Gå til innhold

Respekt for fartsgrensene


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Når det gjelder respekt for fartsgrensene så burde man fulgt de til punkt å prikke. Sett fra et ideelt synspunkt skulle alle selv kunnet vurdere hastighet og tilpasset den etter forholdene. Problemet er at ingen er ideelle eller har samme beslutningsgrunnlag. Så en person kan synes det er helt forsvarlig å kjøre forbi en unge på en smal veg i 80, uten å tenke på at ungen kanskje blir vettskremt.

Problemet er når man har 30 sone på en vei der unger ikke går nesten foruten om i skoletid (der hadde slik tidspunkt hastighets gradering som du nevner vært lurt) og så har de samme ungene aktiviteter også i skolens regi på kveldstid på en annen vei der hastigheten er satt til 60. For ungenes del gir da altså disse grensene ingen sikkerhet på kveldstid. 30 sonen har til og med et felt mellom gangvei og vei (gressfelt på ca 2-3 meter), mens 60 sone er kun med kantsten og gangvei er helt inntil vei.

 

Så jeg kjører altså over i endel 30 soner(soner der jeg kjenner området - er det ukjent, så holder jeg grensen) på kveld/helg og når det ikke går barn der, mens jeg ligger godt under 60 og også i 20-30 i 60 sone når det går barn der. Problemet er at folk flest ligger i 60-70 forbi disse barna på kveld, mens kontroll ble prioritert til 30 sone når det ikke var skoletid og ikke der ungene går. Jeg vil gjerne at barna skal få ferdes trygt, så jeg vil gjerne at folk som kjører fort forbi dem skal få svi på pungen istedet for å ha tatt et liv. Dette gjøres ved å ha kontroller der ungene er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I enkelte stater (muligens alle? Har bare sett det i WA og OR) står det ofte skiltet at det er doble bøter når det er veiarbeid, gjerne innenfor gitte tidsrammer. Altså, hvis den vanlige boten er $200 for å kjøre for fort, vil det da være $400 når det er anleggsarbeidere til stede.

 

en nydelig ide.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når det gjelder respekt for fartsgrensene så burde man fulgt de til punkt å prikke. Sett fra et ideelt synspunkt skulle alle selv kunnet vurdere hastighet og tilpasset den etter forholdene. Problemet er at ingen er ideelle eller har samme beslutningsgrunnlag. Så en person kan synes det er helt forsvarlig å kjøre forbi en unge på en smal veg i 80, uten å tenke på at ungen kanskje blir vettskremt.

Jeg er ikke helt enig. I enkelte steder, slik som 30 soner, synes jeg at poenget ditt står. Det finnes som regel inne en god grunn til å kjøre i 50 i trange gater med små barn over alt. Men, hvis man er på en motorvei, med 80, og alle biler (og da mener jeg _alle_ biler) kjører i 90+, så er det ikke noe annet enn hindrende å kjøre i 80.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...