Gå til innhold

Strong AI tar over verden?


Anbefalte innlegg

Så mye som vitenskapen har forandret seg de siste årene, og med så mange teorier om dette emnet, så er det kanskje ikke et spørsmål om det skjer, men når det skjer. Jeg tror Moores lov gir oss en god indikasjon.

 

Det var en gang et band som sang "in the year 2525, if man is still alive".

Personlig tror jeg det går fortere enn som så.

 

 

21. august 2039: En programvare blir i stand til å skrive en ny programvare som er bedre enn seg selv.

 

22. august 2039: Den nye programvaren skriver en ny programvare – som vi her kaller Program X - som er bedre enn seg selv, og den nye programvaren okkuperer prosessorkraft fra flere servere slik at den «lever» fragmentert og ikke kan oppdages eller stoppes

 

22. august 2039: Program X begynner en nøysom prosess med å ta kontrollen over internett, som per 2039 er integrert i 99 % av jordklodens mekaniske og elektroniske prosesser.

 

23. august 2039: Program X formerer og sprer seg som et ondt virus. Den begynner nå på prosessen med å stoppe/sabotere menneskelig kommunikasjon, og destruerer militære forsvarssystemer.

 

24. august 2039: USAs president erklærer unntakstilstand og varsler krig mot AI.

 

12. april 2045: Mennesket klarer ikke lenger å kjempe mot Program X eller programmets slaver, og Program X har full kontroll over automatiserte fabrikker over hele verden som starter prosessen med å bygge mekaniske kropper til Program X sitt avkom.

 

8. desember 2045: Jordkloden er fullstendig kolonisert av mekaniske innretninger, og planeten fungerer som en fabrikk som gir ressurser til AI slik at AI kan spre seg til andre steder i universet. Mennesket forstår ikke den nye formen for intelligens, og er helt overkjørt. Sultkatastrofer rammer hele verden, mens AI ignorerer menneskene. Mennesket blir verken angrepet eller hjulpet, men bare «er der».

 

1. november 2050: De siste menneskene som nå lever på bakkenivå dør.

 

13. januar 2078: Det finnes knapt mer biologisk liv på planeten. Gasser, væsker og brensel produseres utelukkende av mekanikk. AI har omdannet jordklodens atmosfære og hav til å bestå av andre gasser og væsker, og har fullstendig kontroll over klimaet og været. Planeten er ikke gjenkjennelig for mennesker, hvis mennesket fortsatt er i live.

Endret av Redak Tøren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt svar, GeirGrusom, men det er en egen debatt om hvorvidt AI er mulig eller ikke. Den skal vi kanskje ikke ta her. Teorien om at AI tar over er basert på at AI er mulig.

Mange er redde for utenomjordisk intelligens som skal komme og sette oss ut av spill, men jeg er så sikker så sikker på at jordas biologiske evolusjons neste ledd er mekanisk via mennesket.

Maskiner trenger ikke motiv, maskiner er ikke følelser. Når maskinenes AI overgår vår fatteevne, er det vi som ikke forstår noe. Det er våre følelser, motiver og planer som ikke samsvarer med AI. AI fortsetter uten oss, fordi vi kommer til kort.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity

Endret av Redak Tøren
Lenke til kommentar

Teorier som dette bygger som regel på fantasi og liten innsikt i dataverdenen.

 

Om vi hopper over det usannsynlige, som AI som ønsker å ta over verden og faktisk klarer å programmere seg selv, så vil uansett tilfellene du skisserer ikke kunne skje.

 

En datamaskin kan ikke automatisk hacke alt bare fordi det er en maskin. Dessuten er ikke alt fysisk koblet sammen.

Lenke til kommentar

Jeg diskuterte ikke hvorvidt AI er mulig eller ikke. Jeg påpekte at enhver AI er en maskin vi har bygget. Enhver maskin (mennesker også) vil aldri gjøre noe som ikke faller innenfor programmeringen, eller som programmeringen eksplisitt har motforestillinger mot.

Det er vi som lager AI, og selv om den utvikler seg selv, så utvikler den seg selv på våre premisser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, du ser på det som umulig at en teknologisk evolusjon kan pågå utenfor menneskets kontroll. Jeg ser argumentene dine, men stiller meg skeptisk til at en kan utelukke slike teorier basert på det vi tror om teknologi i dag. Får vi AI, og da definerer jeg AI som intelligens på eller over menneskehjernens nivå, og verktøyene ligger til rette for at AI kan utvikle seg videre, tror jeg vi er dømt nedenom og hjem.

 

PS: Vi må også ta utgangspunkt i at vi i f.eks. 2040 har helt andre datamaskiner, helt andre nettverk og et helt annet teknologisk samfunn enn i dag. Dermed kan vi ikke legge dagens IT-verden til grunn for hva som kan stoppe/forhindre evolusjon av AI i 2040.

Endret av Redak Tøren
Lenke til kommentar

Ok, du ser på det som umulig at en teknologisk evolusjon kan pågå utenfor menneskets kontroll. Jeg ser argumentene dine, men stiller meg skeptisk til at en kan utelukke slike teorier basert på det vi tror om teknologi i dag. Får vi AI, og da definerer jeg AI som intelligens på eller over menneskehjernens nivå, og verktøyene ligger til rette for at AI kan utvikle seg videre, tror jeg vi er dømt nedenom og hjem.

 

PS: Vi må også ta utgangspunkt i at vi i f.eks. 2040 har helt andre datamaskiner, helt andre nettverk og et helt annet teknologisk samfunn enn i dag. Dermed kan vi ikke legge dagens IT-verden til grunn for hva som kan stoppe/forhindre evolusjon av AI i 2040.

Sant nok. Men jeg har ingen tro selv på at det går i denne retningen. Kanskje jeg bare er en optimist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det blir slik, ganske enkelt:

det kommer til å skje veldig mye på kort tid, krig/ikke krig er et begrep man selv bestemmer, så for de som er i knipeområder og hører det skjer mye ut over hele jorda, vil det kjennes som krig, mens de som befinner seg i fredelig stemmeleie og er på fredelige steder vil ikke merke så mye til det.

 

optimisme er bra, da kanskje ikke du merker krigen engang selv om den ifølge andre har vært der :)

Lenke til kommentar

En datamaskin vil ALDRI gjøre noe den ikke er programmert til.

Må bare kommentere dette. AI er nettopp et program som gjør ting det ikke er satt til å gjøre.

Jeg er uenig. En AI er et program som skal være istand til å løse problemer den ikke har opplevd før på en fornuftig måte, og ikke nødvendigvis matematisk. Dette kan eksempelvis være å skrive nye programmer eller revidere gamle. Det den kunne gjort, var å videreutvikle sin egen kode dog,men den må ha et eller annet kriterie for hva den skal utvikle, fordi maskiner får ikke infall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PS: Vi må også ta utgangspunkt i at vi i f.eks. 2040 har helt andre datamaskiner, helt andre nettverk og et helt annet teknologisk samfunn enn i dag. Dermed kan vi ikke legge dagens IT-verden til grunn for hva som kan stoppe/forhindre evolusjon av AI i 2040.

Og i så fall blir det hele bare et tankeeksperiment med veldig mange "hvis ditt så datt". Da kan du egentlig komme opp med hvilken som helst konklusjon du selv ønsker, og så dikte opp premissene etterpå. Da er det mer fornuftig å ta tak i dagens teknologi og spå utifra den.

 

En datamaskin vil ALDRI gjøre noe den ikke er programmert til.

Må bare kommentere dette. AI er nettopp et program som gjør ting det ikke er satt til å gjøre.

Feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...