Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.


Anbefalte innlegg

Husk at det fortsatt er veldig mye mulig at Breivik ender i tvungent psykisk helsevern. Den nye rapporten overskriver på ingen måte den første. Ja, den er grundigere og nok noe mer troverdig, men det skal ikke være særlig tvil om at han er tilregnelig for å kunne idømme Breivik forvaring. Om det er f.eks. 70% sannsynlighet for at han er tilregnelig, blir han garantert idømt psykisk helsevern i stedet for forvaring. Det høres barnslig ut med prosentvise anslag, men å anslå prosentvise sjanser er faktisk metoden som gjerne brukes i domstolen.

 

Det holder ikke med simpel sannsynlighetsovervekt for å sende Breivik i forvaring. Tvilen skal også her komme tiltale til gode, og "til gode" er at han finnes utilregnelig. Hva han selv ønsker er av minimal betydning, all den tid det er godt mulig han er utilregnelig. Aktor mener fortsatt det er mest sannsynlig at de vil legge ned påstand om tvungent psykisk helsevern. Det er snedig at det kan gå mot at aktor ønsker utilregnelighet og psykiatrisk behanding mens forsvarer ønsker tilregnelighet og forvaringsdom.

 

Det nevnes hele tiden at den nyeste rapporten vil veie tyngre enn den første: Men den må veie mye tyngre for at retten skal finne Breivik tilregnelig.

 

Og Ove38: Spenstig at du mener Mr. Bean er den tillitsvekkende sakkyndige i en terrorsak. Det lover ikke godt.

Endret av Maggz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og Ove38: Spenstig at du mener Mr. Bean er den tillitsvekkende sakkyndige i en terrorsak. Det lover ikke godt.

Jeg vet ikke hvorfor, men han virket helt normal på meg. Den andre virket og så helt utilregnelig ut. Men nå har ikke jeg observert dem i 74 timer, kun 16 minuter. Jeg er alikevel rimelig sikker i min vurdering.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Poenget er at abb saken burde ha vekken en dypere debatt om islamisering og man burde ha skapt et klima for denne diskusjonen. Ved å skyte abb så hadde man ikke fått frem synspunktene som mange deler og man hadde igjen mistet mulighetene.

 

Hele saken er som om man kjører bilen tom for olje fordi den lekker olje, og så fyller man bare på mer olje uten å tette lekkasjen. Uttalelser om mer åpenhet og demokrati avsluttes med digitale nabokjerringer som skal passe på, utestenging av kritiske debattanter og stans av formidling av abbs forklaring.

 

Fasinerende at man ikke er mer intr. i å lære om hvorfor slik at man kan unngå en gjentagelse.

Lenke til kommentar

Igjen, og dette er gjentatt utallige ganger: DET ER IKKE OFRENE SIN SKYLD AT ABB SKJØT DEM! Hver gang du påstår noe slikt som du gjorde i den posten så får jeg lyst til å begynne å grine. Det er akkurat som de idiotene som mener at miniskjørt fører til voldtekt. Det er ingen som dreper nazister, for DET ER IKKE LOV! På samme måte er det IKKE LOV Å DREPE SOSIALISTER! SKAM DEG!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Han drepte forsvarsløse barn og ungdommer. Han la vårt regjeringskvartal i grus.

 

Det er vel kun skjerpende faktorer i denne saken. Sprøsmålet er om han er syk eller tilregnelig. Han skal være glad at han får en rettssak i det samfunnet han tilsynelatende hatet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mest sannsynlig vil han aldri mer se dagens lys utenom til og fra en rettssal. Han sloss ikke i en oppoverbakke. Han henger å dingler i et overheng i en norsk fjellvegg med en line som blir svakere og svakere.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig vil han aldri mer se dagens lys utenom til og fra en rettssal. Han sloss ikke i en oppoverbakke. Han henger å dingler i et overheng i en norsk fjellvegg med en line som blir svakere og svakere.

 

Korrekt. Og det koster oss så forferdelig mye penger. Håper han tar livet sitt på cella

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Å sensurere saken slik de gjør, gjør overføringen meningsløs og slo fort over når jeg så at noen sitter og bestemmer hva man skal få lov å høre. Er litt som å skulle gi råd om en fyr bør kjøpe pc x eller pc y uten å få vite spesifikasjoner og pris. Vis alt eller ingenting, og for meg ble det ingenting.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

tofagerl: Ikke meningen å være hensynsløs, men det er naivt å tro at det ikke er en årsak/virkning i saken. Går man i miniskjørt så er man mer utsatt, på samme måte som man er mer utsatt om man viser at man har lommene fulle av penger eller parkerer bilen utenfor ulåst med nøklene i tenningen. Ofrene var i seg selv uskyldige, men de ble mål fordi andre hadde tatt valg for dem.

 

Jeg mener at det er viktig å få belyst sammenhengene her en gang for alle, og ta et skikkelig oppgjør en gang for alle. Om man reduserer saken til at X skjøt Y begår man en grusom feiltagelse. Igjen.

Lenke til kommentar

tofagerl: Ikke meningen å være hensynsløs, men det er naivt å tro at det ikke er en årsak/virkning i saken. Går man i miniskjørt så er man mer utsatt, på samme måte som man er mer utsatt om man viser at man har lommene fulle av penger eller parkerer bilen utenfor ulåst med nøklene i tenningen. Ofrene var i seg selv uskyldige, men de ble mål fordi andre hadde tatt valg for dem.

 

Jeg mener at det er viktig å få belyst sammenhengene her en gang for alle, og ta et skikkelig oppgjør en gang for alle. Om man reduserer saken til at X skjøt Y begår man en grusom feiltagelse. Igjen.

 

Morsomt at du sier det etter all den naive forenklingen du har øst ut med i det siste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Årsaken er at en person mener at andre bør dø. Det spiller ingen rolle hva som har skjedd før det. Det er ingen årsak/virkningsforhold som kan bortforklare massemord! Du er kvalmende ignorant når det gjelder denne saken, og selv om vi påpeker idiotfeil hele tiden gidder du ikke sette deg videre inn i saken, så det er fantastisk at du fremdeles våger å i det hele tatt uttale deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Gleder meg til discovery eller andre klarer å lage en dokumentar og oppsummere rettsak og handlinger med fiffig grafikk og en mer seriøs oversikt. Man bryter ned flyulykker, katastrofer, slag, sykdommer, ulykker og alt mulig annet så det må da kunne lages noe utav dette også etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...