Gå til innhold

Strong AI tar over verden?


Anbefalte innlegg

Denne kunstige intelligensen dere snakker om her, trenger strøm for å overleve i maskinene. Ergo, begynner den å skape seg, så kutter man strømmen. Og vips, så er man ferdige med den saken, mye likt det man gjør med et nettverk hvor en orm sprer seg i stor fart. Kverk nettverksbanene, så stopper spredningen.

Hvis AI bryter ut av fremtidens datanettverk med mekaniske kropper som er avhengig av energi i form av strøm de selv kan skaffe seg via solenergi, interne kjernefyiske prosesser eller andre måter, må de stoppes på samme måte som vi må stoppe menneskelige soldater. Krig! Det er ikke bare å kutte strømmen.

Om AI lever fragmentert i fremtidens datanettverk, må strømmen slås av over hele verden. da settes AI i "dvale" til strømmen kommer tilbake. Allerede i dag er det nærmest menneskets undergang å kutte strømmen vår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener dette scenarioet ikke er realistisk, selv om vi skulle ha funnet opp virkelig AI. Hele opplegget baserer seg på mase "hva om":

- Hva om vi lager AI-er som oppfører seg som mennesker

- Hva om vi gir disse verktøyene og kunnskapen de trenger for å utvikle botnet, ormer og formere seg selv

- Hva om vi programmerer dem med hevnfølelse, ondskap og en uslukkelig tørste etter menneskeblod

- Hva om vi lager en maskin fullstendig uten noen fornuftig hensikt utover å ta over verden

 

Ved siden av å overvurdere menneskelig oppførsel, undervurderes også folka som lager disse systemene.

Lenke til kommentar

Fri vilje er en illusjon. Alt jeg har skrevet her er et resultat av min programmerte oppførsel og oppsamlet datasett. Ikke se på dette som at jeg har noen nedsatt empati eller lignende, det er bare min mening om hvordan ting funker.

Jeg bruker nå min frie vilje til å skrive "grønn dompap". Jeg kan være programmert til å skrive, programmert til å snakke, programmert til å kommunisere på norsk, til å bruke en PC, men det var av min frie vilje at jeg valgte å i dette øyeblikk gå inn på tråden, oppdage ditt innlegg og skrive dette. Jeg kunne brukt min frie vilje til å latt være å skrive dette innlegget, og det er ingen illusjon.

 

Nei, du skriver grønn dompap for å bevise at fri vilje eksisterer.

Lenke til kommentar

Jeg mener dette scenarioet ikke er realistisk, selv om vi skulle ha funnet opp virkelig AI. Hele opplegget baserer seg på mase "hva om":

- Hva om vi lager AI-er som oppfører seg som mennesker

- Hva om vi gir disse verktøyene og kunnskapen de trenger for å utvikle botnet, ormer og formere seg selv

- Hva om vi programmerer dem med hevnfølelse, ondskap og en uslukkelig tørste etter menneskeblod

- Hva om vi lager en maskin fullstendig uten noen fornuftig hensikt utover å ta over verden

 

Ved siden av å overvurdere menneskelig oppførsel, undervurderes også folka som lager disse systemene.

 

Men medfører ikke flere av disse punktene hverandre? Er det mulig å lage en AI som oppfører seg som et menneske uten at den også har samme mulighet for følelser og mål som noen mennesker? Jeg synes ikke det er åpenbart at disse punktene er så uavhengige av hverandre som du vil ha det til.

 

Vi greier ikke å aksiomatisere enkel aritmetikk med naturlige tall på en god måte, hvorfor skulle vi greie å lage et kraftig AI som bare er god?

Lenke til kommentar

Det jeg liker er at folk kan finne på ting og så kreve at alle andre skal motbevise det. Hvis du skal komme med teorier og påstander som dette så må du ha noe til å støtte det på. Alt du sier er basert på hvis, dersom og kanskje.

 

Jeg tror ikke dette kommer til å skje. Hvis vi antar at AI er mulig, så tror jeg de heller vil plukke blomster og synge Weird Al sanger.

Lenke til kommentar

AI vil nok føre til det man kaller den Teknologiske singulariteten. Videre vil det nok føre til en sammensmeltning av menneskehjerner og AI. Sammensmeltningen av virkelighet og virtuell virkelighet vil nok reise en del spørsmål om hva som er virkelighet og ikke.

Ray Kurzweil har tenkt en del på hvordan teknologi vil være i fremtiden, Ray Kurzweil on how technology will transform us. Vil anbefale alle å se den, det er et utrolig spennende tema, det er interessant hvordan vi mennesker har brukt teknologi som vår egen lille evolusjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 


Jeg bruker nå min frie vilje til å skrive "grønn dompap". Jeg kan være programmert til å skrive, programmert til å snakke, programmert til å kommunisere på norsk, til å bruke en PC, men det var av min frie vilje at jeg valgte å i dette øyeblikk gå inn på tråden, oppdage ditt innlegg og skrive dette. Jeg kunne brukt min frie vilje til å latt være å skrive dette innlegget, og det er ingen illusjon.


Som det ble tidligere pressisert: Du skriver "grønn dompap" ettersom du prøver å påvise fri vilje. Ordvalget ditt er nok også høyt utvalgt utifra dine tanker rundt andre forumbrukeres svar. "Dompap" er et ord jeg ikke utelukkende kan se for meg at du tenker overfor andre brukere (sier ikke at du gjør det, men er en mulig forklaring). På en annen side kan det være du så en fugl utfor vinduet, og "dompap" var det første fuglenavnet du kom på?

Grønn skjermsparer, eller kanskje musematte?

Jer av oppfattelsen at ordvalg er 100% valgt utifra opplevelsen på bruken av ordene og hvilke du har sterkest assosiasjoner til (Da slipper hjernen å huske på unødvendig mange ord).

Vil si meg enig med GeirGrusom i at vi mest sansynlig bor i en helt deterministisk verden hvor "fri vilje" bare er en illusjon over at vi ikke har stor nok hjernekraft (eller ikke prioriterer til å tenke på det) til å se mønstrene i alt, før vi eventuelt blir klar over det og undersøker.
post-151641-0-04616700-1325623045_thumb.jpg

Til hovedspørsmålet: AI ta over verden?
Vell.. Jeg ser det ikke som uvirkelig at vi kan lage datamaskiner som vil oppføre seg som et menneske (Lage en krets nøyaktig lik den i hjernen ville fått samme egenskaper), og derfor begynne å dra konklusjoner over at for å kunne utvikle seg trenger den ressurser. Vi mennesker er jo dermed i veien ved at ikke alle ressursene som er, går til AI'en. Tviler likevell den ville laget "terminator's" for å utrydde oss ettersom det trolig bare ville vært et tåpelig "loss" av ressurser.

Et lite spørsmål: På hvilken måte kan man si at "selvbevissthet" ikke bare er en hvilken som helst script linje som sier at "du vet om deg selv" (veldig grovt forklart).


Ble sikkert litt rotete, men disse temaene er noe jeg tenker mye på laugh.gif



Suppekatten Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...