpasser man hastighet etter forholdene og kjører i lavere hastighet når de går der (jeg gjør det iallefall, men mange gjør det dessverre ikke) Så om det er trygg skolevei - altså i og rundt skoletid respekterer jeg skolesone, men på kveld og helg forholder jeg meg til der barna er og tilpasser fart i forhold til det.

 

Jevnt over ser man om det arbeides via at det er homo sapiens der - hva klokka er er vel likegyldig.

Ellers har du det bra får jeg håpe.

Endret av kandasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I enkelte stater (muligens alle? Har bare sett det i WA og OR) står det ofte skiltet at det er doble bøter når det er veiarbeid, gjerne innenfor gitte tidsrammer. Altså, hvis den vanlige boten er $200 for å kjøre for fort, vil det da være $400 når det er anleggsarbeidere til stede.

 

Burde innføre det samme i Norge, regner med at folk hadde tenkt seg litt nøyere om før de kjører 30 km/h over fartsgrensen på anleggsområder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I enkelte stater (muligens alle? Har bare sett det i WA og OR) står det ofte skiltet at det er doble bøter når det er veiarbeid, gjerne innenfor gitte tidsrammer. Altså, hvis den vanlige boten er $200 for å kjøre for fort, vil det da være $400 når det er anleggsarbeidere til stede.

 

Burde innføre det samme i Norge, regner med at folk hadde tenkt seg litt nøyere om før de kjører 30 km/h over fartsgrensen på anleggsområder.

Støttes. Kan gjerne også la dette inkludere andre typer straffer enn bøter. Kjører man fort nok til å miste lappen i ett år, så kan man miste den i to år dersom man gjorde det i en 30-sone hvor det også var elever på vei til eller fra skolen.

Lenke til kommentar

I enkelte stater (muligens alle? Har bare sett det i WA og OR) står det ofte skiltet at det er doble bøter når det er veiarbeid, gjerne innenfor gitte tidsrammer. Altså, hvis den vanlige boten er $200 for å kjøre for fort, vil det da være $400 når det er anleggsarbeidere til stede.

 

Burde innføre det samme i Norge, regner med at folk hadde tenkt seg litt nøyere om før de kjører 30 km/h over fartsgrensen på anleggsområder.

Slettes ikke et dumt forslag, men jeg tror man må se litt mer på grunnen til at folk holder "vanlig" fartsgrense på anleggsområder. Nettopp fordi veiarbeidsfolket som regel går hjem kl 16 og lar skiltene stå, selv om veien er fin og oversiktlig som tidligere.

 

Hadde bare veiarbeiderne tatt vekk skilta når de går hjem(og veien er forsvarlig), og at politiet unngikk kontroller på unaturlige tidspunkter, ville iallefall jeg personlig hatt langt større respekt for den nedsatte fartsgrensen. Men det må altså være en synlig grunn til den nedsatte farta, ellers mister man automatisk respekten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke veiarbeiderne som velger som skiltene skal stå eller ikke. Klart det hender at det blir gjort feil, men som oftest er det ikke late arbeidere som glemmer å ta ned skiltene når de går for dagen. En annen ting er at det er veldig vanlig at arbeid langs/i vei blir utført nettopp om kvelden/natten for å unngå å skape kaos i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må isåfall de 5 veiarbeiderne jeg kjenner være av den late sorten. Jeg som bilist bryr meg forøvrig lite om hvem som har skyld, jeg vil bare ha skiltene bort når de er til unøde. Jeg er klar over at det skjer veiarbeid om natta også, men det har ingenting med veiarbeidet som skjer på dagen å gjøre - der skilta står til dagen etter.

Lenke til kommentar

Jeg bryter disse ofte. Ikke når det jobbes og det er folk der, men om kvelden/natt, for selv om veibane er gulle fin, så tar de ikke ned skiltene/poser over de. Svært sjeldent det er nødvendig med senking av hastighet når det ikke jobbes der.

Fotgjengere pleier å benytte veibanen på steder hvor anleggsarbeid foregår. Også kveldstid når det ikke er byggeaktivitet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fotgjengere går også i veien når det ikke er anleggsarbeid. Ingen må gå i veien, men som bilist må man ta høyde for dette og tilpasse fart etter forhold, uansett. Er det fotgjengere så senker man naturlig nok hastigheten. Om det er 50 eller 80 sone bør ikke være det som regulerer en førers fart rett ved fotgjengere. Men når det er arbeid, så må arbeiderne være der naturligvis og da bør alle holde grensen og også senke den under i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

En irriterende ting er alle de selverklærte ekspertene som vet så mye mer enn alle andre, og som modifiserer trafikkreglene i sitt eget hode slik dem føler.

Gjerne folk som mener de kan forsette å kjøre i 90 på et strekk der den senere har blitt senket til 70 og selv vurderer hvilken hastighet veien er bygget for.

Lenke til kommentar

Jeg bryter disse ofte. Ikke når det jobbes og det er folk der, men om kvelden/natt, for selv om veibane er gulle fin, så tar de ikke ned skiltene/poser over de. Svært sjeldent det er nødvendig med senking av hastighet når det ikke jobbes der.

 

OT: Ble tatt i 30 ved en skole og fikk bot. Ble dritt forbanna, for selv om man skal følge grensene, så må det da gå an å tenke rasjonelt og fornuftig. Veien var tidligere 50 sone og den ble senket til 30 pga skolen - veien er altså god for 50. Så stiller de seg opp på en søndags kveld og gir bøter på fart. Ikke en eneste skoleelev i mils omkrets.

Purken sa seg egentlig enig i det, men tatt er tatt, så måtte skrive boten naturligvis.

 

Så her i gården avpasses farten etter forholdene, ikke etter skilt hastighet bestandig.

 

Fikk litt lyst til å svare her.

 

Er enig i at en politikontroll hadde hatt større effekt dersom den faktisk ble gjort på et tidspunkt hvor det virkelige behovet for 30-sonen er der. På de tider ville det sansynligvis være mer trafikk også, noe som bare ville bidratt til at folk ser at politiet er ute.

 

Ellers så vet jeg at rundt noen skoler så er det fartsgrenser som kun gjelder i bestemte tidrom. Langs riksvei 4 rett sør for Eina er det en slik sone. I hverdag mellom 07.00 og 17.00 er det 60-sone. I andre tidsrom er det 80. Imidlertid er problemet her at mange skjønner ikke tidskiltet som står under 60-soneskiltet. Så mange kjører fortsatt i 60 selv da det er 80 sone.

 

Angående hva veier er gode for og fartsgrenser så har jeg erfart at de setter fartsgrenser som regel KUN på bakgrunn av bebyggelsen rundt. Har ofte kjørt på veier langs vestlandet som er så dårlige at de ikke burde hatt mer enn 50 sone, men likevel har 80.

 

Når det gjelder respekt for fartsgrensene så burde man fulgt de til punkt å prikke. Sett fra et ideelt synspunkt skulle alle selv kunnet vurdere hastighet og tilpasset den etter forholdene. Problemet er at ingen er ideelle eller har samme beslutningsgrunnlag. Så en person kan synes det er helt forsvarlig å kjøre forbi en unge på en smal veg i 80, uten å tenke på at ungen kanskje blir vettskremt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...